لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مدیریت علائم کولیت اولسراتیو

مدیریت علائم کولیت اولسراتیو | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


یادگیری نحوه مدیریت علائم کولیت اولسراتیو و پیشگیری از شعله ور شدن آنها می تواند به مبتلایان این وضعیت کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشد. ما در این مقاله سعی کرده ایم برخی راهکارها را برای کمک به فرد برای کاهش شدت علائم و کنار آمدن با آنها را بررسی کنیم.

بهترین راهکارهای مدیریت علائم کولیت اولسراتیو

عبارتند از:

برنامه غذایی خود را یادداشت کنید.

برای مدیریت علائم کولیت اولسراتیو بهتر است که هر چیزی را که می خورید و می نوشید را یادداشت کنید. این راهکار می تواند در تشخیص عوامل محرک که منجر به شعله ور شدن علائم کولیت اولسراتیو می شوند، موثر باشند.

بعد از تشخیص و شناسایی عوامل محرک، بهتر است غذاها یا نوشیدنی های مشکوک را برای چند روز از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید علائم شما بهبود می یابد یا تغییری حاصل نمی شود. به این نکته توجه داشته باشید که لبنیات یک علت اصلی احتمالی این وضعیت است.

بعد، به آرامی این غذاها را دوباره وارد رژیم غذایی خود کنید. اگر دوباره علائم شما شعله ور شد، این غذاها را به کلی از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مصرف فیبر خود را محدود کنید.

فیبر به نظم روده و سلامت روده کمک می کند، اما فیبر زیاد نیز می تواند باعث شعله ور شدن علائم کولیت اولسراتیو شود. سعی کنید غذاهایی که بیش از 2 گرم فیبر در هر وعده ندارند، را مصرف کنید. غذاهای کم فیبر، عبارتند از:

  • کره
  • ماهی
  • تخم مرغ
  • توفو (پنیر سویا)
  • آب میوه بدون تفاله
  • گوشت پخته شده
  • برخی از میوه های پخته شده (بدون پوست و دانه)
  • کربوهیدرات های تصفیه شده مانند برنج سفید، ماکارونی سفید و نان سفید

به جای خوردن سبزیجات خام، سبزیجات خود را بخارپز، پخته یا تفت دهید. پخت و پز سبزیجات منجر به از بین رفتن فیبر می شود.

مطالعه بیشتر: عوارض پوستی در کولیت اولسراتیو

وعده های غذایی با حجم کمتری بخورید.

مدیریت علائم کولیت اولسراتیو | پزشکت

اگر بعد از خوردن سه وعده غذایی بزرگ دچار دل درد و اسهال دارید، پنج یا شش وعده غذایی کوچک در روز را مصرف کنید تا ببینید علائم شما بهبود می یابد یا تغییری بوجود نمی اید.

غذاهای نرم همچنین ممکن است به مبارزه با حالت تهوع کمک کنند. نان سفید، ماکارونی سفید، سس سیب، آب میوه، آبگوشت، کره بادام زمینی خامه ای، سبزیجات نرم و ماهی بخارپز را در نظر بگیرید. برای وعده های غذایی مکانی بی صدا و بدون بو پیدا کنید. سپس خوب بجوید و آرام بنوشید و بلافاصله دراز نکشید.

اگر نفخ شکم دارید، از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ شده و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید. سایر غذاهایی که بهتر است مصرف آنها را محدود کنید شامل لوبیا، کلم بروکلی، کلم، پیاز، مارچوبه و غذاهای رژیمی یا آب نبات های بدون قند حاوی سوربیتول است. محصولات ضد گاز بدون نسخه پزشک اغلب مفید هستند، اما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

برای تب های مربوط به UC مایعات بنوشید، کم لباس بپوشید و ترموستات را در یک دمای مناسب در خانه تنظیم کنید. در محل کار، سعی کنید از یک پنکه کوچک استفاده کنید تا هوا در گردش باشد. در مورد مصرف استامینوفن برای کاهش تب از پزشک خود سوال کنید. از مصرف آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن که ممکن است دستگاه گوارش را تحریک کند، خودداری شود.

مطالعه بیشتر: اثر پروبیوتیک ها بر کولیت اولسراتیو

ورزش کنید.

ورزش می تواند روحیه شما را تقویت کند، استرس را کاهش دهد و اضطراب و افسردگی مرتبط با کولیت اولسراتیو را بهبود بخشد. فعالیت بدنی همچنین می تواند التهاب در بدن را سرکوب کرده و به فرد کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد. بهتر است که بررسی کنید که چه نوع تمرینی برای شما بهتر است. حتی ترکیب تمرینات با شدت کم مانند شنا، دوچرخه سواری، تمرین یوگا و پیاده روی نیز می تواند در مدیریت علائم کولیت اولسراتیو موثر باشد.

استرس را کاهش دهید.

مدیریت علائم کولیت اولسراتیو | پزشکت

تحقیقات نشان می دهد که استرس در بیماری التهابی روده مانند کولیت نقش دارد. محققان داده های مربوط به 2،007 بزرگسال را در مطالعه IBD سوئیس تجزیه و تحلیل کردند و رابطه ای بین افسردگی و اضطراب و علائم بیماری یافتند.

بررسی ها نشان می دهد که استرس می تواند شعله ور شدن علائم کولیت را بدتر کند. یادگیری نحوه کنترل استرس می تواند پاسخ التهابی بدن را کاهش دهد و به شما کمک کند زودتر بر شعله ور شدن غلبه کنید.

روش های ساده برای از بین بردن استرس شامل مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق و اختصاص هر روز وقت برای خودتان است. همچنین تعیین اهداف واقع بینانه و یادگیری نحوه گفتن “نه” در هنگام احساس خستگی بسیار مفید است. باید سعی کنید خواب کافی، یک رژیم غذایی متعادل داشته و هیدراته باشید. ترک الکل، کاهش مصرف کافئین و کربنات نیز عاقلانه است.

اگر تغییر در سبک زندگی باعث بهبود سطح استرس نمی شود، به پزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است دارو یا توصیه به مشاوره را از یک متخصص بهداشت روان توصیه کنند.

اسیدهای چرب امگا 3 را مصرف کنید.

به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، اسیدهای چرب امگا 3، چربی های سالم موجود در غذاهایی مانند ماهی های چرب، ممکن است التهاب را از بین ببرد و علائم کولیت اولسراتیو را تسکین دهد.

چربی های امگا 3 به دلیل عملکرد ضد التهابی قوی و توانایی سوخت رسانی به سلول های دستگاه روده، برای بیماران مبتلا به UC و کرون مفید است.

برخی بررسی ها نشان می دهد مکمل اسید چرب امگا 3 برای افراد مبتلا به IBD و سایر بیماری های التهابی مانند پسوریازیس و آرتریت روماتوئید نویدبخش است. امگا 3 همچنین ممکن است سیتوکین های پیش التهابی را که باعث التهاب سیستمیک می شوند، کاهش دهد. اما دوز مصرفی روزانه اسیدهای چرب امگا 3 برای جلوگیری یا القا بهبودی در بیماران IBD، به مطالعات بیشتری نیاز است. قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت و توصیه کنید.

با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت عدم درمان موثر کولیت اولسراتیو ، علائم ممکن است عود کنند و دوباره برگردند. برای بسیاری از افراد با علائم خفیف یا متوسط، همه چیز پس از تشخیص تا حدودی بهبود می یابد. بهبودی علائمی می تواند به کمک دارو همراه با شناسایی و پیشگیری از عوامل محرک صورت بگیرد.

شعله ور شدن علائم به ندرت رخ می دهد. کمتر شایع است و فقط تعداد کمی از موارد شدید به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارند. شعله ور شدن های مكرر می تواند نشان دهنده مشكلات مربوط به درمان فعلی باشد، بنابراین با پزشك خود مشورت كرده و در مورد تنظیم داروهای خود صحبت كنید.

اکنون چندین نوع دارو وجود دارد که می تواند در مدیریت علائم کولیت اولسراتیو موثر باشند. پزشک ممکن است میزان و نوع دارو را تغییر دهد.

عوامل محرک علائم کولیت اولسراتیو

مدیریت علائم کولیت اولسراتیو | پزشکت

 علاوه بر دانستن چگونگی کنترل و مدیریت علائم کولیت اولسراتیو، شناخت عواملی که باعث شعله ور شدن آنها می شوند نیز می تواند مفید است. کولیت اولسراتیو باعث التهاب و زخم روده بزرگ می شود. در صورت عدم درمان، این شرایط می تواند منجر به عوارض خطرناک زیر شود:

  • سوراخ شدن روده
  • سرطان روده بزرگ
  • مگاکولون سمی

پزشک به احتمال زیاد دارویی برای کاهش التهاب مانند داروی ضد التهاب یا داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی تجویز می کند. این داروها به تسکین علائم کولیت اولسراتیو کمک می کنند و همچنین می توانند به عنوان درمان پیشگیری کننده عمل کنند تا فرد را در بهبودی قرار دهد. اگر داروی خود را طبق دستورالعمل مصرف نکنید، علائم ممکن است دوباره برگردد. هرگز نباید دوز دارو های خود را کاهش دهید و بدون مشورت با پزشک، مصرف آنها را ترک کنید.

دارو ها 

دارویی که فرد برای یک بیماری دیگر مصرف می کند نیز می تواند منجر به شعله ور شدن علائم کولیت شود. اگر برای درمان عفونت باکتریایی از آنتی بیوتیک استفاده می کنید این دارو ها می توانند منجر به شعله ور شدن علائم شوند. آنتی بیوتیک ها گاهی اوقات می توانند تعادل باکتری های روده را مختل کرده و باعث اسهال شوند.

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) بدون نسخه، مانند آسپیرین و ایبوپروفن نیز ممکن است کولون را تحریک کرده و باعث شعله ور شدن علائم شود. این بدان معنا نیست که فرد باید مصرف آنتی بیوتیک یا داروهای ضد درد را متوقف کند، اما باید قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کند.

اگر فردی آنتی بیوتیک مصرف می کند، برای مقابله با عوارض جانبی احتمالی نیز ممکن است به داروی ضد اسهال موقت نیاز داشته باشد. اگر شخص بعد از مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID)درد معده دارد، احتمال دارد پزشک برای کاهش درد، استامینوفن (Tylenol) را پیشنهاد کند.

استرس

استرس باعث کولیت اولسراتیو نمی شود، اما می تواند علائم را بدتر کرده و شعله ور شود. وقتی فرد استرس دارد، بدن به حالت جنگ یا گریز می رود. هورمون هایی آزاد می کند که ضربان قلب را افزایش می دهند و آدرنالین را تقویت می کنند. این هورمون های استرس همچنین پاسخ التهابی را تحریک می کنند.

هورمون های استرس در دوزهای کم، بی ضرر هستند. از طرف دیگر، استرس مزمن می تواند بدن را در حالت ملتهب نگه دارد و علائم کولیت اولسراتیو را بدتر کند.

رژیم غذایی

مدیریت علائم کولیت اولسراتیو | پزشکت

غذاهایی که می خورید همچنین می توانند علائم کولیت اولسراتیو را بدتر کنند. حتی ممکن است بعد از خوردن غذاهای خاص دچار شعله ور شدن علائم شوید، از جمله:

  • لوبیا
  • لبنیات
  • گوشت
  • ذرت بو داده
  • آجیل و دانه ها
  • غذاهای چرب
  • غذاهای ادویه دار
  • میوه و سبزیجات خام
  • شیرین کننده های مصنوعی

نوشیدنی های دردسرساز می توانند شامل شیر، الکل، نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های کافئین دار باشند. غذاها و نوشیدنی هایی که باعث شعله ور شدن کولیت اولسراتیو می شوند از فردی به فرد دیگر متفاوت است. نحوه پاسخ بدن به موارد خاص نیز می تواند با گذشت زمان تغییر کند.

سخن آخر

با بهبود رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی، بهبود علائم کولیت اولسراتیو و دستیابی به بهبودی امکان پذیر است. تشخیص و پیشگیری از هرگونه عامل محرکی می تواند منجر به شعله ور شدن علائم کولیت اولسراتیو شود. اقدام سریع در هنگام شعله ور شدن می تواند وضعیت را تحت کنترل درآورد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. سلام
    عصبی بودن معده هم باعث بدتر شدن کولیت میشه ،برای این وضعیت باید ب متخصص گوارش مراجعه کنم یا روانپزشک؟

    1. سلام ابتدا به فوق تخصص گوارش و در صورت توصیه فوق تخصص گوارش به روانپشزک مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز