لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رژیم غذای برای مبارزه با بواسیر

رژیم غذای برای مبارزه با بواسیر | پزشکت

فهرست مطالب

رژیم غذای برای مبارزه با بواسیر

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بواسیر شامل رگه های متورم در مقعد و قسمت های پایین رکتوم می باشد که در صورت عدم درمان می تواند منجر به بروز لخته یا برآمدگی شود. درمان بواسیر احتمالاً نیاز به عمل جراحی دارد. اما خوشبختانه، برخی از غذاها می توانند به تسکین علائم و حتی در وهله اول به جلوگیری از بروز آن کمک کند. بر همین اساس ما سعی کردیم برای کمک به شما رژیم غذای برای مبارزه با بواسیر را در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم.

حبوبات

هنگام تلاش برای جلوگیری از شعله ور شدن شمع ها، یکی از مهمترین قوانین این است که به اندازه کافی فیبر بخورید. دو نوع فیبر در مواد های غذایی وجود دارند. فیبر های محلول که در دستگاه گوارش ژلی را تشکیل می دهد و توسط باکتری های معده قابل هضم هستند اما فیبر نامحلول به حجیم شدن مدفوع کمک می کند. برای داشتن یک دستگاه گوارشی سالم، به هر دو فیبر محلول و نامحلول نیاز نیاز دارید. حبوبات دانه های خوراکی گیاهان در خانواده Fabaceae هستند. آنها شامل موارد زیر می باشند:

  • لوبیا
  • نخود
  • عدس
  • سویا
  • بادام زمینی
  • نخود فرنگی

حبوبات هر دو نوع فیبر را برای بدن شما تامین می کنند اما آن ها بیشتر حاوی فیبرهای محلول هستند. به عنوان مثال، 1 فنجان (198 گرم) عدس پخته شده تقریباً 16 گرم فیبر دارد. این تقریباً نیمی از مصرف فیبر توصیه شده را برای شما تامین می کند. اکثر بزرگسالان باید 21 تا 38 گرم فیبر را در روز دریافت کنند، البته این بسته به سن و جنس افراد ممکن است متفاوت باشد. عدس و سایر حبوبات می توانند حجم مدفوع را افزایش داده و از بروز یبوست جلوگیری می کند که این عامل می تواند به جلوگیری از بواسیر یا تسکین علائم آن کمک کند.

غلات کامل

رژیم غذای برای مبارزه با بواسیر | پزشکت

غلات کامل مانند حبوبات به عنوان گیاهان دارویی در نظر گرفته می شوند. آنها جوانه، سبوس و آندوسپرم خود را که دارای اجزای مفیدی مانند فیبر هستند، حفظ می کنند. غلات کامل سرشار از فیبر نامحلول هستند. بر همین اساس به حرکت هضم کاهش درد و ناراحتی همراه با بواسیر کمک می کنند. برای کاهش و یا تسکین علائم بواسیر می توانید بلغور جو دوسر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بلغور جو دوسر حاوی نوع خاصی از فیبر محلول به نام بتا گلوکان است که در عملکرد باکتری های مفید روده موثر هستند.

 کلم بروکلی و سایر سبزیجات ترد

سبزیجات ترد شامل کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم، تربچه و شلغم و کلم است.

در حالی که آنها به دلیل خاصیت ضد سرطانی بودنشان مشهور هستند ، اما مقدار قابل توجهی از فیبر نامحلول بدن را نیز تامین می کنند به عنوان مثال، 1 فنجان (76 گرم) کلم بروکلی خام حدود 2 گرم فیبر غذایی را تأمین می کند که همگی نامحلول هستند. علاوه بر این، سبزیجات ترد حاوی گلوکوزینولات، یک ماده شیمیایی گیاهی است که می تواند توسط باکتری های روده تجزیه شود. یک مطالعه در 17 بزرگسال نشان داد که افزایش مصرف سبزیجات صلیبی به میزان 6.4 گرم در هر پوند (14 گرم در کیلوگرم) از وزن بدن میکروبیوم روده را در عرض 2 هفته متنوع کرد. تنوع باکتری های روده به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین فیبر نامحلول موجود در این سبزجات در جلوگیری از بروز بواسیر تاثیر زیادی دارد.

کنگر فرنگی

کنگر فرنگی حاوی فیبر زیادی است و مانند بسیاری از غذاهای سرشار از فیبر در تغذیه باکتری های مفید روده کمک می کند. بررسی ها نشان داده که اینولین (نوعی فیبر محلول در کنگر فرنگی) تعداد باکتریهای مفید روده مانند Bifidobacteria و Lactobacilli را افزایش می دهد و ممکن است با سالم نگه داشتن روده از بروز شمع ها جلوگیری کرده و باعث تسکین علائم آن شود.

سبزیجات ریشه ای

رژیم غذای برای مبارزه با بواسیر | پزشکت

سبزیجات ریشه ای مانند سیب زمینی شیرین، شلغم، چغندر، هویج و سیب زمینی پر از مواد مغذی بوده و آنها سرشار از فیبر سالم روده هستند که حاوی حدود 5-5 گرم در هر وعده هستند. علاوه بر این، سیب زمینی های پخته شده و سرد شده حاوی نوعی کربوهیدرات معروف به نشاسته مقاوم هستند که بدون هضم از دستگاه گوارش عبور کرده؛ و مانند فیبر محلول، به تغذیه باکتری های مفید روده کمک می کند و با پیشگیری از بروز یبوست ممکن است علائم شمع را تسکین دهد. بهترین راه برای ترکیب سبزیجات ریشه ای در رژیم غذایی این است که آن ها را بو داده یا بخارپز کرده و یا بجوشانید. آن ها جایگزین مناسبی برای سیب زمینی سرخ کرده هستند.

کدو

کدو انواع مختلفی دارد و تا حدودی می توان انواع آن در تمام فصول در دسترس قرار دارند. در بین آن ها کدوی حلوایی فیبر بیشتری دارد که می تواند در مقابله با بواسیر نقش موثری داشته باشد. می توانید برای کمک به سلامت دستگاه گوارش خود کدحلوایی را آب پز کنید و با سس بخورید.

فلفل دلمه ای

رژیم غذای برای مبارزه با بواسیر | پزشکت

یکی دیگر از سبزیجات عالی برای تسکین علائم بواسیر، فلفل دلمه ای است. هر فنجان (92 گرم) فلفل دلمه ای خرد شده 2 گرم فیبر مورد نیاز بدن را تشکیل می دهد. فلفل دلمه ای با مقدار 93٪ آب تا حدودی به عنوان آب رسان در نظر گرفته می شود که در کنار فیبر، باعث می شود مدفوع راحت تر عبور کرده و مانع از یبوست شود.

کرفس

کرفس همانند فلفل دلمه ای آب و همچنین فیبر زیادی دارد که مدفوع را نرم می کند و نیاز به زور زدن در هنگام دفع مدفوع را کاهش می دهد. یک ساقه بزرگ، 28 تا 31 سانتی متر کرفس 1 گرم فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کند و از 95٪ آب تشکیل شده است. شما می توانید این سبزی ترد را درون سالادها خرد و یا آن را به سوپ یا خورشت اضافه کنید.

خیار و خربزه

خیار و خربزه مانند فلفل دلمه ای و کرفس، روش های خوشمزه ای برای وارد کردن فیبر و آب به دستگاه گوارش هستند.

آلوهای خورشیدی

آلوها ملین طبیعت به حساب می آیند. بررسی ها نشان می دهد که خوردن مقدار متوسط ​​حداکثر 10 آلو در روز می تواند قوام مدفوع و تحرک دستگاه گوارش را در بین مبتلایان به یبوست بهبود بخشد. این خاصیت آلو نه تنها به فیبر بلکه سوربیتول نیز نسبت داده می شود. سوربیتول یک الکل قند است که روده آن را به خوبی هضم نمی کند و باعث جذب آب در دستگاه گوارش می شود و مدفوع را نرم و نیاز به حرکت دفع مدفوع را تحریک می کند.

گلابی

رژیم غذای برای مبارزه با بواسیر | پزشکت

یک گلابی متوسط نزدیک به 6 گرم فیبر دارد که 22٪ از نیاز روزانه فیبر شما را تامین می کند. حتما این میوه را با پوست مصرف کنید، زیرا پوست آن حاوی مقدار زیادی فیبر نامحلول است.

سیب
  • سیب مانند گلابی، دارای مقدار چشمگیر فیبر است.
  • به عنوان مثال، یک سیب متوسط ​​تقریباً 5 گرم فیبر دارد.

علاوه بر این، برخی از این حاوی پکتین است. پکتین فیبر محلولی است که باعث ایجاد قوام ژل مانند در دستگاه گوارش می شود؛ و به نرم شدن و حجیم کردن مدفوع کمک می کند، زورزدن برای دفع را کاهش داده و از ناراحتی های مربوط به بواسیر جلوگیری می کند.

تمشک

در حالی که انواع توت ها دارای فیبر هستند، تمشک به عنوان یک نیروگاه بسته بندی شده فیبر شناخته می شود. به سادگی 1 فنجان (123 گرم) تمشک خام 8 گرم فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کند.

موز

موز با داشتن پکتین و نشاسته مقاوم یک ماده غذایی ایده آل برای ترکیب در رژیم غذایی برای تسکین علائم بواسیر است. یک موز متوسط، 18-20 سانتی متر 3 گرم فیبر دارد و یک میوه عالی برای تسکین علائم بواسیر است.

مایعات

هیدراته ماندن به نرمتر و راحت تر شدن مدفوع کمک می کند. میزان مصرف آب میزان بستگی به سن، جنس و میزان فعالیت شما دارد. برای طعم دار کردن آب روزانه خود می توانید آن را با برش های لیمو یا انواع توت ها خوشمزه کنید.

موارد منع مصرف غذایی برای بواسیر 

رژیم غذای برای مبارزه با بواسیر | پزشکت

بهترین راه برای جلوگیری از بواسیر، کم کردن مصرف غذاهای است که فیبر کمتری دارند چون آن ها می تواند یبوست را  و حتی علائم بواسیر را بدتر کنند.

برای پیشگیری و یا بدتر شدن علائم بواسیر بهتر است از خوردن موارد زیر خودداری کنید.

  • محصولات لبنی. اینها شامل شیر، پنیر و انواع دیگر است.
  • غذاهای شور.غذاهای شور ممکن است باعث نفخ شوند و بواسیر را حساس تر کنند.
  • آرد سفید. محصولاتی که از این نوع آرد تهیه می شوند شامل نانهای سفید، ماکارونی و شیرینی است.
  • گوشت قرمز.  گوشت قرمز برای هضم به زمان زیادی نیاز دارد و ممکن است یبوست را بدتر کند.
  • گوشت های فرآوری شده. این غذاها فیبر کم و سدیم زیادی دارند و خطر ابتلا به یبوست را افزایش می دهند.
  • غذاهای سرخ شده. هضم غذاهای سرخ شده تا حدودی ممکن است سخت و دشوار باشد.

همچنین باید از مصرف غذاهای زیر خودداری شود:

  • غذاهای ادویه دار.  غذاهای تند ممکن است باعث افزایش درد و ناراحتی همراه با بواسیر شوند.
  • نوشیدنی های کافئین دار. این نوشیدنی ها، به خصوص قهوه، ممکن است مدفوع را سخت کرده و دفع آن را دردناک تر کند.
  • سوء مصرف الکل. مصرف الکل مانند نوشیدنی های کافئین دار، نوشیدنی های الکلی می توانند مدفوع را خشک کرده و ناراحتی شمع ها را تشدید کنند.

خط آخر

بواسیر یا شمع ها می توانند درد و ناراحتی زیادی ایجاد کنند. در حالی که برخی از غذاها ممکن است علائم آن را بدتر کنند، برخی دیگر می توانند بسیار مفید باشند. افزایش فیبر ممکن است به کاهش علائم بواسیر کمک کند. غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه ها دارای فیبر هستند. خوردن بیشتر از آنها ممکن است در حفظ منظم و دفع یبوست و بواسیر موثر باشد. با این حال، اگر علائم شما بهبود نیافته یا وخیم تر شود، به پزشک خود مراجعه کنید تا بهترین برنامه درمانی را برای شما تعیین کند.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/food-for-piles

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز