لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

کرونا در کودکان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تحقیقات مربوط به میزان انتشار Covid-19 در بین گروه های سنی مختلف، از پیشرفت شیوع “نسبت شدید کودکان آلوده به کرونا” خبر می دهد. طبق یک مطالعه جدید در چین، مشخص شده است که با پیشرفت بیماری کرونا، میزان شیوع این ویروس در بین کودکان رو به افزایش است. محققان چینی می گویند در مرحله اولیه شیوع این بیماری، کودکان در کودکان زیر 15 سال، 2 درصد بوده که در حال حاضر به 13 درصد رسیده است. یک مطالعه دیگر نشان می دهد که در صورت تماس و ارتباط نزدیک با مبتلایان به بیماری کرونا، احتمال آلوده شدن  کودکان زیر 10 سال به اندازه آلوده شدن بزرگسالان می باشد.

شیوع کرونا در کودکان

کرونا در کودکان | پزشکت

دانشمندان با بررسی 365 بیمار در شهر جنوبی شنژن چینی به این نتیجه رسیدند که  قبل از 24 ژانویه کودکان زیر 15 سال فقط 2 درصد بیماران مبتلا به کرونا را تشکیل می دادند. اما از 25 ژانویه تا 5 فوریه، نسبت کودکان به 13 درصد رسید. این یافته ها حاکی از آن است که با قرار گرفتن در معرض بیشتر ویروس، احتمال ابتلا به کودکان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

دانشمندان معتقدند كه انتقال ویروس در خانواده ها نیز یك عامل اصلی افزایش میزان شیوع بیماری کرونا در کودکان است. این در حالی است که بررسی دیگری در دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ در ایالات متحده، نشان داده که همه افراد با گروه های سنی مختلفی که از نزدیک با بیماران در تماس هستند به یک اندازه در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند و بین احتمال ابتلا به عفونت و سن افراد هیچ ارتباط معنی داری وجود ندارد.

علاوه بر آن معلوم شد كه درمورد تماس نزديك با بیماران مبتلا به کرونا، 7.4 درصد كودكان زير 10 سال به این ویروس آلوده شده اند. اما کودکانی که به این بیماری مبتلا شده اند نسبت به سایر گروه های سنی  علائم خفیف تری داشته اند. هیچ گونه مرگ و میر از کودکان زیر 9 سال در سراسر جهان گزارش نشده است. بیشتر کودکان مبتلا به COVID-19 با علائم تنفسی و یا سرفه تشخیص داده شده اند، اما  همه کودکانی تایید شده در ابتلا به COVID-19، دارای اعضای خانواده آلوده به ویروس و یا در تماس نزدیک با عفونت بوده اند.

 تجمع کودکان

به گفته محققان، تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان آلودگی کودکان لازم است و این اطلاعات تا حدودی می توانند گمراه کننده باشند زیرا از زمان شروع شیوع این بیماری، در بیشتر کشورهای دنیا مدارس که یکی از مراکز مهم بعد از خانواده برای انتشار کروناویروس می باشد، تعطیل بوده اند و مشخص نیست اگر مدارس تعطیل نمی شد میزان شیوع بیماری در بین کودکان چه وضعیتی داشت. اما این احتمال هم وجود داشت که میزان کودکان مبتلا به این بیماری با علائم جزئی و خفیف افزایش پیدا می کرد. به طور کلی، کودکان نقش بزرگی در انتشار این ویروس بازی می کنند و در صورت آلوده شدن می توانند عامل اصلی شیوع عفونت از فرد به شخص دیگر باشند.

تحقیقات نشان داده شده است که در پیشگیری بیماری های مانند آنفولانزا، یکی ازموثرترین راهکارها برای این بیماری، جلوگیری از کودکان در رفتن به مدرسه بوده است و همین راهکار می تواند در پیشگیری کرونا نقش موثری داشته باشد.

در حال حاضر هیچ واکسنی برای COVID-19 وجود ندارد. اما والدین بهتر است که فرزندان خود را در برابر آنفولانزا واکسینه کنند. دریافت واکسن آنفولانزا  نه تنها از فرزندان شما در برابر آنفولانزا پیشگیری می کند. بلکه  شانس ابتلا آن ها را به COVID-19  و سایر بیماری های مشابه کاهش می دهد.

علائم کرونا در کودکان

کرونا در کودکان | پزشکت

پزشکان چینی گزارش می دهند که کودکان آلوده اغلب دچار سرفه، احتقان بینی، آبریزش بینی، اسهال و سردرد می شوند. کمتر از نیمی از کودکان به تب مبتلا می شوند و بسیاری از آنها ممکن است هیچ علامتی را از خود بروز ندهند. اکثر کودکان و نوجوانان مبتلا به COVID-19 در چین دارای عفونت خفیف بوده و طی یک تا دو هفته بهبود یافته اند.

بیماری ژنتیک

حتی نوزادان، که به طور طبیعی مستعد ابتلا به عفونت های شدید تنفسی بوده اند، عفونت های نسبتاً خفیفی را تجربه کرده اند. علائم دستگاه گوارش (استفراغ و اسهال) حداقل در یک کودک مبتلا به COVID-19 گزارش شده است. این گزارش های نشان می دهد كه كودكان مبتلا به COVID-19  معمولاً علائم خفیفی را تجربه می کنند و چون كودكان از ریه های سالم تری نسبت به بزرگسالان برخوردار هستند.

اما در برخی موارد عوارض شدید (سندرم پریشانی حاد تنفسی، شوك سپتیك) در کودکان مبتلا به کرونا هم گزارش شده است.

پیشگیری بیماری کرونا در کودکان

کرونا در کودکان | پزشکت

کودکان برای جلوگیری از عفونت و ابتلا به کرونا باید مانند بزرگسالان اقدامات پیشگیرانه معمول را انجام دهند. کارشناسان و مسئولان بهداشت عمومی معتقدند که رعایت بهداشت خوب و منظم در پیشگیری ابتلا به عفونت های کودکان بسیار مهم است.

بهداشت مناسب بیشتر بر روی شستن موثر دستان تاکید دارد که والدین باید با تلاش زیاد سعی کنند رعایت آن را در کودکان آموزش دهند. والدین باید دقت کنند که کودکان هنگام ورود به خانه، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و قبل از غذا دستان خود را حتما به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویند.

والدین باید در نظر داشته باشند استفاده از ضد عفونی کننده دستی به تنهایی برای از بین بردن ویروس ها موثر نیست و به کودکان آموزش دهند حتما دستان خودشان را با آب و صابون بشویند. والدین باید سعی کنند برای کودکان در مورد میکروب ها و ویروس ها صحبت کرده و اهمیت بهداشت دست ها و صورت را برای آن ها توضیح دهند.

بهداشت فردی را به کودکان آموزش دهید.

علاوه بر آن، والدین بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا راهکارهای زیر را به کودکان خود آموزش دهند:

  • از دست دادن به دیگران پرهیز کنند.
  • از لمس کردن چشم، بینی و دهان خود خودداری کنند.
  • از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنند.
  • سرفه یا عطسه خود را با یک دستمال پوشانده و سپس دستمال را درون سطل زباله بیاندازند.
  • با استفاده از مواد تمیزکننده، اشیاء و سطوح اتاق را که بیشتر لمس می شوند را تمیز و ضد عفونی کنند.
  • دستان خود را حداقل به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون مخصوصاً بعد از رفتن به دستشویی، قبل از غذا خوردن، و بعد از سرفه یا عطسه بشویند.
  • کفش و کیف را بیرون از آپارتمان و یا اتاق نگه داری کنند. فرزندان خود را تشویق کنند هنگام ورود، کفش و کیف خود را بیرون از آپارتمان یا اتاق قرار دهند زیرا کفش های آلوده می توانند باکتری و آلودگی را همراه با خود وارد منزل کنند.
والدین، اطلاعات لازم را به فرزندان خود بدهند.

کرونا در کودکان | پزشکت

برخی روان شناسان برای کاهش اضطراب و نگرانی کودکان به والدین توصیه می کند ضمن حفظ آرامش خود، با کودکان صادق باشند و واقعیت های مربوط به این بیماری را خودشان به کودکان بگویند تا فرزند آن ها برای کسب اطلاعات بیشتر به دنبال منابع غیرمعتبر، شبکه های مجازی و دیگر دوستانشان  نروند. همچنین والدین بهتر است کودکان را تشویق کنند به دنبال چنین اخباری از منابع غیرمعتبر نباشند و به فرزندان خود این اطمینان را بدهند که به عنوان والدین اطلاعات لازم و ضروری را به آن ها آموزش می دهند.

اگر کودکی در مورد شیوع بیماری سوالی از شما پرسید که شما جواب آن را نمی دانید بهتر است با کودک صادق باشید و صادقانه بگوید ” من جواب سوال شما را نمی دانم و باید اطلاعات بیشتری را کسب کنم.”

به کودکان تاکید کنید که با این که شیوع این بیماری واقعا نگران کننده است. اما در عین حال پزشكان، دانشمندان و متخصصان باتجربه ” تلاش می كنند” تا این بیماری را درمان كنند و راه های برای پیشگیری و ابتلا به این بیماری وجود دارد.

 والدین! تمام وقت خود را صرف خواندن اخبار نکنید.

قرار گرفتن در معرض مداوم اخبار درباره coronavirus می تواند به کودکان آسیب برساند. از آنجایی که کودکان هنوز نمی توانند دروغ و اخبارهای کذب را از واقعیت تشخیص دهند، اخبارهای منفی و باورهای غلطی که در مورد کرونا در شبکه های مجازی رایج هستند می تواند باعث اضطراب در کودکان شوند.

به عنوان بزرگتر، تلفن همراه خود را خاموش کنید!

خاموش کردن تلفن همراه و تعیین یک زمان مشخص برای استفاده از آن می تواند در آرامش و کاهش اضطراب ناشی از بیماری موثر باشد. روان شناسان معتقدند در این بحران، استفاده بیش از حد از تلفن همراه و دنبال کردن اخبار مربوط به کرونا، ضمن اتلاف وقت روزانه والدین می تواند منجر به احساس اضطراب، نگرانی و پریشانی اعضاء خانواده شود.

والدین به عنوان بزرگتر یک خانواده بهتر است با تغییر دادن توجه و تمرکز خود بر روی یک موضوع دلپذیرتر و بهتر به ذهن خود استراحت بدهند. ذهن افراد خانواده را از این افکار منحرف کنند. والدین باید متوجه این موضوع باشند که اضطراب و ترس آن ها از بیماری ممکن است بر روی کودکان تاثیر منفی بگذارد. پس بهتر است با مدیریت استرس خود و آموزش تکنیک های آرامش سعی کنند اضطراب ابتلا به کرونا را در خود و بالتبع در کودکان خود کاهش دهند.

مقایسه برخی از ویژگی های بیماری ناشی از ویروس کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی

کرونا در کودکان | پزشکت

ویژگی ها
سرماخوردگی
آنفولانزا
کرونا ویروس
سرعت شروع
تدریجی ناگهانی تدریجی
تب
نادر، کمتر از 40 درجه سانتی گراد شایع، بیشتر از 40 درجه سانتی گراد شایع(99%)، کمتر از 40 درجه سانتی گراد
لرز
نادر با شدت متوسط شایع و شدید نادر و خفیف
سردرد
نادر خیلی شایع نادر (7%)
سرفه
نادر و خشک شایع و مرطوب شایع (60%) و خشک
گلودرد
شایع شایع نادر (20%)
درد عضلانی
نادر خیلی شایع نسبتا نادر (35%)
احساس خستگی
نادر و خفیف خیلی شدید و شایع شایع (70%)با شدت متوسط
آبریزش بینی
خیلی شایع نادر بسیار نادر
احساس گرفتگی بینی
خیلی شایع نادر بسیار شایع
عطسه
خیلی شایع بسیار نادر بسیار نادر
احساس ناراحتی در قفسه سینه
نادر و خفیف با شیوع و شدت متوسط شایع و شدید

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز