لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عوامل موثر در عمر طولانی

عوامل موثر در عمر طولانی | پزشکت

فهرست مطالب

عوامل موثر در عمر طولانی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عوامل موثر در عمر طولانی بسیار زیاد هستند. کسب آگاهی و شناخت آنها می تواند تاثیر زیادی در سلامت و روند کیفیت زندگی ما داشته باشد. بسیاری از مردم تصور می کنند که امید به زندگی تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می شود. با این حال، ژن ها نقشی بسیار کمتر از آنچه در ابتدا تصور می شد بازی می کنند.

به نظر می رسد که عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و سبک زندگی تاثیر بسیار زیادی در میزان طول عمر افراد دارند واز عوامل بسیار کلیدی هستند. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله 13 عامل مهم و کلیدی برای افزایش طول عمر را مورد بررسی قرار دهیم.

از مصرف دخانیات بپرهیزید.

سیگار کشیدن به شدت با بیماری و مرگ زودرس مرتبط است. به طور کلی، افرادی که سیگار می کشند ممکن است 10 سال از عمر خود را از دست بدهند. احتمال مرگ زودرس آنها 3 برابر بیشتر از کسانی است که هرگز سیگار نمی کشند. به خاطر داشته باشید که هرگز برای ترک دیر نیست.

افرادی که تا 35 سالگی سیگار را ترک می کنند ممکن است عمر آنها تا 5تا8 سال افزایش یابد. علاوه بر این، ترک سیگار در 60 سالگی ممکن است3تا7 سال به زندگی شما اضافه کند. در واقع، ترک سیگار در 80 سالگی ممکن است هنوز مزایایی را به همراه داشته باشد.

از پرخوری بپرهیزید.

عوامل موثر در عمر طولانی | پزشکت

بررسی ها در مورد جمعیت انسانی که به دلیل طول عمر مشهور هستند، ارتباط بین دریافت کالری کم، طول عمر بیشتر و احتمال ابتلا به بیماری را نشان می دهد. علاوه بر این، محدودیت کالری ممکن است به کاهش وزن اضافی بدن و چربی شکم کمک کند، که هر دو با طول عمر کوتاهتر مرتبط هستند.

بررسی ها نشان داده است، محدودیت طولانی مدت کالری اغلب پایدار نیست و می تواند شامل عوارض جانبی منفی مانند افزایش گرسنگی، دمای بدن و کاهش میل جنسی باشد. اینکه محدودیت کالری،  روند پیری را کاهش یا طول عمر شما را افزایش می دهد هنوز کاملاً مشخص نیست و به اثبات نرسیده است.

آجیل بیشتری بخورید.

آجیل ها غنی از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان و ترکیبات گیاهی مفید هستند. علاوه بر این، آنها منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی مانند مس، منیزیم، پتاسیم، فولات، نیاسین و ویتامین های B6 و E هستند.

چندین مطالعه نشان می دهد که آجیل بر روی بیماری های قلبی، فشار خون، التهاب، دیابت، سندرم متابولیک، سطح چربی شکم و حتی برخی از انواع سرطان تاثیرات مفیدی دارد. یک مطالعه نشان داد که خطر مرگ زودرس در افرادی که حداقل 3 وعده آجیل در هفته مصرف می کنند، 39٪ کمتر است.

زردچوبه را امتحان کنید.

عوامل موثر در عمر طولانی | پزشکت

وقتی صحبت از راهکار های ضد پیری می شود، زردچوبه یک گزینه عالی است. به این دلیل که این ادویه حاوی یک ترکیب فعال زیستی به نام کورکومین است. تصور می شود کورکومین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، به حفظ عملکرد مغز، قلب و ریه کمک می کند و همچنین در برابر سرطان ها و بیماری های مرتبط با سن محافظت می کند.

کورکومین هم در حشرات و هم در موش ها به افزایش طول عمر نیز کمک می کند. با این وجود، زردچوبه هزاران سال است که در هند مصرف می شود و به طور کلی بی خطر تلقی می شود.

مقدار زیادی غذای سالم گیاهی بخورید.

مصرف طیف گسترده ای از غذاهای گیاهی، مانند میوه ها، سبزیجات، مغزها، دانه ها، غلات و حبوبات، ممکن است خطر بیماری را کاهش داده و باعث افزایش طول عمر شود. به عنوان مثال، بسیاری از مطالعات رژیم غذایی غنی از گیاهان را به خطر کمتری مرگ زودرس و همچنین کاهش خطر سرطان، سندرم متابولیک، بیماری های قلبی، افسردگی و وخیم شدن مغز مرتبط می دانند.

این اثرات به مواد مغذی و آنتی اکسیدان های غذاهای گیاهی نسبت می شود که شامل پلی فنول ها، کاروتنوئیدها، فولات و ویتامین C است. همین مطالعات همچنین 29-52٪ خطر مرگ ناشی از سرطان یا بیماری های قلبی، کلیوی یا هورمونی را گزارش می دهد. علاوه بر این، برخی از تحقیقات نشان می دهد که خطر مرگ زودرس و برخی بیماری ها با مصرف بیشتر گوشت افزایش می یابد.

گیاهخواران و وگانی ها معمولاً از گوشتخواران بیشتر مراقب سلامتی هستند، که حداقل می تواند تا حدی این یافته ها را توضیح دهد. به طور کلی، خوردن مقدار زیادی غذای گیاهی به احتمال زیاد برای سلامتی و طول عمر مفید است.

از نظر جسمی فعال باشید.

عوامل موثر در عمر طولانی | پزشکت

جای تعجب نیست که تحرک بدنی می تواند شما را سالم نگه دارد. حتی سالها به زندگی شما بیفزاید. 15 دقیقه ورزش در روز می تواند 3 سال به عمر شما اضافه کند. بعلاوه، خطر مرگ زودرس شما ممکن است برای هر 15 دقیقه فعالیت بدنی روزانه 4٪ کاهش یابد. یک بررسی اخیر 22٪ کاهش خطر مرگ زودرس را در افرادی که ورزش می کنند نشان داد.

حتی اگر آنها کمتر از 150 دقیقه توصیه شده در هفته کار کنند. افرادی که توصیه 150 دقیقه ای را انجام داده اند 28٪ کمتر در معرض مرگ زودرس قرار دارند. بعلاوه، این تعداد برای کسانی که بیش از این راهنمایی ورزش می کردند 35٪ بود. سرانجام، برخی از تحقیقات فعالیت شدید را به 5٪ کاهش بیشتر خطر در مقایسه با فعالیت های با شدت کم یا متوسط ​​مرتبط می دانند.

از مصرف الکل بپرهیزید.

مصرف زیاد الکل به بیماری های کبد، قلب و لوزالمعده و همچنین به طور کلی با افزایش خطر مرگ زودرس مرتبط است. با این حال، مصرف متوسط ​​با کاهش احتمال ابتلا به چندین بیماری و همچنین کاهش 17-18٪ در خطر مرگ زودرس همراه است.

خوشبختی را در اولویت قرار دهید.

احساس خوشبختی می تواند طول عمر شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در حقیقت، افراد شادتر طی یک دوره مطالعه 5 ساله در مرگ زودرس 3تا7٪ کاهش داشتند. کسانی که در 22 سالگی احساس خوشبختی می کنند 2.5 برابر بیشتر احتمال دارد که شش دهه بعد زنده بمانند. سرانجام، بررسی 35 مطالعه نشان داد که افراد خوشبخت ممکن است تا 18 درصد بیشتر از همتایان کمتر خوشبخت خود زندگی کنند.

از استرس و اضطراب مزمن پرهیز کنید.

عوامل موثر در عمر طولانی | پزشکت

اضطراب و استرس ممکن است به طور قابل توجهی طول عمر شما را کاهش دهد. به عنوان مثال، گزارش می شود زنانی که از استرس یا اضطراب رنج می برند تا دو برابر بیشتر در اثر بیماری های قلبی، سکته مغزی یا سرطان ریه می میرند. افراد بدبین 42٪ بیشتر از افراد خوش بین در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند. با این حال، هم خنده و هم نگرش مثبت به زندگی می توانند استرس را کاهش دهند. حتی به طور بالقوه عمر شما را طولانی کنند.

اجتماعی باشید.

حفظ شبکه های اجتماعی سالم می تواند به شما کمک کند تا 50٪ بیشتر زندگی کنید. در حقیقت، داشتن فقط 3 روابط اجتماعی ممکن است خطر مرگ زودرس را بیش از 200٪ کاهش دهد. یک حلقه اجتماعی قوی همچنین ممکن است به شما کمک کند تا در مقابل فشار روانی واکنش منفی نشان دهید. شاید در مورد تأثیر مثبت آن بر زندگی بیشتر توضیح داده شود.

وظیفه شناس باشید.

وظیفه شناسی به توانایی شخص در نظم، کارآیی و هدف گرا بودن فرد اشاره دارد. بر اساس داده های یک مطالعه که 1500 پسر و دختر را تا سن پیری دنبال می کرد، بچه هایی که مداوم، سازمان یافته و منظم به حساب می آمدند 11٪ بیشتر از همتایان کمتر وظیفه شناس خود داشتند. افراد با وجدان ممکن است فشار خون پایین تری داشته و شرایط روانی کمتری داشته باشند. همچنین خطر دیابت و مشکلات قلبی یا مفصلی کمتر باشد. زیرا افراد وظیفه شناس کمتر در معرض خطرهای خطرناک قرار می گیرند یا نسبت به استرس واکنش منفی نشان می دهند.

احتمالاً زندگی حرفه ای موفق تری یا مسئولیت سلامتی خود را بر عهده دارند. وظیفه شناسی را می توان در هر مرحله از زندگی از طریق مراحلی مانند مرتب کردن میز کار، پایبند بودن به برنامه کاری یا به موقع بودن به وجود آورد.

قهوه یا چای بنوشید.

عوامل موثر در عمر طولانی | پزشکت

هر دو قهوه و چای با کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن ارتباط دارند. به عنوان مثال، پلی فنول ها و کاتچین های موجود در چای سبز ممکن است خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش دهند. به همین ترتیب، قهوه با خطر کمتر دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و برخی سرطان ها و بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون در ارتباط است. علاوه بر این، هر دو نوشیدنی قهوه و چای از 20-30٪ خطر مرگ زودرس در مقایسه با افرادی که قهوه یا چای نمی نوشند بهره مند می شوند.

کافئین زیاد می تواند منجر به اضطراب و بی خوابی شود. پس میزان مصرف خود را تا حد توصیه شده 400 میلی گرم  (حدود 4 فنجان قهوه) در روز کاهش دهید. همچنین لازم به ذکر است که به طور کلی شش ساعت طول می کشد تا اثرات کافئین فروکش کند. بنابراین، اگر در خواب کافی و با کیفیت بالا مشکل دارید، می توانید میزان مصرف خود را به اوایل روز تغییر دهید.

الگوی خواب خوبی ایجاد کنید.

خواب برای تنظیم عملکرد سلول و کمک به بهبودی بدن بسیار مهم است. یک مطالعه اخیر گزارش کرده است که طول عمر به احتمال زیاد با الگوی خواب منظم مانند خوابیدن و بیدار شدن از خواب در هر ساعت ارتباط دارد. به نظر می رسد مدت زمان خواب بیش از حد نیز عاملی مضر باشد. به عنوان مثال، خوابیدن کمتر از 5-7 ساعت در شب با 12٪ بیشتر خطر مرگ زودرس مرتبط است. در حالی که خواب بیش از 8-9 ساعت در شب نیز می تواند طول عمر شما را تا 38٪ کاهش دهد.

خواب کم نیز ممکن است باعث شود خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و چاقی را افزایش دهد. همه اینها به یک عمر کوتاه مرتبط هستند. از طرف دیگر، خواب بیش از حد می تواند با افسردگی، فعالیت بدنی کم و شرایط سلامتی شما مرتبط باشد. همه اینها ممکن است بر طول عمر شما تأثیر منفی بگذارد.

حرف آخر

طول عمر ممکن است خارج از کنترل شما به نظر برسد. اما بسیاری از عادات سالم ممکن است طول عمر شما را افزایش دهند. نوشیدن قهوه یا چای، ورزش، خواب کافی و پرهیز از مصرف الکل از جمله این موارد است. در کنار هم، این عادت ها می توانند سلامتی شما را تقویت کنند. حتی شما را در مسیر زندگی طولانی قرار دهند.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/13-habits-linked-to-a-long-life#TOC_TITLE_HDR_15

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز