لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

لکوسیت در ادرار نشان دهنده چیست؟

لکوسیت در ادرار نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

لکوسیت در ادرار نشان دهنده چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تعداد زیاد لکوسیت در ادرار نشان دهنده التهاب یا عفونت در مجاری ادراری، اغلب در مثانه یا کلیه است. عفونت ادراری (UTI) است که اغلب مسئول افزایش سطح لکوسیت ها در ادرار است. نمونه های ادرار گاهی اوقات می توانند حاوی لکوسیت ها باشند. لکوسیت یک گلبول سفید خون است که برای دفاع سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها حیاتی است.

تخمین زده می شود که سالانه 150 میلیون UTI در سراسر جهان رخ می دهد. زنان در دوران بارداری در اولین ویزیت قبل از زایمان آزمایش عفونت های ادراری را انجام می دهند و ممکن است در زمان های دیگر بارداری نیاز به آزمایش داشته باشند. سایر افراد ممکن است بر اساس سلامت، علائم یا سابقه عفونت های مکرر آزمایش انجام دهند. پزشک ممکن است آزمایش دیپستیک را انجام دهد. دیپستیک یک نوار شیمیایی آنزیمی به نام لکوسیت استراز را تشخیص می دهد که نشان دهنده وجود گلبول های سفید خون و عفونت است.

آزمایش دیپستیک نیتریت ها را که یک ماده زاید ناشی از تجزیه برخی از باکتری ها هستند، نشان می دهد. وجود نیتریت ها در ادرار مخصوص عفونت های باکتریایی خاص است. نیتریت ها در همه انواع باکتری ها وجود ندارند. عدم وجود لکوسیت استراز در ادرار به این معنی است که احتمالاً ادرار حاوی گلبول های سفید خون نیست، بنابراین احتمالاً حامل عوامل عفونی نیست. پزشک یا تکنسین آزمایشگاه نیز ممکن است کشت ادرار انجام دهد. کشت ادرار شامل رشد باکتری از ادرار برای شناسایی علت عفونت است.

لکوسیت ها در ادرار بدون نیتریت

اگر آزمایش لکوسیت استراز مثبت باشد اما نیتریت پیدا نکند، ممکن است عفونت همچنان وجود داشته باشد. این آزمایش مخصوص آنزیم های باکتریایی خاص است، به این معنی که می تواند عفونت های باکتریایی خاصی را با اطمینان بیشتری تعیین کند. با این حال، این بسیار حساس نیست، به این معنی که این آزمایش همه عفونت های باکتریایی را تشخیص نمی دهد. باکتری E. coli بیشتر با نیتریت در ادرار همراه است.

وجود لکوسیت ها در ادرار بدون نیتریت نیز می تواند منجر به نتیجه مثبت کاذب شود که در صورت عدم وجود عفونت باکتریایی نشان می دهد. آسیب شناس یا تکنسین آزمایش های بیشتری را برای تأیید وجود عفونت انجام می دهد. این امر به ویژه هنگامی که علل دیگری برای التهاب در مجاری ادراری وجود دارد صادق است. مجرای تناسلی گاهی اوقات می تواند لکوسیت ها را در جریان دادن نمونه به ادرار منتقل کند.

برای جلوگیری از نتیجه مثبت کاذب، افراد باید قبل از دادن نمونه، اطراف دهانه مجرای ادرار را تمیز کنند، از دستمال های پاک کننده استفاده کنند. از نیمه راه ادرار کردن نمونه بگیرید. جریان اولیه ادرار ممکن است توسط باکتری های پوست آلوده باشد، بنابراین گرفتن نمونه از این طریق همچنین خطر نتیجه گمراه کننده را کاهش می دهد.

عفونت های دستگاه ادراری

لکوسیت در ادرار نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

عفونت ادراری اغلب باعث ایجاد لکوسیت ها در ادرار هستند. عفونت ادراری می تواند دستگاه ادراری فوقانی و تحتانی، کلیه ها، مثانه، پیشابراه و پروستات را تحت تاثیر قرار دهد. هر دو UTI بالا و پایین می توانند منجر به ایجاد لکوسیت در ادرار شوند. عفونت های دستگاه ادراری تحتانی نیز ممکن است دارای نام های خاصی باشند:

  • پروستاتیت
  • سیستیت یا عفونت مثانه
  • اورتریت، عفونت مجرای ادراری، لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند. ادرار به دلایل مختلف ممکن است دارای لکوسیت باشد، مانند:

عفونت

عفونت ادراری علت اصلی افزایش لکوسیت ها در ادرار است که نشان می دهد سیستم ایمنی بدن در تلاش است تا با عفونت قارچ، باکتری یا انگل مبارزه کند. علاوه بر مقادیر زیاد لکوسیت ها، در آزمایش ادرار، همچنین می توان وجود سلول های اپیتلیال و میکروارگانیسم های مسئول عفونت را تشخیص داد.

در صورت عفونت، برای پزشک مهم است که آزمایش کشت ادرار انجام شود که مشخص می کند کدام میکروارگانیسم مسئول عفونت است. سپس پزشک درمان مناسب را با توجه به شرایط توصیه می کند. در صورت عفونت باکتریایی، در صورت مشاهده علائم عفونت، مانند درد و سوزش هنگام ادرار و ترشحات، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک را توصیه کند.

در مورد عفونت قارچی، پزشک با توجه به قارچ شناسایی شده داروهای ضد قارچ مانند فلوکونازول یا میکونازول را تجویز می کند. اگر انگل ها عامل ایجاد عفونت باشند، شایع ترین تک یاخته های درگیر TRICHOMONAS SP. است که با تجویز مترونیدازول یا تینیدازول درمان می شود.

مشکلات کلیوی

 

لکوسیت در ادرار نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

مشکلاتی در کلیه ها مانند نفریت یا سنگ کلیه نیز می تواند منجر به ظاهر شدن لکوسیت ها در ادرار شود. علاوه بر این، ممکن است کریستال هایی در ادرار یا گاهی گلبول های قرمز وجود داشته باشد. هم نفریت و هم سنگ کلیه ممکن است علائم مشخصی مانند کمردرد، مشکل در ادرار کردن و کاهش مقدار ادرار را نشان دهند. اگر مشکوک به سنگ کلیه یا نفریت هستید، مهم است که به پزشک عمومی یا اورولوژیست مراجعه کنید تا سونوگرافی شوید و آزمایش ادرار انجام دهید. به این ترتیب پزشک ممکن است بتواند دلیل افزایش لکوسیت ها در ادرار را تشخیص داده و درمان مناسب را آغاز کند.

لوپوس اریتماتوز سیستمیک

لوپوس اریتماتوز سیستمیک یک بیماری خود ایمنی است، به عبارت دیگر، این وضعیتی است که در آن سلول های ایمنی بدن را مورد حمله قرار داده و باعث التهاب مفاصل، پوست، چشم و کلیه می شود. آزمایش ادرار وCBC در تعیین تعداد لکوسیت و تشخیص بیماری نقش دارند.

برای کاهش میزان لکوسیت ها در ادرار، درمان لوپوس باید تحت نظر پزشک انجام شود. معمولاً پزشک با توجه به علائم ارائه شده توسط بیمار، داروهای ضد التهابی، کورتیکواستروئیدها یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را تجویز می کند. بنابراین، علاوه بر اینکه می توان میزان لکوسیت ها را در ادرار کاهش داد، می توان علائم لوپوس را نیز کنترل کرد.

استفاده از دارو

برخی از انواع داروها مانند آنتی بیوتیک ها، آسپرین، کورتیکواستروئیدها و دیورتیک ها می توانند منجر به ظاهر شدن لکوسیت ها در ادرار شوند. اگر از هر نوع دارویی که ممکن است باعث افزایش لکوسیت ها در ادرار شود، استفاده می کنید، مهم است که این تغییر را به پزشک که دارو را تجویز کرده اطلاع دهید.

نگه داشتن ادرار

نگه داشتن ادرار به مدت زیاد می تواند میکروارگانیسم ها را افزایش دهد و در نتیجه باعث عفونت مجاری ادراری و ظاهر شدن لکوسیت ها در ادرار شود. علاوه بر این، اگر ادرار را برای مدت طولانی نگه دارید، مثانه شروع به ضعیف شدن می کند و به طور کامل تخلیه نمی شود. این امر باعث می شود ادرار در داخل مثانه باقی بماند و میکروارگانیسم ها تکثیر شوند. مهم است که بلافاصله پس از احساس نیاز به ادرار خود را تسکین دهید تا ادرار و میکروارگانیسم ها در مثانه شما جمع نشوند. علاوه بر این، برای جلوگیری از بروز عفونت ها، توصیه می شود روزانه حداقل 2 لیتر آب بنوشید.

سرطان

اگرچه این وضعیت نادر است، وجود مثانه، پروستات یا سرطان کلیه نیز می تواند منجر به ظاهر شدن لکوسیت ها در ادرار شود، زیرا این شرایط منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. علاوه بر این، وجود لکوسیت ها می تواند در نتیجه درمان سرطان رخ دهد. وجود لکوسیت ها در ادرار در صورت ابتلا به سرطان رایج است که بر سیستم ادراری و دستگاه تناسلی تأثیر می گذارد. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، پزشک باید میزان لکوسیت ها را در ادرار بررسی کند تا میزان پیشرفت بیماری و پاسخ بدن شما به درمان را بررسی کند.

علائم عفونت های دستگاه ادراری متفاوت است و اغلب با هم تداخل دارند، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ترشح یا ادرار کدر
  • وجود خون در ادرار
  • مشکل در دفع ادرار
  • درد یا فشار پایین شکم
  • سوزش یا دفع ادرار دردناک
  • ادرار بیشتر و احساس تکرر ادرار

علائم عفونت های جدی تر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استفراغ
  • تب و لرز
  • حالت تهوع
  • درد پهلو یا پایین کمر

در صورت بروز هر یک از این علائم، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

درمان لکوسیت در ادرار

لکوسیت در ادرار نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

اکثر عفونت های ادراری باعث عفونت های قابل کنترل می شوند که فرد می تواند با آنتی بیوتیک درمان کند. پزشک ممکن است طیف وسیعی از آنتی بیوتیک های مختلف را تجویز کند، اگرچه آنها در دوران بارداری فقط آنتی بیوتیک های خاصی را برای زنان تجویز می کنند. عفونت های شدیدتر یا جدی تر با عوارض مانند آبسه، درگیری کلیه یا هر گونه عفونتی که در دوران بارداری رخ می دهد، ممکن است نیاز به درمان شدیدتری از جمله بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. ممکن است پزشک پس از شناسایی باکتری ها، دوره مصرف داروهای آنتی بیوتیکی را تغییر دهد. برخی از باکتری ها تنها با آنتی بیوتیک های خاص قابل درمان هستند.

عفونت در دوران حاملگی

پزشک اغلب در دوران بارداری برای بررسی وجود لکوسیت ها آزمایش ادرار تجویز می کند. این همان آزمایشی است که عفونت مثانه یا کلیه را تأیید می کند. آزمایش ادرار شرایط خاص مربوط به بارداری را نیز بررسی می کند. یکی از این موارد پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در دوران بارداری است. پروتئین موجود در ادرار و افزایش فشار خون می تواند نشان دهنده پره اکلامپسی باشد. عفونت های ادراری در دوران بارداری شایع است و پزشکان اغلب لکوسیت هایی را در ادرار پیدا می کنند که نشان دهنده وجود عفونت است. با این حال، برخی از زنان باردار عفونت باکتریایی در ادرار بدون علائم دارند.

پیشگیری از عفونت های مجاری ادراری در زنان

برخی از خانم ها اغلب عفونت های مجاری ادراری دارند. اقدامات پیشگیرانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نوشیدن مایعات بیشتر
  • تخلیه مثانه بدون تأخیر
  • ادرار کردن بلافاصله بعد از رابطه جنسی
  • پوشیدن پارچه های طبیعی و دارای 100 درصد پنبه
  • استفاده از صابون های بدون بو و ملایم برای پاکسازی ناحیه تناسلی
  • انجام اقدامات حفاظتی در رابطه جنسی، مانند اجتناب از اسپرم کش ها و دیافراگم ها

در حالی که عفونت های ادراری می توانند تحریک کننده باشند، اغلب قابل پیشگیری و معمولاً قابل درمان هستند.

نحوه تعیین میزان لکوسیت ها در ادرار

لکوسیت در ادرار نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

طبیعی است که تعدادی لکوسیت معمولاً 10.000 لکوسیت در میلی لیتر ادرار در ادرار وجود داشته باشد. با این وجود، اگر تعداد بیشتری لکوسیت وجود داشته باشد، ممکن است نشانه عفونت در دستگاه ادراری یا دستگاه تناسلی یا نشانه انواع دیگر بیماری ها مانند لوپوس، مشکلات کلیوی یا سرطان باشد. هنگامی که میزان لکوسیت ها در ادرار افزایش می یابد، توصیه می شود یک آزمایش ادرار انجام دهید تا میزان گلبول های قرمز خون، سلول های اپیتلیال، میکروارگانیسم ها و پروتئین های موجود در ادرار را نیز نشان دهد.

مقدار لکوسیت ها در ادرار از طریق تجزیه و تحلیل و میکروسکوپی برای شناسایی وجود عناصر غیر طبیعی مانند بلورها، سلولهای اپیتلیال، مخاط، باکتریها، قارچها، انگلها، لکوسیتها و گلبولهای قرمز خون بررسی می شود. در یک آزمایش ادراری معمولی، وجود 0 تا 5 لکوسیت در هر زمینه معمول است و ممکن است مقادیر بیشتری در زنان با توجه به سن و چرخه قاعدگی آنها وجود داشته باشد. هنگامی که بیش از 5 لکوسیت در هر میدان وجود دارد، این در معاینه با نام “پیوریا” نشان داده می شود، که مربوط به وجود تعداد زیادی لکوسیت در ادرار است. در این موارد، برای پزشک مهم است که پیوریا را با سایر نتایج آزمایش ادرار و نتایج آزمایشات خون و آزمایشات میکروبیولوژیکی که وی درخواست کرده است، مرتبط کند.

لکوسیت چیست؟

گلبولهای سفید خون بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند. لکوسیت ها گلبول های سفید خون هستند. آنها به شدت درگیر پاسخهای ایمنی هستند که افراد را در برابر عفونت محافظت می کند. چندین نوع گلبول سفید وجود دارد. دو لکوسیت اصلی فاگوسیت ها و لنفوسیت ها هستند. فاگوسیت ها در مغز استخوان تولید می شوند. وظیفه آنها این است که ذرات خارجی مانند باکتری یا انگل را در خود فرو ببرند. این به معنی احاطه، جذب و از بین بردن یک ذره است. لنفوسیت ها گلبول های سفید خون هستند که ذرات خارجی را بر اساس برخورد و تماس های قبلی تشخیص می دهند.

شناسایی ذرات، به توانایی سیستم ایمنی در به خاطر سپردن و ایجاد پاسخهای مناسب و موثر در برابر عفونت کمک می کنند. لنفوسیت ها آنتی بادی تولید می کنند. در صورت بروز همان عفونت، این ذرات به ذرات خارجی متصل می شوند و به سیستم ایمنی اجازه می دهد بعداً آنها را به خاطر بسپارد. انواع دیگر لکوسیت وجود دارد. به عنوان مثال، گلبولهای سفید سیتوتوکسیک می توانند سلولهای دیگر را از بین ببرند.

منابع:

HTTPS://WWW.TUASAUDE.COM/EN/LEUKOCYTES-IN-URINE/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/313751

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز