لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرم بواسیر و نحوه مصرف آن

کرم بواسیر و نحوه مصرف آن | پزشکت

فهرست مطالب

کرم بواسیر

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کرم بواسیر (استعمال مقعدی) برای تسکین موقت تورم، سوزش، درد و خارش ناشی از بواسیر استفاده می شود. این محصول حاوی فنیل افرین و پراموکسین است. فنیل افرین یک آمین سمپاتومیمتیک است که با تنگ کردن موقت عروق خونی در مقعد عمل می کند. فنیل افرین تورم و درد را کاهش می دهد. پراموکسین متعلق به دسته ای از داروها است که به عنوان بی حس کننده های موضعی شناخته می شوند. این ماده روی اعصاب پوست اثر می گذارد تا احساس درد و خارش را تسکین یا کاهش دهد.

برخی از این محصولات ممکن است حاوی موادی (مانند کره کاکائو، چربی، روغن معدنی) باشند که باعث تسکین یا ایجاد مانع محافظتی می شوند و از بروز عوارض جلوگیری کند.

روش استفاده کرم بواسیر

همه راهنمایی های موجود بر روی بسته بندی محصول را به دقت دنبال کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. قبل از استفاده کرم بواسیر، محل ضایعه را با آب و صابون تمیز کنید، خوب بشویید و خشک کنید. این محصول را حداکثر 4 بار در روز روی پوست ناحیه آسیب دیده بمالید.

زمان مصرف معمولاً صبح و شب موقع خواب، یا بعد از هر بار اجابت مزاج یا هر زمان تعیین شده توسط پزشک است. برای استفاده از این محصول در قسمت تحتانی مقعد، می توانید از اپلیکاتور استفاده کنید. تمام دستورالعمل های موجود در بسته بندی محصول را دنبال کرده یا محصول را طبق دستور پزشک استفاده کنید.

دوز مصرفی دارو به شرایط پزشکی و میزان پاسخ بدن به درمان بستگی دارد. از این محصول بیشتر از زمان توصیه شده برای درمان، استفاده نکنید. اگر علائم در طی 7 روز بهبود نیافت، اگر خونریزی یا درد بیشتر شد، یا اگر فکر می کنید ممکن است یک مشکل پزشکی جدی داشته باشید، به سرعت با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی کرم بواسیر

کرم بواسیر و نحوه مصرف آن | پزشکت

این دارو در صورت استفاده طبق دستور معمولاً عوارض جانبی جدی نخواهد داشت. پس از استعمال، درد یا سوزش خفیف ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد، سریعاً با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارد. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند به عوارض جانبی جدی دچار نشده اند.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی زیر، مصرف دارو را متوقف کرده و فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

  • لرزش
  • سردرد شدید
  • مشکل در خوابیدن
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم

بروز واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله بثورات پوستی، خارش، تورم (به ویژه در صورت، زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، یا مشکل تنفس فورا با یک پزشک تماس بگیرید.

با مصرف این دارو، اکثر افراد مشکلی نخواهند داشت، اما برخی ممکن است تعداد از این علائم زیر را داشته باشند. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض جانبی جدی، استفاده از پماد را متوقف کرده و با یک پزشک تماس بگیرید:

  • اسهال
  • بثورات پوستی
  • التهاب قرمزی پوست
  • خارش پوست (علائم واکنش آلرژیک)

در صورت بروز عارضه جانبی، با یک پزشک تماس بگیرید.

این موارد، لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیستند. در صورت مشاهده عوارضی غیر از موارد ذکر شده در بالا، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

نکات مهم مصرف کرم بواسیر

کرم بواسیر و نحوه مصرف آن | پزشکت

قبل از استفاده از این محصول، اگر به فنیل افرین یا به پراموکسین و یا به هر یک از مواد تشکیل دهنده دارو آلرژی دارید حتما پزشک معالج را در جریان بگذارید. اگر هر یک از مشکلات سلامتی زیر را دارید، قبل از استفاده از این محصول با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید:

از مصرف این محصول برای کودکان 12 سال یا کمتر، بدون مشورت با پزشک، خودداری کنید. در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز استفاده شود. مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر تاثیر می گذارد یا خیر. قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی کرم بواسیر

اگر از این محصول طبق دستور پزشک خود استفاده می کنید، پزشک یا داروساز شما ممکن است از قبل در مورد تداخلات دارویی احتمالی شما را آگاه کند. قبل از اینکه با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید، دوز دارو را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

قبل از استفاده از این محصول، در صورت استفاده از هر یک از داروهای نسخه ای و غیر نسخه ای یا دارو های گیاهی، پزشک یا داروساز خود را در جریان بگذارید، از جمله:

  • داروهای درمان فشار خون بالا (از جمله گوانتیدین، مسدود کننده های بتا مانند متوپرولول)
  • مهار کننده های MAO (ایزوکارباکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، راساژیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانسیپرومین)

عوارض مصرف بیش از حد کرم بواسیر

کرم بواسیر و نحوه مصرف آن | پزشکت

این دارو در صورت مصرف خوراکی ممکن است مضر باشد. اگر فردی این دارو را بیش از حد مصرف کرد و با علائم جدی مانند از دست دادن تعادل یا مشکل تنفسی رو به رو شد، با اورژانس تماس بگیرید.

برای حفظ عملکرد طبیعی روده و کاهش خطر بواسیر، یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از فیبر مصرف کنید، هر روز 6 تا 8 لیوان آب بنوشید و به طور منظم ورزش کنید.

اگر یکی از دوز های مصرفی این دارو را فراموش کرده اید، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی، متوجه فراموش کردن دوز قبلی شدید، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. از دوز بعدی خود در زمان معین استفاده کنید. دوز اضافی برای جبران مصرف نکنید.

این دارو حاوی دو ماده مخدر است. لیدوکائین، بی حس کننده موضعی برای کاهش درد و قابض، و اکسید روی، که به تسکین درد، محافظت پوست کمک می کند. از این دارو می توان برای رفع بواسیر داخلی و خارجی، و رفع خارش و تحریک ایجاد شده در اطراف مقعد استفاده کرد. بواسیر داخلی در قسمت پایین روده (راست روده) ظاهر می شود. بواسیر خارجی در خارج از دهانه روده (مقعد) ظاهر می شود.

این دارو برای بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالا قابل استفاده است. با این حال، برخی از افراد نباید از این دارو استفاده کنند و قبل از مصرف ابتدا باید از داروساز یا پزشک خود مشاوره بگیرند. اگر به هر یک از مواد تشکیل دهنده دارو حساسیت دارید، از مصرف آن خودداری کنید‌.

در موارد زیر با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید:

  • بارداری
  • شیردهی

در صورت ابتلا به بواسیر باید سعی کنید از یبوست جلوگیری کنید زیرا یبوست باعث بدتر شدن علائم می شود. اگر در مورد چگونگی پیشگیری از یبوست به مشاوره بیشتری نیاز دارید با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

دستورالعمل استفاده از کرم بواسیر

کرم بواسیر و نحوه مصرف آن | پزشکت

قبل از استفاده از دارو بررسی کنید که آیا بسته بندی دارو سالم است یا خیر. در صورت وجود مشکل، از پماد استفاده نکنید. دستان خود را قبل و بعد از استفاده از پماد کاملاً بشویید. این دارو فقط باید در ناحیه مقعد و اطراف آن استعمال شود.

برای بواسیر داخلی

این محصول همراه با یک ماده موثر دیگر برای استفاده از پماد در داخل روده است. در ادامه به روش استعمال این دارو برای داخل روده اشاره می کنیم:

  • درپوش پماد را بردارید.
  • نازل را به دهانه پماد پیچ کنید.
  • مقدار کمی پماد به داخل نازل فشار دهید.
  • نازل را داخل دهانه مقعد قرار داده و مقدار کمی پماد را داخل روده به آرامی فشار دهید (این کار در صورت خم کردن به جلو آسان تر است).
  • پس از استفاده، نازل را برداشته و درپوش پماد را محکم ببندید.
  • نازل را کاملاً با آب گرم و صابون بشویید و خشک کنید.
  • دستورالعمل های بروشور دارو را دنبال کنید.

برای بواسیر خارجی

مقداری پنبه را با آب گرم مرطوب کرده و محل درد را به آرامی تمیز کنید و سپس ناحیه را با یک پنبه تازه خشک کنید و سپس از پماد استفاده کنید. دستورالعمل های بروشور دارو را دنبال کنید.

بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالا: برای بواسیر داخلی، مقدار کمی از دارو را، صبح و شب و بعد از هر بار اجابت مزاج استفاده کنید. در صورت نیاز استعمال دارو را تکرار کنید. برای بواسیر خارجی، یک اینچ پماد (2.5 سانتی متر)، صبح و شب و بعد از هر بار اجابت مزاج استعمال کنید. برای رفع خارش مقعدی، در صورت لزوم مقدار کمی از پماد را به ناحیه آسیب دیده مقعدی بمالید.

در کودکان زیر 12 سال از این دارو استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک مصرف آن را تجویز کند.

بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک از این دارو استفاده نکنید. اگر علائم طی 14 روز برطرف نشدند با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر از پماد بیش از حد استفاده کردید یا کسی به طور تصادفی مقداری از دارو را بلعید، با اورژانس تماس بگیرید.

نحوه نگهداری کرم بواسیر

این دارو را در مکانی امن و دور از دسترس کودکان و ترجیحاً در یک کمد قفل دار نگه دارید. به تاریخ تولید و تاریخ انقضای محصول توجه داشته باشید. در دماهای بالاتر از 25 درجه سانتیگراد نگهداری نکنید.

این پماد حاوی لیدوکائین 0.6٪ وزنی وزنی و اکسید روی 6.6٪ وزنی وزنی است که از ترکیبات فعال هستند. علاوه بر مواد فعال، پماد همچنین حاوی پارافین نرم زرد، پارافین مایع سبک و سیلیس بی آب کلوئیدی است. بسته حاوی 25 گرم یا 55 گرم پماد است. این بسته همچنین حاوی یک اپلیکاتور سفید است که برای درمان بواسیر داخلی استفاده می شود.

منابع:

https://www.medicines.org.uk/emc/product/6730/pil

https://www.rxlist.com/fdb/drugs/61110/phenyleph-pramoxin-glycr-wpet-drug.htm

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز