لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

سرطان گره های لنفاوی

سرطان گره های لنفاوی | پزشکت

فهرست مطالب

سرطان گره های لنفاوی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سرطان گره های لنفاوی به عنوان لنفوم و یا غدد لنفاوی شناخته می شود. گره های لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و می توانند تحت تأثیر هر سرطانی قرار بگیرند. وقتی سلولهای سرطانی در غدد لنفاوی شروع می شوند، سرطان به عنوان لنفوم شناخته می شود. سلول های سرطانی همچنین می توانند از نواحی دیگر بدن شروع شده و به غدد لنفاوی انتشار یابند، این فرآیند معروف به متاستاز است. سپس می توانند از طریق سیستم لنفاوی به مناطق دیگر بدن گسترش یافته و سرطان را جدی تر کرده و درمان آن را دشوار کنند. یکی از اولین علائم سرطان در غدد لنفاوی معمولاً لنفادنوپاتی است که به التهاب غدد لنفاوی اشاره دارد.

عملکرد گره های لنفاوی

غدد لنفاوی بخشی از سیستم لنفاوی و عنصری مهم در سیستم ایمنی بدن ما هستند. سیستم لنفاوی مایعی که خارج از جریان خون در سراسر بدن است را جمع می کند. این مایع شفاف معروف به لنف می تواند حاوی مواد زائد، باکتری ها و ویروس ها باشد. همچنین اکسیژن و سایر مواد مغذی را به سلول های بدن منتقل می کند. لنف می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند. زیرا حاوی گلبول های سفید خون است که به لنفوسیت ها معروف است.

همانطور که عروق لنفاوی، مایع را در اطراف بدن حرکت می دهند، گره های لنفاوی به عنوان فیلتر مواد مضر مانند ویروس ها یا باکتری ها عمل می کنند. غدد لنفاوی، حاوی سلول های ایمنی هستند که به مواد مضر حمله کرده و از انتشار آن در بدن جلوگیری می کنند. غدد لنفاوی در کل بدن از جمله زیر بازوها، گردن و کشاله ران پخش می شود.

در صورت هر گونه اختلال در عملکرد غدد لنفاوی، مانند سرطان یا عفونت، ممکن است اندازه آنها رشد کند. این وضعیت، تورم لنفادنوپاتی نامیده می شود و در نتیجه تلاش گره ها برای فیلتر کردن مواد مضر رخ می دهد. علل احتمالی لنفادنوپاتی شامل عفونت، آسیب به غدد لنفاوی، داروها، اختلالات سیستم ایمنی بدن و سرطان است. سرطان هایی که بیشتر مسئول بزرگ شدن غدد لنفاوی هستند، لنفوم و سرطان خون می باشند. غدد لنفاوی متورم نسبتاً شایع بوده و بندرت به معنی سرطان هستند.

انواع سرطان غدد لنفاوی

سرطان گره های لنفاوی | پزشکت

برای ابتلا به سرطان در غدد لنفاوی دو احتمال وجود دارد ابتدا سرطان های غدد لنفاوی اولیه تحت نام لنفوم دسته بندی می شوند و از غدد لنفاوی شروع می شوند. سرطان های غدد لنفاوی ثانویه در مناطق دیگر بدن شروع شده و سپس از طریق متاستاز به غدد لنفاوی انتشار می یابد.

لنفوم

لنفوم شایع ترین نوع سرطان خون است و از لنفوسیت ها نشات می گیرد. هنگامی که این سلول ها جهش یافته و سرطانی شدند، می توانند به غدد لنفاوی، طحال، مغز استخوان و سایر اندام ها انتشار یابند.

انواع لنفوم وجود دارد.

  • لنفوم هوچکین نوعی سرطان نادر است که از سلول های Reed-Sternberg (لنفوسیت های بزرگ غیرطبیعی که ممکن است بیش از یک هسته داشته باشند) نشات می گیرد. این بیماری می تواند در هر نقطه از بدن شروع شود، اما بیشتر در قسمت بالای بدن مانند قفسه سینه، گردن یا زیر بغل دیده می شود. معمولاً از طریق سیستم لنفاوی گسترش می یابد و باعث لنفادنوپاتی در مناطقی می شود که درگیر آن هستند .
  • لنفوم غیر هوچکین به هر لنفومی گفته می شود که سلولهای Reed-Sternberg را درگیر نکند. 90 نوع مختلف لنفوم غیر هوچکین وجود دارد و هر ساله 81،560 نفر در ایالات متحده تشخیص داده می شوند. شایعترین مکان های ایجاد لنفوم غیر هوچکین غدد لنفاوی، طحال، مغز استخوان، تیموس، دستگاه گوارش و لوزه ها و آدنوئیدها هستند. اغلب باعث لنفادنوپاتی عمومی در کل بدن می شود.
متاستاز غدد لنفاوی

وقتی سلول های سرطانی از محل اولیه خود جدا می شوند، می توانند از طریق رگ های خونی یا سیستم لنفاوی حرکت کنند. هنگامی که آنها از طریق سیستم لنفاوی حرکت می کنند، با نزدیکترین غدد لنفاوی تماس برقرار می کنند. خوشبختانه این سلول های سرطانی معمولاً قبل از شروع به تکثیر تخریب می شوند. بعضی اوقات می توانند به گره لنفاوی متصل شده و در آنجا شروع به تکثیر کنند.

همچنین امکان عبور سلول های سرطانی از طریق رگ های خونی وجود دارد. ، آنها می توانند به مناطقی از بدن بروند که از تومور اولیه بسیار دور هستند. در این وضعیت، سرطان ممکن است در غدد لنفاوی دور از تومور اصلی انتشار یابد. زیرا تومور جدیدی در اندام دیگری ایجاد می شود. شایع ترین علائم سرطان متاستاتیک ضعف، کاهش ناخواسته وزن، درد و تنگی نفس است.

علائم سرطان غدد لنفاوی

سرطان گره های لنفاوی | پزشکت

علائم سرطان غدد لنفاوی می تواند شبیه ویروس سرماخوردگی باشد و معمولاً به این معنی است که بدن شما در حال مبارزه با عفونت است. ممکن است تب، لرز، تعریق و کمبود انرژی یا خستگی را تجربه کنید. شایعترین علامت سرطان در غدد لنفاوی، لنفادنوپاتی است.

غدد لنفاوی طبیعی، خیلی کوچک هستند که با انگشتان احساس نمی شوند. اگر در زیر بغل، گردن یا کشاله ران خود احساس توده های کوچک و سختی را مشاهده کردید، این می تواند به معنی تورم غدد لنفاوی شما باشد. به خودی خود، هیچ یک از این علائم به معنای سرطان نیستند. علل شایع آن ویروسی مانند استرپتوکوک گلو یا مونونوکلئوز است.

در سرطان لنفاوی چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

از آنجا که علائم سرطان غدد لنفاوی شبیه به علائم بسیاری از بیماری های دیگر است، تشخیص اینکه چه زمانی به پزشک مراجعه کنید می تواند چالش برانگیز باشد. بهترین اقدام این است که در مورد هرگونه تغییر یا نگرانی با پزشک خود مشورت کنید. به خصوص در صورت بروز علائم زیر بهتر است حتما به پزشک مراجعه شود:

  • تب مداوم
  • عرق شبانه
  • التهاب غدد لنفاوی بدون علائم دیگر
  • کاهش یا ضعف وزن غیر قابل توضیح
  • احساس توده های سخت یا لاستیکی
  • علائمی که بیش از دو تا چهار هفته طول می کشد.
  • احساس گره های سخت در اطراف ترقوه یا دکمه شکم

وجود سلول های سرطانی در غدد لنفاوی بدون تورم امکان پذیر است. در صورت بروز علائم جدید یا بدتر شدن از مراجعه به پزشک خود دریغ نکنید.

تشخیص سرطان غدد لنفاوی

سرطان گره های لنفاوی | پزشکت

تنها راه تشخیص سرطان در غدد لنفاوی، نمونه برداری یا بیوپسی است. پزشک با پرسیدن سوالاتی در زمینه سابقه بیماری فرد و انجام معاینه فیزیکی، تشخیص را شروع می کند. نوع بیوپسی که پزشک برای انجام آن انتخاب می کند به وضعیت گره لنفاوی و سایر علائم شما بستگی دارد.

پزشک ممکن است یک غدد لنفاوی کامل را خارج کند، که به آن بیوپسی خارج شده گفته می شود. برداشتن بخشی از گره لنفاوی را بیوپسی برشی می نامند. از بین بردن یک غدد لنفاوی، بیوپسی و از بین بردن چند گره، کالبد شکافی یا نمونه برداری از غدد لنفاوی نامیده می شود.

پزشک همچنین می تواند نمونه برداری از سوزن را انجام دهد، در طی آن سلول های گره لنفاوی با یک سرنگ برداشته و تحت میکروسکوپ بررسی می شوند. نمونه برداری از سوزن کمتر تهاجمی است، اما همیشه یک نمونه به اندازه کافی بزرگ برای تأیید تشخیص ارائه نمی دهد. این معمولاً هنگامی انجام می شود که پزشک به دنبال علت دیگری در تورم غدد لنفاوی مانند عفونت مشکوک باشد. در بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNA) از سوزن بسیار نازکی برای از بین بردن سلولها از غده لنفاوی استفاده می شود، در حالی که در بیوپسی سوزن هسته از سوزن بزرگتر استفاده می شود.

پس از بدست آوردن نمونه، یک آسیب شناس نمونه را زیر میکروسکوپ بررسی می کند. اگر سرطان ثانویه در غدد لنفاوی وجود داشته باشد، سلول ها از اندام اولیه به سلول ها شبیه می شوند.

یک آسیب شناس نمونه را با استفاده از فلوسیتومتری یا ایمونوهیستوشیمی ارزیابی می کند. در این فرایندها، نمونه با آنتی بادی هایی که به پروتئین های خاصی متصل می شوند، درمان می شود.

اگر تیم پزشکی شما مشکوک به ابتلا به سرطان اولیه که متاستاز کرده است، ممکن است برای یافتن مناطق کوچک لنفوم، اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) توصیه شود.

مرحله بندی سرطان گره های لنفاوی

غدد لنفاوی نقش مهمی در نحوه مرحله بندی سرطان دارند. مرحله بندی برای تعیین محل سرطان و میزان پیشرفت آن، لازم است. انتخاب گزینه درمانی به مرحله سرطان بستگی دارد.

هنگامی که تیم پزشکی شما محل اصلی سرطان را تشخیص دادند، غدد لنفاوی اطراف را بررسی می کنند تا میزان انتشار آن مشخص شود. وقتی هیچ سرطانی در غدد لنفاوی وجود نداشته باشد، مقدار N برابر 0 در نظر گرفته می شود. معمولاً هرچه مرحله سرطان پایین تر باشد، درمان آن آسان تر است.

درمان سرطان گره های لنفاوی

سرطان گره های لنفاوی | پزشکت

درمان لنفوم معمولاً شامل ترکیبی از شیمی درمانی، پرتودرمانی، ایمنی درمانی و جراحی است. بیماران مبتلا به لنفوم غیر هوچکین ممکن است به پیوند مغز استخوان، پیوند سلول های بنیادی یا سلول درمانی CAR T نیز نیاز داشته باشند. از جراحی معمولاً فقط برای تشخیص استفاده می شود.

هنگامی که نیاز به برداشتن یک غدد لنفاوی است، معمولاً با بیهوشی عمومی انجام می شود. سپس گره لنفاوی همراه با بافت لنفاوی اطراف و بافت نرم برداشته شده و کالبد شکافی می شود. یکی از رایج ترین عوارض جانبی لنفادنکتومی، لنف ادم است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که مایع لنفاوی دیگر به درستی تخلیه نشود و در محل گره لنفاوی برداشته شده منتشر شود. سایر عوارض جانبی احتمالی جراحی شامل بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد و برافروختگی پوست در محل است.

متأسفانه، وقتی تومور اولیه به غدد لنفاوی انتشار یابد، احتمال عود مجدد آن بیشتر است. به همین دلیل، سرطانی که به غدد لنفاوی انتشار یافته است، معمولاً با پرتودرمانی و شیمی درمانی و همچنین با جراحی درمان می شود.

سخن آخر

هرگاه متوجه بزرگ شدن یا سخت شدن غدد لنفاوی شده اید، طبیعی است که احساس اضطراب کنید. اما به یاد داشته باشید سرطان معمولاً در موارد کمی رخ می دهد. با این حال، مهم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید تا دلیل تورم آنها و همچنین نیاز به درمان را بفهمید. تشخیص زودرس سرطان می تواند در میزان موفقیت درمان آن موثر باشد.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/lymph-nodes-cancer-5094150

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید.با چه ازمایش خونی سرطان خون و سرطان لنفاوی مشخص میشه ؟؟
    لطفا جواب بدین ممنون .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز