لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اثرات طولانی مدت کرونا

اثرات طولانی مدت کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

اثرات طولانی مدت کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اثرات طولانی مدت کرونا ممکن است حتی تا مدت ها بعد از ابتلا به بیماری ادامه داشته باشند. ویروس کرونا می تواند به ریه ها، قلب و مغز آسیب برساند، که خطر مشکلات طولانی مدت سلامتی را افزایش می دهد. اکثر افرادی که به بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) مبتلا هستند، ظرف چند هفته کاملاً بهبود می یابند. اما برخی از افراد  حتی کسانی که نسخه خفیف کرونا را داشتند. پس از بهبود اولیه، علائم را در خود را همچنان حس می کنند.

این افراد گاهی خود را “مسافران طولانی” توصیف می کنند و شرایط را سندرم پس از COVID-19 یا ” COVID-19 طولانی” می نامند. شرایط پس از کووید -19به طور کلی بیش از چهار هفته پس از تشخیص ویروس COVID-19 باقی می مانند. افراد مسن و افرادی که دارای بسیاری از بیماریهای جدی هستند بیشتر در معرض علائم طولانی مدت COVID-19  قرار دارند. اما حتی افراد جوان و افراد سالم می توانند هفته ها تا ماه ها پس از عفونت احساس ناخوشی کنند.

شایع ترین اثرات طولانی مدت کرونا

اثرات طولانی مدت کرونا | پزشکت

علائم و نشانه های شایع که به مرور زمان در بیماران مبتلا به کرونا باقی می مانند، عبارتند از:

  • تب
  • سرگیجه
  • خستگی
  • درد مفاصل
  • سرفه کردن
  • درد قفسه سینه
  • درد عضلانی یا سردرد
  • از دست دادن بو یا مزه
  • افسردگی یا اضطراب
  • ضربان قلب سریع یا تپنده
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • اختلال حافظه، تمرکز یا اختلالات خواب

آسیب اعضای بدن ناشی از COVID-19

اگرچه COVID-19 به عنوان یک بیماری در نظر گرفته می شود که در درجه اول ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند به بسیاری از اعضای دیگر نیز آسیب برساند. آسیب اندام ممکن است خطر مشکلات طولانی مدت سلامتی را افزایش دهد.

اندام هایی که ممکن است تحت تأثیر COVID-19 قرار بگیرند عبارتند از:
  • قلب. آزمایشات تصویربرداری ماه ها پس از بهبودی از COVID-19 انجام شده است حتی در افرادی که فقط علائم خفیف COVID-19 را تجربه کرده اند، آسیب دائمی به عضله قلب نشان داده است. ویروس کرونا ممکن است خطر نارسایی قلبی یا سایر عوارض قلبی را در آینده افزایش دهد.
  • ریه ها. نوع ذات الریه که اغلب با COVID-19 همراه است می تواند باعث آسیب طولانی مدت کیسه های هوایی کوچک (آلوئول ها) در ریه ها شود.
  • مغز. COVID-19  حتی در جوانان می تواند باعث سکته مغزی، تشنج و سندرم گلین باره شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر را افزایش دهد. برخی از بزرگسالان و کودکان پس از ابتلا به COVID-19 دچار سندرم التهابی چند سیستم می شوند. در این حالت، برخی از اندام ها و بافت ها به شدت ملتهب می شوند.

لخته شدن خون و مشکلات عروق خونی

اثرات طولانی مدت کرونا | پزشکت

COVID-19می تواند احتمال تجمع سلول های خونی و تشکیل لخته را افزایش دهد. در حالی که لخته های زیاد می توانند باعث حمله قلبی و سکته شوند. اعتقاد بر این است که بسیاری از آسیب های قلبی ناشی از COVID-19 ناشی از لخته های بسیار کوچکی است که رگ های خونی کوچک (مویرگ ها) در عضله قلب را مسدود می کند. سایر قسمتهای بدن که تحت تاثیر لخته شدن خون قرار گرفته اند شامل ریه ها، پاها، کبد و کلیه ها می شود. COVID-19همچنین می تواند عروق خونی را ضعیف کرده و باعث نشت آنها شود. حتی منجر به مشکلات بالقوه طولانی مدت در کبد و کلیه خواهد شد.

مشکلات خلقی و خستگی

افرادی که علائم شدید COVID-19 دارند، اغلب باید در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان، با کمک مکانیکی مانند دستگاه تنفس، برای تنفس درمان شوند. زنده ماندن از این تجربه می تواند فرد را در معرض سندرم استرس پس از سانحه، افسردگی و اضطراب قرار دهد.

دانشمندان در حال بررسی تأثیرات بلندمدت مشاهده شده در ویروس های مرتبط هستند، مانند ویروسی که باعث ایجاد سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) می شود. بسیاری از افرادی که از SARS بهبود یافته اند دچار سندرم خستگی مزمن شده اند. این وضعیت یک اختلال پیچیده که با خستگی شدید مشخص می شود که با فعالیت بدنی یا روانی بدتر می شود، اما با استراحت بهبود نمی یابد. همین امر ممکن است در مورد افرادی که به COVID-19 مبتلا شده اند صادق باشد.

مهم است به خاطر داشته باشید که اکثر افرادی که مبتلا به COVID-19 هستند به سرعت بهبود می یابند. اما مشکلات بالقوه طولانی مدت ناشی از COVID-19 با رعایت نکات احتیاطی، کاهش میزان شیوع COVID-19 را بسیار مهم می کند. اقدامات احتیاطی شامل پوشیدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، اجتناب از ازدحام جمعیت، دریافت واکسن در صورت وجود و تمیز نگه داشتن دست ها است.

بیماری ژنتیک

اثر بخشی واکسن کرونا در طولانی مدت

اثرات طولانی مدت کرونا | پزشکت

نزدیک به 30 سال مطالعه واکسن، دکتر پل گوپفرت، مدیر کلینیک تحقیقاتی واکسن آلاباما در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، هیچ واکسنی را به اندازه سه واکسن Pfizer، Moderna و Johnson & Johnson. – موثر نمی داند.

در واقع دلایل متعددی وجود دارد. واکسن هایی که در دو نوبت یک یا دو بار تزریق می شوند، بسیار متفاوت از داروهایی است که افراد روزانه به طور بالقوه برای سالها مصرف می کنند. چندین دهه سابقه واکسن – به علاوه داده های بیش از یک میلیارد نفر که از دسامبر گذشته واکسن COVID دریافت کرده اند – شواهد قوی ای را ارائه می دهد که نشان می دهد احتمال کمی وجود دارد که خطرات جدیدی از واکسن های COVID ایجاد شود.

اکثر آمریکایی ها که واکسینه نشده اند یا می گویند در واکسیناسیون فرزندان خود تردید دارند   گزارش می دهند که نگرانی اصلی آنها ایمنی است. تقریباً یک چهارم پاسخ دهندگان در نظرسنجی های گالوپ در مارس و آوریل 2021 گفتند که می خواهند قبل از تزریق واکسن، بی خطر بودن آن را تأیید کنند. 26 درصد از پاسخ  گفتند می خواهند قبل از تصمیم گیری برای واکسیناسیون فرزند خود “کمی صبر کنند تا ببینند واکسن چگونه کار می کند”.

گوپفرت می گوید ما به اندازه کافی می دانیم تا مطمئن شویم واکسن های کووید بی خطر هستند.

واکسن ها به سرعت حذف می شوند؟

برخلاف بسیاری از داروها که روزانه مصرف می شوند، واکسن ها عموماً یکبار انجام می شوند. داروهایی که هر روز مصرف می کنید می تواند عوارض جانبی ایجاد کند که به مرور زمان خود را بروز می دهد.  گوپفرت گفت: “واکسن ها فقط برای حذف ویروس طراحی شده و سپس به سرعت توسط بدن حذف می شوند. این امر به ویژه در مورد واکسن های mRNA صادق است. mRNA به طرز باور نکردنی به سرعت تخریب می شود.

شما انتظار ندارید که هیچ یک از این واکسن ها عوارض جانبی طولانی مدت داشته باشند و در حقیقت، این مورد هرگز با هیچ واکسنی رخ نداده است. در صورت وجود عوارض جانبی واکسن در عرض چند هفته ظاهر می شود. این بدان معنا نیست که هرگز هیچ مشکل ایمنی در مورد واکسن ها وجود نداشته است. تقریباً در همه موارد، عوارض جانبی واکسن در دو ماه اول پس از انتشار مشاهده می شود.

تجربه واکسن COVID در شش ماه گذشته

اثرات طولانی مدت کرونا | پزشکت

گوپفرت گفت: “زمانی که واکسن های Pfizer و Moderna COVID برای استفاده اضطراری در ایالات متحده در دسامبر 2020 تأیید شد. ما قبلاً عوارض جانبی کوتاه مدت را به خوبی از مطالعات کارآیی می دانستیم. Pfizer و Moderna-و بعداً جانسون و جانسون و سپس Novavax،  همه بیش از 30،000 نفر ثبت نام کرده اند که نیمی از آنها واکسن دریافت کرده اند و نیمی از آنها ابتدا دارونما دریافت کرده اند. که همه گروه دارونما واکسن دریافت کردند.

گوپفرت می گوید، عوارض جانبی مشاهده شده در این مطالعات، و دوباره در راه اندازی سراسری که در دسامبر 2020 آغاز شد، مسائل قابل تحمل بودند. عمدتا درد بازو، خستگی و سردرد. اینها بسیار گذرا هستند و یک یا دو روز پس از واکسن ایجاد و سپس سریع حل می شوند. به گفته ردیاب واکسیناسیون نیویورک تایمز، تا 12 ژوئن 2021، بیش از 2.33 میلیارد دوز واکسن COVID در سراسر جهان تزریق شده است

تقریباً از هر 100000 نفری که واکسن AstraZeneca COVID را دریافت می کردند، یک نفر دچار اختلال لخته شدن شده که به عنوان ترومبوسیتوپنی ترومبوتیک شناخته می شود، از جمله 79 مورد در بیش از 20 میلیون نفر که از این واکسن در انگلستان استفاده کرده اند. 19 نفر جان خود را از دست داده اند. گوپفرت می گوید تعداد کمی از موارد با واکسن جانسون و جانسون نیز رخ داده است. دلایل هنوز در حال بررسی است. اما عارضه ناشی از این واکسن، از شش روز تا دو هفته پس از واکسیناسیون اتفاق می افتد.

خطر میوکاردیت و واکسن کرونا

اخیراً، یک عارضه جانبی نادرتر-میوکاردیت یا التهاب عضله قلب- در افرادی که واکسن Pfizer و Moderna COVID-19 دریافت می کنند، گزارش شده است این حدود یک در یک میلیون یا احتمالاً در برخی از جمعیت بیشتر است. اما باز هم، همه اینها بیش از یک ماه پس از واکسیناسیون اتفاق نمی افتد.

در 12 ژوئیه 2021، FDA اعلام کرد که در موارد نادر (100 گزارش از 12.8 میلیون مورد تزریق شده در ایالات متحده)، واکسن J&J با سندرم گیلن باره مرتبط است. موارد بیشتر دو هفته پس از تزریق و بیشتر در مردان 50 سال به بالا گزارش شده است.

سنجش میزان موفقیت واکسن کرونا

هر گونه خطر، بخصوص برای والدین، ​​ترسناک است. اما عوارض جانبی نادری که با واکسن های کووید تشخیص داده می شود. باید در برابر خطرات شناخته شده و بالاتر ناشی از ابتلا به COVID سنجیده شود. هنوز مشخص نیست که چگونه انواع COVID مانند جهش Delta بسیار عفونی بر بیماران تأثیر می گذارد. علائم اولیه نشان می دهد که عفونت های دلتا عوارض جانبی شدیدتری نسبت به سایر انواع COVID دارد، اما هنوز واکسن ها در برابر دلتا محافظ هستند.

گوپفرت گفت: “عوارض جانبی طولانی مدت عفونت COVID یک نگرانی عمده است.” تا 10 درصد از افرادی که مبتلا به COVID هستند عوارضی مانند مشکل در فکر کردن، درد، خستگی، از دست دادن طعم و افسردگی را تجربه می کنند. ما نمی دانیم چرا اینطور است. این علائم چقدر طول می کشد یا راههای موثرتری برای درمان آنها وجود دارد.

منابع:

https://www.uab.edu/news/health/item/12143-three-things-to-know-about-the-long-term-side-effects-of-covid-vaccines

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-long-term-effects/art-20490351

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز