لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت گرفتگی عصب در لگن چیست؟

علت گرفتگی عصب در لگن چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

علت گرفتگی عصب در لگن چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علت اصلی گرفتگی عصب در لگن، گیر افتادن خود به خودی عصب است که در اثر فشار وارده از آناتومی اطراف ایجاد می شود. ستون فقرات شما از 33 استخوان کوچک نامنظم به نام مهره تشکیل شده است. این استخوان ها با یکدیگر در هم تنیده می شوند و ساختار استوانه ای پیچیده اما انعطاف پذیری را تشکیل می دهند. طناب نخاعی از مرکز توخالی این ستون استوانه‌ای به سمت پایین می‌رود که ریشه‌های عصبی مانند شاخه‌هایی از آن رشد می‌کنند. این ریشه های عصبی از بین فضاهای بین مهره ای عبور کرده و از ستون فقرات خارج شده و به بقیه بدن پخش شوند.

به دلیل این ریشه های عصبی بسیار حساس نخاعی است که بدن می تواند حرکت و احساس کند. با این حال، اگر ریشه عصب تحت فشار استخوان های مهره فشرده یا پیچ خورده شود، می تواند باعث ایجاد درد زیادی در ناحیه اطراف شود. ستون فقرات از گردن تا باسن امتداد می یابد و به سه بخش اصلی گردنی، سینه ای و کمری تقسیم می شود.

ریشه های عصبی در بخش گردن مربوط به ناحیه گردن، قسمت قفسه سینه به ناحیه قفسه سینه و قسمت کمر به ناحیه کمر مربوط می شود. آسیب به ریشه های عصبی در هر یک از این سه بخش به عنوان رادیکولوپاتی یا عصب فشرده شناخته می شود که با مقدار زیادی ناراحتی و عدم عملکرد در ناحیه آسیب دیده همراه است. به عنوان مثال، فشار بر عصب نخاعی کمر منجر به کمردرد می شود که به باسن و پاها می رسد، در حالی که آسیب به ریشه های عصبی گردنی باعث درد شانه و بازو می شود.

این مقاله بر روی علت گرفتگی عصب لگن، علائم و درمان رادیکولوپاتی کمری تمرکز دارد و به شما می‌گوید چگونه با ناراحتی ناشی از فشرده شدن عصب در لگن مقابله کنید.

شایع ترین علل گیر افتادن عصب کمری

علت اصلی رادیکولوپاتی کمری، گیر افتادن خود به خودی عصب است که در اثر فشار وارده از آناتومی اطراف ایجاد می شود. برخی از علل خاص شناسایی شده عبارتند از:

  • بارداری
  • کمربند تنگ
  • ضربه به کشاله ران یا کمر
  • جراحی روی لگن یا ستون فقرات کمری
  • افزایش فشار شکمی از جمع آوری مایعات
  • تکیه طولانی مدت به یک شی (میز یا نیمکت)
  • فشرده سازی ناشی از حمل کیف به صورت مزمن
  • پیاده روی زیاد یا دوچرخه سواری، تمرین دایره ای
  • حمل اجسام سنگین که توسط ران یا کشاله ران نگهداری می شود.

علائم گیر کردن عصب در لگن

علت گرفتگی عصب در لگن چیست؟ | پزشکت

شایع ترین سندرم درد لگن ناشی از فشار دادن عصب به دلیل فشرده شدن عصب پوستی فمورال جانبی است. عصب پوستی فمورال جانبی از پشت لگن و از ناحیه لگن حرکت می کند. علائم برخورد با این عصب، عبارتند از:

  • درد شدیدی در قسمت پایین کمر احساس می شود که ممکن است از طریق باسن، پاها، تا پای شما حرکت کند.
  • این درد اغلب به عنوان احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن توصیف می شود. این درد همیشه و در اکثر موقعیت‌ها وجود دارد، اما حتی با یک لمس خفیف روی پوست یا فعالیت‌های خاص، مانند نشستن یا سرفه کردن، تشدید می‌شود.
  • درد معمولاً با بی حسی و گزگز روی لگن و قسمت بیرونی ران در سمت آسیب دیده بدن همراه است. همچنین ممکن است خارش، ضعف و کاهش رفلکس در ناحیه آسیب دیده را تجربه کنید.

لازم نیست همه این علائم را تجربه کنید تا رادیکولوپاتی کمری تشخیص داده شود. در برخی موارد، این علائم ممکن است به طور کامل ناپدید شوند، اما این بدان معنا نیست که مشکل برطرف شده است. برعکس، می تواند نشان دهنده بدتر شدن شرایطی باشد که در آن عصب کاملاً فشرده می شود که تمام عملکرد خود را از دست می دهد. بنابراین، از دست دادن ناگهانی احساس در ناحیه آسیب دیده ممکن است منجر به ناپدید شدن درد شود، اما می تواند بعداً عوارض جدی تری نیز ایجاد کند.

فشار زیاد روی عصب نه تنها عملکرد خود را به خطر می اندازد، بلکه می تواند باعث از دست دادن فعالیت عضلانی نیز شود. بنابراین، شدت علائم شما به تنهایی نشان نمی دهد که مشکل شما چقدر جدی است.

درمان پزشکی گرفتگی عصب در لگن

رادیکولوپاتی کمری در 90 درصد بیماران خود محدود شده و خوش خیم است. درد می تواند هفته ها تا ماه ها طول بکشد و بیشتر آنها خود به خود از بین می روند. عصب فشرده شده با کاهش فشار روی آن بهبود می یابد. از این رو، کاهش درد و بی حسی نشان می دهد که بهبودی در حال انجام است.

بیماری های مغز و اعصاب

علل خاصی برای ایجاد این وضعیت شناخته نشده است و شواهدی وجود ندارد که گرما کمک کند (اگرچه امتحان کردن آن ضرری ندارد). پزشک علائم، سابقه پزشکی و سایر عوامل مرتبط را قبل از تجویز درمان مناسب، که ممکن است شامل ترکیبی از درمان‌ها باشد، ارزیابی می‌کند.

جراحی. در صورت تداوم درد، جراحی برای برداشتن فشار عصبی یا قطع عصب (برداشتن بخش عصبی) ممکن است ضروری باشد. از بین تمام مداخلات پزشکی، جراحی، کشش و کورتیکواستروئیدها برای تسکین درد طولانی مدت مؤثرترین هستند.

مداخلات غیر جراحی. بسیاری از بیماران ممکن است با مصرف داروهای ضدالتهابی OTC مانند ایبوپروفن، آسپرین یا سایر NSAID ها تسکین پیدا کنند. حتی می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند تایلنول استفاده کنید. اما همیشه قبل از شروع هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید تا از ایمنی و دوز صحیح آن مطلع شوید.

همچنین ممکن است از داروهای ضد تشنج که روی اعصاب اثر می‌گذارند استفاده شود. اگر درد مداوم باشد، تزریق یا بلوک عصبی توسط متخصص بیهوشی ممکن است ضروری باشد.

تشخیص گرفتگی عصب در لگن

علت گرفتگی عصب در لگن چیست؟ | پزشکت

اعصاب فشرده معمولاً در معاینه تشخیص داده می شوند. پزشک شما تعدادی مانور تشخیصی را انجام می دهد که در زمینه سابقه پزشکی شخصی شما هدایت می شود و به دنبال شناسایی و رد خطرناک ترین علل بالقوه است.

با تشخیص مستقیم عصب تحت فشار، معاینه از دست دادن لمس سبک یا احساس سوزن سوزن در ناحیه ای مجزا از قسمت فوقانی جانبی ران را نشان می دهد. تغییرات عصبی احتمالاً حسی (احساس) خواهد بود و نه حرکتی (توانایی حرکت).

اگر معاینه فیزیکی کاملاً قطعی نباشد، پزشکان ممکن است برای حمایت بیشتر از تشخیص، علاوه بر سایر آزمایش‌ها و تصویربرداری (MRI) یک بررسی هدایت عصبی را سفارش دهند.

برای سنجش عملکرد عصب در ناحیه آسیب دیده، پزشکان گاهی از یک آزمایش عصبی به نام مطالعه الکترودیاگنوستیک یا EMG/NCS استفاده می کنند. این روش شامل وارد کردن سوزن های کوچک در ماهیچه های ناحیه ای است که علائم را می توان احساس کرد.

سوزن ها تخلیه های الکتریکی را منتقل می کنند که می تواند به مطالعه فعالیت عصبی زمینه ای در ناحیه کمک کند. این به پزشک امکان می‌دهد درد را تا منبع آن ردیابی کند و از این طریق عصب تحت فشار را شناسایی کند.

اقدامات مراقبت از خود در گرفتگی  عصب لگن

علت گرفتگی عصب در لگن چیست؟ | پزشکت

کارهایی که در هنگام بروز علت گرفتگی عصب لگن می توانید برای کاهش درد در خانه انجام دهید:

لباس مناسب. در خانه، بیماران بهتر است با پوشیدن لباس های گشاد  آرامش پیدا کنند.

ماساژ. ماساژ ممکن است به شل شدن عضلات و اعصاب در ناحیه کمک کند و در نتیجه درد را تا حدی کاهش دهد، اما شواهدی که این ادعا را تأیید می کند چندان قوی نیست.

تغییر سبک زندگی. بهترین تغییرات سبک زندگی آنهایی هستند که عوامل خطر را بهبود می بخشند، یعنی دیابت و چاقی. یک رژیم غذایی کاهش وزن، کنترل اشتها، کنترل قند خون و وضعیت بدنی مناسب هم برای پیشگیری و هم برای تسکین این مشکل ضروری است.

فیزیوتراپی. تمرینات تقویت کننده شکم، کاهش وزن و تقویت کمر می تواند به برداشتن بار از ستون فقرات و کاهش علائم کمک کند. شما همچنین باید تلاش های هماهنگی برای اصلاح وضعیت بدن خود انجام دهید و از موقعیت های خاص برای به حداقل رساندن فشار روی اعصاب کمر و ستون فقرات خودداری کنید.

سرما درمانی. استفاده از کیسه یخ یا هر نوع کمپرس سرد روی محل آسیب دیده می تواند با بی حس کردن موقت اعصاب زیرین به تسکین درد کمک کند. اما هرگز یخ را مستقیماً قرار ندهید زیرا ممکن است باعث آسیب پوستی شود.

آرامش. برای کاهش تنش در بدن خود می توانید مدیتیشن و سایر فعالیت های آرامش بخش را انجام دهید.

عوامل خطر گرفتگی عصب در لگن

علت گرفتگی عصب در لگن چیست؟ | پزشکت

شایع ترین عوامل خطر شناسایی شده برای رادیکولوپاتی کمری، عبارتند از:

  • چاقی
  • دیابت
  • سن بالا

میانگین سن ارائه 50 سال است. جالب توجه است که بروز این بیماری در بیماران دیابتی هفت برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.

در صورت بروز علائم زیر به دنبال کمک پزشکی فوری باشید:

  • شما درد شدید و نامتناسبی را تجربه می کنید.
  • در هر قسمت از بدن احساس فلج شدن دارید.
  • شما در کشاله ران بی حسی دارید که با ناتوانی در کنترل ادرار یا مدفوع مشخص می شود.

ضمن اطلاع از سابقه پزشکی خود، از پزشک خود بپرسید که نگرانی او چیست. بپرسید که چه تشخیص های دیگری را در نظر دارد. پزشک از شما در مورد سفر اخیر، سابقه تروما، تغییر داروها، تب یا علائم عصبی، اگر درد شما را در شب بیدار می کند، آیا درد با علائم دیگری همراه است یا خیر، می پرسد.

سخن آخر

یک عصب فشرده در لگن معمولاً خوش خیم است و خود به خود از بین می رود. پس از تشخیص، گزینه های درمانی زیادی وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از آن جلوگیری از چاقی و دیابت است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز