لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین بیماری های فصل بهار

شایع ترین بیماری های فصل بهار 1 | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین بیماری های فصل بهار

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از شایع ترین بیماری های فصل بهار می توان به انواع آلرژی های فصلی تا بیماری لایم اشاره کرد. فصل بهار معمولاً با طیف وسیعی از بیماری ها و آلرژی ها همراه است.

در حالی که کنترل بسیاری از آلرژی ها و شیوع بیماری ها در فصل بهار از کنترل ما خارج است، اما روش های ساده برای پیشگیری و درمان آنها وجود دارد که می توانیم از آنها استفاده کنیم تا تأثیر آنها را به حداقل برسانیم. بر همین اساس ما در این مقاله سعی کرده ایم شایع ترین بیماری های فصل بهار را مورد بررسی قرار دهیم تا شما با اطلاع از علائم شایع ترین بیماری های فصل بهار بتوانید در صورت بروز علائم آنها هر چه سریع تر به دنبال درمان وضعیت خودتان باشید.

آسم، از شایع ترین بیماری های فصل بهار

آسم یک بیماری در طول سال است، اما فصل بهار اغلب باعث افزایش و تشدید حملات آن و ناراحتی های تنفسی می شود. در بهار، به دلیل شکوفه دادن گل ها، معمولاً گرده بسیار بیشتری در هوا وجود دارد که می تواند برای مبتلایان به آسم بسیار تحریک کننده باشد.

محرک های رایج شامل گرده، تغییرات دمای هوا، کود های حیاط و مواد دافع حشرات است. محرک های احتمالی داخلی ناشی از مواد ضدعفونی کننده و مواد شیمیایی پاک کننده هستند. اگر در کنترل علائم آسم خود مشکلی داشته یا بیش از دو بار به دستگاه استنشاق نجات خود احتیاج دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

برای مدیریت آسم، سعی کنید تا حد ممکن یک فیلتر هوا را در خانه خود نصب کنید و پنجره ها را تا جایی که ممکن است ببندید.

آسم شرایطی است که در آن مجاری هوایی باریک و متورم شده و مخاط اضافی ایجاد می کند و باعث اختلال در تنفس، سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس می شود. در برخی افراد آسم، یک مشکل جزئی است. اما در برخی افراد می تواند به یک مشکل اساسی تبدیل شود و فعالیت های روزمره فرد را مختل می کند. حتی ممکن است منجر به حمله آسم جدی شود. آسم قابل درمان نیست. اما علائم و علل آسم قابل کنترل است. از آنجا که غالباً علائم و شدت آن به مرور زمان تغییر می کند، بهتر است که فرد با پزشک خود همکاری کرده و علائم و نشانه های خود را ردیابی و در صورت نیاز درمان را مدیریت کند.

آلرژی، یکی دیگر از شایع ترین بیماری های فصل بهار

شایع ترین بیماری های فصل بهار 5 | پزشکت

همانند آسم، بهار نیز گاهی اوقات با شعله ور شدن حملات آلرژی و علائم آن همراه است. این علائم به طور معمول شامل خارش یا تورم چشم، آبریزش بینی، احتقان و گاهی سردرد است. این علائم اغلب به دلیل گرده موجود در هوا بروز پیدا می کنند.

علاوه بر این، مردم در طول بهار زمان بیشتری را در خارج از خانه می گذرانند و خودشان را در معرض آلرژن های بیشتری قرار می دهند.

شاید بسیاری از افراد به این فکر نکنند، اما آلرژی های بهاری در واقع می توانند بر سلامت قلب و عروق شما تأثیر بگذارند. این امر به ویژه در مواردی که خود درمانی با داروهای بدون نسخه انجام می دهید بسیار صدق می کند و اهمیت دارد.

مراقب داروهای ضد احتقان باشید که ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی ناخواسته مانند افزایش فشار خون شود.  به ویژه سالمندان باید در مورد این مسئله محتاط باشند، زیرا در معرض خطر بیشتری برای فشار خون بالا، و همچنین فیبریلاسیون دهلیزی هستند.

Afib می تواند توسط داروهای آلرژی ایجاد شود یا بدتر شود. اگر با شروع فصل بهار نگران وضعیت خود تان هستید، همراه با انتخاب روش زندگی هوشمند برای مبارزه با بیماری های قلبی، قبل از مصرف هر گونه داروهای آلرژی با یک متخصص قلب مشورت کنید.

سرماخوردگی، یکی دیگر از شایع ترین بیماری های فصل بهار

شایع ترین بیماری های فصل بهار 3 | پزشکت

بسیاری از افراد سرماخوردگی را با هوای سرد زمستان مرتبط می دانند. اما پاییز و بهار اوج زمان ابتلا به عفونت های ویروس راینو است و آنها عامل ایجاد حدود نیمی از سرماخوردگی های هستند. این ویروس ها به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند.

در فصل بهار ویروس رینو که معمولاً از آن به عنوان سرماخوردگی یاد می شود، به راحتی انتشار می یابد و می تواند آزار دهنده باشد. بهترین دفاع در برابر سرماخوردگی شستن مکرر دست و اقدامات بهداشتی مناسب است. علاوه بر این، خواب کافی، درست غذا خوردن و به طور کلی داشتن یک سبک زندگی سالم به حفظ سیستم ایمنی بدن در جهت حفظ نظم کمک می کند.

بسیاری از انواع ویروس ها می توانند باعث سرما خوردگی شوند. علائم بیماری بلافاصله پس از ابتلا به ویروس، بروز پیدا نمی کند. دوره استقرار ویروس سرما خوردگی حدود 1-3 روز است. در این مدت، شما ممکن است حتی بدون هیچ علائم ظاهری، ویروس را به شخص دیگری منتقل کنید. انتقال ویروس ها از یک فرد به فرد دیگر از روز قبل از شروع علائم تا 5 روز ابتدایی بیماری می باشد.

ویروس ها حتی می تواند چند ساعت در خارج از بدن زندگی کند، یعنی شما ممکن است با به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مانند حوله، لیوان یا کارد و چنگال، بیماری را به دیگران منتقل کنید. ویروس سرما خوردگی از طریق دهان، چشم ها یا بینی وارد بدن شما می شود. زمان ابتلا به بیماری وقتی شخص سرفه و عطسه یا صحبت می کند، ویروس می تواند از طریق هوا پخش شود. همچنین ویروس ها با تماس دست به دست از شخص بیمار  می تواند به دیگران منتقل شوند.

آسیب های ورزشی

بیس بال، تنیس، فوتبال، لاکراس و گلف همه در فصل بهار دوباره شروع می شوند. شاید ورزشکاران حرفه ای بتوانند بدون هیچ گونه آسیبی در طول سال وزش کنند. اما آسیب های ورزشی در افراد مبتدی بسیار رایج هستند. بنابراین هنگام شروع تمرینات ورزش و فعالیت ها در طول فصل بهار کمی احتیاط کنید. بهتر است در طول سال به تمرینات ورزشی خود ادامه دهید.

بیماری لایم

شایع ترین بیماری های فصل بهار 1 | پزشکت

کنه های گوزن که عامل اصلی بیماری لایم محسوب می شوند، در گرمای بهار بیرون می آیند. در جایی که کنه وجود دارد، بیماری لایم هم می تواند وجود داشته باشد.

در صورت بروز بیماری، از سه تا 30 روز پس از نیش کنه آلوده، ممکن است قسمتی از پوست دچار قرمزی با الگوی خاصی (شبیه چشم گاو) شود. این ضایعات پوستی (erythema migrans) طی روزها به آرامی گسترش یافته و می تواند تا 12 اینچ (30 سانتی متر) از پوست فرد را درگیر کند. این ضایعه پوستی معمولاً خارشی نداشته و دردناک نیست. اما فرد ممکن است در حین لمس ضایعه پوستی گرمای خاصی احساس کند. اریتم مهاجر یکی از ویژگی های بارز بیماری لایم است. اگرچه که در همه مبتلایان به بیماری لایم ضایعات پوستی گسترش نخواهند یافت. فقط درصدی از افراد دچار این علامت می شوند. در بعضی افراد مبتلا نیز ممکن است ضایعات پوستی در چندین قسمت از پوست شان ظاهر شود.

بیماری لایم می تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین انجام اقدامات احتیاطی بسیار مهم است.

از طرفی هم، شیوع بیماری لایم در فصل بهار افزایش می یابد. زیرا مردم بیشتر تمایل دارند که وقت خودشان را بیرون از منزل بگذرانند.

گلودرد استرپ

اگر تا به حال گلو درد داشته اید، می دانید پیشگیری چقدر مهم است. برای احتیاط بیشتر در مکان های عمومی و ضد عفونی کننده دست همراه خودتان داشته باشید. زیرا استرپتوکوک گلو به راحتی از طریق سرفه، عطسه و لمس اشیائی که ممکن است به بزاق فرد آلوده آغشته باشند، پخش می شود.

ورم ملتحمه آلرژیک (چشم های صورتی یا قرمز)

اگر کودک شما با چشمانی قرمز و صورتی و آبکی از تفریحات و بیرون به خانه می آید، بهتر است به ورم ملتحمه شک کنید. برای تعیین اینکه آیا کودک شما واکنش آلرژیک یا عفونت دارد، باید به پزشک مراجعه کنید.

آلرژی حشرات

بیشتر افرادی که توسط حشرات نیش زده یا گزیده شده اند از درد، قرمزی، خارش و تورم جزئی در ناحیه اطراف گزش یا گزش رنج می برند. این یک واکنش طبیعی است. بیشتر افراد ظرف چند ساعت یا چند روز بهبود می یابند.

اما برخی افراد ممکن است نسبت به گزش حشرات واکنش آلرژیک شدیدی داشته باشند. یک واکنش آلرژیک (آنافیلاکسی) علائم و نشانه هایی ایجاد می کند که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. آنافیلاکسی بدون درمان فوری، می تواند منجر به مرگ شود. علائم معمولاً شامل پوست یا سیستم های اندام های متعدد (بخشی از بدن) مانند دهان، ریه ها، قلب و روده است.

پیشگیری از بیماری های مشترک بهار و روشهای درمانی

شایع ترین بیماری های فصل بهار 3 | پزشکت

اگر در فصل بهار دائما احساس بیماری کرده یا مدام سرفه می کنید، توصیه می کنیم حتما از یک پزشک با تجربه مشورت بگیرید. بیش از دو سوم مبتلایان به آلرژی بهاری در طول سال علائمی دارند. بهترین راهکار برای نجات شما، تسکین علائم و متوقف کردن آنها نیست، بلکه باید از پزشک یا متخصص آلرژی برای تشخیص علت اصلی وضعیت خود کمک بگیرد.

تشخیص علت اصلی آلرژی می توانند در شناسایی و تسکین علائم تنفسی شما موثر باشند. علاوه بر آن، انجام برخی از راهکارهای زیر می تواند به تسکین علائم شما کمک کند:

  • در فصل آلرژی، پنجره ها و درهای خانه و اتومبیل خود را بسته نگه دارید. مطمئن شوید که فیلترهای سیستم تهویه مطبوع تعویض شده اند.
  • فصل گرده چمن در بهار و تابستان، سطح گرده در عصر بیشتر است. در این بازه زمانی فعالیت خودتان را در فضای باز به حداقل برسانید.
  • پس از کار یا بازی در بیرون، دوش بگیرید، موهای خود را بشویید و لباس های خود را عوض کنید.
  • متخصص آلرژی ممکن است برخی داروها را نیز برای به حداقل رساندن علائم شما توصیه کند.
  • یكی از موثرترین راه های درمان آلرژی های فصلی همراه با گرده، ایمنی درمانی است.
سخن آخر

برخی از افراد مانند سالمندان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های فصل بهار قرار دارند. مراجعه به پزشک و یا مشاوره آنلاین با متخصصین، برای مقابله با این بیماری ها و سالم ماندن بسیار مهم است.

منابع:

https://cvgcares.com/common-springtime-illnesses-to-watch-out-for/

https://www.healthgrades.com/right-care/symptoms-and-conditions/5-most-common-spring-ailments

http://www.basarihastanesi.com/en/blog/common-spring-diseases-and-how-to-avoid-them/

 

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز