لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سرماخوردگی یا سینوزیت؟

سرماخوردگی یا سینوزیت؟ | پزشکت

فهرست مطالب

سرماخوردگی یا سینوزیت؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

فرق بین سرماخوردگی و سینوزیت عمدتا در مدت زمان آنها می باشد. عفونت سینوس که به آن سینوزیت نیز گفته می شود، عفونت بسیار متداول دستگاه تنفسی فوقانی است که سالانه میلیون ها نفر را مبتلا می کند. این عفونت زمانی اتفاق میفتد که حفره های بینی متورم و ملتهب شوند. سینوزین معمولاً توسط ویروس ایجاد می شود و اغلب حتی پس از برطرف شدن سایر علائم تنفسی فوقانی نیز ادامه دارد.

این نوع عفونت ممکن است حاد یا مزمن باشد. سینوزیت حاد فقط برای مدت کوتاهی ادامه دارد، در حالی که عفونت های مزمن سینوسی بیش از شش تا هشت هفته طول می کشد یا به طور مکرر عود کرده و دوباره باز گردد.

عفونت سینوسی درمان نشده به طور بالقوه می تواند به سینوس ها آسیب برساند و منجر به عفونت گوش، کاهش بینایی یا حتی مننژیت شود، بنابراین درمان فوری آن مهم است؛ اما درمان عفونت سینوس اغلب به تأخیر میفتد زیرا افراد در مرحله اولیه عفونت سینوس را تشخیص نمی دهند. علائم اولیه عفونت سینوسی و سرماخوردگی بسیار شبیه است، معمولاً گرفتگی بینی، تب خفیف، خارش گلو و احساس خستگی در هر دو ممکن است بروز کند.

هنگام سرماخوردگی، علائم در طی سه تا پنج روز بهبود می یابند و شما در طی یک هفته احساس بهتری خواهید داشت؛ اما اگر علائم بیش از یک هفته ادامه داشته باشد، به احتمال زیاد به عفونت سینوس مبتلا هستید.

سرماخوردگی

سرماخوردگی یا سینوزیت؟ | پزشکت

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی بینی و گلو (دستگاه تنفسی فوقانی) می باشد و معمولاً بی ضرر است. بسیاری از انواع ویروس ها می توانند باعث سرماخوردگی شوند. كودكان كمتر از 6 سال در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگي هستند، اما بزرگسالان سالم هم مي توانند سالانه دو يا سه بار به آن مبتلا شوند.

علائم سرماخوردگی در بیشتر افراد طی یک هفته یا 10 روز بعد از ابتلا، بهبود می یابند. علائم ممکن است در افرادی که سیگار می کشند طولانی تر باشد. اگر علائم بهبود پیدا نکردن، به پزشکتان مراجعه کنید. علائم سرماخوردگی معمولاً یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی ظاهر می شود. علائم ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد و بیشتر شامل موارد زیر است:

  • عطسه
  • گلو درد
  • سرفه کردن
  • آبریزش بینی
  • تب درجه پایین
  • احساس ناخوشایندی (ضعف)
  • درد خفیف بدن یا سردرد خفیف

ترشحات بینی شما ممکن است شدیدتر شود و به رنگ زرد یا سبز تغییر رنگ دهد زیرا سرماخوردگی روندی است که باید دوره خودش را طی کند. این علائم، نشان دهنده عفونت باکتریایی نیستند.

سینوزیت

سینوزیت بیماری حاد یا مزمنی است که می تواند در اثر ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها، آلرژی یا حتی یک واکنش خود ایمنی ایجاد شود. درد در معابر بینی می تواند نشانه ای از سینوزیت باشد. پزشکان اغلب از سینوزیت به عنوان رینوزینوزیت استفاده می کنند، زیرا التهاب سینوس ها تقریباً همیشه با التهاب بینی معروف به رینیت رخ می دهد، هم در بزرگسالان و هم در کودکان می تواند تأثیر بگذارد. سینوزیت همیشه شامل تورم بینی و ایجاد مخاط است، اما انواع مختلفی وجود دارد و آنها می توانند در مدت زمان مختلفی دوام داشته باشند.

سینوزیت حاد. این تا 4 هفته ادامه دارد و شایع ترین نوع آن است.
سینوزیت تحت حاد. علائم طولانی تر از دوره حاد طبیعی، بین 4 تا 12 هفته است.
سینوزیت مزمن. علائم بعد از 12 هفته ادامه دارند. ممکن است نیاز به درمان آسیب زننده و احتمالاً عمل جراحی باشد.

زمان بهبودی و درمان به نوع آن بستگی دارد. بسته به طول و شدت عفونت علائم متفاوت است. اگر بیمار دو یا چند مورد از علائم زیر همراه با ترشحات ضخیم، سبز یا زرد بینی داشته باشد، ممکن است به سینوزیت حاد مبتلا شود.

فرق بین علائم سینوزیت و سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی یا سینوزیت؟ | پزشکت

برخی از علائم عفونت سینوسی که می تواند به شما در تشخیص آن از سرماخوردگی کمک کند، عبارتند از:

درد در صورت در تفاوت بین سینوزیت و سرماخوردگی

یکی از بهترین راه ها برای تشخیص سرماخوردگی و عفونت سینوسی درد و فشاری است که به دلیل عفونت در صورت خود احساس می کنید. درد ناشی از عفونت سینوسی می تواند در بینی و اطراف آن، در فک بالا و دندان ها و بین چشم رخ می دهد. تجمع مخاط در سینوس ها همچنین باعث احساس سنگینی یا فشار در صورت شود. وقتی سر خود را به جلو می برید یا مناطقی را که روی حفره های سینوس قرار دارند لمس می کنید، درد ممکن است بیشتر باشد. همچنین، سینوس های فک بالا که در زیر چشم قرار دارند ممکن است هنگام فشار یا لمس دردناک باشند. با کاهش التهاب و برطرف شدن عفونت، درد از بین می رود.

ترشحات زرد یا مایل به سبز بینی در تفاوت بین سینوزیت و سرماخوردگی

ترشحات بینی تغییر سبز، زرد یا مایل به خون نشانه دیگری از عفونت سینوس است. این عمدتا به دلیل حمله ویروس به سیستم بدن است که باعث تغییر رنگ ترشحات می شود.

ترشحات همچنین ممکن است به سمت پایین گلو جاری و منجر به احساس قلقلک یا احساس خارش در پشت گلو شود.

همچنین ترشحات ناشی از سینوزیت ها می تواند غلیظ شده و به سختی از بینی خارج شود. این تمایز عمده دیگر بین عفونت سینوسی و سرماخوردگی است. ترشحات بینی در سرماخوردگی معمولی، ماهیتی شفاف و مایع دارند.

بلغم یا خلط در تفاوت بین سینوزیت و سرماخوردگی

سرفه غالباً همراه با عفونت سینوس ها رخ می دهد. اما بسیاری از افراد تصور می كنند كه علت آن سرماخوردگی یا برونشیت است. سرفه به دلیل عفونت سینوسی معمولاً در شب و صبح بدتر می شود. دلیل اصلی این امر این است که وقتی دراز می کشید، سینوس ها از پشت گلو تخلیه شده و باعث تجمع ترشحات در پشت حلق بینی می شود. این نوع سرفه ها از پشت گلو منجر به تشکیل بلغم می شوند. بلغم حاوی باکتری ها یا ویروس و همچنین سلول های التهابی است که در پاسخ به عفونت تولید می شوند. بدن سعی می کند بلغمی که از طریق سرفه به ریه ها وارد می شود را دفع کند.

گرفتگی بینی در تفاوت بین سینوزیت و سرماخوردگی

سرماخوردگی یا سینوزیت؟ | پزشکت

گرفتگی بینی یکی از علائم کلاسیک عفونت سینوسی و سرماخوردگی است. اما معمولاً گرفتگی ناشی از سینوزیت بیشتر طول می کشد.

این علامت عمدتا به دلیل رگ های خونی ملتهب در سینوس ها است. سینوس های ملتهب ممکن است تنفس از طریق بینی را نیز برای شما دشوار کند و به این ترتیب احساس گرفتگی بینی کنید. علاوه بر آن، صدای شما ممکن است گرفته به نظر برسد. برای تسکین مشکل، بخار را استنشاق کنید یا دوش آب گرم بگیرید تا مخاط رقیق شود، بنابراین دفع آن راحت تر است.

سردرد در تفاوت بین سینوزیت و سرماخوردگی

یکی دیگر از علائم بسیار شایع عفونت سینوسی سردرد است، اما اکثر مردم آن را با سردرد تنشی اشتباه می گیرند. عفونت سینوس باعث می شود ناحیه بینی و همچنین پیشانی آن چنان گرفتگی داشته باشد که صدمه ببیند و منجر به سردرد شود. همچنین، التهاب در ناحیه بینی باعث سفت شدن عضلات اطراف پیشانی و بالای سر می شود و سردرد را حتی بیشتر می کند.

سردرد می تواند یک طرفه (از یک طرف) یا دو طرفه (از هر دو طرف) باشد. این نوع سردرد معمولاً هنگامی که به جلو خم و صبح بیدار می شوید، بدتر خواهند شد. همچنین اگر دمای محیط به طور ناگهانی تغییر کند، درد می تواند بدتر شود؛ مانند زمانی که در خارج از خانه بسیار گرم است و وارد یک ساختمان تهویه مطبوع می شوید.

بوی بدن دهان در تفاوت بین سینوزیت و سرماخوردگی

بوی بد دهان که از نظر پزشکی به عنوان هالیتوز شناخته می شود، یکی دیگر از علائم رایج عفونت سینوسی است.

پشت زبان که در گلو قرار دارد، محل زندگی باکتری هایی است که باعث بوی بد دهان می شوند. در طی عفونت سینوس، مخاط اضافی که تولید می شود اغلب به پشت حلق انتقال پیدا می کند. از آنجا که باکتری ها در مخاط تجمع پیدا می کنند، باعث بوی بد دهان می شود. این نوع بوی بد دهان معمولاً پس از برطرف شدن عفونت سینوس از بین می رود. برای بهبود بوی نفس خود، بهداشت دهان و دندان را با دو بار مسواک زدن در روز و نخ دندان کشیدن یکبار در روز حفظ کنید. همچنین می توانید از دهان شویه با طعم نعنا استفاده کنید.

دندان درد در تفاوت بین سینوزیت و سرماخوردگی

سرماخوردگی یا سینوزیت؟ | پزشکت

درد در دندان های فوقانی یک علامت نسبتاً رایج عفونت سینوسی است. این درد نشانه وجود یک مشکل واقعی در دندان نیست. بلکه درد به دلیل جمع شدن فشار در حفره های سینوس در نواحی مختلف صورت ایجاد می شود که احساس درد دندان بدی را ایجاد می کند.

همچنین، این درد دو طرفه است، به این معنی که در دو طرف صورت ایجاد می شود و دندان های بالای پشت که به سینوس های فک بالا نزدیک هستند را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر به طور مداوم دندان درد دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود که این درد به دلیل عفونت سینوس یا سایر مشکلات دندانی مانند بیماری پریودنتال، ساییدن دندان، حفره یا آبسه دندان است.

چرک گوش در تفاوت بین سینوزیت و سرماخوردگی

همراه با گرفتگی بینی، عفونت سینوسی می تواند باعث گرفتگی گوش شود. کودکان کوچک حتی ممکن است از درد خفیف گوش شکایت کنند. سینوس ها و گوش های شما در داخل سر بهم اتصال پیدا می کنند؛ بنابراین، احتقان و التهاب مجاری بینی می تواند فشار گوش شما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، تجمع فشار در گوش داخلی گاهی می تواند باعث احساس سرگیجه شود

منابع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/symptoms-indicate-sinus-infection-not-cold.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1570844/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3423854/

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز