لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

10 علائم خطرناک سرطان خون را بشناسید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علائم سرطان خون، ممکن است در ابتدا بسیار ظریف بوده و شامل خستگی، تب غیرقابل توجیه، کبودی غیرطبیعی، سردرد، خونریزی بیش از حد (مانند خونریزی مکرر از بینی)، کاهش وزن ناخواسته و عفونت های مکرر باشد. با این حال، علائم سرطان خون می تواند به دلایل گسترده ای باشد. اما بسیاری از علائم همپوشانی دارند و اختصاصی نیستند. سرطان خون فقط براساس علائم قابل تشخیص نیست، اما آگاهی از آنها در صورت نیاز به ارزیابی بیشتر، ممکن است این علائم مورد بررسی قرار گیرند.

علائم سرطان خون در بزرگسالان و کودکان مشابه هستند و شایع ترین علائم آن، عبارتند از:

  • خستگی
  • درد شکم
  • عرق شبانه
  • تب غیر قابل توضیح
  • عفونت های مکرر
  • کاهش وزن ناخواسته
  • درد استخوان و مفصل
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • کبودی و خونریزی بیش از حد
  • سردرد و سایر علائم عصبی

از آنجا که بسیاری از این علائم مبهم و غیر اختصاصی هستند، مردم تمایل دارند آنها را نادیده بگیرند و بگویند که احساس می کنند دارند سرما می خورند.

علائم سرطان خون در کودکان خردسال

علائم سرطان خون در كودكان خردسال كه ممكن است فقط با گريه بروز پیدا كنند، ممكن است تشخیص علائم سرطان خون دشوار باشد. سایر علائم ممکن است شامل کمبود اشتها، امتناع از غذا خوردن یا ظاهر لنگ زدن به دلیل درد استخوان یا مفصل باشد.

سرطان خون، گلبول های سفید خون را تحت تأثیر قرار می دهد، اما همچنین سلول های دیگر تولید شده توسط مغز استخوان را اغلب تحت تأثیر قرار می دهد. سلول های تولید شده توسط مغز استخوان، عبارتند از:

گلبول های قرمز (RBC): سلول های قرمز خون اکسیژن را به بافت های بدن منتقل می کنند. کاهش گلبول های قرمز خون به عنوان کم خونی شناخته می شود.

گلبول های سفید خون:  WBC ها با عفونت های ناشی از ارگانیسم هایی مانند باکتری و ویروس مقابله می کنند. کاهش WBC به عنوان لکوپنی شناخته می شود. نوعی نوتروفیل، یک نوع WBC، به ویژه در مبارزه با باکتری های عامل عفونت مانند ذات الریه مهم است. کمبود نوتروفیل ها به عنوان نوتروپنی شناخته می شود.

پلاکت ها: پلاکت ها یا ترومبوسیت ها، سلول های تولید شده توسط مغز استخوان هستند که در لخته شدن خون نقش دارند. کاهش تعداد پلاکت به عنوان ترومبوسیتوپنی شناخته می شود.

خستگی

10 علائم خطرناک سرطان خون را بشناسید. 1 | پزشکت

خستگی مفرط علامت بسیار شایع سرطان خون است. نوع خستگی مرتبط با سرطان اغلب با یک شب استراحت خوب بهبود پیدا نمی کند و فعالیت های عادی روزمره را مختل می کند. سرطان از طرق مختلف می تواند باعث خستگی شود. کم خونی مرتبط با سرطان خون، اکسیژن سلول ها و بافت ها را کاهش می دهد و باعث تنگی نفس و ضعف می شود. سرطان همچنین می تواند تولید سروتونین و تریپتوفان را برای عملکرد جسمی و روانی کاهش دهد.

عفونت های مکرر

گلبول های سفید خون سرطانی (سرطان خون) از بروز عفونت جلوگیری می کند. افراد مبتلا به سرطان خون، اغلب مستعد ابتلا به عفونت هستند. مکان های شایع عفونت شامل دهان و گلو، پوست، ریه ها، مجاری ادراری یا مثانه و اطراف مقعد هستند.

التهاب گره های لنفاوی

گاهی اوقات، سلول های لوسمی می توانند در غدد لنفاوی جمع شده و باعث التهاب و حساسیت آنها شوند.  افراد ممکن است بزرگ شدن غیر طبیعی غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی) در زیر بغل (غدد لنفاوی زیر بغل)، گردن (غدد لنفاوی گردنی) یا کشاله ران را احساس کنند.

گره های لنفاوی که نمی توانند به طور مستقیم لمس شوند نیز ممکن است علائمی را ایجاد کنند. به عنوان مثال، گره های لنفاوی بزرگ شده در قفسه سینه (مانند غدد لنفاوی مدیاستن) قابل احساس نیستند اما ممکن است منجر به تنگی نفس، خس خس سینه، یا سرفه شود.

کبودی یا خونریزی بیش از حد

هنگامی که سلول های لوسمی مغز استخوان را تحت تاثیر قرار می دهند، ممکن است منجر به کاهش تولید پلاکت ها شود که به عنوان ترومبوسیتوپنی شناخته می شود. پلاکت ها در واقع قطعاتی از سلول ها هستند که در اثر صدمه به عروق خونی، خونریزی را کاهش داده یا متوقف می کنند.

تب های غیر قابل توضیح

10 علائم خطرناک سرطان خون را بشناسید. 3 | پزشکت

تب های بدون علت مشخص، مانند عفونت، می توانند از علائم هر گونه سرطان، به ویژه سرطان های مرتبط با خون مانند سرطان خون باشند. تب با منشا ناشناخته تبی است که بیشتر از 101 درجه که اغلب رخ می دهد و یا به مدت بیش از سه هفته بدون هیچ توضیحی واضحی رخ می دهد.

تب های مرتبط با سرطان خون می توانند دلایل مختلفی، از جمله عفونت های زمینه ای داشته باشند. در بعضی موارد، سلول های سرطان خون خود می توانند باعث ترشح مواد شیمیایی در بدن شوند که مغز را برای افزایش دمای بدن تحریک می کند.

عرق شبانه

تعریق شبانه می تواند یکی از علائم سرطان به خصوص سرطان های مرتبط با خون باشد. بر خلاف معمول گرگرفتگی و تعریق همراه با یائسگی، تعریق شبانه مربوط به سرطان خون معمولا شگفت آور است.

عرق شبانه اصولا لباس و ملافه و تشک فرد خیس می شود. گرچه این عرق در شب شایع هستند. اما تعریق شبانه نیز می تواند در طول روز اتفاق بیفتد و هرگز طبیعی تلقی نمی شود.

درد شکم

گلبول های سفید خون غیرطبیعی ممکن است در کبد و طحال جمع  و باعث تورم شکم و ناراحتی شما شوند. این نوع تورم همچنین می تواند اشتهای شما را کاهش دهد و یا احساس سیری را در اوایل وعده غذایی ایجاد کند. درگیری طحال اغلب باعث درد در قسمت فوقانی شکم راست می شود، در حالی که درگیری کبد اغلب باعث درد در قسمت فوقانی شکم خواهد شد.

درد استخوان و مفصل

درد استخوان و مفصل در مناطقی که مقدار زیادی مغز استخوان وجود دارد مانند لگن (باسن) یا استخوان سینه (جناغ) شایع است. این امر به دلیل  تجمع مغز با تعداد بیش از حد گلبول های سفید خون غیر طبیعی ایجاد می شود. در كودكان، والدین ممكن است متوجه شوند كه كودك در حال لنگیدن است. یا بدون هیچ گونه صدمه ای برای توضیح علائم، راه نمی رود.

سردرد و سایر علائم عصبی

سردرد و سایر علائم عصبی مانند تشنج، سرگیجه، تغییرات بینایی، حالت تهوع و استفراغ ممکن است هنگام حمله سلول های سرطان خون به مایع اطراف مغز و نخاع (مایع مغزی نخاعی) ایجاد شود.

لاغری ناخواسته

کاهش وزن غیر قابل توجیه، علامت طبیعی همه سرطان ها است. به طور کلی نشان دهنده بدخیمی پیشرفته تری است. در برخی موارد، خستگی مداوم و کاهش وزن ناخواسته علائمی است که برخی از افراد را مجبور به تشخیص می کند.

کاهش وزن غیرقابل توضیح به عنوان کاهش 5٪ یا بیشتر از وزن بدن شما در یک بازه زمانی شش تا 12 ماهه تعریف می شود. این علامت در لوسمی های مزمن بیشتر از لوسمی های حاد است.

علائم بر اساس نوع سرطان خون

10 علائم خطرناک سرطان خون را بشناسید. 1 | پزشکت

در حالی که علائم بالا ممکن است تقریباً با هر نوع سرطان خون مشاهده شود، برخی از علائم وجود دارد که در انواع مختلف بیماری بیشتر مشاهده می شود.

لوسمی های حاد، با گلبول های سفید نابالغ که عملکرد صحیحی ندارند، مشخص و منجر به بروز علایم بیشتری می شوند. با لوسمی های مزمن، سلول ها ممکن است فعالیت کمتری داشته باشند. به همین ترتیب، ممکن است علائم کمتری داشته باشند.

علائم مربوط به زیرگروه های مختلف سرطان خون، عبارتند از:

لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL)

علائم سرطان خون حاد لنفوسیتی، اغلب در طی چند روز یا چند هفته به سرعت ایجاد می شود. اگر ALL به سیستم عصبی مرکزی انتشار یابد، علائمی مانند سردرد، تاری دید، سرگیجه و گاهی تشنج ممکن است ایجاد شود.  وقتی سرطان به قفسه سینه سرایت می کند، ممکن است تنگی نفس و سرفه ایجاد شود.

با ALL سلول T، بزرگ شدن غده تیموس، که در پشت استخوان سینه و جلوی نای قرار دارد، ممکن است نای را فشرده کرده و منجر به مشکل تنفسی شود.

فشرده سازی ورید بزرگ که خون را از قسمت فوقانی بدن به قلب باز می گرداند (ورید اجوف فوقانی) ممکن است باعث ایجاد علائم ارجاع شده به سندرم ورید اجوف فوقانی شود. این می تواند شامل تورم صورت، گردن، بازوها و بالای سینه باشد.

سرطان خون لنفاوی مزمن (CLL)

اولین علامت لوسمی لنفوسیتی مزمن، اغلب بزرگ شدن غدد لنفاوی بدون درد در گردن، زیر بغل و کشاله ران است. علائم دیگر ممکن است به تدریج ظاهر شوند و می تواند شامل مواردی باشد که به “علائم B” معروف است، از جمله تب، لرز، تعریق شبانه و کاهش وزن.

در حدود 5٪ از تشخیص CLL، این بیماری به یک لنفوم تهاجمی، معروف به سندرم ریشتر تبدیل می شود، که با لنفادنوپاتی گسترده و ایجاد تومورهای گلبول سفید در چندین قسمت از بدن مشخص می شود.

لوسمی میلوئید حاد (AML)

سرطان خون حاد میلوئیدی، مانند ALL، اغلب با علائمی که در بالا گفته شد به سرعت ظاهر می شود. AML از این نظر منحصر به فرد است که سلولهای سفید خون نابالغ (سلولهای بلاست) می توانند رگهای خونی را مسدود کنند، که به آن لکوستاز گفته می شود. این وضعیت می تواند منجر به علائمی شبیه سکته مغزی با تغییرات بینایی یا ضعف یک طرف بدن شود.

بثورات مایل به سبز به نام کلروما ممکن است به دلیل گسترش سلول های AML در زیر پوست ایجاد شود. یک بیماری به نام سندرم شیرین نیز ممکن است رخ دهد. این ویژگی با تب های مکرر و تجمع گلبول های سفید خون در لایه پوستی پوست و در نتیجه ضایعات پوستی دردناک در سر، بازوها، گردن و قفسه سینه پراکنده می شود.

سرطان خون حاد پرومیلوسیتیک

10 علائم خطرناک سرطان خون را بشناسید. 2 | پزشکت

سرطان خون حاد پرومیلوسیتی حاد، حدود 10٪ موارد AML را تشکیل می دهد. از این نظر متمایز است که برجسته ترین علائم معمولاً شامل خونریزی بیش از حد و لخته شدن خون بیش از حد است.

این علائم ممکن است شامل خون دماغ، دوره های سنگین قاعدگی و کبودی باشد. اما همچنین درد و تورم  ساق پا (به علت ترومبوز ورید عمقی) و شروع ناگهانی درد قفسه سینه و تنگی نفس که می تواند همراه آمبولی ریه باشد (لخته های خونی که از بین می روند پاها و رفتن به ریه ها) رخ دهد.

سرطان خون میلوئیدی مزمن (CML)

سرطان خون میلوئیدی مزمن، غالباً قبل از بروز علائم در صورت غیرطبیعی بودن نتایج شمارش کامل خون (CBC) مشکوک است. حتی پس از تشخیص، افراد مبتلا به CML ممکن است ماه ها یا سال ها علائم کمی داشته باشند. قبل از اینکه سلولهای لوسمی سریعتر رشد کنند و خود را نشان دهند.

سرطان خون میلوئومونوسیتیک مزمن (CMML)

سرطان خون مزمن میلومونوسیتیک، اغلب در بسیاری از قسمت های بدن، نه فقط در مغز استخوان، تأثیر می گذارد. تجمع مونوسیت ها در طحال منجر به بزرگ شدن (اسپلنومگالی) آن می شود. حتی می تواند باعث درد در قسمت فوقانی شکم و پر شدن با غذا شود.

مجموعه مونوسیت ها می توانند باعث بزرگ شدن کبد (هپاتومگالی) و در نتیجه درد در قسمت فوقانی شکم نیز شوند.

عوارض سرطان خون

10 علائم خطرناک سرطان خون را بشناسید. 2 | پزشکت

بسیاری از عوارض احتمالی سرطان خون وجود دارد که بسیاری از آنها مربوط به کمبود انواع گلبول های سفید خون است. برخی از نگرانی های رایج تر، عبارتند از:

عفونت های شدید

کاهش سطح گلبول های سفید، توانایی بدن در مبارزه با عفونت ها را کاهش می دهد. حتی ممکن است منجر به عفونت های نسبتاً جدی شود.

عفونت هایی مانند عفونت های دستگاه ادراری، ذات الریه و عفونت های پوستی می توانند به سرعت به سپسیس و شوک سپتیک تبدیل شوند. (یک عفونت گسترده که اغلب با افت فشار خون و کاهش سطح هوشیاری همراه است).

در طی درمان سرطان خون، سرکوب سیستم ایمنی بدن می تواند به رشد برخی از میکروارگانیسم های خطرناک از جمله ویروس آبله مرغان (هرپس زوستر)، سیتومگالوویروس (CMV) و آسپرژیلوس  شود.

خونریزی جدی

در حالی که خونریزی در حالی که تعداد پلاکت ها کم باشد، کاملا طبیعی است، خونریزی در مناطق خاصی از بدن می تواند خطرناک باشد. چنین مواردی عبارتند از:

  • خونریزی داخل جمجمه: خونریزی در مغز می تواند منجر به شروع سریع گیجی یا بی هوشی شود.
  • خونریزی ریوی: خونریزی در ریه ها ممکن است منجر به تنگی نفس شدید و سرفه خون شود.
  • خونریزی از دستگاه گوارش: خونریزی در معده و یا روده می تواند منجر به استفراغ مقادیر زیادی از خون و افت سریع فشار خون شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز هر یک از علائم فوق، یا اینکه احساس خوبی ندارید مراجعه به پزشک مهم است. از آنجا که بسیاری از علائم سرطان خون غیر اختصاصی است، می تواند نشانه هایی از یک بیماری جدی دیگر نیز باشد. پس بهتر است علائم خود را نادیده نگیرید.

برخی از علائم، مانند سردردهای شدید تازه بروز شده، سایر علائم عصبی، یا عرق شبانه، باید بلافاصله رفع شود.

در صورت تداوم موارد دیگر، مانند تورم غدد لنفاوی گردن، باید ارزیابی شوند. حتی اگر فکر می کنید یک توضیح منطقی وجود دارد. از آنجا که سرطان خون حاد لنفوسیتی اغلب در اوایل علائمی ندارد، مراجعه به پزشک برای انجام آزمایش های بدنی و خون منظم نیز مهم است.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/leukemia-signs-and-symptoms-2252435

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز