لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

داروی Xofluza برای آنفولانزا

داروی Xofluza برای آنفولانزا | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


داروی Xofluza یک داروی تجویزی با نام تجاری است. این دارو، مورد تایید FDA برای استفاده در بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالا است. از این دارو، برای درمان آنفولانزا استفاده می شود. Xofluza برای درمان مواردی از آنفولانزا، که نیازی به درمان در بیمارستان ندارند، تأیید شده است.

این دارو، در افرادی که تا 48 ساعت علائم آنفولانزا داشته اند، و نیز در یکی از شرایط زیر، استفاده می شود:

  • پیشگیری از بروز آنفولانزا
  • افراد سالم، بدون خطر ابتلا به آنفولانزا
  • افراد در معرض خطر ابتلا به عوارض آنفولانزا، مانند مبتلایان به ذات الریه

همچنین، مصرف داروی Xofluza برای پیشگیری از بروز آنفولانزا در افرادی که با فردی که به آنفولانزا مبتلا بوده، تماس داشته اند، تایید شده است.

Xofluza حاوی ماده موثره و فعال Baloxavir marboxil است. این ماده، یک نوع دارو ضد ویروس است. Xofluza از تکثیر ویروس آنفولانزا در بدن شما جلوگیری می کند. بسته به نحوه استفاده از دارو، Xofluza به شما کمک می کند تا سریعتر از حد معمول، از آنفولانزا رهایی پیدا کرده و یا از ابتلا به آنفولانزا، پیشگیری کنید.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی آنفولانزا

انواع داروی Xofluza برای آنفولانزا

اشکال دارویی Xofluza، شامل موارد زیر هستند:

قرص، یکی از اشکال این دارو است. این شکل از داروها، از راه خوراکی مصرف شده و در دو مقدار موجود هستند: 20 میلی گرم و 40 میلی گرم. گرانول هایی که به صورت محلول در می آیند، از دیگر اشکال این دارو هستند. محلول Xofluza به صورت خوراکی مصرف شده و در یک مقدار موجود است: 40 میلی گرم در 20 میلی لیتر.

Xofluza به عنوان یک دوز یکبار مصرف، در مورد بیماری آنفولانزا، مصرف می شود. برای درمان آنفولانزا، باید ظرف 48 ساعت پس از شروع علائم آنفولانزا، این دارو را مصرف کنید. و برای پیشگیری از بروز آنفولانزا، باید در اسرع وقت، پس از تماس با فردی که به آنفولانزا مبتلا شده است، این دارو را مصرف کنید.

Xofluza اولین بار، برای درمان آنفولانزا، در سال 2018 تأیید شد. این دارو، اولین محصول درمانی ضد ویروسی تک دوز برای مبارزه با بیماری آنفولانزا است که از طریق خوراکی مصرف می شود. سپس، در نوامبر 2020، سازمان غذا و داروی آمریکا، مصرف داروی  Xofluza را برای جلوگیری از بروز آنفولانزا، تأیید کرد.

عوارض جانبی داروی Xofluza برای آنفولانزا

 داروی Xofluza برای آنفولانزا | پزشکت

مصرف داروی Xofluza می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. مطالب زیر، حاوی برخی از عوارض جانبی مهم و اساسی است که ممکن است در حین مصرف Xofluza، بروز پیدا کنند. البته، این لیست ها همه عوارض جانبی احتمالی را شامل نمی شوند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی احتمالی مصرف داروی Xofluza، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. آن ها می توانند به شما نکاتی را در مورد نحوه مقابله با هر گونه عوارض جانبی که ممکن است آزاردهنده باشند، به شما ارائه دهند.

شما باید عوارض جانبی احتمالی را در نظر داشته باشید. در صورتی که مصرف این دارو برای شما بی خطر باشد، پس از مشورت با یک پزشک، می توانید برنامه درمانی خود را شروع کنید. اگر سوالات بیشتری دارید، با یک پزشک تماس گرفته و با او مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: آنفولانزا چه مدت مسری است؟

عوارض جانبی خفیف ناشی از مصرف داروی Xofluza، می تواند شامل موارد زیر باشد:

همچنین، باید به این نکته توجه داشته باشید که این عوارض جانبی، می توانند از علائم آنفولانزا نیز باشند. بیشتر این عوارض جانبی ممکن است در عرض چند روز یا چند هفته، از بین بروند. اما اگر شدیدتر شوند و یا از بین نرفتند، با پزشک یا داروساز خود، مشورت کنید.

موارد بالا، تمام عوارض جانبی احتمالی را پوشش نمی دهد. باید به این نکته توجه داشته باشید که برای اطلاع از سایر عوارض جانبی خفیف ناشی از مصرف این دارو، باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کرده و پس از آن، اقدام به مصرف این دارو، کنید.

به طور کلی، عوارض جانبی جدی ناشی از مصرف داروی Xofluza شایع نیستند، اما ممکن است رخ دهند. اگر پس از مصرف این دارو، عوارض جانبی جدی بروز دادید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما خطرناک و یا کشنده است، یا این که اگر فکر می کنید در یک وضعیتی اورژانسی هستید، با اورژانس تماس بگیرید.

Xofluza فقط برای درمان آنفولانزا در کودکان 12 سال و بالاتر تایید شده است. به طور کلی، عوارض جانبی در این گروه سنی مشابه عوارض جانبی در بزرگسالان است.

اگر بعد از مصرف داروی Xofluza در خود عوارض جانبی مشاهده کردید، معمولاً در عرض چند روز یا چند هفته از بین خواهند رفت. با این حال، اگر عوارض جانبی شما از بین نرفت یا شدیدتر شد، با پزشک یا داروساز خود درباره وضعیت تان، صحبت کنید.

مطالعه بیشتر: آنفولانزا چه عوارضی دارد؟

شایع ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف داروی Xofluza

 داروی Xofluza برای آنفولانزا | پزشکت

به طور کلی، مانند اکثر داروها، مصرف داروی Xofluza نیز ممکن است با بروز چند نوع عارضه جانبی همراه باشد. به همین علت، ضروری است که پیش از مصرف این دارو، با یک پزشک مشورت کنید. پس از تایید پزشک، شما می توانید برنامه درمانی مورد نظرتان را شروع کنید.

واکنش آلرژیک:

مانند بسیاری از داروها، برخی از افراد ممکن است پس از مصرف Xofluza با یک واکنش آلرژیک رو به رو شوند. مشخص نیست که این عارضه، چند بار در آزمایشات بالینی رخ می دهد. به طور کلی، علائم یک واکنش آلرژیک خفیف، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خارش
  • گر گرفتگی (گرمی و قرمزی پوست)

به طور کلی، بروز واکنش آلرژیک شدیدتر نادر، اما ممکن است. علائم یک واکنش آلرژیک شدید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در تنفس
  • تورم زبان، دهان یا گلو
  • تورم زیر پوست، به طور معمول در پلک ها، لب ها، دست ها یا پاها
  • بثورات پوستی، از جملهاریتم مولتی فرم (لکه های قرمز یا تاول، اغلب در کف پاها یا کف دستان)

اگر واکنش آلرژیک شدید به Xofluza دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما خطرناک، جدی و کشنده بوده و یا اگر فکر می کنید در یک وضعیت اورژانسی قرار دارید، سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

اسهال:

اسهال یکی از عوارض جانبی احتمالی مصرف Xofluza است. همچنین می تواند یکی از علائم ابتلا به آنفولانزا در برخی افراد (عمدتا در کودکان) باشد. اسهال شایع ترین عارضه جانبی در مطالعات بالینی Xofluza بود. در این مطالعات، اسهال در موارد زیر رخ داد:

  • 3٪ از افرادی که Xofluza مصرف کردند.
  • 4٪ از افرادی که دارونما (محصول بدون داروی فعال) مصرف کردند.

اگر بعد از مصرف Xofluza دچار اسهال شدید، مایعات زیادی بنوشید تا از کم آبی بدن پیشگیری شود. با مصرف مایعات، آب از دست رفته بدن، جایگزین خواهد شد. این امر به ویژه در صورتی که تب همراه با آنفولانزا داشته باشید، بسیار مهم است. سعی کنید در طول روز به طور منظم آب یا سایر مایعات مناسب را، بنوشید.

نوشیدنی های ورزشی، آب گوشت یا محلول های آب رسانی خوراکی، می توانند به جایگزینی مایعات و الکترولیت های از دست رفته کمک کنند. محلول های آب رسانی خوراکی ترکیبی بهینه از مایعات، قند و الکترولیت ها را فراهم می کنند. آنها به اشکال مختلف از جمله پودر هایی که با آب مخلوط می شوند، محلول های آماده برای نوشیدن و بستنی ها، وجود دارند.

برونشیت:

 داروی Xofluza برای آنفولانزا | پزشکت

برخی از افراد ممکن است پس از مصرف Xofluza دچار برونشیت شوند. برونشیت همچنین می تواند از عوارض آنفولانزا باشد. برونشیت، تورم در راه های هوایی بزرگ، در ریه های یک‌ فرد است. علائمی مانند سرفه، گلودرد، سفتی قفسه سینه، تنگی نفس و تب، در اثر ابتلا به برونشیت، گزارش می شود. در مطالعات بالینی Xofluza، برونشیت در موارد زیر رخ داد:

  • 3٪ از افرادی که Xofluza مصرف کردند.
  • 4 درصد از افرادی که دارونما مصرف کردند.

اگر هر کدام از علائم برونشیت را تجربه کرده اید، بهتر است بدانید که این علائم، معمولاً با  مصرف داروهای بدون نسخه (OTC) مانند داروهای سرفه و مسکن ‌ها، قابل تسکین هستند. با این حال، اگر علائم شما ظرف چند روز پس از مصرف Xofluza شروع به بهبود نکردند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

توهم:

توهم (دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعا وجود ندارند) در برخی افراد که داروی Xofluza مصرف کرده بودند، گزارش شده است. سایر اثرات روانپزشکی مانند هذیان و رفتار غیر طبیعی نیز گزارش شده است.

این عوارض جانبی در مطالعات بالینی دارو، گزارش نشده است. با این حال، از زمانی که Xofluza وارد بازار شده است، این علائم گزارش شده اند. مشخص نیست که این عوارض جانبی هر چند وقت یک بار رخ می دهند، و مشخص نیست که آیا این عوارض توسط Xofluza ایجاد می شوند یا خیر.

بروز توهم، هذیان و رفتارهای غیرطبیعی نیز در افرادی که داروهای ضد ویروسی دیگر را برای درمان آنفولانزا مصرف می کنند، گزارش شده است. با این حال، این علائم می تواند ناشی از آنفولانزا نیز باشد. مشخص نیست که مصرف داروهای ضد ویروسی خطر ابتلا به علائم روانپزشکی در ابتلا به آنفولانزا را افزایش می دهد یا خیر. اگر پس از مصرف Xofluza دچار توهم شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

مشکلات خواب:

مشکلات خواب ناشی از مصرف داروی Xofluza گزارش نشده است. این دارو باعث خواب آلودگی یا بی خوابی (مشکل خواب) نمی شود. با این حال، برخی از افراد، بروز مشکلات خواب را در اثر مصرف سایر داروهای ضد آنفولانزا، گزارش کرده اند.

اگر پس از مصرف Xofluza دچار مشکل خواب شده اید، با پزشک خود در مورد علل احتمالی بروز این وضعیت، صحبت کنید. به طور کلی، در صورتی که می خواهید برای درمان یا پیشگیری از بروز آنفولانزا، داروی Xofluza را مصرف کنید، بهتر است که ابتدا با یک پزشک مشورت کنید. پس از مشورت با پزشک، با توجه به نظر او، شما می توانید برنامه درمانی مورد نظرتان را شروع کرده و یا تغییر دهید. در صورتی که درباره این دارو، سوالات بیشتری دارید، می توانید با یک‌ پزشک تماس گرفته و در این باره، با او مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز