لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

ورم کف پا چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ورم کف پا باعث درد در قسمت پایین پاشنه پا می شود. ناحیه کف پا یک رباط ضخیم است که پاشنه پا را به جلوی پا متصل می کند. این رباط به عنوان یک کمک فنر عمل می کند و از قوس پا پشتیبانی و به راه رفتن کمک می کند.

ورم کف پا یکی از شایع ترین شکایات ارتوپدی است. زیرا رباط های کف پا  در زندگی روزمره دچار سایش و پارگی زیادی می شوند. فشار زیاد بر روی پاها می تواند باعث صدمه یا پارگی این رباط ها شود. در نتیجه ناحیه کف پا ملتهب شده و التهاب باعث درد و سفتی در پاشنه پا می شود.

علت ناراحتی از ناحیه کف پا هنوز مشخص نیست. بررسی سال 2003 نشان می دهد که شرایط می تواند باعث التهاب فاسیا شود.

علائم ورم کف پا

شکایت عمده افراد مبتلا به التهاب مفصل کف پا، درد در قسمت پایین پاشنه پا یا گاهی اوقات در قسمت پایین میانی پا است. ورم کف پا معمولاً فقط روی یک پا تأثیر می گذارد اما می تواند هر دو پا را درگیر کند.

درد ناشی از التهاب پا با گذشت زمان به تدریج ایجاد می شود. درد می تواند کسل کننده یا تیز باشد. بعضی از افراد احساس سوزش یا درد در قسمت پایین پا را دارند که از پاشنه به سمت خارج انتشار می یابد.

درد معمولاً صبح هنگام برداشتن اولین قدم ها از رختخواب، یا اگر مدتی نشسته یا دراز کشیده اید، بیشتر می شود. در این وضعیت بالا رفتن از پله ها به دلیل سفتی پاشنه می تواند بسیار دشوار باشد.

پس از فعالیت طولانی مدت، درد می تواند به دلیل افزایش تحریک یا التهاب، شعله ور شود. افراد مبتلا به التهاب مفصل کف پا معمولاً در حین فعالیت درد احساس نمی کنند، بلکه فقط پس از قطع فعالیت متوجه درد می شوند.

علل ورم در کف پا

ورم کف پا چیست؟ 4 | پزشکت

زنان و مردان فعال بین 40 تا 70 سال در معرض بیشترین خطر ابتلا به ورم کف پا قرار دارند. همچنین التهاب کف پا در خانم ها کمی بیشتر از مردان شیوع دارد. زنانی که باردار هستند، اغلب دچار فاسییت کف پا، به خصوص در اواخر بارداری می شوند.

در صورت اضافه وزن یا چاقی بیشتر در معرض خطر ابتلا به التهاب فاسییت کف پا هستید. این به دلیل افزایش فشار بر رباط های فاشیای کف پا است، به خصوص اگر افزایش وزن ناگهانی داشته باشید.

اگر یک دونده مسافت طولانی هستید، احتمال دارد که به مشکلات فاشیای کف پا مبتلا شوید. همچنین اگر شغل بسیار فعالی دارید که اغلب مجبورید که روی پاهایتان بایستید در معرض خطر ابتلا به درد کف پا قرار دارید.

اگر از نظر ساختاری پا های شما دچار مشکلات خاصی است، از قبیل قوس بسیار بالا یا کف پا کاملاً صاف، احتمال دارد دچار التهاب کف پا شوید. تاندون های آشیل تنگ، تاندون هایی هستند که عضلات ساق پا را به پاشنه ها متصل می کنند، همچنین می توانند منجر به درد فاسیای کف پا شود. پوشیدن کفش هایی با کف نرم و پشتیبانی از قوس ضعیف نیز می تواند منجر به التهاب تاندون کف پا شود.

التهاب کف پا معمولاً نتیجه خار پاشنه نیست. پزشکان قبلاً معتقد بودند که خار پاشنه باعث ایجاد درد در افراد مبتلا به فاسییت کف پا می شود، اما این درست نیست.

تشخیص فاسییت کف پا

ورم کف پا چیست؟ 5 | پزشکت

پزشک معاینه بدنی را برای بررسی حساسیت در ناحیه پا و محل دقیق درد انجام می دهد. در طول ارزیابی، آنها احتمال دارد از شما بخواهند که پای خود را خم کنید، در حالی که آنها به ناحیه کف پا فشار می آورند تا ببینند هنگام خم شدن پا و انگشت، درد بدتر می شود یا خیر. پزشک با بررسی موارد زیر قدرت عضلات و سلامت اعصاب را ارزیابی می کند:

  • تعادل
  • رفلکس
  • هماهنگی
  • توان عضلانی
  • حس لامسه و بینایی

درمان ورم کف پا

درمان های خانگی مانند استراحت، استفاده از کیسه یخ و استفاده از بریس و داروهای ضد التهاب اغلب اولین روش های درمان ورم کف پا هستند. اگر این موارد درد را تسکین ندهند، تزریق کورتیکواستروئید به قسمت آسیب دیده رباط می تواند موثر باشد. پزشک می تواند این کار را در مطب خود انجام دهد.

پزشک احتمال دارد از دستگاه سونوگرافی برای تعیین مکان تزریق استفاده کند. آنها همچنین می توانند کورتیکواستروئیدها را به پوست پاشنه پا یا قوس پا بمالند، و سپس یک جریان الکتریکی بدون درد اعمال کنند تا استروئید از طریق پوست و به عضله منتقل شود.

فیزیوتراپی قسمت اصلی درمان فاسییت کف پا است که می تواند به کشش فاشیای کف پا و تاندون های آشیل کمک کند. یک فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را برای تقویت عضلات پایین پا به شما آموزش دهد و کمک کند تا راه رفتن خود را تثبیت کرده و فشار در ناحیه کف پا را کاهش دهید.

اگر درد ادامه داشته باشد و سایر روش ها موثر واقع نشوند، پزشک احتمال دارد شوک درمانی را توصیه کند. در این روش درمانی، امواج صوتی به پاشنه  تابیده می شود تا بهبودی درون رباط را تحریک کند. عوارض جانبی این درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • کبودی
  • التهاب
  • بی حسی کف پا

اگر درمان های خانگی و پزشکی از التهاب کف پا موثر نباشند، گزینه بعدی که باید در نظر بگیرید جراحی است.

جراحی فاسییت کف پا

جراحی چشمگیرترین روش درمانی است و تنها در مواردی انجام می شود که درد شدید باشد یا بیش از 6 تا 12 ماه طول بکشد. جراح ناحیه کف پا را از استخوان پاشنه جدا می کند. این کار باعث کاهش تنش می شود، اما قوس پا را ضعیف می کند و عملکرد آن احتمال دارد از بین برود.

جراحی می تواند منجر به درد مزمن و آسیب عصبی شود، بنابراین فقط پس از آزمایش سایر گزینه های درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

تمرینات فاسییت کف پا

کشش های ملایم می تواند به تسکین و حتی پیشگیری از التهاب کف پا کمک کند. کشش زانو ها و فاشیای کف پا به خودی خود باعث شل شدن عضلات و کاهش درد پاشنه می شود.

پرهیز از برخی تمرینات، مانند دویدن، برای مهلت دادن به ناحیه کف پا مهم است. شنا و سایر فعالیت های کم تأثیر می توانند بدون بدتر شدن درد در پاشنه موثر باشند. وقتی دوباره شروع به دویدن کردید، حتماً به طور تدریج تمرینات خود را شروع کنید.

به یاد داشته باشید قبل از شروع تمرینات خود نیز تمرینات کششی داشته باشید. کشش برای التهاب کف پا به راحتی انجام می شود. فقط به چند وسیله متداول مانند صندلی و غلتک کف یا حتی فقط بطری آب منجمد احتیاج خواهید داشت. کشش های مناسب را برای کمک به بهبود و پیشگیری از التهاب کف پا یاد بگیرید.

درمان های خانگی برای ورم کف پا

ورم کف پا چیست؟ 6 | پزشکت

کاهش درد و تحریک یا التهاب در رباط فاشیای کف پا قسمت مهمی از درمان است، اما این مسئله آسیب اساسی رباط را برطرف نمی کند.

درمان اولیه در منزل شامل مراقبت از پاها و استفاده از یخ به مدت 15 تا 20 دقیقه، سه یا چهار بار در روز برای کاهش التهاب است.

همچنین می توانید فعالیت های ورزشی خود را کاهش یا تغییر دهید. استفاده از بالشتک  قوس در کفش، جایگزینی کفش ورزشی فرسوده و انجام حرکات کششی نیز احتمال دارد به تسکین درد کمک کند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Motrin یا Advil) و ناپروکسن (Aleve) می تواند درد رباط را تسکین دهند.

آتل و ساپورت ها برای ورم کف پا

آتل شبانه روش دیگری است که می تواند به کشش زانو و قوس پا کمک کند. آتل شبانه نوعی بریس است که پا را در حالت خمیده نگه می دارد و فاسیای کف پا و تاندون آشیل را درمان می کند. این می تواند از درد و سفتی صبحگاهی پیشگیری کند.

ارتزهای مخصوص یا تکیه گاه های قوسی برای کفش ها می توانند با توزیع فشار باعث تسکین بخشی از درد شود و  از آسیب بیشتر به ناحیه کف پا پیشگیری کند.

پیروی دقیق از توصیه های مربوط به درمان در منزل اغلب برای بهبود التهاب فاسئیت کف پا بدون کمک پزشک کافی است.

روغن های اساسی برای التهاب کف پا

در مورد درمان التهاب کف پا با روغن های اساسی بررسی های کمی انجام شده است.  برخی بررسی ها نشان می دهد که استفاده از روغن های اساسی احتمال دارد باعث کاهش درد و التهاب در برخی شرایط شود. این روغن ها عبارتند از:

قبل از استفاده از آن برای ماساژ، مطمئن شوید که روغن اساسی خود را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل رقیق کنید. همچنین می توانید بخار حاصل از اسانس مخلوط شده با آب گرم را استشمام کنید.

از آنجایی که مشخص نیست آیا التهاب کف پا باعث تحریک می شود، استفاده از این روغنهای اساسی احتمال دارد کمک چندانی نکند. با این حال، اگر از روغنهای اساسی به درستی استفاده می کنید، به طور کلی هیچ مشکل و عوارضی ندارد.

پیشگیری از التهاب کف پا

ورم کف پا چیست؟ 1 | پزشکت

ایجاد چند تغییر در شیوه زندگی می تواند در پیشگیری از التهاب کف پا موثر باشد.

کفش های مناسب با پشتیبانی از قوس مناسب بپوشید و کفش های ورزشی خود را مرتباً عوض کنید.

تمرینات کم تأثیر مانند شنا یا دوچرخه سواری را در برنامه های روزمره خود بگنجانید. قبل از ورزش، حتماً زانو ها، تاندون آشیل و ناحیه کف پا را با تمرینات کششی، ورزش دهید.

تمام تلاش خود را برای حفظ وزن مناسب انجام دهید. اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن خود را کاهش دهید تا فشار وارد شده به ناحیه کف پای شما کمتر شود.

برای اکثر افراد، فاسییت کف پا در طی چند ماه از درمان های خانگی بهبود می یابد. این موارد شامل استراحت، استفاده از کیسه یخ و تمرینات کششی است.

التهاب کف پا در مقابل خار

خار پاشنه یک تکه استخوان است که می تواند بر روی استخوان پاشنه پا تشکیل شود. خار پاشنه مانند التهاب کف پا، می تواند به علت فشار  طولانی مدت روی پا ایجاد شود. یک جراح ارتوپدی یا یک متخصص غدد می تواند خار پاشنه را تشخیص دهد.

مردم غالباً تصور می کنند که درد پا ناشی از خار پاشنه است، اما این معمولاً درست نیست. خار پاشنه اغلب هیچ علامتی ندارد. طبق انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS)، از هر 10 نفر 1 مورد خار پاشنه دارد، اما از هر 20 فرد مبتلا به خار پاشنه، فقط 1 نفر احساس درد می کند.

برعکس، 50 درصد از افرادی که خار پاشنه دارند به دلیل خار پاشنه احساس درد می کنند.

خار پاشنه با، علل مشابه التهاب کف پا دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • آرتروز
  • اضافه وزن
  • کفش های بدون پشتوانه یا فرسوده
  •  راه رفتن نادرست یا غیر طبیعی

ابتلا به التهاب کف پا نیز احتمال تشکیل خار پاشنه را افزایش می دهد. اگرچه خار پاشنه بدون جراحی بهبود نمی یابد، اما به طور معمول هیچ درد یا علائم دیگری ایجاد نمی کند. در نتیجه، معمولاً نیازی به جراحی ندارد.

خارهای پاشنه را می توانید تقریباً به همان روش درمانی التهاب کف پا درمان کنید. برای کاهش علائم، استراحت کرده و از یخ، داروهای ضد درد و کفش طبی استفاده کنید.

التهاب کف پا در کودکان

کودکان، مانند بزرگسالان، احتمال دارد به دلیل استفاده بیش از حد از رباط یا پوشیدن کفش های قدیمی یا نامناسب، به فاسییت کف پا مبتلا شوند. از آنجا که این بیماری می تواند به مرور زمان بدتر شود، تماس با پزشک برای تشخیص صحیح و درمان آن ضروری است.

ماساژ دادن ناحیه نیز می تواند به بهبود آن کمک کند. مطمئن شوید که کودک برای کمک به بهبودی پای خود استراحت کرده و از دویدن، پریدن و ایستادن به مدت طولانی اجتناب می کند.

هنگامی که کودک به فعالیت های عادی خود بازگشت، به او یادآوری کنید که برای پیشگیری از بازگشت مشکل، تمرینات گرم کننده و کششی را انجام دهد. همچنین باید بررسی کنید که آنها از کفش های مناسب و پشتیبانی استفاده می کنند.

درد پاشنه کودک نیز می تواند به علت بیماری دیگری مانند تاندینیت آشیل یا شکستگی باشد.

رژیم غذایی برای بهبود ورم کف پا

بررسی های بیشتری در مورد استفاده از تغذیه برای بهبود یا پیشگیری از التهاب کف پا لازم است. با این حال، مصرف این مکمل ها احتمال دارد به ترمیم و بهبود بافت کمک کند:

  • بروملین
  • فلز روی
  • ویتامین سی
  • گلوکوزامین
  • روغن ماهی

بهتر است مواد مغذی را از رژیم غذایی متعادل دریافت کنید تا مکمل ها. اگر تصمیم به مصرف مکمل دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر افزایش وزن باعث التهاب مفصل کف پا شده، رعایت یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش وزن و تسکین درد در پاشنه پا کمک کند.

عوارض فاسئیت کف پا

ورم کف پا چیست؟ 2 | پزشکت

اگر این بیماری را نادیده بگیرید ممکن است دچار درد مزمن پاشنه شوید. حتی می تواند نحوه راه رفتن شما را تغییر دهد و باعث آسیب به قسمت هایی از پا شود، از جمله:

  • پاها
  • زانو
  • باسن

تزریق استروئید و برخی از درمان های دیگر می تواند رباط فاشیای کف پا را تضعیف کرده و باعث پارگی بالقوه رباط شود.

جراحی، خطرات خونریزی، عفونت و واکنش به بیهوشی را به همراه دارد. جداشدگی فاشیای کف پا نیز می تواند باعث تغییراتی در پا و آسیب عصبی شود. 

بیشتر افراد برای تسکین درد ناشی از التهاب کف پا نیازی به جراحی ندارند. در عوض، وضعیت آنها از طریق فیزیوتراپی، درمان های خانگی و  پزشکی بهبود می یابد. با این حال، درمان می تواند چندین ماه تا 2 سال طول بکشد تا علائم فرد بهبود یابد.

منبع:

https://www.healthline.com/health/plantar-fasciitis#outlook

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز