لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چرا مدفوع من سیاه است؟

چرا مدفوع من سیاه است؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مدفوع سیاه می تواند نشان دهنده خونریزی یا آسیب های دیگر در دستگاه گوارش  باشد. همچنین ممکن است بعد از خوردن غذاهای تیره رنگ، حرکات روده ای تیره و تغییر رنگ یافته داشته باشید. در صورت داشتن مدفوع سیاه بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا شرایط جدی پزشکی را رد کند.

علت های مدفوع سیاه و قیر مانند

خونریزی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش می تواند باعث مدفوع سیاه و قیر مانند شود. زخم یا شکل دیگری از تحریک در مری یا معده شما معروف به ورم معده می تواند باعث خونریزی شود. برخی از داروها همچنین می توانند منجر به مدفوع سیاه رنگ شوند. به عنوان مثال مکمل های آهن و داروهای مبتنی بر بیسموت می توانند مدفوع شما را تیره کنند.

گاهی اوقات، ناهنجاری های جدی خون و گردش خون در سیستم گوارشی می تواند باعث مدفوع سیاه و قیر شود. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

ناهنجاری عروقی: وریدهای نامناسب

ایسکمی روده: کاهش جریان خون در روده ها

واریس: رگ های بزرگ و بیرون زده روده ها

مدفوع قرمز و خونی

مدفوع قرمز یا خونی نیز می تواند به دلیل چندین بیماری مختلف پزشکی باشد. مدفوع ممکن است به دلیل خونریزی در نیمه پایینی دستگاه گوارش خون باشد. پولیپ های سرطانی یا خوش خیم روی روده بزرگ می تواند در بعضی موارد خونریزی دستگاه گوارش ایجاد کند. بیماری التهابی روده (IBD) نام گروهی از بیماری های روده ای است که باعث التهاب طولانی مدت می شود. برخی از آنها عبارتند از:

  • دیورتیکولوز
  • کولیت زخمی
  • بیماری کرون

یکی دیگر از علت شایع مدفوع خونی وجود بواسیر است. بواسیر رگ هایی متورم است که در راست روده یا مقعد قرار دارند. تلاش برای تولید مدفوع می تواند باعث خونریزی شود. انسداد در هر نقطه از دستگاه گوارش می تواند باعث مدفوع سیاه، قیر یا خون شود.

برای بررسی وضعیت مدفوع جهت سلامتی و بیماری خود روی لینک کلیک کنید.

چرا مدفوع من سیاه است؟ | پزشکت

رژیم غذایی و مدفوع سیاه

غذاهایی که می خورید ممکن است باعث سیاه شدن  مدفوع  یا کدر شدن مدفوع گردد. خوردن غذاهای قرمز یا سیاه می تواند به مدفوع شما ظاهری تیره و بدون وجود خون بدهد. غذاهای زیر می توانند مدفوع را تغییر رنگ دهند:

  • بلوبری
  • چغندر
  • کلوچه شکلات تیره
  • شیرین بیان سیاه
  • ژلاتین قرمز رنگ

تشخیص علت مدفوع سیاه 

پزشک با بررسی سابقه پزشکی و معاینه جسمی سعی می کند تا علت غیرمعمول بودن رنگ مدفوع را تشخیص دهد. آنها احتمالاً آزمایش خون و نمونه مدفوع را سفارش می دهند.

آزمایشات تصویربرداری مانند MRI ها، اشعه ایکس و CT اسکن می تواند به آنها کمک کند جریان خون به دستگاه گوارش را بررسی کنند. این ابزارهای تشخیصی، انسداد احتمالی خونریزی دستگاه گوارش را نشان می دهد. ممکن است پزشک برای ارزیابی وضعیت روده، گاستروسکوپی یا کولونوسکوپی را تجویز کند. کولونوسکوپی غالباً در حالت بی حسی انجام می شود. پزشک از یک لوله نازک و انعطاف پذیر استفاده می کند که در انتهای آن دوربین قرار دارد تا قسمت داخلی روده بزرگ شما را ببیند و علت علائم  را بررسی کند.

مطالعه بیشتر: آزمایش مدفوع چیست؟

گزینه های درمانی برای مدفوع سیاه 

درمان مدفوع سیاه با توجه به علت اصلی آن متفاوت است. طبق انجمن سرطان آمریکا، مبتلایان به سرطان که بواسیر دارند می توانند با استفاده از نرم کننده های مدفوع تحت نظر پزشک، دفع مدفوع را راحت کرده و خونریزی را کاهش دهند. حمام Sitz همچنین می تواند درد بواسیر را تسکین داده و از خونریزی جلوگیری کند.

پزشک  ممکن است داروهای کاهنده اسید را برای درمان زخم خونریزی تجویز کند. آنتی بیوتیک ها و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی نیز می توانند IBD و عفونت ها را تسکین دهند. اگر خون زیادی از طریق مدفوع خود از دست داده باشید، ممکن است در معرض کم خونی باشید. برای تکمیل ذخیره گلبول های قرمز ممکن است به تزریق خون نیاز داشته باشید.

پولیپ روی روده بزرگ  که باعث مدفوع خونی می شود، می تواند در برخی افراد شرایط پیش سرطانی یا سرطان را نشان دهد. پزشک  درمان مناسب را برای این شرایط تعیین می کند. برداشتن پولیپ ها ممکن است تمام مواردی باشد که در برخی موارد لازم است. در صورت وجود سرطان، پولیپ های دیگر ممکن است به پرتودرمانی و شیمی درمانی نیاز داشته باشند.

مطالعه بیشتر: تست مدفوع کالپروتکتین چیست؟

چرا مدفوع من سیاه است؟ | پزشکت

چگونه می توانم از سیاه شدن مدفوع پیشگیری کنم؟

با نوشیدن مقدار زیادی  آب و خوردن مقدار زیادی از فیبر می تواند از سیاه شدن مدفوع پیشگیری کند. آب و فیبر به نرم شدن مدفوع کمک می کند، که می تواند باعث دفع مدفوع از بدن  شود. برخی از غذاهایی که دارای فیبر هستند عبارتند از:

  • لوبیا
  • تمشک
  • گلابی ها
  • غلات کامل
  • کنگر فرنگی

با این حال، برای تصمیم گیری در مورد رژیم غذایی با فیبر بالا که با علت یا شرایط زمینه ای شما سازگار باشد، با پزشک خود مشورت کنید. به عنوان مثال، در صورت داشتن بیماری التهابی و معده، توت می تواند تحریک کننده باشد.

لکه های سیاه در مدفوع نشانه چیست؟

مدفوع  ترکیبی از آب، مواد غذایی هضم نشده (بیشتر فیبر)، مخاط و باکتری است. معمولاً به دلیل وجود صفرا که باکتریهای روده تجزیه می شوند، رنگ مدفوع قهوه ای است. با این حال، برخی اوقات ممکن است رنگ مدفوع تغییر کند.

از آنجا که مدفوع عمدتا نتیجه غذاهایی است که می خورید، لکه های سیاه موجود در مدفوع معمولاً نتیجه رژیم  است. هر چند برخی از استثناها هم وجود دارد. لکه ها یا لکه های سیاه می توانند نشان دهنده خون در دستگاه گوارش (GI) باشند.

مطالعه بیشتر: علل مدفوع سنگریزه ای چیست؟

چرا مدفوع من سیاه است؟ | پزشکت

چه عواملی باعث ایجاد لکه های سیاه در مدفوع می شوند؟

وجود لکه های سیاه در مدفوع یا هنگام پاک کردن معمولاً به یکی از این دو دلیل رژیم غذایی و خونریزی دستگاه گوارش رخ می دهد.

دلایل مربوط به غذا یا دارو

بدن ممکن است برخی غذاها را به طور کامل هضم نکند، که در نتیجه می تواند منجر به لکه های سیاه در مدفوع شود. نمونه هایی از غذاهایی که می توانند لکه های سیاه ایجاد کنند، عبارتند از:

  • آلو
  • موز
  • انجیر
  • بلوبری
  • گیلاس
  • گوشت قرمز، به خصوص گوشت کم پخته
  • گیاهان و ادویه ها، مانند فلفل سیاه یا فلفل قرمز
  • دانه های هضم نشده، مانند دانه های توت فرنگی یا دانه کنجد
  • غذاهایی که از رنگ های غذایی برای تیره شدن آنها استفاده می کنند، مانند پودینگ شکلات یا آب نبات های شیرین بیان

غذاهایی که غنی از آهن هستند نیز می توانند باعث مدفوع سیاه رنگ شوند. این حالت گاهی اوقات می تواند به صورت لکه نیز ظاهر شود. نمونه هایی از این غذاها شامل صدف و لوبیای قرمز است. همچنین مصرف مکمل های آهن باعث می شود مدفوع با لکه های سیاه سیاه یا سبز شود.

در مواقع دیگر، علت لکه های سیاه در مدفوع جدی تر است. این مورد زمانی است که لکه های سیاه به دلیل خونریزی در دستگاه گوارش یا عفونت انگلی ایجاد می شوند.

مطالعه بیشتر: علت مدفوع با حجم زیاد چیست؟

خونریزی سیستم گوارشی

گاهی اوقات این لکه ها به عنوان ظاهر “کف قهوه” توصیف می شوند. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه خون در دستگاه گوارش بیشتر باشد،  مدفوع تیره تر می شود. به همین دلیل پزشکان خون قرمز روشن در مدفوع را خونریزی دستگاه گوارش پایین می دانند، در حالی که خون تیره تر معمولاً به دلیل خونریزی دستگاه گوارش فوقانی نسبت داده می شود. التهاب، پارگی یا حتی ضایعه سرطانی می تواند باعث خونریزی در دستگاه GI فوقانی شود.

بعضی اوقات مصرف برخی از داروها به عنوان داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) می تواند باعث تحریک و خونریزی شود که منجر به ایجاد لکه های سیاه در مدفوع گردد. از جمله این داروها می توان به ایبوپروفن اشاره کرد .

عفونت انگلی

انگل ها نوعی ارگانیسم هستند که از ارگانیسم دیگری به عنوان میزبان استفاده می کنند. آنها می توانند از طریق آب، غذا، خاک، مواد زائد و خون آلوده پخش شوند. لکه های سیاه موجود در مدفوع شما می تواند در اثر تخم مرغ یا ضایعات انگلی ایجاد شود.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علل بد بو بودن مدفوع و درمان آن

چرا مدفوع من سیاه است؟ | پزشکت

لکه های سیاه در مدفوع کودکان

در نوزادان، اولین مدفوع دفع شده تقریباً سیاه خالص است. اینها به مدفوع مکونیوم معروف هستند. آنها به این دلیل اتفاق میفتند که مدفوع در رحم زمانی ایجاد شده است که هنوز باکتری های مفید در مدفوع وجود ندارند. مقداری از مکونیوم ممکن است در مدفوع باقی بماند که می تواند مانند لکه های سیاه ظاهر شود.

با این حال، در کودکان بزرگتر، لکه های سیاه در مدفوع یا به دلایل ذکر شده در بالا است یا پس از خوردن چیزی مانند تکه های کاغذ است که می تواند به صورت سیاه  ظاهر شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر لکه های سیاه در مدفوع خود مشاهده کردید، به این فکر کنید که در 24 تا 48 ساعت گذشته چه غذاهایی خورده اید که ممکن است باعث وضعیت شما شده باشد.

اگر لکه های سیاه در مدفوع  و برخی از علائم زیر را دارید، بهتر است برای تشخیص علت اصلی به پزشک مراجعه کنید:

  • خستگی
  • فشار خون پایین
  • ضربان قلب سریع
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • ناراحتی معده، مدفوع چرب و درد معده که بیش از سه روز طول می کشد.

 هرچه پزشک خونریزی دستگاه گوارش را زودتر تشخیص داده و درمان کند، احتمال ایجاد علائم شدید کمتر است.

مطالعه بیشتر: بی اختیاری مدفوع

چرا مدفوع من سیاه است؟ | پزشکت

روش های درمانی لکه های سیاه در مدفوع چیست؟

درمان لکه های سیاه در مدفوع اغلب به علت اصلی بستگی دارد. اگر می توانید رژیم غذایی خود را طی 48 ساعت گذشته به یاد بیاورید و غذایی را که می تواند به عنوان لکه های سیاه باشد، شناسایی کنید، از خوردن آن صرف نظر کنید تا لکه های سیاه از بین بروند.

لکه های سیاه در مدفوع به دلیل خونریزی از دستگاه گوارش نیاز به توجه پزشک دارد. پزشک سابقه پزشکی و علائم بیمار را بررسی می کند. آنها ممکن است آزمایش بالینی، مانند شمارش کامل خون را انجام دهند. پزشک همچنین می تواند یک نمونه مدفوع را درخواست کند و آن را به آزمایشگاه بفرستد تا وجود خون را آزمایش کند. اگر خون در مدفوع شما تشخیص داده شود، آنها ممکن است روشی را توصیه کنند که به عنوان کولونوسکوپی یا مری، گوستروودودنوسکوپی (EGD) شناخته می شود.

EGD شامل استفاده از ابزاری ویژه با یک دوربین نازک و روشن در انتهای آن قرار گرفته در دهان برای مشاهده دستگاه GI فوقانی است. کولونوسکوپی شامل قرار دادن دامنه مشابه در راست روده است. این روش های تشخیصی به پزشک اجازه می دهد تا  تمام قسمت های روده بزرگ را تجسم کرده و مناطق خونریزی را شناسایی کند.

اگر پزشک  ناحیه ای از خونریزی را تشخیص دهد، ممکن است از ابزار خاصی برای سوزاندن یا سوختن ناحیه خونریزی استفاده کند. اگر یافته ها با بیماری التهابی روده (IBD) مطابقت داشته باشد، پزشک توصیه های درمانی را ارائه می دهد. نمونه هایی از IBD عبارتند از:

  • بیماری کرون
  • کولیت زخمی

اگر پزشک به عفونت انگلی مشکوک باشد، ممکن است آزمایش خون یا مدفوع را تجویز کند. انگلها معمولاً با دارو درمان می شوند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

14

مقالات مرتبط

14 دیدگاه

  1. با سلام
    من به بیماری التهاب روده(کرون) مبتلا هستم حدود دو سه روز است که مدفوعم تیره رنگ است و احساس خستگی میکنم .لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام با مطالعه دقیق مقاله متوجه علت مشکلتان می شوید اگر علتی برای آن پیدا نکردید و یا بهتر نشدید به فوق تخصص گوارش مراجعه فرمایید.

    2. سلام خدمت شما..
      سوالی داشتم..
      تا چند روز بعد از مصرف بیسموت ..ممکنه مدفوع سیاه باشه؟قبلش مدفوع رنگ طبیعی داشت..

        1. سلام وقت تون بخیر
          من چندروز قبل تکه های سیاه داخل مدفوع دیدم مثل پوست گوجه که تکه های ریز و چروک بود اما سیاه رنگ بود
          بعدش خوب بودم اوکی بود مدفوعم
          تا امروز دوباره تکه سیاه دیدم
          ایا نشانه مشکل خاصیه یا فقط مربوط به نوع تغذیه و رژیم غذایی هستش؟
          ممنون میشم جواب بدید نگرانم بابتش

          1. سلام ازمايش خون مخفي مدفوع بدهيد

    1. سلام لطفا از متخصص داخلی مشاوره بگیرید.

  2. سلام. من دندانم را ایمپلنت کردم. دکتر دندانپزشک مترونیدازول-آموکسی سیلین 500-ایبوپروفن400-آپول دگزامتارون تجویز کرد.
    آمپول نزدم چون پوکی میاورد بجاش قرصش که مشکل کمتری داشت به تعداد 2 عدد مصرف کردم.
    قرص مترونیدازول-آموکسی سیلین 500 هم هر 8 ساعت مصرف کردم.
    ایبوپروفن400 روز اول خوردم.
    الان چند روزیه مدفوعم سیاهه ولی مشکلی ندارم. جز کمی دل ضعفه.
    روزه هم تا ایمپلنت دندان میگرفتم.
    مشکل مدفوعم سیاه حاده بنظر شما یا رفع میشه؟

    1. سلام به متخصص داخی جهت اقدامات قطععی تشخیصی و درمانی مراجعه نمایید.

  3. سلام من دیروز یک بستنی شکلاتی خوردم تلخ بود تا حدودی شیر کاکائو هم از دو سه روز پیش تا حالا نزدیک 4 ۵ بار خوردم ب خصوص امروز دوتا خوردم و یک عدد کیک تا حدودی شکلات تلخ و…. در کل امروز مدفوع بنده ابکی و تیره هست و داخلش تکه تکه های سیاه رنگ بود. تو این هفته یکی دو بار دلستر با طعم بلوبری خوردم. بنده غلظت خون دارم و چربی خون که تا الان زیاد بهش توجه نکردم فقط اب خوردم و سبزیجات. حالت تهوع اینا هم ندارم کم اشتها هم نیستم ولی ی مقدار سردرد داشتم. و استرس. کاهش وزن هم نیستم تنگی نفس هم ندارم و تا به حال سابقه بیماری گوارشی نداشتم.
    هیچگونه درد در شکم یا معده و معقد ندارم سوزش هم نیست
    نوشابه هم زیاد میخورم…
    ایا مشکل چدی وچود دارد؟
    15 سالمم هست. استرس و اضطراب دارم. ممنون میشوم جواب بدیـد.

    1. سلام اگر این حالت تا سه روز رفع نشد رفع نشد به پزشک مراجعه نمایید.

    2. سلام خسته نباشید ببخشید من مدفوعم مشکیه ۹ روزه دلیلش چیه سفت هس؛ واینکه خیلی باد معده دارم و اسید معده : نوشابه هم یک ماهه دیگه نمیخورم قبلا یک ماه پیش هر روز به خاطر اسید معدم امپرازول میخوردم اوکی بودم فقط باد معدم زیاد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز