لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چرا وزن من کم نمی شود؟ شایع ترین علل

چرا وزن من کم نمی شود؟ شایع ترین علل | پزشکت

فهرست مطالب

چرا وزن من کم نمی شود؟ شایع ترین علل

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

چرا وزن من کم نمی شود؟ شاید این سوال بعد از کلی سعی و تلاش برای کم کردن وزن و لاغر شدن که نتیجه خوبی را ندارد، ذهن شما را درگیر کند. به طور کلی، وقتی حتی بعد از کلی تلاش همچنان وزن شما ثابت می ماند و کم نمی شود، ممکن است خسته و ناامید شوید. اگر ورزش کردن، کنترل میل به کربوهیدرات و ایجاد تغییرات در سبک زندگی برای کاهش وزن شما کافی نیست، پس راهکار چیست؟ در این شرایط 99 درصد زنان از برنامه کاهش وزن خود دست می کشند. به هر حال، بهتر است  نگاهی به دلایل واقعی کاهش وزن بیندازید. علم می گوید که عوامل زیادی وجود دارد که بر کاهش وزن تأثیر می گذارد.

تفاوت بین چربی و وزن را بدانید.

آیا می دانستید که کاهش وزن با از دست دادن چربی و ساختن توده عضلانی اشتباه گرفته می شود؟ وقتی می‌گویید می‌خواهید وزن کم کنید، بهتر است بگویید که می‌خواهید از شر چربی خلاص شوید. در ابتدا، زمانی که برنامه کاهش وزن خود را شروع می کنید، وزنی را از دست خواهید داد که روی ترازو نشان داده می شود. اما، پس از چند روز، بدن شما شروع به ساخت توده عضلانی بدون چربی می کند، و هر چه بیشتر منابع پروتئینی بخورید و تمرین کنید، عضله بیشتری ساخته می شوند و ظاهری قوی تر پیدا می کنید.

توده عضلانی بدون چربی می تواند وزن شما را روی ترازو بالا ببرد. همین وضعیت ممکن است باعث شود به جای کاهش وزن، احساس کنید در حال افزایش وزن هستید. برای کوتاه کردن داستان، همیشه به درصد چربی بدن نگاه کنید تا بفهمید آیا در حال از دست دادن چربی هستید یا خیر.

اهداف کاهش وزن شما غیر واقعی هستند.

اهداف غیر واقعی کاهش وزن نیز می تواند ناامید کننده باشد. بسیاری از خانم ها می گویند که می خواهند وزن کم کنند. اما آنها در محدوده وزن مناسبی قرار داشتند. با این حال، اگر نیاز به کاهش وزن دارید، آن را دنبال کنید، اما اهداف خود را واقع بینانه تر در نظر بگیرید.

کاهش 5 کیلو وزن در یک هفته امکان پذیر نیست و ما در مورد وزن چربی صحبت می کنیم نه آب. رژیم های غذایی مد روز ممکن است وعده های دروغین به شما بدهند، اما نمی توانند کاهش وزن دائمی را تضمین کنند. شما همیشه باید به دنبال کاهش تدریجی چربی باشید. اهداف کوتاه مدت خود را در یک دفتر بنویسید. این باعث می شود اهداف شما واقع بینانه تر و دست یافتنی تر شوند. و هنگامی که یک به یک به اهداف کوتاه مدت خود دست یافتید، می توانید تفاوت زیادی در ظاهر، عملکرد مغز، عملکرد عضلات و آمادگی ذهنی خود مشاهده کنید.

شما فکر می کنید سالم غذا می خورید.

چرا وزن من کم نمی شود؟ شایع ترین علل | پزشکت

نگاهی دوباره به وعده های غذایی روزانه خود بیندازید، به خصوص زمانی که در حال خوردن میان وعده یا نوشیدنی هستید. در حالت ایده آل، وعده غذایی شما باید حاوی منبع خوبی از پروتئین، فیبر غذایی، کربوهیدرات های پیچیده و چربی های سالم باشد.

شما باید 10 تا 35 درصد کالری از پروتئین، 45 تا 65 درصد کالری از کربوهیدرات ها و 20 تا 35 درصد کالری از چربی های سالم دریافت کنید. منابع پروتئین بدون چربی سینه مرغ، بوقلمون بدون چربی آسیاب شده، قارچ، حبوبات و لوبیا و تکه های سویا هستند. برای دریافت مقدار مورد نیاز فیبر غذایی و کربوهیدرات های پیچیده، باید سبزیجات و میوه ها مصرف کنید. آجیل، دانه ها، آووکادو، روغن زیتون، روغن بذر کتان، کره بذر کتان و غیره را مصرف کنید تا چربی های مفید بدن خود را تامین کنید.

جدای از این، باید نظارت داشته باشید که چه میان وعده ای می خورید. اینجاست که بسیاری از ما اشتباه می کنیم. نوشیدنی‌های انرژی‌زا، آب میوه‌ها و سبزیجات بسته‌بندی شده، نوشابه، قهوه با خامه و شکر، ویفر سیب‌زمینی، سس مایونز، مرغ سرخ‌شده و حتی مصرف بیش از حد سبزیجات و میوه‌ها به عنوان میان‌وعده می‌تواند مانع کاهش وزن شما شود. برای اینکه بفهمید آیا واقعاً سالم غذا می خورید، یک دفترچه غذایی داشته باشید و آنچه را که می خورید و میزانی می خورید را برای یک هفته یادداشت کنید. این به شما یک ایده منصفانه می دهد که در کجا باید تغییراتی ایجاد کنید یا اینکه چیز دیگری مانع از کاهش وزن شما می شود.

مراقب تعادل هورمون ها باشید.

هورمون ها نقش بسیار مهمی در زندگی یک زن دارند. هورمون هایی مانند کورتیزول (در زمان استرس ترشح می شود)، گرلین (هورمون گرسنگی)، تیروئید (کم کاری تیروئید می تواند منجر به افزایش وزن شود)، انسولین (انسولین بیش از حد در خون می تواند منجر به مقاومت به انسولین، افزایش وزن و دیابت شود) و لپتین (لپتین بیش از حد در خون، و مغز شما نسبت به غذا حساسیت زدایی می کند و شما به خوردن ادامه می دهید) می تواند سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهند.

در ابتدا، حتی متوجه نمی‌شوید که این هورمون‌ها هستند که باعث می‌شوند تا این اندازه غذا بخورید یا متابولیسم شما را کندتر کنند. با یک متخصص تغذیه یا یک پزشک صحبت کنید و هورمون های خود را بررسی کنید. توصیه های آنها را دنبال کنید تا سطح هورمون خود را متعادل کنید.

شما یک تمرین ترکیبی انجام نمی دهید.

بنابراین، شما ورزش کرده‌اید و کمی هم وزن کم کرده‌اید، اما در حال حاضر، وزن شما کمتر نمی شود. سوال مهم این است که آیا خود را فقط به کاردیو محدود می کنید؟ کاردیو عالی است، اما باید تمرینات با وزنه را نیز در برنامه خود بگنجانید. وزنه برداری به فعال نگه داشتن ماهیچه ها، افزایش متابولیسم کمک می کند و به شما کمک می کند بدنی شاداب داشته باشید.

بیماری های زمینه ای را بررسی کنید.

چرا وزن من کم نمی شود؟ شایع ترین علل | پزشکت

مسائل پزشکی مانند مشکلات تیروئید، مقاومت به انسولین، PCOS، آپنه خواب، سندرم کوشینگ و غیره می توانند از کاهش وزن جلوگیری کنند. هیچ جای نگرانی ندارید زیرا اکثر مشکلات پزشکی قابل درمان هستند. با پزشک، متخصص تغذیه و مربی خود کار کنید تا به شما در کاهش وزن کمک کند.

ژن های خود را بشناسید.

ژن ها مهمترین نقش را در هر موجود زنده ای ایفا می کنند. آنها ظاهر فیزیکی، عملکردهای درونی و حتی رفتار ما را تعیین می کنند. اگر افرادی را دیده اید که زیاد غذا می خورند اما هنوز لاغر هستند. ژن هایی که متابولیسم شما را به طور خودکار کند می کنند یا باعث عدم تعادل هورمونی می شوند، می توانند کاهش وزن را برای شما واقعا سخت کنند.

در این صورت باید با پزشک و مربی تناسب اندام مشورت کنید تا اثر آنها کاهش یابد. یک سبک زندگی خوب، برنامه تمرینی و عادات غذایی مناسب بسیار کمک کننده است. اما از آنجایی که بدن همه افراد به یک شکل عمل نمی کند، باید یک برنامه اختصاصی برای کمک به کاهش وزن دریافت کنید.

چرا وزن من کم نمی شود؟ آب کافی نمی نوشید.

حدود ۷۵ درصد وزن بدن شما آب است. آب به حفظ هموستاز کمک می کند، سلول ها را متحرک نگه می دارد و به واکنش ها و عملکردهای بیولوژیکی مختلف، هضم و جذب، حمل و نقل مواد شیمیایی و حذف سموم کمک می کند. وقتی به اندازه کافی آب نمی نوشید، تمام این عملکردها به درستی انجام نمی شود. و هنگامی که این اتفاق می افتد، متابولیسم شما کند می شود، سلول های شما شروع به تولید پروتئین های مختلف می کنند، سموم دفع نمی شوند و هضم مناسب مهار می شود. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید،

متابولیسم، هضم، دفع و عملکرد سلولی شما باید در حد مطلوب باشد. بدون مصرف مقادیر کافی آب، این امکان پذیر نیست. بنابراین، هر روز 3-4 لیتر آب بنوشید. اگر ورزش می کنید بیشتر بنوشید.

پروتئین کافی مصرف نمی کنید.

چرا وزن من کم نمی شود؟ شایع ترین علل | پزشکت

پروتئین بخشی جدایی ناپذیر از بدن شماست. از موهای شما تا آنزیم های بدن، همه چیز به پروتئین بستگی دارد. مقدار مناسبی از پروتئین بدون چربی به شما کمک می کند تا توده عضلانی بدون چربی بسازد و ظاهری شاداب به شما می بخشد. علاوه بر این، پروتئین ها برای هضم سخت هستند و می توانند تعادل انرژی منفی ایجاد کنند. شما باید حداقل یک منبع پروتئین در هر وعده غذایی مصرف کنید. باید 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن خود مصرف کنید.

اشتباه آشپزی می کنید.

شما می توانید مواد لازم را بخرید، در مقادیر مناسب غذا بخورید و ورزش کنید، اما اگر روش آشپزی شما اشتباه است، وزن کم نمی کنید. سرخ کردن عمیق، پختن طولانی مدت یا زغال کردن می تواند ارزش غذایی مواد را کاهش دهد و خواص آنها را تغییر دهد، که می تواند برای بدن شما مضر باشد. بنابراین سعی کنید سبزیجات خام، سرخ شده و آب پز مصرف کنید. گوشت را کباب کنید یا بپزید یا به سوپ ها اضافه کنید. برای پخت و پز از اسپری پخت و پز یا روغن زیتون فوق بکر استفاده کنید. از مصرف غذاهای سرخ شده یا ذغالی شده خودداری کنید.

شغل شما تحرک کافی ندارد.

اگر کار میزی دارید، احتمالاً حداقل 8 ساعت در روز در یک مکان می نشینید. و این مانع از کاهش وزن شما می گردد. نشستن مداوم در یک مکان همچنین می تواند متابولیسم شما را کاهش دهد و باعث شود هر لقمه غذا به چربی تبدیل شود. برهمین اساس، افرادی که مشاغل پشت میزی دارند، دچار چربی شکم بیشتری می شوند. شما باید هر ساعت حرکت کنید تا متابولیسم را حفظ کنید و به سیستم گردش خون کمک کنید تا غذا، اکسیژن و آب را به قسمت‌های مختلف بدن منتقل و سموم را نیز دفع کند.

چربی های غیرمفید مصرف می کنید.

چرا وزن من کم نمی شود؟ شایع ترین علل | پزشکت

اگر می خواهید از شر چربی خلاص شوید، باید چربی های مفید مصرف کنید. چربی های مفیدی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به کاهش التهاب کمک می کند و در نتیجه از افزایش وزن ناشی از التهاب جلوگیری می کند. همچنین چربی ها برای حفظ ساختار و عملکرد سلولی مورد نیاز هستند. بادام، گردو، آجیل ماکادمیا، پسته، روغن زیتون، روغن سبوس برنج، بذر کتان، کره بذر کتان، دانه چیا، تخم کدو، تخمه آفتابگردان، کره تخمه آفتابگردان و کره بادام زمینی را مصرف کنید. اما مطمئن شوید که مقدار آن را کنترل کنید زیرا مصرف بیش از حد چربی های مفید نیز می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مصرف قند و کربوهیدرات را کاهش نداده اید.

گاهی اوقات، ما غذاها را بدون اینکه بدانیم حاوی قند یا کربوهیدرات در مقادیر زیاد هستند مصرف می کنیم. برچسب ها را برای HFCS و مواد طعم دهنده اضافه شده بررسی کنید. سس گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی شکر و کربوهیدرات هستند، بنابراین از مصرف آنها اجتناب کنید. غلات صبحانه ساده بخرید، از آجیل های نمک دار یا قندی پرهیز کنید و بیسکویت های چند دانه زیاد مصرف نکنید.

یک وعده غذایی را حذف می کنید.

حذف یک وعده غذایی برای کاهش کالری هرگز کارساز نیست. وقتی یک وعده غذایی را حذف می کنید، مغز شما کند می شود. این به نوبه خود متابولیسم و هضم شما را کند می کند. علاوه بر این، در وعده غذایی بعدی بیشتر می خورید، زیرا گرسنه خواهید بود و احساس می کنید با حذف یک وعده غذایی، بهتر است بیشتر بخورید. با این حال، بدن غذای اضافی را به شکل چربی ذخیره می کند. هر 3 تا 4 ساعت یکبار غذا بخورید، اندازه وعده غذایی خود را کنترل کنید و صبحانه را حذف نکنید.

چرا وزن من کم نمی شود؟ زیاد غذا می خورید.

چرا وزن من کم نمی شود؟ شایع ترین علل | پزشکت

برخی افراد عادت به خوردن زیاد دارند که در نهایت منجر به افزایش وزن می شود. در واقع، حتی اگر سالم غذا بخورید و به طور منظم در باشگاه تمرین کنید، خوردن زیاد باعث تعادل انرژی مثبت می شود. این منجر به افزایش وزن خواهد شد. همانطور که قبلا ذکر شد، شما باید هر 3-4 ساعت غذا بخورید و نه هر ساعت. اگر احساس گرسنگی می کنید آب بنوشید. اغلب اوقات وقتی تشنه هستیم احساس گرسنگی می کنیم.

استرس، اضطراب و افسردگی می تواند بر سلامت روانی و جسمی شما تأثیر بگذارد. تمام این احساسات منفی ترشح کورتیزول را تحریک می کند، که سپس تمام گیرنده های چربی در ناحیه شکم شما را جذب می کند و منجر به تجمع چربی مرکزی می شود. استرس همچنین باعث تجمع سموم زیادی می شود که می تواند عملکرد سلول را تحت تاثیر قرار دهد.

گفتن آسان تر از انجام دادن است، اما باید سعی کنید و مرتب مدیتیشن کنید. با درمانگر یا دوستان خود مشورت کنید، سفر کنید، استراحت کنید، کتاب بخوانید، مهارت های جدید بیاموزید و خودتان را ببخشید.

همچنین، می توانید یک دفترچه یادداشت داشته باشید و تمام کارهایی را که باید در روز انجام دهید فهرست کنید. مواردی را که تا پایان روز تکمیل کرده اید علامت بزنید.

شما به اندازه کافی نمی خوابید.

حداقل 7 ساعت نخوابیدن می تواند منجر به افزایش وزن شود. مغز شما دائماً در حال کارکردن است و برای تنظیم عملکردهای بدن نیاز به استراحت دارد. به علاوه، اگر ورزش می کنید، ماهیچه های شما در حال ساییدگی هستند. آنها هنگام استراحت و خواب بازسازی می شوند.

بنابراین، نخوابیدن کافی می تواند منجر به خستگی عضلانی، کند شدن رفلکس ها، عدم تعادل هورمونی و افزایش وزن شود. شام خود را تا ساعت 7 تا 7:30 بعد از ظهر میل کنید و تا ساعت 10 تا 10:30 شب بخوابید. این شما را از بیدار ماندن تا دیروقت و میان وعده های آخر شب جلوگیری می کند. علاوه بر این، شما زود از خواب بیدار شوید و زمانی برای مدیتیشن، تمرین و آماده کردن صبحانه خود خواهید داشت.

داروهای مصرفی را بررسی کنید.

بسیاری از داروها، مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای اعصاب، کپسول های کورتیزون، داروهای ضد بارداری، داروهای آلرژی و داروهای فشار خون می توانند از کاهش وزن شما جلوگیری کنند. با پزشک خود در مورد اهداف کاهش وزن خود صحبت کنید تا او بتواند جایگزینی برای شما تجویز کند. همچنین باید به متخصص تغذیه و مربی خود اطلاع دهید که از داروهای خاصی استفاده می کنید.

همزمان غذا چند کار انجام می دهید.

آیا اغلب در حین غذا خوردن تلویزیون تماشا می کنید، با لپ تاپ کار می کنید، پیامک یا چت می کنید؟ زمانی که غذا می خورید باید فقط روی غذا خوردن تمرکز کنید. این به شما یک ایده منصفانه در مورد میزان غذا خوردن می دهد، که این پیام را به مغز ارسال می کند که گرسنه نیستید. وقتی به آنچه می‌خورید نگاه نمی‌کنید، متوجه نمی‌شوید که چقدر خورده‌اید و در نهایت پس از یک ساعت پس از صرف غذا، ناخواسته مصرف می‌کنید.

سخن آخر

کاهش وزن آسان نیست، به خصوص اگر مقداری از وزن اولیه را کم کرده باشید. شما باید بیشتر مراقب باشید و خود و بدنتان را بیشتر از هر چیز دیگری دوست داشته باشید. در این شرایط مطمئناً شروع به کاهش وزن خواهید کرد. بنابراین، از همین حالا شروع کنید و بدانید چه چیزی مانع کاهش وزن شما می شود. و هنگامی که متوجه شدید، یادداشت هایی را روی دیوار خود بچسبانید تا از بازگشت به عادات قدیمی جلوگیری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز