لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

انجام واکسن سالانه آنفولانزا یا flu-shot-during-pregnancy بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزای فصلی است، اما ممکن است با خود فکر کنید که آیا تزریق واکسن آنفولانزا در بارداری بی خطر است یا نه؟ در واقع تزریق واکسن آنفولانزا تقریباً برای همه زنان باردار توصیه می شود. در صورت ابتلا به آنفولانزا، ممکن است علائمی مانند تب، سرفه، بدن درد و گلودرد را تجربه کنید اگر شما سالمند، بسیار جوان، دارای سابقه بیماری یا باردار هستید، آنفولانزا می تواند بسیار جدی تر باشد.

تحقیقات نشان داده است که تزریق واکسن آنفولانزا در هر سه ماهه بارداری بلامانع است تا از فرد باردار و نوزادش در برابر مشکلات سلامتی مرتبط با آنفولانزا در دوران بارداری و پس از آن محافظت کند. واکسن سالانه آنفولانزا باعث می شود سیستم ایمنی بدن آنتی بادی های محافظتی را در برابر ویروس مسری تنفسی ایجاد کند. واکسن به کاهش شانس بیمارشدن شما کمک می کند. در حقیقت، افراد حامله یکی از گروه های پرخطر برای ایجاد عوارض جدی ناشی از آنفولانزا هستند.

آیا هنگام ابتلا به آنفولانزا باید به بیمارستان مراجعه کرد؟

این واکسن ممکن است برای زنان باردار و نوزادان آنها بسیار خطرناکتر از زنان غیر باردار باشد. بنابراین، اگر در فصل آنفولانزا باردار هستید، مامای شما توصیه می کند که در اسرع وقت واکسن آنفولانزا بزنید. حتی اگر واکسن اسپری بینی موجود باشد، افرادی که باردار هستند باید فقط واکسن را تزریق کنند و نه اسپری بینی.

حتی اگر شما یک فرد باردار سالم تلقی می شوید، بدن شما ممکن است در مبارزه با عفونت آنفولانزا مشکل داشته باشد. ممکن است مشکلات تنفسی، تب بالا و سایر عوارض جدی ایجاد شود. زدن واکسن آنفولانزا شانس ابتلا به ویروس آنفولانزا را کاهش می دهد. در واقع، نشان داده شده است که تزریق این واکسن به طور متوسط 40درصد خطر بستری شدن فرد باردار مبتلا به آنفولانزا را در بیمارستان کاهش می دهد. کارشناسان می گویند بهتر است همه قبل از شروع فصل آنفولانزا، افراد واکسینه شوند. در حالی که می توانید در هر زمان از بارداری واکسینه شوید، اگر سابقه بیماری مانند آسم یا بیماری قلبی دارید که می تواند عوارض آنفولانزا را شدیدتر کند، ممکن است پزشک پیشنهاد کند که در اوایل پاییز واکسینه شوید.

مطالعه بیشتر: آنفولانزا چه عوارضی دارد؟

مزایای واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری | پزشکت

تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری به محافظت از شما و جنین کمک می کند. واکسیناسیون خطر ابتلا به بیمار است، که بالاتر و همراه با عوارض بیشتری در دوران بارداری را کاهش می دهد. بعلاوه، آنتی بادی ها به نوزاد شما منتقل می شوند و از آنها در برابر آنفولانزا در ماه های اولیه زندگی محافظت می کنند.

خطر برخی عوارض بارداری را کاهش می دهد.

افراد باردار مبتلا به آنفولانزا بیشتر از افرادی که در دوران بارداری مبتلا به آنفولانزا نمی شوند دچار عوارضی مانند زایمان زودرس و زایمان، سقط جنین و مرده زایی می شوند. کیم لنگدون، پزشک متخصص زنان و زایمان با بیش از 19 سال تجربه بالینی، می گوید: “آنفولانزا در بارداری می تواند منجر به ذات الریه و عوارض جدی مانند مرگ مادر یا زایمان زودرس شود .” اگر در برابر آنفولانزا واکسینه شده اید، احتمال ابتلا به آن کمتر است و در صورت ابتلا، احتمال بستری شدن در بیمارستان کمتر خواهد بود.

از مشکلات احتمالی سلامتی نوزاد جلوگیری می کند.

داشتن تب (یکی از علائم شایع آنفولانزا) در دوران بارداری با نقص لوله عصبی (دسته ای از نقایص جدی هنگام تولد) همراه است. ابتلا به آنفولانزا در بارداری ممکن است احتمال داشتن نوزاد با وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد.

از کودک در برابر آنفولانزا محافظت می کند.

نوزادان بیشتر در معرض ابتلا به موارد شدید آنفولانزا هستند، اما تا 6 ماهگی نمی توانند واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. اگر مادران در برابر آنفولانزا واکسینه شوند، احتمال اینکه کودک در معرض این ویروس قرار گیرد کمتر است. علاوه بر این، هنگامی که یک فرد باردار واکسن آنفولانزا می زند، آنتی بادی هایی را به نوزاد منتقل می کند تا از کودک در برابر ویروس محافظت کند تا نوزاد بتواند واکسن آنفولانزای خود را دریافت کند. در حالی که واکسن آنفولانزا برای افراد باردار بی خطر است زیرا حاوی ویروس غیر فعال است، فرم اسپری بینی واکسن آنفولانزا برای استفاده در دوران بارداری تأیید نمی شود.

مطالعه بیشتر: چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟

عوارض جانبی واکسن آنفولانزا

CDC عوارض جانبی و واکنشهای واکسن آنفولانزا را بررسی کرده و نشان داده است که در همه افراد، عوارض جانبی و واکنشهای شدید نادر است. عوارض جانبی بعد از تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری معمولاً خفیف هستند و باید بعد از یک یا دو روز از بین بروند. ممکن است برخی از عوارض جانبی خفیف را برای مدت کوتاهی پس از واکسینه شدن مشاهده کنید. ممکن است در محل تزریق احساس درد، تب، لرز، دردهای عضلانی، تهوع یا سردرد داشته باشید. در موارد بسیار نادر، ممکن است واکنش آلرژیک را تجربه کنید.

در صورت مشاهده علائمی مانند مشکلات تنفسی، سرگیجه یا ضربان قلب سریع، فوراً با ارائه دهنده خدمات درمانی یا شماره اورژانس تماس بگیرید. همچنین ممکن است سندرم Guillain-Barré (GBS) بعد از تزریق واکسن آنفولانزا تجربه شود، اما بسیار نادر است. GBS باعث آسیب عصبی، ضعف عضلانی و فلج می شود که معمولاً چند هفته طول می کشد. مزایای تزریق واکسن آنفولانزا از این خطر بیشتر است، زیرا شانس شما برای دریافت GBS از واکسن آنفولانزا بسیار کمتر از احتمال ابتلا به آنفولانزا در صورت عدم واکسیناسیون است.

شایع ترین عوارض جانبی شبیه علائم سرماخوردگی است و عبارتند از:

  • تب
  • سردرد
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • دردهای عضلانی
  • درد دست در محل تزریق

واکسن آنفولانزا در بارداری | پزشکت

اگر بعد از تزریق آنفولانزا عوارض جانبی شایع را تجربه کردید که پس از چند روز برطرف نشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر فکر می کنید در برابر واکسن آنفولانزا واکنش آلرژیک دارید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. علائم واکنش آلرژیک احتمالی عبارتند از:

  • ضعف
  • رنگ پریدگی
  • مشکل در تنفس
  • خس خس کردن
  • ضربان قلب تند یا سرگیجه
  • التهاب در اطراف چشم یا لب

اگر باردار هستید، مشکل در تنفس ممکن است به این معنی باشد که اکسیژن کافی به نوزاد نمی رسد. باید فوراً به دنبال درمان باشید.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی آنفولانزا

خطرات واکسن آنفولانزا در بارداری

تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری بی خطر، موثر و کم خطر تلقی می شود. مطالعات متعدد، ایمنی واکسن سالانه آنفولانزا را برای افراد باردار و نوزادان متولد نشده آنها ثابت کرده است. در حقیقت، تحقیقی که بیش از دو میلیون فرد باردار در سراسر جهان را شامل می شود نشان می دهد که واکسن آنفولانزا، خطر بستری شدن در بیمارستان ناشی از آنفولانزا را به طور متوسط تا 40 درصد کاهش می دهد. برخی از افسانه های رایج در مورد خطرات واکسن آنفولانزا در دوران بارداری توسط CDC و بسیاری از سازمان های بهداشتی نادرست ثابت شده است.

  • هیچ خطر ابتلا به آنفولانزا از طریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری وجود ندارد. این یک واکسن غیر فعال است. به این معنی که حاوی ویروس عفونی یا فعال نیست که بتواند شما را بیمار کند.
  • ترکیبات واکسن آنفولانزا برای افراد باردار بی خطر است. برخی از واکسن های آنفولانزای چند دوز با ماده ای به نام تیمروسال ساخته می شود که یک نگهدارنده بر پایه جیوه است. آژانس های بهداشتی فدرال و سازمان های بزرگ پزشکی معتقدند که این روش برای افراد باردار بی خطر و موثر است، و تنها شاهد قرمزی و التهاب جزئی در محل تزریق خواهید شد. اگر هنوز نگران هستید، از پزشک خود یک واکسن آنفولانزای بدون نگهدارنده بخواهید.
  • تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری خطر سقط جنین را افزایش نمی دهد. علیرغم گزارشات چند مطالعه کوچک با محدودیت ،CDC به مردم اطمینان داده است که هیچ رابطه ای بین سقط جنین و تزریق واکسن آنفولانزا وجود ندارد. سقط جنین می تواند در هر بارداری، صرف نظر از استفاده از واکسن، اتفاق بیفتد. مطمئن باشید که متخصصان پزشکی به مطالعه و نظارت بر تزریق آنفولانزا در افراد باردار ادامه می دهند. تا از ایمن بودن آن اطمینان حاصل شود.

آیا واکسن آنفلوانزا بدون نگهدارنده ایمن تر است؟

واکسن آنفولانزا در بارداری | پزشکت

تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری به دلیل محافظت از شما، نوزاد و سایر افرادی که ممکن است در معرض بیماری جدی آنفولانزا باشند، توصیه می شود. تزریق واکسن آنفولانزا در طول سالیان متمادی به میلیون ها زن باردار داده شده است و دارای سابقه ایمنی خوبی است.

flu-shot-during-pregnancy به قدری مهم است که در صورت کمبود واکسن آنفولانزا، CDC اولویت دادن به واکسن های آنفولانزا را برای گروه های خاصی، از جمله افراد باردار و نوزادان 6 ماه به بالا توصیه می کند. شایعاتی وجود دارد که نشان می دهد واکسن آنفولانزا ممکن است باعث اوتیسم شود و نگهدارنده هایی مانند تیمروسال مسئول بیماری اوتیسم هستند. تیمروسال، یک نگهدارنده مبتنی بر اتیل جیوه، زمانی محرک احتمالی اوتیسم محسوب می شد.

تحقیقات نشان داده است که چنین نیست. با توجه به CDC، تیمروسال دارای سابقه ایمنی طولانی است.  هیچ شواهدی مبنی بر آسیب ناشی از دوزهای کم مورد استفاده در واکسن ها وجود ندارد. اگر نگران مواد نگهدارنده در واکسن آنفولانزا هستید. با پزشک خود در مورد گزینه های بدون نگهدارنده صحبت کنید. بیشتر ویال های تک دوز و سرنگ های پر شده حاوی مواد نگهدارنده نیستند. زیرا محصولات بلافاصله استفاده می شوند و مشترک نیستند. همین امر در مورد واکسن بینی FluMist، که فاقد مواد نگهدارنده است نیز صدق می کند.

احتیاط های لازم برای واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا در بارداری | پزشکت

تزریق واکسن آنفولانزا توصیه می شود و به طور کلی در دوران بارداری بی خطر تلقی می شود. هنگام برنامه ریزی تزریق واکسن آنفولانزا، اطمینان حاصل کنید که فردی که آن را به شما تزریق می کند می داند که شما باردار هستید. فرد باردار باید واکسن آنفولانزا را تزریق کند و روش اسپری بینی برای فرد باردار مناسب نیست.

اسپری بینی، که به طور رسمی واکسن آنفلوانزای ضعیف شده زنده (LAIV) نامیده می شود. حاوی ویروس آنفولانزای زنده است که ضعیف شده است. یک ویروس تضعیف شده باید واکنش ایمنی بدن فرد را به منظور ایجاد ایمنی تقویت کند. اما این ویروس به اندازه کافی ضعیف است تا بیمار نشود. اما عواملی مانند بارداری، سن یا نقص سیستم ایمنی می تواند آنفولانزا را از ویروس ضعیف شده دریافت کند.

سخن آخر

انجام واکسن آنفولانزا تقریباً برای همه در دوران بارداری توصیه می شود. تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری نیز در چند ماه اول زندگی نوزاد شما را محافظت می کند. افرادی که باردار هستند باید واکسن آنفولانزا را از طریق تزریق دریافت کنند نه اسپری بینی. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی در مورد تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری، همیشه با اورژانس تماس بگیرید.

دو نوع اصلی واکسن آنفولانزا وجود دارد: تزریق و اسپری بینی. مطمئن ش1وید که هر سال یک نوع از واکسن آنفولانزا را به عنوان بهترین راه برای جلوگیری از آلوده شدن، دریافت می کنید. هر سال ویروس تغییر کرده و گسترش می یابد، بنابراین محققان ترکیب واکسن را به روز می کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز