لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

نتایج کاذب آزمایش کرونا

نتایج کاذب آزمایش کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

نتایج کاذب آزمایش کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نتایج کاذب آزمایش کرونا، به مورادی اشاره دارد که فرد علائمی از بیماری کرونا را تجربه می کند اما نتیجه آزمایش آن منفی است. این در حالی است که باید در هنگامی که علائم COVID-19 در ما ایجاد می شود اما نتایج آزمایش منفی ما همچنان ادامه دارد، در نظر بگیریم که به این بیماری آلوده شده ایم و باید از دستورالعمل های بهداشتی پیروی کنیم. برای اینکه بدانید که چگونه برخی از بیماران COVID-19  نتیجه آزمایش منفی دارند، ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

چرا آزمایش کرونا برخی از بیماران منفی است؟

ویروس SARS-CoV-2 باعث بیماری COVID-19 (ویروس کرونا) می شود. ویروس های کرونا باعث بیماری هایی می شوند که از سرما خوردگی تا شرایط شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه متفاوت است. ویروس از طریق قطرات تنفسی (سرفه یا عطسه) و در مجاورت افراد آلوده منتقل می شود. به همین دلیل، سازمان بهداشت جهانی در 11 مارس 2020 همه گیری این بیماری را در سراسر جهان اعلام کرد.

بسیاری از بیماران علائم بالینی COVID-19 را نشان می دهند، اما هنگامی که چندین بار تحت آزمایش تشخیصی کرونا قرار می گیرند، نتایج آزمایش برای ویروس منفی است و احتمال دارد پس از آزمایش های مکرر، نتایج آنها مثبت اعلام شود.

به تازگی به متخصصان بهداشت و درمان اطلاع داده شده است كه وقتی افراد آلوده علائم بیماری را نشان می دهند، مراقب وضعیت آنها باشند. زیرا این وضعیت می تواند به افراد در شرایط شدیدتر منجر به مرگ كمك كند.

علت تست منفی بیماران کرونا چیست؟

نتایج کاذب آزمایش کرونا | پزشکت

مراکز های بهداشتی بهتر است افراد را که در گزارش تست و آزمایش کرونا آنها از نظر ویروس منفی نشان داده اند، اما علائمی از بیماری را دارند دوباره آزمایش کنند. در برخی شرایط ممکن است نتایج آزمایش کرونا، به طور صحیح ثبت نشده باشد، از جمله:

  • جمع آوری نادرست نمونه
  • مشکل دستگاه نمونه گیری

نتایج صحیح آزمایش تشخیص کرونا به موارد زیادی بستگی دارد، از جمله:

  • کیفیت نمونه باید خوب باشد.
  • روش جمع آوری نمونه باید صحیح باشد.
  • آزمایش تشخیصی باید به موقع صورت بگیرد.
  • شیمیایی که نمونه در آن غوطه ور است باید به اندازه کافی باشد تا ویروس همچنان فعال بماند.

اگر در هر یک از مراحل خطایی وجود داشته باشد، نتیجه آزمون ممکن است منفی باشد. اگر تکنسین ها به اندازه کافی آموزش ندیده باشند، این خطاها می توانند در روند تشخیص Covid-19 در آزمایشگاه ها رخ دهند.

دکتر آجیت تاکور، مشاور ارشد بخش مراقبت های ویژه در انستیتوی علوم پزشکی آسیا، فریدآباد، می گوید: یک آزمایش ایده آل که بتواند تمام بیماران مبتلا به کرونا را تشخیص دهد باید دارای حساسیت 100 درصدی باشد. اتفاقاً RT-PCR برای SARS-CoV -2 حساسیت حدود 66 درصد دارد. یعنی یک سوم افراد آلوده هنگام آزمایش تشخیص داده نمی شوند. حتی حساسیت بالای RT PCR یا آزمایش دیگر CBNAAT نیز 100 درصد حساس نیست.

احتمال دیگری وجود دارد که فرد در هنگام جمع آوری نمونه، بار ویروسی کمی داشته باشد. معمولاً پزشکان آزمایش Covid-19 را در روز سوم یا چهارم پس از مشکوک به مواجهه یا پس از شروع علائم توصیه می کنند.

نتایج مثبت آزمایش کرونا

آزمایش Covid-19 برخی از افراد ممکن است مثبت بوده در حالی که آنها مرحله بیماری را تمام کرده اند و روند بهبودی را دارند. این امر به ویژه در بیمارانی که از Covid-19 بهبود یافته اند صادق است. این مثبت بودن در گزارش های آزمایشگاهی نشان داده می شود. زیرا ویروس اگرچه مرده و غیرفعال است، اما برای چندین هفته در بدن باقی می ماند. بنابراین، در صورت مثبت بودن نتایج آزمایش بهتر است علائم جسمی بیمار هم در نظر گرفته شوند.

منفی کاذب چیست؟

نتایج کاذب آزمایش کرونا | پزشکت

منفی های کاذب پس از آزمایش های متعدد به COVID-19 مثبت تایید می شوند. علت مهم برای آزمایش مجدد، تشخیص سریع، مدیریت زودهنگام برای پیشگیری از بدتر و شدیدتر شدن وضعیت بیمار است. متخصصان مراقبت های بهداشتی می خواهند وقتی بیمار علائم بالینی را نشان می دهند و قبل از رسیدن آزمایش های تأییدی، درمان را شروع کنند.

بنابراین مهم است افرادی که دارای علائم ویروس کرونا نیز هستند ولی نتایج آنها منفی است، حتما درمان شوند. زیرا ممکن است وضعیت بیمار شدیدتر شود و حتی منجر به شیوع ویروس به سایر افراد هم گردد.

تشخیص نهایی در مبتلایان به کرونا بر اساس، سه موارد زیر صورت می گیرد:

  • نتیجه سواب بینی
  • علائم بالینی بیمار
  • یافته های بالینی COVID-19 در سی تی اسکن

بنابراین تشخیص بیماری فقط بر اساس یک مورد نباید صورت بگیرد. در حال حاضر، 40٪ از بیماران بستری در بیمارستان ها در این گروه قرار دارند و براساس علائم COVID-19 تحت درمان قرار می گیرند. به اساس همین شرایط، بخش های بیمارستان پر است و فضای کافی برای پذیرش و درمان افراد آلوده وجود ندارد. به همین دلیل، فقط جواب تست و آزمون تنها راه تشخیص نهایی نیست و باید بدنبال همه موارد زیر باشیم:

  • علائم کووید 19
  • تصمیم پزشک برای علائم
  • گزارش سی تی اسکن
  • گزارش های اشعه ایکس

چگونه COVID-19 را تشخیص دهیم؟

نتایج کاذب آزمایش کرونا | پزشکت

آزمایش های تشخیصی برای تأیید وجود ویروس کرونا وجود دارند که عبارتند از:

تست RT-PCR (معکوس رونویسی PCR)

تست RT-PCR را تست سواب نیز می نامند و از آنجایی که فقط 70٪ حساسیت دارد تست طلای استاندارد محسوب می شود. این حساس ترین آزمایش برای تشخیص بیماری کرونا است و به شما در شناسایی عفونت فعال در بدن کمک می کند. بعضی اوقات، در نتایج آزمایش RT-PCR احتمال 25٪ منفی کاذب و مثبت کاذب وجود دارد. تست RT-PCR  در آزمایشگاه صورت می گیرد و نتایج پس از دو روز مشخص می شود.

تست آنتی ژن

می توان تست آنتی ژن را در مدت زمان کوتاهی انجام داد اما در برابر منفی کاذب آسیب پذیرتر است. تست آنتی ژن تنها 40٪ حساسیت دارد.

تست آنتی بادی

تست آنتی بادی فقط عفونت باقی مانده را آزمایش می کند و در مراحل اولیه بیماری موثر نیست و کاربردی ندارد و آنتی بادی های ویروس SARS-CoV-2 را نشان می دهد. تست های آنتی بادی حساسیت 90٪ دارند.

تست Rapid ID Now

از تست Rapid ID now نیز برای تشخیص بیماری COVID-19 استفاده می شود و نتایج در عرض 15 دقیقه بدست می آید، اما به اندازه آزمایش RT-PCR دقیق نیست.

افرادی که با این شناسه سریع آزمایش شده اند در صورت مثبت بودن، با آزمایش روش های مختلف با COVID-19 تأیید می شوند.

از آنجا که چندین منفی کاذب برای بیماری COVID-19 وجود دارد، متخصصان مراقبت های بهداشتی می گویند که گزارش اسکن CT (توموگرافی کامپیوتری) و علائم بالینی اکنون یک فاکتور مهم برای درمان است. زیرا بسیاری از بیماران در صورت وابستگی به آزمایش های فوق، تشخیص داده نمی شوند.

برخی پزشکان نیز بیماری را بر اساس علائم COVID-19 و گزارش های سی تی اسکن تایید کرده اند.

دو تا سه درصد بیماران از نظر COVID-19 منفی هستند. اما یافته های سی تی اسکن آنها نتایج مثبتی از ابتلا به کرونا را داشته اند. یافته های سی تی اسکن COVID-19 مثبت تلقی می شود و بر این اساس درمان می شود. آزمایشات RT-PCR (تست سواب) 70٪ حساسیت دارند. اما ممکن است دارای منفی کاذب هستند.

علل منفی کاذب چیست؟

نتایج کاذب آزمایش کرونا | پزشکت

ویروس پس از ورود به بدن، وارد سلول ها می شود. ویروس عملکرد طبیعی سلولهای بدن را قطع می کند. بنابراین با قطع عملکرد طبیعی سلول، ویروس تکثیر می شود و هر سلول را تحت تأثیر قرار می دهد.

بعد از عفونت، حدود سه تا پنج روز طول می کشد تا این سلول آسیب دیده تکثیر شود و نسخه های آن برای آزمایش در آزمایش منظم COVID-19 تهیه شود.

در برخی شرایط ممکن است فرد در طی مدت کوتاهی ویروس را از بین می برد، که به دوره پنجره معروف است. در این دوره، ویروس های کافی در بدن وجود ندارد که با آزمایش سریع تشخیص داده شود. وقتی شخصی در این دوره از پنجره آزمایش کرونا را برای تشخیص بیماری انجام می دهد، نتیجه تست وی منفی کاذب می شود. براساس آزمایشات موجود، حساسیت برای هر آزمایش COVID 100٪ نیست.

از بین آزمایشات COVID-19، حساسیت 70٪ زیاد است، که بدان معنی است که تقریباً یک سوم بیماران مبتلا به ویروس نتیجه منفی کاذب دریافت می کنند.

تست های PCR در بین آزمایشات COVID-19 دقیق تر هستند. فقط 30٪ موارد COVID-19 را تشخیص نمی دهند.

در یک بررسی بیماران با علائم COVID-19 که نتایج آزمایش منفی دریافت کردند در بیمارستان بستری شدند و این بیماران بعداً نتیجه آزمایش مثبت را دریافت کردند.

بسیاری از کارشناسان گفته اند که آزمایشات COVID ، ویروس کرونا را در طی روزهای اولیه پس از قرار گرفتن فرد در معرض پاتوژن تشخیص نمی دهد. حدود سه تا پنج روز طول می کشد تا آزمایش بتواند عفونت را پس از مواجهه تشخیص دهد.

سخن آخر

ثبت نتایج منفی در تست کرونا ممکن است همان چیزی نباشد که ما فکر می کنیم. بنابراین، اگر بیماران علائم COVID دارند، به خصوص در سالمندان، باید بلافاصله برای COVID-19 تحت درمان قرار بگیرند بدون اینکه منتظر نتایج آزمایش باشند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می گویند که حتی اگر ما آزمایش منفی داریم، این بدان معنا نیست که ویروس ما را آلوده نکرده است. ما باید از این دستورالعمل ها پیروی کنیم. در این شرایط رعایت فاصله اجتماعی، بررسی تب، قرنطینه برای حداقل 14 روز، شستن دست و ماسک زدن می تواند از شیوع بیماری پیشگیری کند. وقتی یک روز تست منفی می دهیم، به این معنی نیست که روز دیگر با ویروس کرونا جدید تماس نخواهیم داشت یا به بیماری مبتلا نمی شویم.

منابع:

https://www.icliniq.com/articles/infectious-diseases/why-do-some-covid-19-patients-test-negative

https://www.indiatoday.in/coronavirus-outbreak/story/why-some-test-negative-for-covid-19-despite-showing-symptoms-1805065-2021-05-21

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز