لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علائم صورت نشان دهنده بیماری ها

علائم صورت نشان دهنده بیماری ها | پزشکت

فهرست مطالب

علائم صورت نشان دهنده چه بیماری است؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

چهره شما نشان دهنده سلامتی شماست. در حالی که احساسات در چهره شما منعکس می شود، علائم صورت نشان دهنده بیماری های خاصی می باشد. قسمت های مختلف صورت شما با اندام های مختلف بدن و وضعیت سلامتی در ارتباط است. به همین دلیل است که پزشکان هنگام معاینه منظم سلامتی، چشم ها، زبان و سایر قسمت های صورت شما را معاینه می کنند. خال جدید، تغییر رنگ پوست، خطوط جدید صورت و غیره، همه دلیلی در پی دارند. از این رو، توجه دقیق به چهره بسیار مهم است و هرگونه تغییر جدید باید مورد توجه پزشک قرار گیرد.

در اینجا مواردی که صورت شما در مورد سلامت به شما می گوید آورده شده است:

علائم صورت نشان دهنده بیماری است: زرد شدن پوست و چشم

اگر متوجه زرد شدن رنگ صورت و به طور خاص زرد شدن سفیدی چشم های خود شدید، این نشانه بزرگی برای نشان دادن زردی است. زردی به دلیل تجمع بیلی روبین در خون و بافت بدن رخ می دهد که به طور معمول کبد همراه با گلبول های قرمز قدیمی از بین می روند. بیلی روبین یک رنگدانه زرد رنگ است که در اثر تجزیه گلبول های قرمز مرده در کبد ایجاد می شود. زردی همچنین می تواند نشانه بیماری کبدی مانند هپاتیت یا سیروز باشد. زرد شدن پوست حتی ممکن است نشان دهنده مشکلات کیسه صفرا یا لوزالمعده باشد.

همراه با زردی پوست و چشم، سایر علائم زردی عبارتند از: خستگی، سردرد، تب، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، کاهش وزن، درد شکم، خارش پوست، و رنگ پریده ادرار و مدفوع.

بنابراین، اگر زردی پوست و چشم دارید، برای ارزیابی بیشتر به پزشک خود مراجعه کنید.

علائم صورت نشان دهنده بیماری است: راش پروانه ای شکل

علائم صورت نشان دهنده بیماری ها | پزشکت

هر گونه بثورات روی صورت نشانه مطمئنی است که چیزی در بدن شما دچار مشکل شده است. اگر بثورات به شکل پروانه روی هر دو گونه کشیده شود و ظاهری شبیه آفتاب سوختگی داشته باشد، ممکن است از لوپوس رنج ببرید. لوپوس یک اختلال سیستم ایمنی است که بر پوست، مفاصل، خون، ریه ها، قلب و کلیه ها تأثیر می گذارد.

همراه با بثورات پروانه ای شکل، سایر علائم لوپوس عبارتند از: خستگی، درد مفاصل، تورم، درد عضلانی، تب کم درجه، بزرگ شدن غدد لنفاوی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، احتباس مایعات و سردردهای مکرر.

اگر این بثورات پروانه ای شکل روی صورت و برخی دیگر از علائم ذکر شده در بالا وجود دارد، مشورت با پزشک مهم است. مدیریت به موقع این بیماری بسیار مهم است. زیرا می تواند سلامتی را به خطر بیندازد و زندگی مانند بیماری های قلبی عروقی و مشکلات کلیوی در برخی افراد شود.

موهای زائد صورت

علائم صورت نشان دهنده بیماری ها | پزشکت

موهای ناخواسته و زائد در امتداد خط فک، چانه و لب بالا می تواند برای هر زنی بسیار شرم آور باشد. این مشکل زیبایی به نام هیرسوتیسم شناخته می شود.

این مشکل موی صورت می تواند نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد. سندروم تخمدان پلی کیستیک، عدم تعادل هورمونی است که در آن سطح هورمون مردانه افزایش می یابد. این مشکل بیشتر در خانم ها پس از یائسگی به دلیل تغییرات ناگهانی هورمونی در بدن شایع است.

حذف موهای زائد و اقدامات دارویی درمان های موثری برای هیرسوتیسم است. اصلاح کردن مو های زائد موثر است، اما باید بارها تکرار شود.

همراه با سندرم تخمدان پلی کیستیک، موهای زائد صورت نیز می تواند به دلیل استفاده از برخی داروها یا اختلالات غده فوق کلیوی باشد. در موارد نادر، ممکن است به دلیل تومور یا سرطان غده آدرنال یا تخمدان باشد.

علائم صورت نشان دهنده بیماری: پوست رنگ پریده

علائم صورت نشان دهنده بیماری ها | پزشکت

اگر ظاهر پوست شما ناگهان رنگ پریده، شسته و بی روح به نظر می رسد، سطح آهن خود را بررسی کنید. کم خونی و فقر آهن که میلیاردها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از عوامل اصلی رنگ پریدگی پوست است. به دلیل پایین بودن سطح آهن، بدن نمی تواند هموگلوبین کافی تولید کند.

در موارد کمبود شدید آهن، پوست ممکن است رنگ طبیعی خود را از دست داده و به شدت رنگ پریده شود. حتی داخل لب ها، لثه ها و داخل پلک های پایینی قرمز کمتر از حد معمول ظاهر می شود. در کنار رنگ پریدگی پوست، خستگی از علائم شایع کمبود آهن است. علائم دیگر شامل تنگی نفس، سردرد، سرما در دست و پای شما و ناخن های شکننده است. اگر کمبود آهن دارید، مهم است که غذاهای غنی از آهن مانند گوشت، چغندر، انار، عدس و لوبیا بخورید. برای کمک به جذب مناسب آهن در بدن، حتما غذاهای غنی از ویتامین C نیز بخورید.

پوست خشک و لب های پوسته پوسته

علائم صورت نشان دهنده بیماری ها | پزشکت

همه افراد گاه به گاه خشکی پوست را تجربه می کنند. این می تواند به دلایل جزئی مانند هوای زمستانی یا دوش بیش از حد با آب گرم باشد. با این حال، گاهی اوقات، خشک شدن بیش از حد پوست و پوسته پوسته شدن و ترک خوردن لب ها نشانه کم آبی بدن است.

پوست حاوی تقریباً 30 درصد آب است که به شفافیت، قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری کمک می کند. بنابراین وقتی بدن شما فاقد آب است، ممکن است منجر به خشکی پوست شود. علاوه بر این، کم آبی بدن می تواند باعث خشکی و ترک خوردن لب ها شود.

علاوه بر این، سطح پایین آب در بدن به این معنی است که آنقدر عرق نمی کند که آلودگی و چربی اضافی جمع شده روی پوست را از بین ببرد. عرق نکردن به نوبه خود می تواند خطر آکنه، اگزما و پسوریازیس را افزایش دهد.

با نوشیدن آب فراوان، پوست خود را آبرسانی کنید. همچنین، یک لایه نازک روغن نارگیل یا زیتون را روی پوست و لب های خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

در حالی که خشک شدن پوست می تواند به دلیل کم آبی بدن باشد. اما اگر این مشکل را به مدت طولانی داشته باشید. می تواند مشکلات دیگر سلامتی مانند کم کاری تیروئید یا دیابت را نشان دهد. کمبود ویتامین B نیز می تواند یکی از دلایل آن باشد.

تغییر رنگ غیر طبیعی پوست

زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند ممکن است لکه های ضخیم، قهوه ای یا سیاه روی چین های گردن، پیشانی، ناف، زیر بغل و سینه ها مشاهده کنند. این نوع تغییر رنگ پوست با نامacanthosisnigricans شناخته می شود. مقاومت به انسولین یا سطوح بالای انسولین در افرادی که از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) رنج می برند باعث ایجاد پوست ضخیم، خورنده و تغییر رنگ در قسمت های مختلف بدن می شود.

68.75 درصد از 33 بیمار مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (18 تا 32 سال) گزارش کردند که مبتلا به آکانتوز نیگریکانس هستند. بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که سابقه خانوادگی دیابت و چاقی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به آکانتوز نیگریکانس هستند.  این وضعیت نشان دهنده هیپراینسولینمی و مقاومت به انسولین است.

چین و چروک های زودرس عمیق

علائم صورت نشان دهنده بیماری ها | پزشکت

چین و چروک با افزایش سن اجتناب ناپذیر است. با این حال، چین و چروک های زودرس در اطراف دهان یا پیشانی می تواند زیبایی و جذابیت جوانی را از بین ببرد. چین و چروک زودرس می تواند به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض دود سیگار باشد. نیکوتین موجود در سیگار رگ های خونی را در لایه های بیرونی پوست باریک کرده و جریان خون را کاهش می دهد. این امر اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای پوست سالم و زیبا را از پوست شما محروم می کند.

به علاوه، بیش از 4000 ماده شیمیایی در دود تنباکو وجود دارد که به کلاژن و الاستین آسیب می رسانند و به پوست شما قدرت و قابلیت ارتجاعی می بخشد. با نه گفتن و اجتناب از سیگار کشیدن، می توانید چین و چروک را کاهش دهید و با گذشت زمان، پوست شما سالم تر به نظر می رسد.

ترک در گوشه های دهان

ترک های نزدیک دهان، که از نظر پزشکی به نام چالیت شناخته می شود، اغلب با کمبود ویتامین B2 یا ریبوفلاوین همراه است. کمبود ویتامین B در بدن می تواند منجر به التهاب غشای دهان، پوست، چشم و دستگاه گوارش شود. همراه با ترک در گوشه های دهان، ممکن است از علائمی مانند تورم غشاهای مخاطی، ملتهب شدن پلک ها، زخم روی لب یا دهان و قرمزی پوست رنج ببرید.

برای درمان ترک های گوشه دهان، غذاهای غنی از ویتامین B را در رژیم غذایی خود قرار دهید. سعی کنید بیشتر مرغ، ماهی قزل آلا، ماهی تن، تخم مرغ، صدف، گوجه فرنگی خشک شده، سوئیس، بادام زمینی، لوبیا و حبوبات بخورید. از طرف دیگر، می توانید مکمل ویتامین B را پس از مشورت با پزشک خود امتحان کنید. در کنار کمبود ویتامین B2، این مشکل دردناک نیز می تواند ناشی از کمبود آهن و روی باشد.

لکه های زرد در اطراف چشم ها

لکه های زرد در پوست اطراف چشم که به آن گزانتلاسما می گویند، می تواند نشانه بیماری قلبی باشد. این لکه ها پلاک های زرد رنگی هستند که بیشتر در نزدیکی کانتوس داخلی پلک ها ایجاد می شوند. این تکه های کوچک پوستی، نرم و بدون درد هستند و بینایی را مختل نمی کنند. با این حال، این مشکل اغلب با تصلب شرایین، دیس لیپیدمی و بیماری عروق کرونر همراه است. تعداد قابل توجهی از موارد با سیگار کشیدن، چاقی مرکزی، فشار خون بالا، دیابت و دیس لیپیدمی، که عوامل اصلی خطر بیماری عروق کرونر هستند، ترکیب شده است.

پف چشم

پف چشم ها یا حلقه های تیره زیر چشم معمولاً در اثر زیاد شب بیداری ها و کمبود خواب ایجاد می شود. پف چشم حتی می تواند به دلیل گریه زیاد باشد. با این حال، اگر پف چشم ها با وجود خواب کافی اتفاق بیفتد، ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی اساسی باشد. به عنوان مثال، ممکن است به دلیل بیماری چشمی تیروئید باشد. این وضعیت باعث تورم بافت و ماهیچه های اطراف چشم می شود.

بیماری تیروئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به پشت چشم حمله کرده و باعث التهاب می شود. به غیر از پف، ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد مانند:

  • تغییر در ظاهر چشم
  • احساس سوزش
  • آبریزش چشم
  • تاری دید
  • حتی درد در پشت چشم. این درد ها به ویژه هنگام نگاه کردن به بالا یا پایین اتفاق میفتد.

گاهی اوقات، پف یا برآمدگی چشم ها می تواند نشانه ای از اختلال تیروئید باشد که به بیماری گریوز معروف است. همچنین می تواند نشان دهنده نوعی مشکل کلیوی باشد. حتی منجر به تورم عمومی در سراسر بدن، از جمله در اطراف چشم می شود.

منابع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/face-tells-health.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3448927

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز