لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

از بین بردن ساس ها با راهکارهای طبیعی

از بین بردن ساس ها | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ساس ها حشرات کوچکی هستند که از خون موجودات دیگر مانند انسان تغذیه می کنند. ساس ها بال ندارند. این حشرات معمولا در درز تشک ها و رختخواب ها زندگی می کنند. به همین علت به آنها ساس رختخواب گفته می شود. خلاص شدن از شر ساس ها کار ساده ای نیست. موثرترین راه از بین بردن ساس ها استفاده از سموم شیمیایی است. متأسفانه، این کار در بسیاری از مواقع امکان پذیر نیست. استفاده از سموم شیمیایی برای افراد مبتلا به آلرژی، خانم های باردار، حیوانات خانگی یا کودکان خردسال مضر است. خوشبختانه روش هایی دفع ساس ها با راهکارهای طبیعی نیز وجود دارد که به کمک آنها می توانید ساس ها را از بین ببرید.

دفع ساس ها با راهکارهای طبیعی

آلودگی را مهار کنید.

تمام وسایل منزل را بیرون آورده و ببینید که کدام یک از این وسایل بلااستفاده است. هر وسیله ای که دیگر نمی خواهید و نیازی به آن ندارید را جدا کنید. وسایل اضافه را درون کیسه های پلاستیکی قرار داده و دور بریزید. با این کار، کنار آمدن با مشکل ساس برای شما راحت تر خواهد شد.

اگر می خواهید وسیله ای را از یک اتاق آلوده به ساس خارج کنید، آن را درون یک سطل با درپوش محکم قرار دهید. این کار از پخش شدن ساس ها و آلوده شدن قسمت های دیگر منزل پیشگیری می کند.

لباس ها را با آب داغ بشویید.

از بین بردن ساس ها | پزشکت

همه ملافه ها و لباس ها را در دمای بالا بشویید. برای پیشگیری از آلوده شدن مجدد لباس ها، آنها را در کیسه های پلاستیکی یا سطل ها نگهداری کنید. اگر لباس یا ملافه ای در منزل قابل شستشو نیست، آن را به خشکشویی ببرید. همچنین می توانید لباس ها را با قرار دادن در خشک کن به مدت 15 دقیقه با درجه حرارت بالا تمیز کنید.

بسته به شدت آلودگی، هفته ای یک یا دو بار باید همه چیز را با آب داغ بشویید. شستشوی لباس ها را حتی پس از از بین رفتن ساس ها باید به مدت چندین هفته ادامه دهید.

فراموش نکنید که پس از اتمام کار، ماشین لباسشویی را با استفاده از وایتکس، سرکه و یا جوش شیرین کاملا ضدعفونی کنید.

این شستشو شامل اسباب بازی های نرم و پارچه ای نیز می شود. هنگام شستن اسباب بازی ها، آنها را داخل آستر یک بالش قرار دهید تا به خز آنها آسیب نرسد.

لباس های شسته را در سطل بگذارید.

به محض آنکه لباس ها را از خشک کن خارج کردید، آنها را داخل سطل های پلاستیکی با درپوش های محکم قرار دهید. به جای سطل می توانید از کیسه های پلاستیکی زیپ دار هم استفاده کنید. تا زمانی که به لباس ها نیاز ندارید آنها را در سطل یا کیسه های در بسته نگه دارید. با این کار از آلوده شدن مجدد لباس ها پیشگیری می شود. سطل ها را دور از اتاق های آلوده به ساس نگهداری کنید.

از بخارشوی استفاده کنید.

از بین بردن ساس ها | پزشکت

استفاده از بخارشوی را فراموش نکنید. برای نتیجه بهتر دمای بخارشوی را  به 93 درجه سانتیگراد افزایش دهید. استفاده از بخارشوی باعث از بین رفتن تخم ها و حشرات مزاحم می شود. استفاده از بخار خشک نتیجه بهتری دارد زیرا باعث خیس شدن سطوح نمی شود.

هنگام استفاده از بخارشوی مراقب باشید وسایل منزل مرطوب و نم دار نشود. چون نم می تواند باعث کپک زدن وسایل و بیشتر شدن آلودگی شود.

همه جا را جاروبرقی بکشید.

هفته ای چند بار تمام قسمت های منزل از جمله فرش ها و پرده ها را با جارو برقی تمیز کنید. موقع جاروبرقی کشیدن از مکش بالا استفاده کنید تا تمام ذرات ریز از جمله حشرات را جمع آوری کند.

جاروبرقی در تمیز کردن گوشه های مبلمان، لبه قرنیز اتاق ها و هر وسیله ای که دارای زاویه باشد به شما کمک می کند.

کیسه جاروبرقی را دور بیندازید.

کیسه را از جاروبرقی خارج کرده و درون کیسه پلاستیکی قرار دهید. درب کیسه پلاستیکی را محکم بسته و بلافاصله آن را دور بیندازید. کیسه جاروبرقی را داخل خانه رها نکنید، در غیر این صورت ممکن است آلودگی در قسمت های دیگر منزل هم پخش شود.

وسایل دور ریختنی را بسوزانید.

وسایل آلوده ای مانند روکش مبلمان را در بیرون از منزل قرار ندهید. این وسایل اضافه را به طور کامل سوزانده یا از بین ببرید. گذاشتن وسایل آلوده در بیرون از منزل باعث می شود برخی افراد وسایل شما را به منزل خود ببرند. این کار باعث پخش بیشتر آلودگی ساس می شود.

یکی از روش های دفع ساس ها با راهکارهای طبیعی استفاده از گیاهان است.

از بین بردن ساس ها | پزشکت

در اطراف خانه خود از اکالیپتوس، اسطوخودوس، نعناع و رزماری تازه یا خشک استفاده کنید. بیشتر حشرات از بوی این گیاهان متنفر هستند و ساس ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. می توانید از این گیاهان به صورت تازه یا خشک استفاده کنید. از این گیاهان می توانید به روش های مختلف زیر استفاده کنید:

  • اسطوخودوس یا رزماری خشک شده را داخل بسته هایی قرار داده و آنها را در کمد لباس خود آویزان کنید.
  • کیسه های حاوی این گیاهان خشک را در جیب لباس های داخل کمد قرار دهید.

روغن های اساسی را امتحان کنید.

روغن های اساسی مانند سیترونلا، اکالیپتوس، اسطوخودوس، نعناع و گل محمدی در نابودی ساس ها تاثیر زیادی دارند. اگر از حیوانات خانگی نگهداری می کنید، در استفاده از روغن درخت چای احتیاط کنید، زیرا این روغن برای حیوانات سمی است. برای استفاده از روغن های اساسی می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • مقداری روغن اساسی بر روی تخت خواب خود بمالید.
  • هر بار که ملافه ها را می شوید چند قطره روغن اساسی به لباسشویی اضافه کنید.

120 میلی لیتر آب را داخل یک بطری ریخته و چند قطره روغن اساسی به آن اضافه کنید. این محلول ساده می تواند به راحتی ساس ها را از بین ببرد. محلول آب و روغن اساسی را بر روی ملافه ها، فرش ها و سایر وسایل منزل اسپری کنید.

از خاک دیاتومه استفاده کنید.

خاک دیاتومه از بقایای فسیلی جلبک ها به دست می آید. خاک دیاتومه یک آفت کش طبیعی است که به راحتی باعث از بین رفتن حشراتی مانند ساس ها می شود. مقداری خاک دیاتومه را در اطراف اتاق، آستانه درها و پنجره ها بپاشید. خاک دیاتومه مانند پودر به نظر می رسد، اما برای ساس های تختخواب مانند شیشه های خرد شده است. خاک دیاتومه نه تنها ساس ها را از بین می برد، بلکه آنها را از بدن شما دور نگه می دارد. خاک دیاتومه برای انسان و حیوانات بی خطر است.

در محل نگهداری مواد غذایی از خاک دیاتومه استفاده نکنید. دانه ها خیلی ریز هستند و می توانند برای شما مضر باشند.

تنفس ذرات ریز خاک دیاتومه می تواند باعث آسیب به ریه شود. بنابراین هنگام استفاده از خاک دیاتومه حتما دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانید.

ورق های خشک کن را امتحان کنید.

ورق های خشک کن از لوازم خانگی پرکاربرد هستند. ورق های خشک کن را بین فنر جعبه و تشک قرار دهید. بوی شدید ورق های خشک کن، ساس ها را از بین می برد. می توانید یک یا دو ورق خشک کن را در داخل بالش و کمد لباس ها قرار دهید.

ساس ها بویژه از بوی اسطوخودوس متنفر هستند. استفاده از ورق های خشک کن با رایحه اسطوخودوس باعث از بین رفتن سریع تر ساس ها می شود.

از روکش های غیرقابل نفوذ استفاده کنید.

روکش تشک و بالش خود را از پارچه های غیر قابل نفوذ تهیه کنید. این روکش ها به دلیل غیر قابل نفوذ بودن باعث می شوند که هیچ حشره موذی نتواند به داخل درزها راه پیدا کند. همچنین شستشوی آنها راحت تر است.

با شرکت های سم پاشی مشورت کنید.

از بین بردن ساس ها | پزشکت

پس از پی بردن به وجود ساس در منزل خود، به سرعت اقدام کنید. اگر میزان آلودگی پایین بوده و به موقع اقدام کنید می توانید ساس ها را به سرعت از بین ببرید. این کار فقط به کوشش و پشتکار شما نیاز دارد. اولین قدم بررسی دقیق خانه است. قبل از همه به سراغ  تختخواب ها بروید. با یک چراغ قوه پرنور تمام درزها و شکاف ها را به دقت بررسی کنید. ساس ها را با استفاده از جاروبرقی یا الکل از بین ببرید. تا زمانی که میزان آلودگی کم باشد از بین بردن ساس ها راحت است.

در صورت زیاد بودن میزان آلودگی بهتر است با شرکت های سم پاشی مشورت کنید. زیرا ساس ها می توانند در هر درز و گوشه ای رخنه کنند. بنابراین ممکن است استفاده از راهکارهای خانگی در از بین بردن ساس ها موثر نباشد. در نتیجه هرگونه تاخیر باعث گسترش بیشتر آلودگی می شود. کارشناسان شرکت های سم پاشی با استفاده از سم های مناسب و دقت بالا، در از بین بردن ساس ها به شما کمک می کنند.

از زیر پایه مبل استفاده کنید.

چند عدد زیر پایه مبل خریداری کرده و آنها را در زیر پایه های مبل ،صندلی و تخت خواب خود قرار دهید. زیر پایه های مبل مانع بالا رفتن حشرات بر روی تخت شما می شوند. اگر تهیه زیر پایه مبل برای شما مقدور نبود از چند عدد ظرف کوچک پلاستیکی استفاده کنید. ظرف ها باید کوچک بوده و حالت مقعر داشته باشند. مقداری آب صابون در داخل ظرف ها بریزید. این کار باعث می شود ساس ها هنگام  بالا رفتن از تخت یا مبل ها در محلول آب و صابون غرق شوند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز