لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

داروهای رقیق کننده خون و الکل

داروهای رقیق کننده خون و الکل | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مصرف برخی داروهای رقیق کننده خون و الکل می تواند با بروز برخی عوارض جانبی همراه باشد. حتی در برخی موارد این عوارض خطرناک و جدی هستند. داروهای رقیق کننده خون داروهایی هستند که از تشکیل لخته خون جلوگیری می کنند. پزشکان ممکن است به افرادی که از این داروها استفاده می کنند توصیه کنند که مصرف الکل خود را ترک کنند.

لخته شدن خون می تواند عروق خونی کوچک و بزرگ را مسدود کرده و به طور بالقوه باعث بروز برخی بیماری ها شود. پزشکان برای جلوگیری از لخته شدن خون، دو نوع رقیق کننده خون داروهای ضد انعقاد خون و داروهای ضد پلاکت تجویز می کنند.

الکل با عملکرد برخی داروها تداخل دارد و همچنین می تواند بر نحوه لخته شدن خون در بدن تأثیر بگذارد. ترکیب آن با داروهای رقیق کننده خون می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله ایمنی و اثرات نوشیدن الکل در هنگام استفاده از داروهای رقیق کننده خون را بررسی کنیم.

تداخل الکل و داروهای رقیق کننده خون

الکل با داروهای خاصی تداخل دارد. در جدول زیر انواع مختلف تداخل دارویی با الکل مانند ضد پلاکت و پادبند داروهای رقیق کننده خون ذکر شده است:

ضد پلاکت ها داروهای ضد انعقاد خون
استیل سالیسیلیک اسید (آسپرین) وارفارین (کومادین)
استیل سالیسیلیک اسید و دی پیریدامول (Aggrenox) هپارینهای با وزن مولکولی پایین
کلوپیدوگرل (پلاویکس) دبیگاتران (پراداکسا)
ticagrelor (Brilinta) بیوالیرودین (آنژیوماکس)
پراسوگرل (کارآمد) apixaban (Eliquis)
سیلوستازول (کامل) ریواروکسابان (Xarelto)
argatroban (Acova)
ادوکسابان (ساوایسا)

پزشکان به افرادی که از Aggrenox استفاده می کنند هشدار می دهند که مصرف الکل خود را ترک کنند. نوشیدن زیاد این داروها خطر خونریزی معده را افزایش می دهد.

افرادی که وارفارین مصرف می کنند نیز باید مصرف الکل خود را ترک کنند. یک مطالعه درداروسازی و ایمنی دارو دریافت که مصرف الکل متوسط ​​تا زیاد هنگام مصرف وارفارین می تواند منجر به خونریزی شدید دستگاه گوارش شود.

هشدارهای خاصی در مورد مصرف الکل در هنگام مصرف سایر داروهای رقیق کننده خون وجود ندارد. مصرف الکل نیز می تواند زمان لازم برای توقف خونریزی، مشابه رقیق کننده خون را افزایش دهد.

برخی از افراد باید در هنگام مصرف داروهای رقیق کننده خون از نوشیدن الکل خودداری کنند. این افراد شامل افراد با شرایط زیر هستند:

  •  زنان در دوران بارداری
  • بهبود یافتگان از اختلال مصرف الکل
  • افرادی که قادر به کنترل میزان نوشیدنی خود نیستند.

افرادی که بیش از مقدار توصیه شده مشروب مصرف می کنند ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهند:

  • صدمات
  • بیماری کبد
  • بیماری قلب و عروقی
  • اختلالات استفاده از الکل

افرادی که از داروهای رقیق کننده خون با کاهش عملکرد کبد استفاده می کنند ممکن است داروهای بیشتری در جریان خون خود جمع کنند. افزایش سطح رقیق کننده های خون در بدن می تواند منجر به افزایش خطر خونریزی شود.

چرا مصرف الکل و داروهای رقیق کننده خطر دارد؟

داروهای رقیق کننده خون و الکل | پزشکت

مصرف الکل ممکن است سطح فیبرینوژن در بدن را کاهش دهد. کبد این پروتئین را تولید می کند، که نقش مهمی در کنترل جریان خون و تقویت لخته شدن خون دارد. به طور کلی 30 گرم الکل معادل دو نوشیدنی استاندارد می تواند سطح فیبرینوژن را کاهش دهد. این وضعیت می تواند بر لخته شدن خون تأثیر بگذارد.

الکل همچنین می تواند بر عملکرد پلاکت ها، که اجزای تشکیل دهنده لخته خون هستند، تأثیر بگذارد. بررسی های صوررت گرفته در 2016 نشان می دهد که مصرف روزانه الکل باعث افزایش فعالیت پلاکت ها می شود.

از آنجا که زنان نسبت به مردان الکل بیشتری در جریان خون خود حفظ می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد مشکلات ناشی از ترکیب الکل با داروها قرار دارند.

ترکیب الکل و داروها نیز برای افراد مسن خطر بیشتری دارد. سرعت تجزیه الکل توسط بدن با افزایش سن کاهش می یابد، به این معنی که الکل مدت بیشتری در جریان خون باقی می ماند.

زمان تماس با پزشک در مصرف الکل و تداخل دارویی

پزشکان و داروسازان می توانند به مردم توصیه کنند که آیا هنگام مصرف داروهای رقیق کننده خون باید از مصرف الکل خودداری کرده یا آن را محدود کنند. ایمن ترین راه برای جلوگیری از عوارض این است که از تجویز روزانه الکل خودداری کنید.

برخی از افراد ممکن است در ابتدا این توصیه ها را دنبال کنند اما وسوسه شوند که به مرور زمان مصرف الکل خود را افزایش دهند. انجام این کار می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

اگر الکل با رقیق کننده خون تداخل داشته باشد یا بر توانایی بدن در تشکیل لخته خون تأثیر بگذارد، ممکن است خونریزی ایجاد شود. افرادی که عوارض جانبی زیر را دارند باید به دنبال اورژانس پزشکی باشند:

  • ضعف
  • سرگیجه
  • درد شدید
  • کبودی غیر معمول
  • ادرار قرمز یا قهوه ای
  • خلط قرمز در اثر سرفه
  • مدفوع قیر مانند یا قرمز
  • سقوط یا ضربه جدی به سر
  • استفراغ قهوه ای یا قرمز روشن
  • خونریزی قاعدگی شدیدتر از حد معمول
  • برشی که خونریزی آن متوقف نمی شود.
  • خونریزی لثه یا خونریزی بینی که متوقف نمی شود.

تداخل وارفارین با الکل

داروهای رقیق کننده خون و الکل | پزشکت

وارفارین (کومادین) یک داروی رقیق کننده خون است که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد (ضد انعقاد خوراکی کومارین). از این دارو برای پیشگیری یا درمان لخته شدن خون در رگ ها، شریان ها یا قلب استفاده می شود که می تواند خطر سکته مغزی، حمله قلبی یا سایر بیماری های جدی را کاهش دهد. همچنین می تواند از بزرگ شدن لخته موجود جلوگیری کند. بیمارانی که سابقه فیبریلاسیون دهلیزی (AFib)، بیماری عروق محیطی (PAD)، حمله قلبی یا جراحی های زانو یا لگن در معرض خطر ترومبوآمبولی وریدی (VTE) دارند، ممکن است از داروهای ضد انعقاد خون استفاده کنند.

ترکیب الکل و داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین می تواند منجر به تداخل دارویی شود. بیمارانی که وارفارین دریافت می کنند باید از مسمومیت حاد با الکل اجتناب کنند، اما اطلاعات موجود نشان می دهد که مصرف متوسط ​​الکل (1 تا 2 نوشیدنی در روز) تأثیر کمی بر پاسخ وارفارین دارد. احتمالاً عاقلانه است که از مصرف الکل و وارفارین اجتناب کنید. در صورت مصرف مداوم الکل یا بیماری کبدی فعال، به پزشک خود اطلاع دهید.

الکل و عوارض جانبی وارفارین

داروهای رقیق کننده خون و الکل | پزشکت

هنگامی که وارفارین با الکل ترکیب می شود، اثرات وارفارین می تواند تغییر کند و ممکن است منجر به خطر خونریزی بیشتر یا کاهش اثر وارفارین شود. بیماری کبدی نیز ممکن است این عوارض را تغییر دهد.

نوشیدن زیاد الکل (نوشیدن زیاد) می تواند متابولیسم (تجزیه) داروهای ضد انعقاد خوراکی را کاهش داده و خطر خونریزی را افزایش دهد.

از سوی دیگر، مصرف بیش از حد الکل روزانه متابولیسم وارفارین را افزایش می دهد و می تواند اثربخشی آن را کاهش داده و خطر لخته شدن، حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.

اثر ضد پلاکتی الکل ممکن است خطر خونریزی را بدون تأثیر بر INR، اندازه گیری اثر وارفارین، افزایش دهد. پلاکت ها سلول های خونی مهمی هستند که به بدن شما کمک می کنند تا در هنگام خونریزی لخته شود. یک اثر ضد پلاکتی می تواند از تشکیل لخته های خون جلوگیری کند.

داروهای ضد انعقاد خوراکی جدید مستقیم (DOAC) تداخل الکل و دارو را در برچسب محصول خود ذکر نکرده اند. با این حال، اگر شما مقدار زیادی الکل مصرف می کنید یا به طور روزانه الکل مصرف می کنید، حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. مصرف زیاد الکل ممکن است خطر زخم معده یا خونریزی را افزایش دهد و این امر با داروهای ضد انعقاد بدتر می شود. علاوه بر این، برخی از داروهای ضد انعقاد خوراکی مستقیم در کبد تجزیه می شوند. اگر بیماری کبدی ناشی از الکل دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

سخن آخر

الکل ممکن است با عملکرد برخی داروها از جمله رقیق کننده خون تداخل داشته باشد. پزشکان توصیه می کنند افرادی که وارفارین یا داروهای حاوی استیل سالیسیلیک اسید مصرف می کنند، مصرف الکل را ترک کنند. برخی افراد باید مراقبت بیشتری انجام دهند. به عنوان مثال، افرادی که مشکلات کبدی دارند باید مصرف الکل خود را ترک کنند.

فردی که در مورد مصرف الکل در هنگام مصرف داروهای رقیق کننده خون مطمئن نیست، باید با پزشک مشورت کند. هر کسی که علائم شدید مانند خونریزی مداوم، درد شدید یا سرگیجه را تجربه می کند، باید به دنبال مراقبت های اورژانسی باشد.

10 عوارض خطرناک و جدی مصرف الکل بر بدن را بشناسید. بروز این عوارض ممکن است به طور جدی مصرف کنندگان را تهدید کند. برای نوشیدن الکل برای سلامتی مضر است. الکل می تواند بر روی سیستم بدن تأثیر بگذارد. میزان مصرف الکل توسط فرد، عوامل ژنتیکی، جنسیت و وضعیت کلی سلامت همگی بر نحوه واکنش سلامت فرد به نوشیدن زیاد مشروب تأثیر می گذارد. با این حال، مطالعات به طور مداوم نشان می دهد که به طور کلی، مصرف زیاد الکل برای سلامتی مضر است و یکی از علل اصلی مرگ قابل پیشگیری است.

در صورتی که از عوارض ناشی از مصرف الکل رنج می برید بهتر است با متخصصین پزشکی مربوطه مشورت و از بدتر شدن علائم خود پیشگیری کنید. در صورت نیاز به ترک مصرف الکل بهتر است با روان شناس و روان پزشک با تجربه در این زمینه در ارتباط باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز