لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا

خطر ابتلا به نوع دلتا کروناویروس در افراد واکسینه شده

خطر ابتلا به نوع دلتا کروناویروس در افراد واکسینه شده

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خطر ابتلا به نوع دلتا کروناویروس در افراد واکسینه شده کمتر از افراد واکسینه شده است، اما ابتلا به ویروس کرونا بر سلامت آنها اثر می گذارد. اما ابتلا به ویروس کرونا همچنان می تواند بر سلامت آنها از جهات دیگر تأثیر بگذارد. کارشناسان می گویند در طول همه گیری بیماری کرونا، افزایش موارد ابتلا به کرونا ویروس، غربالگری های رایج و مراقبت های سرپایی را مختل کرد.

بر اساس تجزیه و تحلیل خبرگزاری آسوشیتدپرس، تقریباً همه موارد مرگ و میر ناشی از COVID-19 در ایالات متحده، جزو افراد واکسینه نشده هستند. به طور کلی، افزایش موارد ابتلا به کروناویروس، منجر به افزایش تعداد بستری ها و مرگ و میر در بیماران مبتلا به کووید -19، و عمدتا در میان افرادی که واکسینه نشده اند، شده است.

اگرچه افراد کاملاً واکسینه شده بسیار کمتر در معرض ابتلا به بیماری شدید هستند. اما بیماری کرونا، همچنان می تواند سلامتی آن ها را تحت تأثیر قرار دهد. زیرا موج های COVID-19 باعث ایجاد اختلال در سراسر سیستم مراقبت های بهداشتی می شود. چیزی که در طول همه گیری بیماری کرونا، شاهد آن بودیم.

علاوه بر این، کودکان زیر 12 سال هنوز واجد شرایط واکسیناسیون نیستند. همین موضوع، آن ها را در معرض (هرچند خطری کم تر از بزرگسالان) بیماری، بستری شدن و سایر عوارض عفونت کروناویروس قرار می دهد.

جهش COVID-19 سایر درمان ها را مختل می کند.

افزایش بستری شدن در برخی از مناطق دنیا، ناشی از نوع delta ویروس کرونا و نرخ پایین واکسیناسیون در آن مناطق است. به عنوان مثال، 53.8 درصد از کل مردم ایالات متحده حداقل یک دوز واکسن COVID-19 دریافت کرده اند.

اما در برخی ایالت های جنوب و غرب این کشور، نرخ تزریق یک دوز واکسن، زیر 40 درصد است. وضعیت در برخی نواحی این مناطق، حتی وخیم تر است. به عنوان مثال، ایالت میسوری، در بستری شدن در بیمارستان پیشرو است. زیرا تخت های مراقبت های ویژه پر از بیماران COVID-19 واکسینه نشده هستند. بسیاری از افراد بستری شده “به طرز شگفت انگیزی جوان” هستند.

به عنوان مثالی دیگر، ایالت آریزونا، همچنین در واکسیناسیون عقب افتاده است. به همین دلیل، اخیراً شاهد افزایش عفونت ها و مرگ و میر ناشی از کروناویروس بوده است. در سایر ایالت هایی که تعداد زیادی از بیماران مبتلا به COVID-19 در بیمارستان بستری هستند. ممکن است شیوع بیماری افزایش یابد. مگر اینکه تلاش های آنها برای واکسیناسیون افزایش یابد.

آیا واکسیناسیون، تاثیری در برابر پیشگیری عوارض دارد؟

افراد واکسینه شده و خطر ابتلا به نوع دلتا کروناویروس | پزشکت

به طور کلی، ثابت شده است که واکسیناسیون همچنان بهترین محافظ در برابر عوارض های شدید ناشی از COVID-19 و افزایش موارد بستری است. حتی می تواند مراقبت های غیر COVID را تحت تأثیر قرار دهد.

به گفته پزشکان، موج کروناویروس، غربالگری های معمول، مراقبت های سرپایی و خدمات تجویزی را در طول همه گیری بیماری کرونا، مختل کرده است. علاوه بر این، اقدامات انتخابی و جراحی ها، در اوج همه گیری بیماری کرونا، اکثرا لغو شده اند.

بیماری ژنتیک

می توان گفت برخی از اختلالات ایجاد شده در سیستم بهداشتی، به دلیل محدودیت منابع بوده است. به عنوان مثال، کادر پزشکی مجدداً برای مراقبت از بیماران مبتلا به COVID-19 به کار گرفته شدند. مجموعه های جراحی به بخش مراقبت های ویژه تبدیل شدند. همچنین، کمبود تجهیزات حفاظتی شخصی (PPE)، دستگاه های تنفس و سایر تجهیزات منجر به تعویق اقدامات غیر فوری شد.

تاثیر رفتار بیماران در شیوع کرونا چیست؟

علاوه بر این، مردم رفتار خود را در واکنش به کرونا تغییر دادند. به گفته پزشکان، از ابتدای همه گیری بیماری کرونا، برخی از بیماران با شرایط فوری یا اورژانسی، مانند حمله قلبی، از آمدن به بیمارستان اجتناب کرده اند. زیرا از ابتلا به این بیماری ویروسی می ترسیدند.

برخی از درمان ها و غربالگری سرطان نیز در طول همه گیری به تعویق افتاد و جان افراد بیمار را در معرض خطر قرار داد. درمان بیماران مبتلا به سرطان، به دلیل شروع همه گیری بیماری کرونا، متوقف شد. به همین دلیل، متأسفانه در مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان اختلال ایجاد شد.

به عنوان مثال، همه گیری بیماری کرونا، باعث شد که برنامه درمان بیماران مبتلا به سرطان، به هم بریزد.

هنگامی که جراحی های سرطان در طول همه گیری به تعویق افتاد، باعث شد که برخی از روش های درمانی، مانند شیمی درمانی، با وجود اینکه جزو خط اول درمان این بیماری ها نبودند، از سر گرفته شوند. علاوه بر این، بسیاری از زنان قادر به انجام غربالگری سالانه سرطان سینه یا ماموگرافی خود نشدند. زیرا بخش های تصویربرداری سینه در طول همه گیری بیماری کرونا، بسته شده بودند.

تاخیر در غربالگری، خطر تشخیص سرطان در مراحل بعدی را افزایش می دهد. تشخیص سرطان در مراحل پیشرفته، باعث بروز دشواری هایی در درمان آن ها خواهد شد.

علت کاهش غربالگری در دوران کرونا چیست؟

افراد واکسینه شده و خطر ابتلا به نوع دلتا کروناویروس | پزشکت

برخی عوامل موثر در کاهش غربالگری در دوران همه گیری کرونا موثر بوده اند. مانند اینکه زنان دیگر تحت پوشش بیمه درمانی قرار نمی گرفتند. زیرا شغل خود را از دست داده یا بر مراقبت از خانواده خود تمرکز کرده بودند تا فقط از این همه گیری عبور کنند.

به طور کلی، می توان گفت که اختلالات ناشی از همه گیری بیماری کرونا، نابرابری های بهداشتی موجود را عمیق تر کرد. برخی از سیستم های بهداشتی سعی کردند با استفاده از پزشکی از راه دور برای برقراری ارتباط با بیماران، اختلالات مراقبت در طول همه گیری را به حداقل برسانند.

با این حال، همه افراد از فناوری مناسب یا دسترسی به اینترنت پایدار برای برخورداری از خدمات پزشکی از راه دور برخوردار نیستند. یا ممکن است به اندازه کافی از نحوه کار با اینترنت یا تلفن مطلع نباشند تا بتوانند از این طریق با پزشک خود ارتباط برقرار کنند. بنابراین، برای برخی از بیماران، پزشکی از راه دور، در واقع موثر نبود.

به طور کلی، در حال حاضر، با کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا از زمان اوج گیری همه گیری این بیماری، ارائه خدمات درمانی اساساً به حالت عادی بازگشته است. با این حال، برخی از کارشناسان بهداشتی انتظار دارند که نرخ های پایین واکسیناسیون و نوع دلتا این ویروس، از سایر انواع آن سریعتر انتقال می یابد، به افزایش موج های این بیماری در نقاطی از کشور دامن بزند.

آیا با واکسیناسیون، احتمال بروز موج دیگری از کرونا وجود دارد؟

پزشکان می گویند که حتی با وجود واکسیناسیون، ممکن است دوباره شاهد موج هایی از ابتلا به بیماری کرونا باشیم. این موضوع می تواند بار دیگر مراقبت های پزشکی را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است در صورت مشاهده مجدد موارد COVID-19، به ویژه با ظهور انواع جدید ویروس کرونا، اختلالات بهداشتی دوباره رخ دهند. مناطقی از کشور، با نرخ واکسیناسیون پایین، در برابر این بیماری، آسیب پذیرترین خواهند بود.

آیا کودکان و نوجوانان در معرض خطر ابتلا به کرونا دلتا هستند؟

افراد واکسینه شده و خطر ابتلا به نوع دلتا کروناویروس | پزشکت

در حال حاضر، استفاده از واکسن COVID-19، در بسیاری از مناطق جهان، فقط برای افراد 12 سال به بالا تایید شده است. مانند بزرگسالان واکسینه شده، کودکان و نوجوانان واکسینه شده، در برابر ویروس کرونا، از جمله نوع دلتا، به خوبی محافظت می شوند.

کودکان واکسینه نشده، به عنوان مثال کودکان زیر 12 سال و بزرگتر و نوجوانانی که هنوز واکسینه نشده اند، هنوز می توانند در اثر آلودگی با کروناویروس، بیمار شوند. با وجود این که کودکان و نوجوانان کمتر از بزرگسالان از بیماری شدید ناشی از COVID-19 رنج می برند. هنوز هم ممکن است بیمار شده یا نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند.

کودکان و نوجوانان، همچنین در معرض خطر ابتلا به یک عارضه جدی به نام سندرم التهابی چند سیستم در کودکان (MIS-C) هستند. به همین دلیل، باید از کودکان و نوجوانان نیز در برابر ابتلا به این بیماری ویروسی، با انجام اقدامات پیشگیرانه، محافظت کرد.

برخی از کودکان و نوجوانان نیز می توانند به بیماری کرونا مبتلا شوند. این افراد، ممکن است علائم طولانی مدتی مانند خستگی، درد عضلات و مفاصل، یا مشکلات خواب (حتی پس از عفونت خفیف) را تجربه کنند. یعنی احتمال ابتلا به کرونا در کودکان و نوجوانان نیز وجود دارد.

با وجود این که به نظر می رسد نوع دلتا بیماری کرونا به راحتی در بین کودکان و نوجوانان واکسینه نشده شیوع پیدا می کند. اما به نظر نمی رسد بیماری های جدی تری، نسبت به گونه های قبلی ویروس، در کودکان و نوجوانان آلوده به این ویروس، ایجاد کند.

آیا کودکان به کرونا دلتا مبتلا می شوند؟

همچنین، ممکن است کودکان به نوع دلتا بیماری کرونا مبتلا نشوند. به عنوان مثال، در بخش هایی از انگلستان، با وجود افزایش تعداد موارد ابتلا به نوع دلتا کروناویروس، افزایشی در موارد کودکان مبتلا به بیماری کرونا، مشاهده نشده است. با این وجود، رعایت نکات پیشگیرانه، ضروری است.

در واقع، عدم افزایش تعداد کودکان مبتلا به بیماری کرونا، با وجود ظهور نوع دلتا کروناویروس، دلگرم کننده است. به همین دلیل، می توان امیدوار شد که هیچ افزایش در تعداد کودکان مبتلا به بیماری کرونا، در مناطق مختلف کشور، مشاهده نخواهد شد.

با این حال، افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در کودکان همچنان می تواند مدارس، اردوها، ورزش و سایر فعالیتها را مختل کند. این محدودیت ها، همگی می توانند بر سلامت روانی کودکان تأثیر بگذارند. هرچه تعداد بیشتری از کودکان و بزرگسالان واکسینه شده باشند. بازگشایی کامل کشور، از جمله سیستم های مراقبت های بهداشتی، آسان تر خواهد بود.

یعنی از آن جا که واکسیناسیون، بهترین راه پیشگیری از افزایش آمار ابتلا به بیماری کرونا است. تا زمان واکسیناسیون کامل افراد جامعه، محدودیت های کرونایی نباید برداشته شوند. با این حال، باید پس از تایید مراجع بهداشتی، کودک شما هر دو دوز واکسن ضد کرونا را دریافت کند. تنها در این شرایط است که می توان، تا حد زیادی از احتمال ابتلا به بیماری کرونا در کودکان، کاست.

عوارض احتمالی واکسن کرونا در کودکان چیست؟

افراد واکسینه شده و خطر ابتلا به نوع دلتا کروناویروس | پزشکت

با این وجود، برخی از والدین ممکن است نگران عوارض جانبی احتمالی تزریق واکسن COVID-19 در فرزندان خود باشند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که اکثر عوارض جانبی خفیف هستند. از جمله عوارض خفیف تزریق واکسن ضد کرونا، عبارت اند از:

  • درد در محل تزریق
  • بروز تب یا خستگی کوتاه مدت

با این وجود، در کشور ایالات متحده آمریکا، اخیرا رابطه ای بین تزریق واکسن های فایزر-BioNTech و مدرنا-NIAID COVID-19 و افزایش خطر ابتلا به التهاب قلب در نوجوانان و بزرگسالان مشاهده شده است. بهتر است تا زمان تایید واکسیناسیون کودکان و نوجوانان توسط سازمان های بهداشتی، از تزریق خودسرانه واکسن بپرهیزید.

البته باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که التهاب قلب، جزو عوارض جانبی بسیار نادر بوده و تقریباً در همه موارد خفیف گزارش شده است.

پس می توان گفت که با وجود تمام این عوارض خفیف، واکسیناسیون، بهترین‌ راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و کاهش عوارض ناشی از آن، است.

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/even-if-youre-vaccinated-the-delta-variant-can-still-impact-you

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز