لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

 سیگار های الکترونیکی

 سیگارهای الکترونیکی و  JUUL | پزشکت

فهرست مطالب

سیگار های الکترونیکی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

JUUL نوعی سیگار الکترونیکی یا خودکار است که عمدتا به دلیل ظاهر زیبا و قدرت بالای آن به محبوبیت رسیده است. جول ممکن است عوارض جانبی مختلفی از جمله سرفه، گلودرد و سردرد ایجاد کند. استفاده طولانی مدت آن، عوارض زیادی را نیز به همراه دارد.

JUUL ها و سایر قلم های مومیایی کمتر از سیگار مضر هستند. اگرچه مردم باید توجه داشته باشند که این محصولات خطرات خاص خود را به همراه دارند. آنها هنوز حاوی نیکوتین و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر هستند. به این معنی که جایگزین مطمئنی برای سیگار نیستند.

JUUL چیست؟

 سیگارهای الکترونیکی و  JUUL | پزشکت

JUUL نوعی سیگار الکترونیکی است که بدون استفاده از آتش و دود نیکوتین را به ریه ها می رساند. دستگاه بلند و باریک است و تا حدودی شبیه قلم یا درایو فلش USB است. همانند سایر سیگار های الکترونیکی، دستگاه های تبخیر مانند JUUL ها حاوی یک عنصر گرم کننده و یک منبع مایع به نام آب vape هستند که حاوی نیکوتین است.

JUUL در واقع نام دستگاه های سیگار الکترونیکی خاصی است که آزمایشگاه های JUUL تولید می کنند. اگرچه اکنون بسیاری از افراد این واژه را در رابطه با قلم های تولید کننده دیگر تولید کنندگان استفاده می کنند. با فعال كردن دستگاه، آب بخار شده و هنگام استنشاق، نیكوتین به عنوان بخار به ریه ها منتقل می شود.

خطرات و عوارض سیگار الکترونیکی

 سیگارهای الکترونیکی و  JUUL | پزشکت

سوزاندن سیگار و استنشاق دود، ریه ها و جریان خون را در معرض مواد شیمیایی و ترکیبات مختلف قرار می دهد. حتی خطر ابتلا به یکسری از مسائل بهداشتی را در فرد افزایش می دهد.

سیگار های الکترونیکی این دود را کاملاً از بین می برند، در عوض نیکوتین بخار شده را از طریق یک عنصر گرم کننده منتقل می کنند. با این حال، بخار شدن ترکیبات موجود در آب بخار سیگار الکترونیکی ممکن است عوارض جانبی و خطرات سلامتی خود را داشته باشد.

عوارض جانبی ناشی از استفاده از سیگار الکترونیکی طبیعی است. استفاده از سیگار های الکترونیکی، JUUL یا سایر دستگاه های بخار دهنده ممکن است باعث عوارض زیر شود:

این عوارض ممکن است هنگامی که فرد برای اولین بار از محصولات vape استفاده می کند شایع باشد. اما احتمال دارد با گذشت زمان برطرف شود. در صورت قطع استفاده از دستگاه های vape، ممکن است آنها از بین بروند.

بخار آب سیگار الکترونیکی ذرات بخار و ذرات بسیار کوچک بخار ایجاد می کند. این ذرات فوق ریز می توانند به اعماق ریه ها از جمله کوچکترین مجاری تنفسی موسوم به برونشیول برسند. ذرات موجود در این برونشیول ها ممکن است باعث آسیب و التهاب و زخم شدن این بافت ها شود.

 علاوه بر این، یک مطالعه در Pediatrics خاطر نشان می کند که این ذرات فوق ریز ممکن است به سیستم گردش خون راه پیدا کنند. حتی به طور بالقوه باعث التهاب و بیماری های قلبی عروقی شوند.

خطرات طولانی مدت از سیگار های الکترونیکی

 سیگارهای الکترونیکی و  JUUL | پزشکت

دستگاه های Vape نسبتاً جدید هستند و درک خطرات طولانی مدت هنوز دشوار است. سیگار های الکترونیکی و دستگاه های، vape بدن را در معرض چندین ماده بالقوه مضر قرار می دهد و قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در معرض این مواد خطرات خاص خود را دارد.

خطرات احتمالی در مصرف طولانی مدت سیگار های الکترونیکی،  عبارتند از:

  • مسائل تنفسی
  • آسیب به بافت ریه
  • مشکلات تولید مثلی
  • مسائل مربوط به گردش خون

با این حال، وقتی صحبت از ارتباط مستقیم سیگار های الکترونیکی با خطر طولانی مدت می شود، هنوز تحقیقات بسیار کمی برای ادعای گسترده وجود دارد.

سیگار های الکترونیکی هنوز بدن را در معرض نیکوتین قرار می دهند که یک ماده اعتیاد آور است. علاوه بر این، وزارت بهداشت و خدمات  خاطرنشان می کند که آب مایع که شخص در ریه های خود استنشاق می کند حاوی ترکیبات دیگری است که ممکن است مضر باشند، مانند:

  • ترکیبات آلی فرار
  • ترکیبات کربونیل
  • فلزات سنگین مانند قلع، سرب و نیکل
  • طعم دهنده های طبیعی و مصنوعی که ممکن است حاوی مواد مضر باشند

 JUUL چه تفاوتی با Vape دارد؟

 سیگارهای الکترونیکی و  JUUL | پزشکت

در حالی که محصولات مارک دار JUUL و دستگاه های مشابه ممکن است متفاوت از قلم های بزرگتر Vape یا سایر دستگاه ها باشند، رفتار آنها کاملاً یکسان است. یک عنصر حرارتی آب بخار را تا زمانی که بخار شود گرم می کند و فرد این بخار را در ریه ها استشمام می کند.

در مقایسه با سایر گزینه ها، قلم های vape مانند JUUL ها آنها حداقل بخار تولید می کنند و بخار خارج شده توسط فرد به سرعت تبخیر شده و از بین می رود. ممکن است شخصی JUUL را به راحتی در جیب یا کیف خود پنهان کند و به نظر می رسد شبیه یک قلم یا درایو فلش باشد.

قلم های Vape و JUUL ها نیز به دلیل دسترسی آسان به طعم ها و محلول های مختلف، متفاوت هستند. قلم های Vape و JUUL کارتریج یا غلاف هایی را ارائه می دهند که در چند ثانیه به دستگاه متصل می شوند و فرد می تواند آنها را شارژ کند.

به جای نیکوتین رایگان، دستگاه های JUUL حاوی ترکیبی اختصاصی از نمک های نیکوتین هستند که از اثرات  دخانیات تقلید می کنند.

خطرات JUUL و عوارض جانبی آن

مانند سایر سیگار های الکترونیکی و خودکارها، JUUL دارای خطرات و عوارض جانبی بی شماری است، از جمله:

استفاده بیش از حد و نیکوتین بالا

محصولات JUUL و سایر قلم های vape خطر سو ء مصرف و استفاده بیش از حد دارند. یک غلاف JUUL حاوی 5٪ نیکوتین برابر با یک بسته سیگار است. مصرف کنندگان منظم JUUL ممکن است هنگام انتخاب این قلم های بخارپز از سایر سیگار های الکترونیکی، خود را در معرض سطح بسیار بالاتری از نیکوتین قرار دهند.

سازمان غذا و دارو (FDA) هشدار می دهد افرادي كه از اين خودكارها استفاده مي كنند ممكن است سريعتر از افرادي كه سيگار مي كشند معتاد شوند.

سمیت و حملات نیکوتین

مقادیر بالای نیکوتین در قلم های JUUL همچنین ممکن است با استفاده منظم خطر سمیت نیکوتین را افزایش دهد. این مسمومیت می تواند به موارد جدی بهداشتی مانند تشنج و شرایط عصبی منجر شود. FDA استفاده از قلم به Vape به چند مورد از تشنج مرتبط دانسته اند.

استفاده JUUL در نوجوانان

 سیگارهای الکترونیکی و  JUUL | پزشکت

محصولات JUUL به طور خاص برای نوجوانان جوان نیز جذاب است. دلایل این امر می تواند شکل ظاهری دستگاه، عطر و طعم لذت بخش و قدرت بالای منجر به “محبوبیت آن” شده است.

 در سال 2019، FDA به Juul Labs در مورد بازاریابی خود، که شامل ارتباط جوانان و سایر اقدامات برای نوجوانان جوان است، از جمله ترویج طعم های جذاب مانند انبه و مخلوط میوه هشدار داد.

 در سالهای اخیر استفاده نوجوانان از قلم های روغنی افزایش یافته است. مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) هشدار داده است که استفاده از سیگار الکترونیکی در میان دانش آموزان دبیرستانی از 1.5 درصد در سال 2011 به بیش از 20٪ در سال 2018 افزایش در دانش آموز دوره راهنمایی، این تعداد از 0.6٪ به 4.9٪  در همان دوره افزایش پیدا کرده است.

 استفاده نوجوانان از محصولات نیکوتین ممکن است به خصوص خطرناک باشد. نیکوتین در مغز در حال رشد ممکن است به سرعت منجر به اعتیاد شود. علاوه بر این، نیکوتین می تواند به رشد مغزی نوجوان آسیب برساند. اعتیاد و مصرف نیکوتین همچنین ممکن است منجر به تغییر رفتار، کاهش کنترل تکانه یا نوسانات خلقی شود.

گزینه های جایگزین سیگار الکترونیک

هیچ نوع گزینه جایگزین کاملاً بی خطر از نیکوتین وجود ندارد. تولیدکنندگان در اصل قصد داشتند سیگار های الکترونیکی راهی برای کمک به افراد سیگاری باشند تا از مصرف نیکوتین و دخانیات جلوگیری کنند. ایده این بود که با استفاده از مقادیر بسیار کمتری از نیکوتین ضمن ارائه تجربه ای مشابه سیگار کشیدن، این دستگاه ها به فرد کمک می کند تا سیگار را ترک کند.

 این محصولات اکنون به عنوان گزینه ای محبوب برای استعمال دخانیات شناخته شده اند. کسانی که قصد دارند سیگار کشیدن یا دستگاه های ویپ را ترک کنند ممکن است با استفاده از آب ویپ با مقادیر کمتری از نیکوتین شروع به ترک این عادت کنند.

استفاده از سیگار الکترونیکی تضمین کننده عدم استفاده فرد از سیگار نیست. در برخی موارد، استفاده از سیگار الکترونیکی توسط افراد غیر سیگاری و جوانان در واقع آنها را به سمت استفاده از محصولات دیگر مانند سیگار سوق می دهد. سیگار کشیدن سایر محصولات منجر به میزان افزایش نیکوتین در بدن می شود و ترک هر یک از دو نوع دارو را دشوار می کند.

 چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

هر کسی که از نیکوتین مصرف می کند باید به پزشک مراجعه کند. آنها ممکن است بتوانند توصیه های بیشتری در مورد نحوه از بین بردن بدن از نیکوتین یا ترک سریع آن ارائه دهند. هر کسی بعد از استفاده از قلم های JUUL متوجه عوارضی مانند سرفه مداوم یا دشواری در تنفس شود، باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کند.

 سخن آخر

قلم های JUUL جایگزینی برای سیگار کشیدن محسوب می شوند. اگرچه احتراق و تنباکو را از بین می برند اما مطمئن نیستند. زیرا هنوز مقادیر زیادی نیکوتین را وارد بدن می کنند. این دستگاه ها محصولی اعتیاد آور شناخته می شوند و با هر دو عوارض جانبی کوتاه مدت و بلند مدت ارتباط دارند. تحقیقات مستقیم در مورد اثرات طولانی مدت استفاده از JUUL به زمان نیاز دارد.

 افرادی که در مورد عوارض احتمالی و علائم ناشی از مصرف سیگار های الکترونیکی نگرانی هایی دارد باید برای راهنمایی های بیشتر با پزشک خود مشورت کند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/juul-side-effects#when-to-see-a-doctor

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز