لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درد کلیه و شایع ترین علل آن چیست؟

درد کلیه و شایع ترین علل آن چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درد کلیه در برخی موارد ناشی از ابتلا به بیماری هایی مانند عفونت کلیه یا سنگ کلیه است. این وضعیت می تواند بر عملکرد کلیه ها تأثیر بگذارد. کلیه یکی از مهمترین اعضای حیاتی بدن است. کلیه سموم و مایعات اضافه بدن را حذف می کند. درد در ناحیه کمر در اغلب موارد نشان دهنده ابتلا به بیماری های کلیوی است. افراد مبتلا به مشکلات کلیوی ممکن است درد را به دو شکل مختلف ثابت و حاد و یا ناگهانی و شدید تجربه کنند.

کلیه ها یک جفت اندام لوبیایی شکل هستند که در دو طرف ستون فقرات و درست در زیر قفسه سینه قرار دارند. کلیه ها در حدود 10 سانتی متر و تقریباً به اندازه مشت دست یک بزرگسال طول دارند. کلیه چپ در قسمت بالاتری از پهلو قرار داشته و کمی بزرگتر از کلیه راست است. کلیه راست در پشت کبد قرار دارد. اندازه و موقعیت کبد باعث شده که کلیه راست در مقایسه با کلیه چپ در قسمت پایین تری از پهلو قرار بگیرد.

وظیفه اصلی کلیه ها فیلتر کردن مواد زائد از خون است. کلیه ها با تولید ادرار، سموم و آب اضافه بدن را از بدن دفع می کنند. کلیه ها همچنین در کنترل فشار خون نقش مهمی دارند و در ساخت گلبول های قرمز بیشتر به بدن کمک می کنند.

مطالعه بیشتر: ساختار و عملکرد کلیه

درد کلیه در کجا احساس می شود؟

درد کلیه را ممکن است در قسمت تحتانی قفسه سینه احساس کنید. گاهی نیز این درد در پهلوی سمت راست یا چپ بدن احساس می شود. درد کلیه در صورت شدید بودن می تواند به طور همزمان هر دو طرف بدن را درگیر کند.

همچنین درد کلیه در برخی افراد در قسمت میانی یا فوقانی کمر فرد احساس می شود. درد ناشی از کلیه ها می تواند هر نقطه از سیستم ادراری مانند مثانه را درگیر کند.

مطالعه بیشتر: تفاوت کمردرد و درد کلیه

در صورت لزوم همین الان با متخصص کلیه آنلاین در پزشکت تلفنی صحبت کنید.

درد کلیه و شایع ترین علل آن چیست؟ | پزشکت

درد کلیه چگونه است؟

درد کلیه ممکن است مانند یک درد حاد و نسبتا ثابت احساس شده و یا شدید و ناگهانی باشد. به دردهای شدید و تیرکشنده کولیک کلیوی گفته می شود. کولیک کلیوی یکی از ناتوان کننده ترین دردهایی است که ممکن است هر شخصی در طول زندگی خود تجربه کند.

بیماری های کلیوی

در صورت ابتلا به کولیک کلیوی اگر پزشک به آرامی به پهلوی شما فشار آورده یا به آن ضربه بزند، ممکن است درد شما شدیدتر شود.

شدت درد به عامل ایجاد آن بستگی دارد. همچنین، درد کلیه در هر فردی به صورت متفاوت احساس می شود. بنابراین هر کس به نوع متفاوتی به این درد واکنش نشان می دهد. به طور کلی درد کلیه ممکن است با شدت های مختلف در ناحیه کمر، کشاله ران و یا در هنگام دفع ادرار احساس شود.

مطالعه بیشتر: قولنج کلیه چیست؟

درد در ناحیه کمر

درد در ناحیه میانی تا بالای کمر می تواند نشان دهنده درد کلیه ها باشد. همچنین ممکن است درد کلیه را در قسمت پشت کمر به صوت یک درد مداوم، شدید و ناگهانی تجربه کنید. برخی افراد این درد را به صورت تیرکشنده و یا مانند بریدن یک عضو بدن با چاقو توصیف می کنند.

عفونت ادراری و سنگ کلیه یکی از شایع ترین علل درد کلیه است که به پشت کمر سرایت می کند. عفونت کلیه در بسیاری از مواد به دلیل ابتلا به عفونت مجاری ادراری (UTI) و عدم درمان به موقع این بیماری شروع می شود.

سنگ کلیه باعث دردهای طاقت فرسا شبیه اسپاسم می شود. این درد گاهی به قدری شدید است که به کشاله ران نیز سرایت می کند.

با این حال، اگر درد کلیه در هنگام خم شدن یا بلند کردن وسایل از زمین شدیدتر شود، ممکن است هیچ ارتباطی با کلیه ها نداشته باشد. در واقع گاهی ابتلا به مشکلات ماهیچه ای یا وجود مشکلاتی در ستون مهره ها نیز می تواند باعث احساس درد در کمر شوند.

درد کشاله ران

گاهی منشاء درد در کشاله ران به دلیل وجود مشکلاتی در وضعیت سلامت کلیه ها است. درد کشاله ران به این دلیل رخ می دهد که درد کلیه ها شدید بوده و به نواحی دیگری از بدن مانند کشاله ران منتقل می شود.

حتی برخی از مردان ممکن است در اثر ابتلا به مشکلات کلیه در بیضه های خود احساس درد کنند. به خصوص سنگ کلیه در مردان می تواند باعث ورم کلیه و ابتلا به دردهای شدید شود. میزنای و بیضه در مردان عصب های مشترکی دارند. بنابراین در صورتی که سنگ کلیه وارد میزنای شده و در آنجا گیر کند باعث ایجاد دردهای شدید بیضه خواهد شد.

با این حال، اگر درد بیضه با علائم دیگری مانند بزرگ شدن، قرمزی یا تغییراتی در پوست بیضه همراه باشد، ممکن است مشکل مربوط به بیضه باشد. در این صورت، مردان حتما باید به دنبال مشاوره پزشکی باشند.

درد هنگام دفع ادرار

درد و سوزش در هنگام ادرار کردن یکی از شایع ترین نشانه های ابتلا به عفونت ادراری یا مثانه است. در این بیماری عفونت باکتریایی باعث التهاب مجاری ادرار از جمله میزنای می شود. وظیفه میزنای تخلیه ادرار از کلیه به مثانه است. بنابراین التهاب هر یک از بخش های مجاری ادرار مانند میزنای یا مثانه می تواند باعث درد و یا احساس سوزش در هنگام دفع ادرار شود. مجاری ادرار در زنان کوتاه تر از مردان است.  به همین علت ابتلا به عفونت های ادراری در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد.

برخی دیگر از علائم عفونت مثانه عبارتند از:

  • بدبو شدن ادرار
  • درد در پایین شکم
  • کدر شدن رنگ ادرار
  • تمایل مکرر به دفع ادرار

باکتری های موجود در مثانه می توانند باعث عفونت کلیه شوند. بنابراین فردی که دارای هر یک از این علائم است باید در اسرع وقت برای انجام آزمایشات لازم به پزشک مراجعه کند.

مطالعه بیشتر: علائم عفونت مثانه

درد کلیه و شایع ترین علل آن چیست؟ | پزشکت

شایع ترین علل درد کلیه

درد کلیه ممکن است نشان دهنده وجود مشکل در یک یا هر دو کلیه باشد. علل متعددی می توانند باعث درد کلیه شوند. از جمله:

سرطان کلیه

رشد غیرطبیعی سلول ها، باعث ابتلا به سرطان کلیه می شود. همچنین سرطان های مختلف نیز می توانند فارغ از سن افراد، سلامت و عملکرد کلیه ها را تحت تأثیر قرار دهند.

هنوز علت دقیق بروز سرطانهای کلیوی تشخیص داده نشده است. پزشکان می دانند که سرطان کلیه از زمانی آغاز می شود که برخی از سلول های کلیوی در DNA خود تغییراتی (جهش) ایجاد می کنند. این تغییرات باعث می شود که سلول ها در کلیه به سرعت رشد و تقسیم شوند. سلولهای غیرطبیعی تجمع یافته توموری را تشکیل می دهند که می توانند در قسمتهای دوردست بدن متلاشی شوند و انتشار پیدا کنند.

عفونت دستگاه ادراری

اگر باکتری قسمتی از دستگاه مجاری ادراری، از جمله مثانه یا مجرای ادراری را آلوده کند، ممکن است فرد دچار عفونت ادراری شود. در صورت عدم درمان UTI، عفونت ممکن است به کلیه ها سرایت کند. ابتلا به عفونت ادراری در زنان شایع تر از مردان است.

برخی از علت های شایع عفونت ادراری، عبارتند از:

عفونت مثانه (سیستیت). معمولاً باکتری (E. coli) باعث عفونت مثانه شده که معمولاً در دستگاه گوارشی هم یافت می شود. با این حال، بعضی اوقات باکتری های دیگری غیر از باکتری (E. coli) هم می توانند باعث عفونت مثانه شوند.

مقاربت جنسی. مقاربت جنسی می تواند باعث عفونت دستگاه ادراری شود. زنان به دلیل آناتومی دستگاه تولیدمثلی در معرض ابتلا به عفونت مثانه هستند. چون در زنان فاصله مجرای ادرار تا مقعد و مجرای ادرار تا مثانه کوتاه می باشد و مسیر عبور باکتری ها کمتر است.

عفونت مجرای ادراری. عفونت مجرای ادراری، هنگامی رخ می دهد که باکتری های دستگاه گوارشی از مقعد به مجرای ادرار منتقل شوند. چون مجرای ادرار نزدیک به مهبل قرار دارد. عفونت های مقاربتی مانند تبخال، سوزاک، کلامیدیا و مایکوپلاسما می توانند باعث ایجاد عفونت مجاری ادراری شوند.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی عفونت ادراری

سنگ کلیه

ادرار حاوی مواد معدنی است که در سطوح بالا می توانند باعث تشکیل سنگ در کلیه ها شوند. اگر سنگ ها در کلیه باقی بمانند، ممکن است فرد دچار درد کلیه نشود. با این حال، وارد شدن سنگ کلیه به لوله ای که کلیه ها را به مثانه متصل می کند، می تواند باعث درد شدید شده یا جریان ادرار را مسدود کند.

شایع ترین علل بیماری کلیه | پزشکت

کیست کلیه

هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد کیست ساده کلیه می شود. چندین تئوری مهم در این زمینه وجود دارند. به عنوان مثال، هر کلیه حدود یک میلیون لوله‌ی ریز دارد که ادرار را جمع می کند. کیست ممکن است با انسداد لوله ها، متورم و پر از مایعات شود و رشد کند. یک تئوری دیگری نشان می دهد وقتی لایه سطحی کلیه ضعیف شوند می توانند کیسه ای (دیورتیکولوم) را ایجاد کند که این کیسه با تجمع مایعات به کیست تبدیل می شود.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی برای کیست کلیه

هیدرونفروز

به ورم کلیه ها که در اثر عدم تخلیه ادرار رخ می دهد، در اصطلاح پزشکی هیدرونفروز گفته می شود. گاهی سنگ کلیه، لخته خون یا زخم مسیر جریان ادرار را مسدود می کنند. در این وضعیت ادرار به عقب برگشته و باعث متورم شدن کلیه ها می شود. هیدرونفروز می تواند یک یا هر دو کلیه را تحت تأثیر قرار دهد.

عفونت کلیه

عفونت باکتریایی کلیه می تواند یک یا هر دو کلیه را تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری در اصطلاح پزشکی پیلونفریت نامیده شده و به شدت دردناک است. پیلونفریت در صورت عدم درمان به موقع باعث آسیب دائمی به کلیه ها خواهد شد. در صورت شدید بودن پیلونفریت ممکن است عفونت وارد خون شده و منجر به مرگ بیمار شود.

نفروپاتی دیابتی 

نفروپاتی دیابتی، در نتیجه آسیب به رگ های خونی و سایر سلول های کلیه رخ می دهد که این آسیب از دیابت ناشی می شود. آسیب شدید به این رگ های خونی می تواند منجر به نفروپاتی دیابتی، کاهش عملکرد کلیه و نارسایی کلیه شود.

ترومبوز ورید کلیوی

این بیماری به ندرت رخ می دهد. علل ابتلا به سندرم ترومبوز وریدی هنوز به طور دقیق مشخص نیست. اما معمولا جراحی، تروما و شرایط ژنتیکی می توانند زمینه را برای ابتلا به این بیماری فراهم کنند. در این بیماری لخته خون در یکی از وریدهای کلیه تشکیل می شود این لخته خون مانع خروج کامل خون از ورید کلیه می شود. حالت تهوع، ورم در اندام های تحتانی و کاهش قابل توجه میزان ادرار یکی از علائم مهم ابتلا به سندرم ترومبوز وریدی است. علائم ممکن است به تدریج یا ناگهانی ظاهر شوند.

مطالعه بیشتر: علت کوچک شدن کلیه

نارسایی کلیه-پزشکت

نارسایی کلیه

نارسایی کلیه می‌تواند ناشی از علل و بیماری‌های مختلفی باشد. سایر شرایط ممکن است منجر به اختلال در تشکیل و دفع ادرار شوند و نارسایی کلیه را ایجاد کنند. این شرایط عبارتند از:

  • عفونت
  • سنگ کلیه
  • بیماری لوپوس
  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • دیابت کنترل نشده
  • بزرگ شدن پروستات
  • مصرف برخی داروها
  • آنتی‌بیوتیک‌های خاص
  • واسکولیت (التهاب رگ‌های خونی)
  • لخته‌های خون در مجاری ادراری
  • آسیب به سیستم عصبی که مثانه را کنترل می‌کند
  • گلومرولونفریت (التهاب رگ‌های خونی کوچک کلیه)
  • مولتیپل میلوما (سرطان سلول‌های پلاسمایی در مغز استخوان)
  • رنگ‌های استفاده شده در برخی آزمایشات تصویربرداری

گلومرولونفریت

 علت گلومرولونفریت به حاد یا مزمن بودن آن بستگی دارد.

گلومرولونفریت حاد: GN حاد می تواند در واکنش به عفونت مانند استرپ گلو یا یک عفونت دندان رخ دهد ، یا حتی ممکن است به دلیل مشکلاتی در سیستم ایمنی در واکنش بیش از حد به عفونت اتفاق بیفتد.

برخی از علت های شناخته شده GN حاد، عبارتند از:

  • لوپوس
  • گلو استرپ
  • polyarteritis nodosa، بیماری که در آن سلول ها به شریان ها حمله می کنند.
  • سندرم گودپاستور ، بیماری نادر خود ایمنی است که در آن آنتی بادی ها به کلیه ها و ریه ها حمله می کنند.
  • آمیلوئیدوز، تجمع پروتئین های غیر طبیعی که باعث ایجاد آسیب در اندام ها و بافت های بدن می شوند.

استفاده بیش از حد داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن نیز ممکن است یک عامل خطر باشد.

گلومرولونفریت مزمن: گلومرولونفریت مزمن همیشه علت مشخصی ندارد. یک بیماری ژنتیکی گاهی اوقات می تواند باعث GN مزمن شود. نفریت ارثی در مردان جوان با ضعف بینایی و شنوایی ضعیف رخ می دهد. علل احتمالی دیگر عبارتند از:

  • سابقه سرطان
  • برخی از بیماری های خود ایمنی
  • قرار گرفتن در معرض برخی از حلال های هیدروکربن

مجرای ادرار دو شاخه

مجرای ادرار دو شاخه از خطاهای تقسیم سلولی در طول رشد جنین در درون رحم مادر ناشی می شود. این وضعیت می تواند از والدین به فرزند به ارث برسد و بیشتر جنبه وراثتی دارد. اگر یکی از والدین دارای مجرای ادراری دو شاخه باشد، کودک 50% ممکن است به این وضعیت مبتلا شود.

مطالعه بیشتر: برای پاکسازی کلیه چی بخوریم؟

درد کلیه و شایع ترین علل آن چیست؟ | پزشکت

علائم کلیه درد چیست؟

درد کلیه ها معمولا در پهلو احساس می شود. این درد در صورت شدید بودن می تواند به کشاله ران و یا حتی شکم گسترش پیدا کند. یک فرد مبتلا به درد کلیه ممکن است طیف وسیعی از علائم دیگر را نیز تجربه کند، از جمله:

  • تب
  • لرز
  • ادرار بد بو
  • ادرار خونی
  • تهوع و استفراغ
  • درد در کشاله ران
  • کدر بودن رنگ ادرار
  • درد در ناحیه زیر شکم
  • تمایل به دفع مکرر ادرار
  • احساس درد یا خارش هنگام ادرار

آشنایی با علائم درد کلیه می تواند در تشخیص به موقع و مراجعه سریع تر به پزشک به شما کمک کند.

اگر علائم دردکلیه را تجربه می‌کنید، بهتر است از یک متخصص کلیه و مجاری ادراری تلفنی کمک بگیرید.

عوارض درد کلیه 

عفونت کلیه در صورت عدم درمان به موقع می تواند منجر به بیماری به نام سپسیس شود. سپسیس یک فوریت پزشکی است که در موارد شدید باعث غش و یا مرگ بیمار می شود. این بیماری در اثر گسترش عفونت در بدن و به دنبال آن واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به التهاب رخ می دهد. به این ترتیب که بدن برای مقابله با عفونت مقدار زیادی از مواد شیمیایی را وارد خون می کند. این امر باعث شدیدتر شدن التهاب و در نتجیه کاهش خونرسانی به اندام های مختلف می شود. عدم خونرسانی کافی، در نهایت باعث نارسایی و از کار افتادن اندام های مختلف بدن خواهد شد.

وجود علائم زیر نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد:

  • تب
  • لرز
  • درد
  • ضعف
  • کاهش فشار خون
  • افزایش ضربان قلب

کلیه یکی از مهمترین اعضای بدن است. ابتلا به بیماری های کلیه در هر سنی ممکن است رخ دهد. عفونت کلیه در صورت عدم درمان صحیح، مزمن شده و باعث آسیب دائمی به کلیه ها خواهد شد.

به طور کلی درد کلیه می تواند در هر دو طرف ستون فقرات و در زیر دنده ها احساس شود. برخی از افراد نیز ممکن است این درد را در قسمت تحتانی کشاله ران خود تجربه کنند. ابتلا به بیماری های مختلف از جمله عفونت، سنگ کلیه و سرطان می تواند باعث درد کلیه ها شود. در برخی موارد ابتلا به بیماری های مزمن نیز می تواند کلیه ها را تحت تاثیر قرار دهد.

افرادی که درد کلیه دارند باید با پزشک مشورت کنند. زیرا حتی عفونت های جزئی مجاری ادرارمی توانند به کلیه ها سرایت کرده و منجر به سپسیس یا وارد شدن آسیب شدید به کلیه ها شوند.

مطالعه بیشتر: بیماری کلیه پلی کیستیک 

درد کلیه و شایع ترین علل آن چیست؟ | پزشکت

چه هنگام به پزشک مراجعه کنیم؟

فردی که درد کلیه را تجربه می کند باید در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرد تا علت آن را دریابد. پزشک پس از انجام آزمایشات لازم در تشخیص و درمان درد کلیه ها به شما کمک می کند. درمان صحیح و به موقع باعث می شود کلیه ها آسیب نبینند. آسیب به کلیه ها در بسیاری از مواد می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. همچنین پزشک ممکن است برای تشخیص قطعی بیماری آزمایش های مختلفی را تجویز کند، از جمله:

  • آزمایش ادرار، برای تشخیص هرگونه عفونت و التهاب
  • آزمایشات تصویربرداری مانند CT یا اسکن اولتراسوند
  • سیتولوژی، برای شناسایی سلول های سرطانی در ادرار

در صورت بروز هر گونه علائم مربوط به ساختار و عملکرد کلیه، و علائم بیماری های دستگاه ادراری بهتر است از یک اورولوژی خوب مشورت بگیرید. علاوه بر آن، مشاوره آنلاین در زمینه بیماری های مزمن و مشورت با جراح کلیه می تواند نگرانی های شما را در بروز عوارض احتمالی کاهش دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز