لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کمر درد شبانه و خطر سرطان

کمر درد شبانه و خطر سرطان | پزشکت

فهرست مطالب

کمر درد شبانه و خطر سرطان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کمر دردی که در طول شب شدیدتر می شود، یا کمر درد شبانه و خطر سرطان در برخی موارد و شرایط با همدیگر ارتباط دارند. به نحوی که کمر درد شبانه می تواند یکی از علائم اصلی و بارز ابتلا به تومور نخاعی باشد.

تومور نخاعی، از رشد سلول های سرطانی در داخل کانال نخاع یا استخوان های ستون فقرات ناشی می شود. تومور نخاع، تومور داخل نخاعی نیز نامیده می شود، تومور نخاعی است که از نخاع یا پوشش نخاع (دورا) شروع می شود. توموری که روی استخوان های ستون فقرات (مهره ها) تأثیر بگذارد، تومور مهره ای نامیده می شود.

انواع اصلی تومورهای داخل نخاعی بسته به محل وقوع آنها نسبت به غشای محافظ نخاع، عبارتند از:

  • تومورهای داخل مدولاری. در سلول های داخل نخاع مانند گلیوم، آستروسیتوما یا اپاندیموم شروع می شوند.
  • تومورهای خارج از حفره یا در غشای اطراف نخاع یا ریشه های عصبی که از نخاع به بیرون، رشد می کنند. آنها از درون نخاع شروع نمی شوند. اما این نوع تومورها ممکن است با ایجاد فشرده سازی نخاع و سایر مشکلات بر عملکرد نخاع تأثیر بگذارند. نمونه هایی از تومورهای خارج از حفره خارجی که می توانند بر نخاع تأثیر بگذارند شامل مننژیوما، نوروفیبروما، شوانومو و تومورهای غلاف عصب است.

تومورهای سایر قسمت های بدن می توانند به مهره ها، شبکه پشتیبانی کننده اطراف نخاع یا در موارد نادر، به خود نخاع انتشار پیدا کنند.

تومورهای ستون فقرات یا هر نوع رشد می تواند منجر به درد، مشکلات عصبی و گاهی فلج شود. تومور نخاعی می تواند خطرناک و باعث ناتوانی دائمی شود.

درمان تومور نخاعی ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا سایر داروها باشد.

علائم تومور نخاعی

کمر درد شبانه و خطر سرطان | پزشکت

تومورهای نخاع می توانند علائم و نشانه های مختلفی ایجاد کنند. تومورها ممکن است نخاع یا ریشه های عصبی، رگ های خونی یا استخوان های ستون فقرات شما را تحت تأثیر قرار دهند. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از بین رفتن عملکرد روده یا مثانه
  • کمر دردی که در شب بیشتر است.
  • درد در محل تومور به دلیل رشد تومور
  • کمر درد، که اغلب به قسمت های دیگر بدن تابش می کند.
  • احساس حساسیت کمتری نسبت به درد، گرما و سرما دارد.
  • مشکل راه رفتن، گاهی اوقات منجر به زمین خوردن می شود.
  • از دست دادن احساس یا ضعف عضلانی، به ویژه در دست ها یا پاها
  • ضعف عضلانی، که ممکن است خفیف یا شدید ، یا در قسمت های مختلف بدن وجود داشته باشد.

کمر درد یکی از علائم متداول اولیه تومورهای ستون فقرات است. درد همچنین ممکن است از پشت به پهلوها، پاها،  یا بازوها انتشار یابد و با گذشت زمان حتی با درمان نیز تشدید شود. تومورهای ستون فقرات بسته به نوع تومور با سرعت های مختلف پیشرفت می کنند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

کمر درد دلایل زیادی دارد و بیشتر کمر درد ناشی از تومور نیست. اما از آنجا که تشخیص و درمان به موقع برای تومورهای ستون فقرات مهم است، در مورد کمردرد خود با شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • مداوم و پیش رونده
  • شب بدتر می شود.
  • مربوط به فعالیت نیست.
  • تغییر در عملکرد روده یا مثانه
  • ضعف یا بی حسی عضلانی پیشرونده در پاها یا بازوها
  • سابقه سرطان دارید و به کمردرد جدیدی مبتلا شده اید.
  • علائم دیگری از سرطان مانند حالت تهوع، استفراغ یا سرگیجه دارید.

علت های تومور نخاعی

کمر درد شبانه و خطر سرطان | پزشکت

علت بیشتر تومورهای اصلی ستون فقرات ناشناخته است. برخی از آنها ممکن است به علت قرار گرفتن در معرض عوامل ایجاد کننده سرطان باشد. لنفوم نخاع، سرطان هایی است که لنفوسیت ها (نوعی سلول ایمنی) را تحت تأثیر قرار می دهد، بیشتر در افراد با نقص سیستم ایمنی دیده می شود. به نظر می رسد در خانواده های خاص شیوع بیشتری در تومورهای ستون فقرات وجود دارد، بنابراین به احتمال زیاد یک جزء ژنتیکی وجود دارد.

علت اصلی بروز این نوع از تومور ها مشخص نیست. متخصصان گمان می کنند که ژن های معیوب در این امر نقش دارند. اما معمولاً مشخص نیست که چنین نقایص ژنتیکی ارثی هستند یا به مرور در طول زمان بروز می کنند. ممکن است به دلیل وجود چیزی در محیط مانند تماس با برخی مواد شیمیایی ایجاد شود. در برخی موارد، تومورهای نخاع با سندرم های ارثی شناخته شده مانند نوروفیبروماتوز 2 و بیماری فون هیپل-لیندو مرتبط هستند.

عوامل خطر تومور نخاعی

تومور نخاع بیشتر در افراد با سابقه شرایط زیر مشاهده می شود :

  • نوروفیبروماتوز 2. در این اختلال ارثی، تومورهای خوش خیم در اعصاب یا نزدیک به اعصاب مربوط به شنوایی ایجاد می شوند. این ممکن است منجر به کاهش شنوایی پیشرونده در یک یا هر دو گوش شود. برخی از افراد مبتلا به نوروفیبروماتوز 2 به تومورهای کانال نخاعی نیز مبتلا می شوند.
  • بیماری Von Hippel-Lindau. این اختلال نادر و چند سیستمی با تومورهای رگ های خونی (همانژیوبلاستوما) در مغز، شبکیه و نخاع و با انواع دیگر تومورها در کلیه ها یا غدد فوق کلیوی در ارتباط است.

عوارض تومور نخاعی

تومورهای نخاعی می توانند اعصاب نخاعی را فشرده کنند و منجر به از دست دادن حرکت یا احساس در زیر محل تومور شود. این امر گاهی می تواند باعث تغییراتی در عملکرد روده و مثانه شود. آسیب اعصاب ممکن است دائمی باشد.

با این وجود، اگر تومور زود تشخیص داده شود و بیمار ت تحت درمان تهاجمی قرار بگیرد، می توان از افت بیشتر عملکرد جلوگیری  و عملکرد عصب را بازیابی کرد. بسته به موقعیت آن، توموری که به نخاع فشار وارد می کند ممکن است خطرناک باشد.

تشخیص تومور نخاعی

کمر درد شبانه و خطر سرطان | پزشکت

معاینه پزشکی کامل با تأکید بر کمر درد و نقص عصبی اولین قدم برای تشخیص تومور ستون فقرات است. برای تشخیص دقیق و مثبت آزمایشات رادیولوژی لازم است.

  • اسکن توموگرافیرایانه ای  CT یا CAT scan: یک تصویر تشخیصی که پس از  اشعه ایکس توسط رایانه ایجاد می شود، یک اسکن CT / CAT می تواند شکل و اندازه کانال نخاع، محتویات آن و ساختارهای اطراف آن را نشان دهد. همچنین در تجسم ساختارهای استخوانی بسیار خوب است.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI): یک آزمایش تشخیصی است که تصاویر سه بعدی از ساختارهای بدن را با استفاده از آهن ربا های قدرتمند و فناوری رایانه تولید می کند. MRI می تواند نخاع، ریشه های عصبی و نواحی اطراف آن و همچنین بزرگ شدن، تحلیل رفتن و تومورها را نشان دهد.
  • استخوان اسکن: یک آزمایش تشخیصی با استفاده از Technectium-99. به عنوان یک مکمل برای شناسایی تومورهای استخوان (مانند تومورهای اولیه استخوان ستون فقرات)، عفونت و بیماری های متابولیسم غیر طبیعی استخوان مفید است.
بیوپسی برای تشخیص تومور نخاعی

مطالعات رادیولوژی که در بالا ذکر شد یافته های تصویربرداری را ارائه می دهد که احتمالاً نوع تومور را مشخص می کند. در برخی موارد، در صورت مشخص نبودن تشخیص و یا نگرانی از بدخیمی در مقابل نوع تومور خوش خیم، ممکن است به نمونه برداری نیاز باشد. اگر تومور بدخیم باشد، نمونه برداری همچنین به تعیین نوع سرطان کمک می کند که متعاقبا گزینه های درمانی را تعیین می کند.

 یک پزشک ممکن است اسکن کل بدن را با استفاده از فناوری هسته ای و همچنین سی تی اسکن از ریه ها و شکم را برای اهداف مرحله ای تجویز کند. برای تأیید تشخیص، پزشک نتایج آزمایشگاه و یافته های اسکن های فوق را با علائم بیمار مقایسه می کند.

درمان تومور نخاعی

کمر درد شبانه و خطر سرطان | پزشکت

گزینه های درمانی اغلب چند رشته ای است و شامل تخصص جراحان ستون فقرات، انکولوژیست های پزشکی، انکولوژیست های پرتوی و سایر متخصصان پزشکی است. انتخاب روش های درمانی از جمله جراحی و غیر جراحی با توجه به جنبه های مختلف سلامت کلی بیمار و اهداف مراقبت وی انجام می شود.

درمان های غیر جراحی

گزینه های درمانی غیر جراحی شامل مشاهده، شیمی درمانی و پرتودرمانی است. تومورهایی که بدون علامت یا علائم خفیف هستند و به نظر نمی رسد در حال تغییر یا پیشرفت باشند، ممکن است با MRI منظم مشاهده و کنترل شوند. برخی از تومورها به خوبی به شیمی درمانی و برخی دیگر به پرتودرمانی پاسخ می دهند. با این حال، انواع خاصی از تومورهای متاستاتیک وجود دارد که ذاتاً مقاوم به رادیو رادیکال هستند در این موارد، جراحی ممکن است تنها گزینه درمان مناسب باشد.

عمل جراحی

علائم جراحی بسته به نوع تومور متفاوت است. تومورهای نخاعی اولیه (غیر متاستاتیک) ممکن است از طریق برداشتن کامل بلوک برای بهبودی احتمالی برداشته شوند. در بیماران مبتلا به تومورهای متاستاتیک، درمان در درجه اول تسکین دهنده است. درمان با هدف بازیابی یا حفظ عملکرد عصبی، تثبیت ستون فقرات و تسکین درد صورت می گیرد. به طور کلی، جراحی فقط به عنوان گزینه ای برای بیماران مبتلا به متاستاز در نظر گرفته می شود که انتظار می رود 3 تا 4 ماه یا بیشتر زندگی کنند و تومور در برابر اشعه یا شیمی درمانی مقاوم است.

برای مواردی که برداشتن جراحی امکان پذیر است، ممکن است از آمبولیزاسیون قبل از عمل استفاده شود تا برداشت راحت تری انجام شود. این روش شامل قرار دادن کاتتر یا لوله از طریق شریان در کشاله ران است. کاتتر است تا از طریق رگ های خونی  به محل تومور، هدایت می شود. هنگامی که رگ های خونی که تومور را تغذیه می کنند مسدود شوند، اغلب می توان خونریزی را در حین جراحی بهتر کنترل کرد و  خطرات جراحی را کاهش داد.

نوع جراحی خلفی یا قدامی

اگر جراحی در نظر گرفته شود، نوع آن به تومور با توجه به موقعیت تومور در داخل کانال نخاعی تعیین می شود. روش خلفی (پشت) امکان شناسایی دورا و قرار گرفتن در معرض ریشه های عصبی را فراهم می کند. این روش معمولاً برای تومورها در جنبه خلفی ستون فقرات یا در معرض تومورهای داخل دورا استفاده می شود.

روش قدامی (جلو) برای تومورهای جلوی ستون فقرات عالی است. این روش همچنین امکان بازسازی نقص ناشی از برداشتن اجسام مهره ای را فراهم می کند. این روش همچنین اجازه می دهد تا دستگاه های ثابت قطعه کوتاه قرار گیرد. تومورهای نخاعی قفسه سینه و کمر که هر دو ستون مهره های قدامی و خلفی را تحت تأثیر قرار می دهند، می توانند یک چالش برای برداشتن کامل باشند. به ندرت، برای درمان این ضایعات پیچیده، از یک روش خلفی (عقب) و به دنبال آن یک رویه قدامی (جلو) به صورت مراحل جداگانه   استفاده شده است.

پیش آگهی تومور نخاعی

کمر درد شبانه و خطر سرطان | پزشکت

نتیجه تومور نخاعی بسیار به سن و سلامت کلی بیمار و به خوش خیم یا بدخیم بودن تومور نخاع، اولیه یا متاستاز آن بستگی دارد.

جراحی در بزرگسالان برای انواع مختلف تومور نخاع با خطر ابتلا به عوارض اساسی همراه است شایعترین عوارض عفونت محل جراحی، عفونت های سیستمیک و ترومبوز وریدی عمقی است. لطفا توجه داشته باشید که عوارض بعد از عمل در بیمارانی که بیماری های همزمان قابل توجهی دارند (مانند استفاده از استروئید) بیشتر دیده می شود.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/spinal-cord-tumor/symptoms-causes/syc-20350103

https://www.aans.org/en/Patients/Neurosurgical-Conditions-and-Treatments/Spinal-Tumors

[advisers limit=3 online =true skill=”25 26″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز