لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان‌های خانگی برونشیت

درمان‌های خانگی برونشیت | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه برونشیت را در خانه درمان کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان‌های خانگی برونشیت را بشناسید تا در صورت بروز احتمالی علائم این بیماری بتوانید با اقدام به موقع در خانه، از تشدید علائم برونشیت جلوگیری کنید. برونشیت بیماری است که در آن غشای لوله های برونش در ریه ها ملتهب می شود. برونشیت می تواند حاد یا مزمن باشد. بیشتر موارد برونشیت حاد، بدون درمان پزشکی یا نیاز به آنتی بیوتیک برطرف می شود. اما برونشیت مزمن، شدیدتر و درمان آن دشوارتر است.

برخی از افراد درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی زیر را برای برونشیت مفید می دانند:

استراحت فراوان

خواب خوب می تواند آسیب بافتی را ترمیم، سطح انرژی شما را افزایش دهد و به بهبودی برونشیت کمک کند.

یکی از اصلی ترین علائم برونشیت خستگی است. عفونت و سرفه مداوم همراه با آن می تواند باعث خستگی شدید شود.

بررسی ها نشان داده  که خوابیدن می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به بهبودی عفونت کمک کند. خواب به بدن در ترمیم آسیب بافتی و تولید بافت جدید، ترشح هورمون های مهم و تجدید انرژی کمک می کند.

به منظور خواب بهتر، از بالش های بیشتر برای بالا بردن سر استفاده کنید. این وضعیت خواب می تواند به تسکین تنفس و پاکسازی مخاط از قفسه سینه کمک کند.

موسسه ملی قلب، ریه و خون توصیه می کند که بزرگسالان به 7-8 ساعت خواب در روز و کودکان در حدود 10-12 ساعت در روز به خواب نیاز دارند. خواب کافی به مبارزه با عفونت و بهبودی از برونشیت کمک زیادی می کند.

نوشیدن مایعات کافی

درمان‌های خانگی برونشیت | پزشکت

برونشیت عفونت دستگاه تنفسی تحتانی، مجاری تنفسی و ریه ها است. پزشکان اغلب به افراد مبتلا به عفونت تنفسی توصیه می کنند که میزان مایعات مصرفی خود را افزایش دهند.

افراد مبتلا به برونشیت ممکن است به دلیل از دست دادن مایعات زیاد، ناشی از تب، تنفس سریع، آبریزش بینی، استفراغ و اسهال دچار کمبود آب بدن شوند. کمبود آب بدن می تواند منجر به سرگیجه، سردرد، گیجی  و ناراحتی بیشتر در دهان و گلو شود.

نوشیدن مقدار کافی مایعات همراه با برونشیت می تواند، به شما کمک کند:

  • گلو را مرطوب کنید.
  • مخاط بینی را شل کنید.
  • ضخامت مخاط را کاهش دهید.
  • از کمبود آب بدن پیشگیری کنید.

مایعات می تواند شامل آب، آب میوه، چای گیاهی، سوپ و آب موجود در غذاها باشد.

با این حال، بررسی های انجام شده، افزایش مایعات برای عفونت های تنفسی، مانند برونشیت را اثبات یا رد نکرده است. با این حال، هیدراتاسیون، می تواند مایعات از دست رفته را جبران می کند.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز

رطوبت سازها با انتشار بخار آب یا بخار، سطح رطوبت را در یک اتاق افزایش می دهند. عفونت های دستگاه تنفسی با رطوبت کم و دمای سرد مرتبط است. رطوبت کم  می تواند مجاری بینی و گلو را تحریک کرده و باعث خارش چشم و خشکی پوست شود.

استنشاق هوای گرم و مرطوب می تواند به شل شدن مخاط کمک کرده و آن را ترغیب کند تا تخلیه شود.

افرادی که از دستگاه رطوبت ساز استفاده می کنند باید از نگهداری صحیح واحد و کنترل سطح رطوبت مطمئن شوند. رطوبت سازهای کثیف محل پرورش کپک یا باکتری هستند. رطوبت زیاد می تواند باعث مشکلات تنفسی و همچنین ایجاد آلرژی و شعله ور شدن آسم شود.

افراد فاقد دستگاه رطوبت ساز می توانند با جوشاندن آب هر ساعت 5 دقیقه روی اجاق گاز، آب موجود در هوا را افزایش دهند. آنها همچنین می توانند چند قطره روغن اساسی نعناع یا اکالیپتوس اضافه کرده و سر خود را برای چند دقیقه روی کاسه یا ظرف آب جوش نگه دارند تا علائم را تسکین دهند. قرار دادن حوله بالای سر به حفظ رطوبت کمک می کند.

ترک سیگار

درمان‌های خانگی برونشیت | پزشکت

سیگار کشیدن دلیل اصلی برونشیت مزمن است. ترک سیگار و پرهیز از استعمال دخانیات می تواند کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد.

سیگار کشیدن به لوله های برونش آسیب می رساند و بدن را در برابر عفونت ضعیف می کند. در صورت ابتلا به برونشیت، استنشاق دود می تواند باعث ایجاد سرفه های شدید شود.

ترک کامل سیگار یا قطع آن آسیب لوله های برونش را کاهش داده و به ترمیم سریعتر کمک می کند. فردی که سیگار را ترک می کند در آینده، کمتر به برونشیت حاد مبتلا می شود.

مردم همچنین باید از سایر مواد تحریک کننده که باعث برونشیت می شوند، مانند گرد و غبار، مواد شیمیایی موجود در محصولات خانگی و آلودگی هوا، اجتناب کنند. فیلترهای موجود در سیستم های تهویه مطبوع و گرمایش باید طبق توصیه تولید کنندگان تعویض شوند.

رعایت یک رژیم غذایی سالم

موسسه ملی قلب، ریه و خون برای کاهش علائم برونشیت و مدیریت بیماری، تغییر سبک زندگی که شامل پیروی از یک رژیم غذایی سالم است را توضیه می کند.

یک رژیم غذایی سالم شامل میوه ها، سبزیجات و غلات کامل و همچنین گوشت های بدون چربی، مرغ، ماهی، لوبیا، تخم مرغ و آجیل و همچنین شامل لبنیات بدون چربی یا کم چربی است و چربی های اشباع و ترانس، کلسترول، نمک و قندهای اضافه شده را محدود می کند.

یک رژیم غذایی سالم سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. عدم استفاده از یک رژیم غذایی متعادل منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن فرد می شود. این آسیب، ناشی از دریافت ناکافی انرژی و عناصر درشت مغذی و همچنین کمبود عناصر ریز مغذی خاص است.

دارو های بدون نسخه

درمان‌های خانگی برونشیت | پزشکت

مصرف داروهای بدون نسخه مانند آسپیرین، استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند به تسکین علائم برونشیت، مانند تب، سردرد و سایر دردها کمک کند.

به دلیل وجود خطر ابتلا به سندرم ری، آسپرین نباید به کودکان یا نوجوانان داده شود، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد.

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند آسپرین و ایبوپروفن می تواند برای افراد مبتلا به آسم خطرناک باشد و باید از آنها اجتناب شود.

دو نوع داروی سرفه بدون نسخه وجود دارد:

  • سرکوب کننده های سرفه، که با مسدود کردن رفلکس، سرفه خشک را کاهش می دهد.
  • خلط آور سرفه، که به رقیق شدن و ترشح مخاط مرطوب کمک می کند.

توصیه نمی شود که افراد از داروهای سرکوب کننده سرفه برای سرفه ای که باعث تولید مخاط می شود، استفاده کنند. هنگامی که پوشش لوله های برونش توسط تحریک کننده ها ملتهب می شود، مخاط اضافی تولید و باعث سرفه مکرر می شود. سرفه کردن مخاط در از بین بردن مواد تحریک کننده از ریه ها و مجاری تنفسی کمک می کند.

شواهد اندکی وجود دارد که نشان می دهد داروهای سرفه موثرتر از داروهای خانگی نیستند. یک داروی خانگی عسل و لیمو احتمالاً نتیجه یکسانی دارد. به دلیل خطر بوتولیسم نوزادان توصیه می شود به نوزادان تا 12 ماهگی عسل ندهید.

استفاده از تنفس لب جمع شده

افراد مبتلا به برونشیت مزمن اغلب سریع نفس می کشند. یک روش تنفسی به نام تنفس لب جمع شده می تواند به کاهش سرعت تنفس و کنترل تنگی نفس کمک کند.

این روش با کاهش دفعات نفس کشیدن، که باعث می شود مجاری تنفسی برای مدت طولانی باز بماند، عمل می کند. از آنجا که تنفس با لب جمع شده باعث می شود هوای بیشتری از داخل ریه ها خارج شود، به فرد این امکان را می دهد تا فعالیت بدنی بیشتری داشته باشد.

برای انجام تنفس لب به حالت جمع شده، فرد باید ابتدا از دو سوراخ بینی نفس بکشد و دو بار انجام شود. سپس آنها باید به آرامی و از طریق لب های کمی جمع شده نفس بکشند، گویی که می خواهند کسی را ببوسند.

راه های تسکین دهنده گلودرد

درمان‌های خانگی برونشیت | پزشکت

علامت شایع برونشیت، گلودرد است. روش های زیادی برای تسکین گلودرد وجود دارد از جمله:

  • غرغره کردن آب نمک
  • نوشیدن مایعات خنک یا گرم
  • خوردن غذاهای خنک و نرم
  • مصرف دارو های بدون نسخه
  • مکیدن پاستیل، آب نبات سفت، تکه های یخ و قرص های لوزی

مراقبان نباید به کودکان زیر 4 سال به دلیل خطر خفگی، چیزی کوچک و سخت برای مکیدن بدهند.

مصرف مکمل های غذایی

پروبیوتیک ها می توانند باکتری های مفید در سیستم هضم را افزایش دهند.

برخی بررسی ها نشان می دهد که مکمل ها احتمال دارد به نفع افراد مبتلا به برونشیت باشند. افراد هنگام استفاده از مکمل ها باید از ارائه دهنده خدمات بهداشتی مشاوره بگیرند. برخی مکمل ها با داروها تداخل می کنند یا عوارض جانبی دارند.

N- استیل سیستئین (NAC) مشتق آمینو اسید L- سیستئین است. یک بررسی نشان داد که NAC می تواند به پیشگیری از بدتر شدن ناگهانی علائم برونشیت مزمن کمک کند.

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده هستند. تصور می شود که هنگام مصرف به عنوان غذا یا مکمل، باکتریهای مفید را در دستگاه گوارش حفظ یا بازیابی می کنند.

پروبیوتیک ها می توانند سیستم ایمنی بدن را تنظیم کنند. نشان داده شده که پروبیوتیک ها در پیشگیری از عفونت دستگاه تنفسی بهتر از دارونما هستند و شاید اثر مفیدی بر آن داشته باشند.

چه موقع با پزشک تماس بگیریم؟

برونشیت حاد معمولاً خود به خود برطرف می شود و در منزل با استراحت، NSAIDS و مایعات کافی قابل درمان است. برونشیت حاد معمولاً تا 3 هفته ادامه دارد.

در صورت بروز علائم زیر بهتر است با پزشک خود مشورت کنید:

  • مخاطی حاوی خون است.
  • خواب آلودگی و گیجی رخ می دهد.
  • تنفس سریع یا درد قفسه سینه وجود دارد.
  • سرفه شدید که بیش از 3 هفته طول می کشد.
  • داشتن تب بیش از 3 روز متوالی می تواند وضعیت جدی تری مانند ذات الریه را نشان دهد.

کسی که هم برونشیت مزمن دارد و هم بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) احتمال دارد برای باز کردن مجاری تنفسی و کمک به پاکسازی مخاط، به گشادکننده های برونش و استروئید نیاز داشته باشد. اکسیژن درمانی همچنین می تواند تنفس را آسان کند.

همیشه نمی توان از برونشیت حاد یا مزمن پیشگیری کرد. با این حال، عدم استعمال سیگار، پیشگیری از تحریک کننده های ریه و شستن مرتب دست می تواند خطر ابتلا به هر دو بیماری را کاهش دهد.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/316410#when-to-see-a-doctor

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز