لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ویزیت بیماران در منزل

ویزیت بیماران در منزل | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ویزیت بیماران در منزل قبل از جنگ جهانی دوم با مشارکت مستقیم پزشکان در مراقبت بیماران در منزل بیماران رواج داشته است؛ اما در حال حاضر با شیوع بیماری کرونا ویروس و تغییرات اساسی در سیستم مراقبت های بهداشتی رایج تر شده است. با روی کار آمدن برنامه های درمانی و ویزیت خانگی بخش قابل توجهی از مراقبت های پزشکی در خانه بیماران انجام می شود. پزشكان برای ارائه خدمات پزشکی در هنگام ویزیت های خانگی باید علاوه بر نگرش ها، دانش و مهارت های اساسی و تعریف شده تجهیزات قابل حمل را همراه خود داشته باشند.

در سال 1990، انجمن پزشكی آمریكا (AMA) گزارش داد: تقریبا نیمی از پزشكان مراقبت های اولیه ویزیت های خانگی را انجام داده اند. بیشتر پزشکانی که ویزیت های خانگی را انجام می دهند، متخصصان سالمندی هستند که مطب های شخصی دارند. آنها به صورت انفرادی فعالیت می کنند. پزشکانی که ارتباط طولانی مدت با بیماران خود دارند بیشتر از خدمات ویزیت خانگی استفاده می کنند.

مزایای ویزیت بیماران در منزل

ویزیت بیماران در منزل | پزشکت

بررسی ها نشان می دهد که ویزیت بیماران در منزل می تواند با کاهش موارد غیر ضروری مراجعه به مراکز های درمانی منجر به بهبود مراقبت های پزشکی شود. علاوه بر آن، ارزیابی خانگی بیماران سالمند با وضعیت و عملکرد بهداشتی نسبتاً خوب منجر به تشخیص زود هنگام بیماری ها و درمان های به موقع در این افراد می شود.

شایع ترین مشکلات شناسایی شده در طول ویزیت های خانگی، عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • ناتوانی های جنسی
  • مشکلات راه رفتن و عدم تعادل
  • نا ایمن بودن محیط خانه برای سالمندان

راهکارهای درمانی خاص در منزل، مانند تنظیم محیط خانه سالمندان برای جلوگیری از سقوط آنها می تواند از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کند. علاوه بر آن، میزان رضایت بیماران از عملکرد پزشکانی که خدمات ویزیت از منزل را ارائه می دهند نسبت به پزشکانی که چنین خدماتی را ندارند بیشتر بوده است.

خدمات ویزیت بیماران در منزل

ویزیت بیماران در منزل | پزشکت

ویزیت بیماران در منزل فرصتی بی نظیر و ارزشمند برای درک نیازهای بیمار و درگیر کردن بیمار و خودکارآمدی در مدیریت مراقبت های درمانی خودش است. یکی از مهمترین مزایای مراقبت های بهداشتی در خانه این است که می توان آن را با توجه به نیاز بیمار تنظیم کرد. ویزیت های پزشکی در منزل برای پیشگیری از بروز بیماری ها تا مدیریت شرایط پیچیده مزمن کاربرد دارد. حتی می تواند توسط طیف گسترده ای از متخصصان پزشکی اعم از پزشکان مراقبت های اولیه، پزشکان فیزیوتراپی، کاردرمانگرها، گفتار درمان ها انجام شود.

شرکت های ارائه دهنده خدمات ویزیت بیماران در منزل می توانند امکانات و خدمات زیادی را به بیماران ارائه دهند، از جمله:

  • کار درمانی
  • گفتار درمانی
  • فیزیوتراپی
  • مدیریت دارو
  • تنفس درمانی
  • مراقبت از زخم
  • مراقبت تسکینی
  • مشاوره تخصصی
  • مراقبت های اولیه
  • خدمات داخل وریدی
  • مشاوره برای دیابت
  • مراقبت از زوال عقل
  • مشاوره بهداشت و تغذیه
  • خدمات پرستاری در منزل
  • درمان های جسمی و شغلی
  • کمک بهیاری برای ارائه خدمات بهداشت بیماران در منزل

پزشکان خانواده همچنین برای شناسایی بیماران نیازمند به ویزیت های خانگی می توانند با مددکاران اجتماعی همکاری گسترده ای داشته باشند. بنابراین، استفاده مؤثر از خدمات مراقبت در منزل یک صلاحیت اساسی پزشکان خانواده است. بسیاری از پزشکان دانش و مهارت لازم را برای انجام درست و موثر ویزیت های خانگی را ندارند. بر همین اساس بهتر است در صورت نیاز به ویزیت خانگی بیمار در منزل از مراکز های معتبر که خدمات خاص ویزیت بیماران را در منزل ارائه می دهند کمک بگیرید.

انواع ویزیت بیماران در منزل

ویزیت بیماران در منزل |پزشکت

چهار نوع اصلی ویزیت های خانگی بیماران وجود دارد، از جمله:

  • ویزیت بیمار
  • ویزیت های ارزیابی خانه بیماران
  • ویزیت بیماران بدخیم و در حال مرگ
  • ویزیت های پیگیری پس از بستری در بیمارستان

ویزیت بیماران در خانه اگر به طور صحیح صورت بگیرد می تواند ارائه خدمات درمانی در منزل و رضایت بیمار را بهبود بخشد .حتی رابطه پزشک-بیمار را تقویت کند. سالمندان بالای 85 سال بیشترین استفاده کننده گان از خدمات ویزیت های خانگی هستند. از طرفی مراقبت های بهداشتی در منزل بهترین گزینه برای سالمندان است. اما سایر بیماران می توانند از این خدمات هم استفاده کنند.

بیشتر افراد به دلایل مختلف ترجیح می دهند از ویزیت های خانگی استفاده کنند، از جمله:

  • شرایط مزمن متعدد با مدیریت پیچیده
  • مشکلات تحرک مانند ناتوانی یا آسیب دیدگی
  • دسترسی به حمل و نقل مناسب برای مراجعه به مراکز درمانی
  • مشکلات بینایی که رانندگی یا مسافرت را خطرناک می کند.
  • مشکلات بهداشت روانی یا مشکلات حافظه (مانند آلزایمر)

برنامه ریزی برای ویزیت بیماران در منزل

برنامه ریزی دقیق برای ویزیت بیماران در منزل به پزشک امکان می دهد تا قبل از عزیمت به منزل بیمار تجهیزات لازم را متناسب با وضعیت بیمار آماده کند. پزشک باید آدرس، شماره تلفن بیمار و راهنمایی های مربوط به منزل بیمار را در اختیار داشته باشد. پزشک، بیمار و تیم مراقبت از منزل باید وقت مشخصی را برای درمان و ویزیت مشخص کنند. هماهنگی قبلی برای امکان حضور اعضا خانواده یا نزدیکان بیمار می تواند باعث افزایش ارتباط و رضایت از ویزیت و تیم درمان شود. سرانجام، تأیید زمان ملاقات قبل از عزیمت به منزل بیمار یک استراتژی هوشمندانه مدیریت زمان است.

عوامل موثر در اثربخشی ویزیت بیماران در منزل

ویزیت بیماران در منزل | پزشکت

تیم درمانی در هنگام ویزیت بیماران یکسری عوامل موثر در روند درمان را در نظر بگیرند:

فعالیت های عملکردی بیمار

ارزیابی فعالیت های عملکردی بیمار شامل ارزیابی فعالیت های روزمره (حمام کردن، حرکت کردن، لباس پوشیدن، توالت، تغذیه، استراحت) و فعالیت های ابزاری مانند (استفاده از تلفن، استفاده از داروها، پرداخت قبض، خرید غذا، تهیه وعده های غذایی، انجام کارهای خانه) می باشد. پزشک برای بررسی این موارد می تواند از بیمار بخواهد نمونه های از فعالیت های روزمره مانند خارج شدن از تختخواب، رفتن به دستشویی را در حضور او انجام دهد. گزینه های درمانی مختلفی برای اصلاح تمام فعالیت های عملکردی بیماران وجود دارند. پزشک با تشخیص محدودیت های بیماران می توانند بهترین گزینه های درمانی را پیشنهاد دهند.

تغذیه

پزشک باید وضعیت فعلی تغذیه، رفتارهای غذایی و سلیقه غذایی بیمار را ارزیابی کند. همچنین تیم درمانی می توانند تکنیک های تهیه غذای سالم و بیمار را بررسی کرده و در صورت لزوم بیمار را به متخصص تغذیه معرفی کنند.

محیط خانه

محیط خانه بیمار باید حریم شخصی، تعامل اجتماعی و آسایش و امنیت جسمی و روانی بیمار را فراهم کند. اما پزشک نباید بر اساس شرایط جسمی بیمار در مورد طبقه اجتماعی یا ثروت مادی بیماران قضاوت کند.

حمایت خانواده

بررسی وضعیت سیستم حمایتی، اجتماعی و خانوادگی بیماران نقش مهمی در ویزیت بیماران در منزل دارند که میزان سیستم حمایتی از بیمار می تواند منعکس کنند نگرانی اعضای خانواده باشد. پزشک می تواند در حین ویزیت روزمره در بررسی های نیاز های حمایتی از بیمار به خانواده او کمک کند.

داروها

پزشکان در حین ویزیت های خانگی بیماران برای جلوگیری یا رفع هر گونه تداخل دارویی قبل از تجویز دارو حتما نوع، میزان و دوز مصرفی دارو و روش های مصرف آن ها را برای بیمار و یا مراقبان او توضیح دهد. علاوه بر آن، بررسی جعبه دارویی فعلی بیمار و داروهای که در حال حاضر بیمار مصرف می کند می تواند سرنخی برای تشخیص تداخل های دارویی یا حتی دارو با مواد مخدر و الکل باشد. پزشک ضمن بررسی وضعیت دارویی بیمار باید خطرات ناشی از استفاده و یا سوء استفاده از داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی را برای بیمار و یا مراقب او مشخص کند.

معاینه جسمی

ویزیت بیماران در منزل باید شامل معاینه جسمی مستقیم بیمار باشد و براساس نیاز بیمار و دستور کار پزشک صورت بگیرد. پزشک باید بیمار را از نظر وضعیت جسمی برای انجام کارهای روزمره بررسی کند و تکنیک های مناسب برای وضعیت او را آموزش دهد. علاوه بر این، پزشک می تواند بیمار را وزن و فشار خون او را اندازه گیری کند.

وضعیت ایمنی محیط خانه

پزشک باید محیط خانه بیمار را از نظر ایمنی و حتی راحت و بی خطر بودن بررسی کند. برای این منظور پزشک یا تیم درمانی می توانند خطرات احتمالی محیط بیمار را بررسی و به بیمار و یا اطرافیان او گوشزد کنند. به عنوان مثال، قرار دادن مبلمان یا فرش های نامناسب ممکن است برای یک سالمند خطر افتادن و یا بی ثباتی هنگام راه رفتن را در پی داشته باشد.

ارائه خدمات

ارائه خدمات جانبی مانند مشاوره تلفنی و آنلاین توسط پزشکان بعد از ویزیت های خانگی می تواند باعث تقویت ارتباط و همکاری بین پزشک و بیمار شود. میزان تاثیر عوامل های موثر در اثربخشی مدیریت خانگی بیماران ممکن است بر اساس نیازهای بیمار و ترجیحات پزشک در بیماران مختلف، متفاوت باشد. به طور مثال، پزشک در مورد یک بیمار ممکن است بر وضعیت دارویی تاکید کند اما در بیمار مبتلا به آلزایمر بررسی وضعیت ایمنی منزل و حمایت خانوادگی از بیمار را مهمتر بداند.

اهمیت ویزیت بیماران در منزل

برخی از بیماران عدم توانایی در بازپرداخت هزینه و وقفه زیاد در ارائه خدمات ویزیت های خانگی را دلایل عدم استفاده از این خدمات عنوان کرده اند. از طرفی هم ممکن است ویزیت های پراکنده و حتی منظم بیماران در منزل در برنامه مطب و یا کلینیکی پزشکان اختلال ایجاد کند؛ بنابراین تهیه یک برنامه منظم و سازماندهی شده برای پیشگیری از بروز هر گونه اختلال در کار پزشک و وقفه در خدمات درمانی می تواند یک استراتژی مهم و کاری عظیم باشد.

از طرفی هم بیشتر تقاضاهای ویزیت های خانگی برای بیماران کم توان که به دلایل مشکلات حرکتی نمی توانند در مراکز های درمانی حضور پیدا کنند صورن می گیرید. ارائه خدمات به این دسته از بیماران می تواند از شلوغی مراکز های درمانی و کلینیک ها جلوگیری کند. علاوه بر آن تقسیم بندی های ویزیت های خانگی بر اساس موقعیت جغرافیایی و در محدوده زمانی مشخص نیز ممکن است کارایی تیم درمانی را بهبود بخشد. سرانجام، کادر درمان می توانند به عنوان بخشی از تیم خدمات درمانی در منزل، ویزیت خود را انجام دهند.

نقش مشاوره آنلاین و تلفنی در ویزیت های در منزل

ویزیت بیماران در منزل | پزشکت

ارائه خدمات مشاوره های تلفنی و آنلاین در کنار ویزیت های خانگی بیماری می تواند یک راهکار بسیار کارآمد با مزایای زیاد برای بیماران کم تحرک، کم توان، بیماران پیوندی و سالمندان باشد. مشاوره تلفنی با پزشک معالج می تواند برای اطمینان خاطر به اعضاء خانواده بیماران مبتلا به بیماری های حاد و یا افرادی که از بیمارستان مرخص شده اند استفاده شود. مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی می تواند ضمن تقویت رابطه بیماران با پزشک معالج خود در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و مزمن بیماران و عوارض جانبی موثر باشد. علاوه بر آن، این راهکارهای پزشکی از راه دور می تواند با تسهیل در دسترسی بیماران به پزشک و خدمات رسانی فوری و آنلاین از مراجعه بیش از حد بیماران در طی شیوع بیماری کرونا ویروس جلوگیری کند.

پزشکت، ارائه دهنده خدمات ویزیت در منزل

 در پی استقبال بیماران زیاد از روندهای درمانی پزشکی از راه دور مراکز های زیادی به عنوان ارائه دهنده گان خدمات درمانی به دنبال ارائه بهترین خدمات در مشاوره آنلاین و تلفنی هستند. اما پزشکت به عنوان بزرگترین جامعه آنلاین پزشکی بین بیمار و پزشک فراتر از مشاوره آنلاین و تلفنی گام مهمی در زمینه ارائه خدمات و ویزیت های خانگی بیماران برداشته است. هماهنگی بین تیم های درمانی متشکل از پرستاران، روان شناسان، پزشکان، پیراپزشکان و حتی دامپزشکان برای حضور در محل و منزل بیماران برای ارائه خدمات درمانی در کمترین زمان ممکن یکی از خدمات بزرگ جامعه آنلاین پزشکت است. برای اطلاع از نحوه استفاده از خدمات بزرگترین جامعه پزشکی، اپلیکیش پزشکت را حتما نصب کنید.

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز