لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های غدد

درمان گواتر در خانه چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درمان گواتر در خانه معمولاً به عنوان یک اقدام پشتیبانی و کمکی استفاده می‌شود که به تغییر برخی سبک های زندگی و رژیم های غذایی اشاره دارد. و نباید به عنوان روش اصلی درمان در نظر گرفته شود. با این حال، درمان خانگی می‌تواند به کنترل علائم و کاهش برخی از عوارض گواتر کمک کند. در هر صورت، قبل از انجام هرگونه درمان خانگی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا تشخیص دقیق و روش‌های مناسب را برای شما تعیین کند.

به زبان ساده، گواتر به بزرگ شدن غیرطبیعی غده تیروئید اشاره دارد، که یک غده پروانه ای شکل است که در قسمت پایین گردن، قرار دارد. غده تیروئید هورمون هایی ترشح می کند که مسئول برخی از عملکردهای ضروری بدن از جمله متابولیسم، دما و ضربان قلب هستند. با این حال، این شرایط لزوماً نشان دهنده نقص یا اختلال تیروئید نیست.

گواتر با اندازه نسبتا کوچک، به گونه ای که از نظر جسمی مضر یا از نظر زیبایی ناخوشایند نباشد، عمدتا بی ضرر است و خود را در زمان مناسب درمان می کند. با این حال، متورم شدن بیش از حد غده تیروئید می تواند نای را منقبض کرده و در تنفس و بلع مشکل ایجاد کند.

درمان خانگی بیماری گواتر- پزشکت
مصرف نمک یددار در بهبود علائم گواتر موثر است.

داروهای خانگی برای گواتر

برخی درمان ها برای گواتر وجود دارد که مبتلایان به آن می توانند در خانه از این راهکارها استفاده کنند. برخی از آنها عبارتند از:

به اندازه کافی ید مصرف کنید.

مشکلات تیروئید مانند گواتر و کم کاری تیروئید اغلب ریشه در کمبود شدید ید دارند، زیرا ید برای تولید هورمون های تیروئید ضروری است. برای کمک به کاهش اندازه گواتر، از رژیم غذایی حاوی ید کافی استفاده کنید. برای بزرگسالان، دوز توصیه شده ید روزانه 150 میکروگرم است.

برای جبران ید در بدن خود، غذاهای غنی از ید را در رژیم غذایی خود قرار دهید، مانند نمک یددار، کلم پیچ، غذاهای دریایی، ماهی ماهی، ماهی تن، تخم مرغ، میگو، بوقلمون، لوبیا دریایی و سیب زمینی پخته با پوست.

گاهی اوقات گواتر نیز می تواند ناشی از مصرف زیاد ید باشد. بنابراین، بهتر است با مشورت پزشک خود برنامه رژیم غذایی را تنظیم کنید تا اطمینان حاصل شود که مقدار مناسب ید را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

برای مشاوره آنلاین با متخصص غدد، روی لینک کلیک کنید.

 از شاهی استفاده کنید.

شاهی منبع عالی ید است و می تواند از بیماری تیروئید پیشگیری کند. علاوه بر این، شاهی سرشار از مواد معدنی و مواد مغذی دیگر از جمله گوگرد و ژرمانیوم و آنتی اکسیدان هایی است که می تواند برای عملکرد مطلوب غده تیروئید مفید باشد.

یک مشت شاهی آبکشی کنید تا خمیر شود. این خمیر را روی قسمت متورم گردن خود بمالید. قبل از شستشو آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه بگذارید. این کار را حداقل به مدت 10 روز روزانه انجام دهید. از طرف دیگر، 2 قاشق غذاخوری آب شاهی را در نصف لیوان آب مخلوط کنید. این نوشیدنی را سه بار در روز به مدت 6 هفته بنوشید.

درمان گواتر در خانه: غذاهای غنی از سلنیوم مصرف کنید.

غده تیروئید برای عملکرد بهینه به سلنیوم نیاز دارد. کمبود سلنیوم می تواند عملکرد تیروئید شما را مختل کرده و در نتیجه وضعیت گواتر شما را بدتر کند. بنابراین، خوردن غذاهای غنی از سلنیوم به طور روزانه بسیار مهم است، به ویژه اگر مستعد مشکلات تیروئید هستید. در حالی که این غذاها به تولید هورمون های تیروئید کمک می کنند، مصرف زیاد سلنیوم نیز می تواند عوارض جانبی داشته باشد. حفظ غلظت فیزیولوژیکی سلنیوم می تواند از بیماری تیروئید جلوگیری کرده و سلامت کلی را حفظ کند.

برخی از غذاهای غنی از سلنیوم کلیه، جگر، آجیل برزیلی، تخمه آفتابگردان، صدف، خرچنگ، ​​پیاز، ماهی آزاد، ماهی تن، قارچ، جوانه گندم، جو، برنج قهوه ای، جو دوسر، گوشت، مرغ، تخم مرغ و ماهی های چرب هستند.

بیشتر مطالعه کنید: علائم کمبود سلنیوم در بدن 

ویتامین B12 در درمان گواتر-پزشکت
سینه مرغ و بوقلمون سرشار از ویتامین B12 هستند.

درمان گواتر در خانه: مصرف ویتامین B12 را افزایش دهید.

رژیم غذایی غنی از ویتامین B12 می تواند در بهبود مشکلات تیروئید از جمله علائم گواتر موثر باشد. رایج ترین منابع غذایی B12 شامل گوشت، غذاهای دریایی، تخم مرغ و محصولات لبنی است. حتی می توانید مکمل ویتامین B12 را در نظر بگیرید. برای دوز و مدت زمان مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

درمان گواتر در خانه: ویتامین D را در بدن خود فعال کنید.

ویتامین D برای متابولیسم و ​​عملکرد صحیح غده تیروئید مهم است. به این ترتیب، بسیاری از اختلالات تیروئید را می توان در کمبود ویتامین D جستجو کرد. برای فعال کردن ویتامین D در بدن، روزانه از صبح زود از نور خورشید لذت ببرید. غذاهای غنی از ویتامین D مانند غلات غنی شده، آب میوه و روغن کبد ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین می توانید مکمل مصرف کنید. با این حال، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.

سوالی داری؟ کلیک کن. ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان غدد و داخلی  

زردچوبه مصرف کنید.

زردچوبه یکی دیگر از داروهای خوب برای گواتر است. دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند به کاهش التهاب در غده تیروئید کمک کند. بررسی ها نشان می دهد که زردچوبه به عنوان یک عامل ضدژوتروژنی عمل می کند و از این رو به درمان گواتر کمک می کند.

در 1 فنجان آب، نصف فنجان پودر زردچوبه اضافه کنید. محلول را به جوش بیاورید. شعله را کم کنید و 5 تا 10 دقیقه بپزید. 1 قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه و 2-3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل به آن اضافه کنید. خوب هم بزنید و از روی حرارت بردارید.

محلول را در محفظه ای که هوا را بسته نگه دارید. دو بار در روز یک قاشق چای خوری از این خمیر میل کنید.

علل گواتر

به گفته انجمن تیروئید آمریکا، گواتر نشان دهنده این است که مشکلی وجود دارد که باعث رشد غیرطبیعی غده تیروئید می شود. کمبود ید شایع ترین علت گواتر در سطح جهان است. ید برای عملکرد مناسب غده تیروئید ضروری است زیرا به تولید هورمون تیروئید کمک می کند. در نتیجه، هنگامی که کمبود ید در رژیم غذایی شما وجود دارد، غده تیروئید شما باید بیشتر تلاش کند که همین وضعیت باعث بزرگ شدن آن شود.

سایر علل احتمالی گواتر عبارتند از:

  • بیماری گریوز
  • سرطان تیروئید
  • آسیب تیروئید
  • نقایص ژنتیکی
  • داروهای خاص
  • گواتر چند گره ای
  • بیماری هاشیموتو
  • ندولهای غیر سرطانی روی تیروئید
  • التهاب تیروئید، معروف به تیروئیدیت
  • سیگار کشیدن، زیرا توتون حاوی تیوسیانات است که جذب ید را مختل می کند.
  • برخی از غذاها مانند سویا، بادام زمینی و سبزیجات از خانواده کلم یا کلم بروکلی

اگرچه هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا شود، اما گواتر در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. عوامل دیگری که باعث افزایش حساسیت شما می شوند عبارتند از:

  • افراد بالای 40 سال
  • بارداری یا یائسگی
  • کمبود ید در رژیم غذایی
  • بیماری هایی که ید را در بدن کاهش می دهد.
  • قرار گرفتن در معرض اشعه در گردن و قفسه سینه
  • سابقه خانوادگی مشکلات تیروئید یا بیماریهای خود ایمنی
تورم گردن، خشکی پوست، ریزش مو و ... از علائم گواتر است
از علائم شایع گواتر تورم گردن است.

علائم و نشانه های گواتر

اکثر گواترها بدون علامت هستند. با این حال، هنگام بروز علائم، اغلب شامل موارد زیر است:

  • تپش قلب
  • ریزش مو
  • افزایش وزن
  • مشکل در بلع
  • سرفه کردن
  • خشونت صدا
  • احساس تنگی در گلو
  • تورم قابل توجه در گردن
  • تنگی نفس هنگام تمرین
  • افزایش حساسیت به گرما و تعریق

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با متخصص داخلی آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گواتر

برای پیشگیری از بروز بیماری گواتر می توانید راهکارهای زیر را درنظر بگیرید:

  • به جای نمک معمولی، از نمک یددار استفاده کنید.
  • از غذاهای فرآوری شده، محصولات سویا و نوشیدنی هایی مانند قهوه، الکل و نوشابه خودداری کنید.
  • مصرف غذاهای گواتروژنیک مانند تربچه، سیب زمینی شیرین، توت فرنگی، اسفناج، کلم بروکلی، بادام زمینی، شلغم، کلم، گل کلم و سویا را محدود کنید.
  • به جای یک وعده غذایی سنگین، چندین وعده غذایی کوچک بخورید. این به بدن اجازه می دهد تا تمام مواد مغذی را بهتر جذب کند.
  • همچنین می توانید از ماساژدرمانی برای گواتر استفاده کنید. تکنیک هایی مانند رفلکسولوژی و طب سوزنی ممکن است از علائم گواتر به شما کمک کند.

سوالات متداول 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ از آنجا که گواتر اغلب با برخی بیماریهای زمینه ای تیروئید همراه است، مهم است که هر گونه تورم در گردن شما فورا توسط پزشک بررسی شود. پزشک به تعیین علت گواتر کمک می کند و در صورت نیاز شما را به سمت درمان پزشکی مناسب راهنمایی می کند. در کنار داروها، بسیاری از داروهای خانگی ساده وجود دارد که می تواند به درمان گواتر و از بین بردن علائم کمک کند. از داروهای خانگی فقط به عنوان یک درمان کمکی استفاده کنید.

آیا گنجاندن زردچوبه در رژیم غذایی به مقابله با گواتر کمک می کند؟ شاید. بر اساس شواهد علمی فعلی، نمی توان این را به طور قطعی گفت. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زردچوبه در رژیم غذایی باعث کاهش گواتر می شود. برای نتیجه گیری به مطالعات بیشتری در مورد این موضوع نیاز است. به طور خلاصه، ممکن است زردچوبه در رژیم غذایی به مقابله با گواتر کمک کند، اما ما هنوز نمی توانیم این را به طور قطعی بیان کنیم.

آیا تخم مرغ در درمان گواتر مفید است؟ علت اصلی گواتر در جهان کمبود ید است. از آنجا که تخم مرغ دارای ید است، مصرف آن ممکن است به درمان گواتر به این دلیل کمک کند. مصرف تخم مرغ با نمک افزوده، مصرف ید را در رژیم غذایی افزایش می دهد، زیرا نمک در بیشتر کشورها دارای ید است.

هنگام ابتلا به گواتر از کدام غذاها باید اجتناب کرد؟ برخی از غذاها دارای موادی هستند که متابولیسم ید تیروئید را مختل کرده و در ایجاد گواتر نقش دارند. به عنوان مثال می توان به کاساوا، لوبیای لیمو، ذرت، شاخه های بامبو و سیب زمینی شیرین اشاره کرد. افرادی که گواتر دارند باید از این غذاها اجتناب کنند.

منبع
top10homeremedies

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز