لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عمومی و داخلی

عوارض دود دست دوم چیست؟

عوارض دود دست دوم چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عوارض دود دست دوم چیست؟ اثرات دود دست دوم نیز مضر است. سیگار می تواند شما را بکشد! اغلب مردم نمی دانند که دود دست دوم نیز خیلی خطرناک است.  عوارض دود دست دوم به قدری زیاد است که طبق مراكز كنترل و پیشگیری از بیماری ها، قرار گرفتن در معرض آن تقریباً منجر به مرگ 41000 در میان افراد غیر سیگاری و 400 نوزاد می شود. دست دوم بسیار سمی بوده حاوی بیش از 4000 ماده شیمیایی از جمله بنزوپیرن، فرمالدئید، سیانید هیدروژن و آمونیاک است.

دود دست دوم به دودهایی گفته می شود که هنگام استفاده از انواع سیگاری از آن پخش می شود، از جمله:

  • سیگار
  • سیگار برگ
  • سیگارهای الکترونیکی
  • سایر محصولات تنباکو

استعمال دخانیات و سیگار هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم بر سلامتی شما تاثیر منفی دارند. افراد غیر سیگاری که دود سیگار را استنشاق می کنند تحت تأثیر مواد شیمیایی موجود در دود افراد سیگاری قرار می گیرند.

بر اساس سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیش از 7000 ماده شیمیایی در دود تنباکو یافت می شود. در مجموع، حداقل 69 مورد از این مواد شیمیایی سرطانی هستند. از طرفی هم بیش از 250 مورد این مواد برای سلامتی بدن مضر تشخیص داده می شوند.

مایعاتی مانند خون و ادرار در افراد غیر سیگاری ممکن است از نظر نیکوتین، مونوکسیدکربن و فرمالدئید مثبت باشند. هرچه بیشتر در معرض دود سیگار باشید، خطر استنشاق این مواد شیمیایی سمی بیشتر است.

قرار گرفتن در معرض دود افراد سیگاری می تواند منجر به بروز عوارض زیادی شود، از جمله:

عفونت ریه

عوارض دود دست دوم | پزشکت

افرادی، به ویژه کودکانی که در معرض دود دست دوم هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های ریه مانند برونشیت مزمن و ذات الریه قرار می گیرند. دود دست دوم بسیار سمی است و قرار گرفتن در معرض منظم آن می تواند به ریه ها و سلامت کلی شما آسیب برساند.

مواد شیمیایی سمی می توانند مجاری تنفسی را باریک کرده و تنفس را دشوارتر کنند. همچنین باعث التهاب مزمن یا تورم در ریه ها می شود. برای سالم نگه داشتن و سالم ماندن ریه ها، باید از دود دست دوم خودداری کنید.

بررسی ها نشان می دهد که علاوه بر استعمال سیگار، قرار گرفتن در معرض دود دست دوم یک عامل اصلی خطر برای برونشیت مزمن در زنان است.

سرطان ریه

بسیاری از مواد شیمیایی موجود در سیگار می توانند باعث آسیب به DNA شما شوند، DNA از جمله ژن های اصلی محافظت در برابر سرطان است. استعمال سیگار عامل اصلی خطر سرطان ریه محسوب می شود. اما قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز می تواند خطر شما را افزایش دهد.

مطالعه ای در سال 2008 که در سرطان ریه منتشر شد، نشان داد: افرادی که در معرض دود دست دوم قرار می گیرند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه دارند. علاوه بر این، این مطالعه نشان می دهد، خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که اولین مواجهه آنها پس از 25 سالگی رخ داده، بیشتر است. یک مطالعه جدیدتر گزارش می دهد که قرار گرفتن در معرض دود ثانویه در خانه در بزرگسالی منجر به افزایش آماری قابل توجهی در خطر ابتلا به سرطان ریه می شود.

جدا از سرطان ریه، سرطان دهانه رحم و مثانه دو سرطانی هستند که در افرادی که در معرض دود دست دوم قرار دارند، می توانند بروز کنند.

آسم

عوارض دود دست دوم | پزشکت

هر نوع دودی می تواند ریه های شما را تحریک کند، به خصوص اگر آسم داشته باشید وضعیت شما بدتر می شود. در حقیقت، دود یک محرک آسم شناخته شده است که برای جلوگیری از حملات باید از آن جلوگیری کنید. کودکان در معرض دود دست دوم به احتمال زیاد به آسم مبتلا می شوند؛ اما حتی بزرگسالان مبتلا به آسم به دلیل قرار گرفتن در معرض دود دست دوم می توانند دچار تنگی نفس مکرر شوند.

به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض دود دست دوم با نتایج آسم ضعیف تر همراه است. از نظر بهداشت عمومی، این نتایج از منع سیگار در اماکن عمومی حمایت می کند. کودکان مبتلا به آسم و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، تقریباً دو برابر بیشتر در بیمارستان بستری هستند و احتمالاً نتایج تست عملکرد ریوی پایین تری دارند.

بیماری قلبی

افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. اثرات تنفس دود دست دوم می تواند باعث افزایش ضربان قلب، کمبود اکسیژن به قلب و رگ های خونی منقبض شده شود. حتی می تواند فشار خون را افزایش داده و عملکرد قلب را مختل کند. مواد شیمیایی مضر موجود در دود تنباکو به سلول های خونی نیز آسیب می زند و حتی می تواند بر عملکرد قلب و رگ های خونی شما تأثیر بگذارد. این به نوبه خود، خطر ابتلا به آترواسکلروز را افزایش می دهد که می تواند شما را از حمله قلبی یا سکته مغزی بیشتر کند.

در افراد غیر سیگاری که در معرض دود سیگار هستند خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی 25-30 درصد بیشتر است. همچنین قرار گرفتن در معرض دود می تواند فشار خون رادر افراد با سابقه فشار خون بدتر کند.

وزن کم هنگام تولد

عوارض دود دست دوم | پزشکت

نوزادان متولد شده از مادرانی که با افراد سیگاری زندگی می کنند، معمولاً هنگام تولد وزن کمتری دارند. استعمال دخانیات غیرمستقیم توسط زنان باردار باعث می شود میزان اکسیژن و مواد مغذی کمتری از طریق جفت به نوزاد برسد. این مانع از رشد کودک در داخل رحم و وزن کم هنگام تولد می شود.

قرار گرفتن مادر در معرض دود دست دوم در دوران بارداری با افزایش احتمال کم وزن هنگام تولد و زایمان زودرس همراه است.

 به علاوه، نوزادانی که دود دست دوم را تنفس می کنند، احتمالا بیشتر که در اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) فوت کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از بارداری سالم از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم خودداری کنید.

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز برای سیستم ایمنی بدن مضر است. مواد شیمیایی سمی با سرکوب سلول های ایمنی می توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند.

 هنگامی که مواد شیمیایی سمی را استنشاق می کنید، آنها تعداد سلولهای مختلف ایمنی بدن را تغییر می دهند که به نوبه خود عملکرد آن را مختل می کند. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم می تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت های تنفسی، آلرژی و حتی سرماخوردگی کند.

پیری زودرس پوست

قرار گرفتن در معرض سیگار شخص دیگری یا دود سیگار برای پوست شما بسیار بد است. دود دخانیات باعث التهاب هم برای افراد سیگاری و هم غیر سیگاری می شود. همچنین باعث ایجاد رادیکال آزاد شده و بر غشای سلول های پوستی تأثیر می گذارد. این شرایط به نوبه خود می تواند باعث چین و چروک پوست شما شود. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض دود دست دوم باعث کاهش تولید کلاژن می شود. کلاژن به پوست شما استحکام و ظاهری جوان می بخشد و کاهش آن می تواند منجر به پیری زودرس پوست شود.

عوارض دود دست دوم در کودکان

عوارض دود دست دوم | پزشکت

در حالی که قرار گرفتن در معرض دود سیگار سیگاری به طور منظم می تواند منجر به بیماری های مختلفی بزرگسالان شود، کودکان حتی در مقابل اثرات اطراف دود دخانیات آسیب پذیر ترند. به این دلیل که بدن و اعضای بدن آنها هنوز در مراحل رشد است. کودکان در مورد قرار گرفتن در اطراف دود سیگار حرفی برای گفتن ندارند.

پیامدهای سلامت دود سیگار در کودکان، عبارتند از:

  • عفونت گوش. عفونت گوش اغلب در گوش میانی رخ می دهند که می تواند به مراتب تکرار شود.
  • اثرات سلامتی ریه. اثرات دود دست دوم بر روی ریه کودکان می تواند شامل تأخیر در رشد ریه و بروز آسم باشد.
  • بدتر شدن علائم آسم. کودکان مبتلا به آسم ممکن است در معرض حملات آسم در اثر تماس مکرر با دود سیگار نیز باشند.
  • سرماخوردگی مداوم یا علائم آسم. این موارد شامل سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس و همچنین عطسه و آبریزش بینی است.
  • عفونت های تنفسی. كودكانی كه در معرض دود سیگار قرار دارند بیشتر دچار عفونت می شوند. ذات الریه و برونشیت شایع ترین موارد است.

نوزادان حتی در برابر اثرات سیگار سیگار نیز آسیب پذیرتر هستند زیرا می تواند باعث سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) شود.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که 65000 مورد فوتی در کودکان مربوط به دود سیگار گزارش شده است. به عنوان یک والدین، یکی از بهترین راه هایی که می توانید از قرار گرفتن در معرض دود سیگار برای کودک خود جلوگیری کنید این است که خودتان سیگار را ترک کنید.

پیشگیری از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم

عوارض دود دست دوم | پزشکت

  • به فرزندان خود بیاموزید که از دود دست دوم دوری کنند.
  • کودک خود را به جایی که سیگار کشیدن ممنوع نیست، نبرید.
  • خانواده، دوستان و همسایگان را به ایجاد محیطی بدون دود تشویق كنید.
  • هنگام مسافرت، به دنبال هتل هایی باشید که سیگار کشیدن در آن ممنوع باشد.
  • اجازه ندهید که کسی در نزدیکی شما و به خصوص در اطراف کودک خود سیگار بکشد.
  • از رفتن به رستوران ها و مکان های دیگری که مصرف سیگار ممنوه نیست، خودداری کنید.
  • با رعایت یک قانون دقیق تا به کسی اجازه ندهید داخل خانه یا ماشین شما سیگاری بکشد.
  • یک الگوی خوبی برای کودکان خود باشید. سیگار نکشید و از انواع دیگری دخانیات استفاده نکنید.
سخن آخر

به طور کلی، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که 1.2 میلیون مرگ زودرس در سال مربوط به دود سیگار است.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار در بزرگسالان معمول است. شما ممکن است با دیگران که در اطراف شما سیگار می کشند کار کنید، یا حتی است در جریان رویدادهای اجتماعی یا تفریحی در معرض دود سیگار آنها قرار بگیرید. همچنین ممکن است با یکی از اعضای خانواده که سیگار می کشد، زندگی کنید.

این یک نگرانی جدی برای سلامتی است که می تواند بزرگسالان و کودکانی که در معرض دود سیگار هستند را تحت تأثیر قرار دهد. تنها راه برای پیشگیری از بروز عوارض جانبی دود دست دوم، دور شدن از منابع این دود ها است.

اگر در یک خانه چند واحدی زندگی می کنید، دود سیگار می تواند بین اتاق ها و آپارتمان ها حرکت کند. اگرچه، بیشتر قرار گرفتن در معرض دود سیگار در داخل خانه ها و محل کار انجام می شود. اگر در اطراف دود تنباکو هستید، تنها راهی که می توانید در معرض قرار گرفتن در معرض خطر قرار بگیرید، ترک کامل محل است. ترک سیگار بهترین راه برای محافظت از افراد غیر سیگاری در برابر دود سیگار است.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/negative-effects-secondhand-smoke.html

https://www.healthline.com/health/secondhand-smoke-facts#bottom-line

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. سلام دود دست اول خطرناکتره ولی دود دست دوم برای افراد آسیب پذیر مثل سالمندان زنان حامله و کودکان بشدت خطرناک هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز