لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

حقایقی درباره واکسن های COVID-19

حقایقی درباره واکسن های COVID-19 | پزشکت

فهرست مطالب

حقایقی درباره واکسن های COVID-19

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


حقایقی درباره واکسن های COVID-19، در آخرین جلسه نشست کارشناسی کشورهای مختلف با سرپرست گروه علمی سازمان جهانی بهداشت WHO، دکتر Soumya Swaminathin و برگزاری پانل تخصصی با کارشناسان از سراسر جهان در 25 فوریه 2021 در مورد واکسن‌های فعلی و سویه‌های جدید ویروس کرونا عنوان شده است.

رشد انواع جدید COVID-19 زیاد عجیب نیست. چون بروز و شیوع گونه های جدید یا انواع مختلف، در همه نوع ویروس ها رخ می دهد. بر همین اساس دانشمندان در حال مطالعه و بررسی انواع جدید این ویروس و تولید واکسن COVID-19 هستند.

ویروس ها وقتی تکثیر می شوند جهش پیدا می کنند، یک نسخه جدیدی را بوجود می آورند که کمی متفاوتی از ویروس اولیه است. در برخی شرایط این گونه های جدید از بین می روند. اما گاهی اوقات، ویروس های مختلف رشد می کنند و از ویروس اصلی بهتر زنده می مانند و حتی می توانند با آن رقابت کنند و نسبت به نوع اصلی خود عفونی تر شوند.

انواع جدید COVID چیست؟

بسیاری از انواع COVID-19 کشف شده است. محققان در حال پیگیری پنج مورد هستند که عبارتند از:

  • سویه انگلیسی. نوع انگلستان با سهولت و سرعت بیشتری نسبت به بقیه انتشار می یابد. در حال حاضر، شواهد اولیه وجود دارد که نشان می دهد این نوع ممکن است با افزایش خطر مرگ همراه باشد.
  • سویه برزیلی .نوع برزیل حاوی جهش های بیشتری نسبت به سویه انگلیس است که ممکن است توانایی آن را در جلوگیری از آنتی بادی های درمانی یا واکسن تحت تأثیر قرار دهد.
  • سویه آفریقای جنوبی. نوع آفریقای جنوبی جهش های زیادی با نوع برزیل دارد و تقریبا مشابه است.
  • سویه های نیویورک .انواع نیویورک جهش هایی با نوع آفریقای جنوبی دارند و به نظر می رسد برخی از پاسخ های ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهند.
  • سویه های کالیفرنیا. انواع کالیفرنیایی جهش هایی با نوع انگلستان دارند و ممکن است به برخی از روش های درمانی پاسخ ندهند.

آیا واکسن ها بر روی انواع ویروس کرونا تاثیر دارند؟

حقایقی درباره واکسن های COVID-19 | پزشکت

پاسخ ساده این است که در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر مقاومت این یا ویروس های دیگر COVID-19 در برابر واکسن های فعلی وجود ندارد. نکات کلیدی در پاسخ به این سوال، عبارتند از:

واکسن های COVID بسیار موثر هستند.

اثر بخشی واکسن های COVID در حال حاضر بسیار زیاد است. در واقع، اثر بخشی واکسن کرونا بسیار بالاتر از برخی واکسن های دیگری است که معمولاً دریافت می کنیم. این در حالی است که، واکسن سالانه آنفلوانزا از سال به سال در حدود 40-60 درصد تأثیر دارد.

واکسن ها از بستری شدن در بیمارستان و مرگ جلوگیری می کنند. همه واکسن های فعلی تقریباً 100 درصد در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ موثر هستند.

این یک نقطه بسیار حساس است که نه تنها به کاهش فشار روی سیستم مراقبت های بهداشتی کمک می کند، بلکه همه این واکسن ها زندگی افراد را نجات می دهند.

واکسن ها از بروز انواع جدید ویروس پیشگیری می کنند.

هرچه بیشتر افراد را واکسینه کنیم، در اسرع وقت، می توانیم ویروس کرونا را متوقف کنیم. پیشگیری از شیوع ویروس می تواند فرصت را برای جهش ویروس و بروز نوع جدیدتر آن از بین ببرد.

بیماری ژنتیک
واکسن ها برای موثرتر بودن به روز می شوند.

تحقیقات در مورد همه واکسن ها ادامه دارد. در صورت لزوم، ممکن است نیاز به اصلاح واکسن های COVID-19 باشد. همه تولیدکنندگان واکسن به مطالعه اثربخشی واکسن ها ادامه می دهند و در حال حاضر به دنبال پیشگیری از شیوع بیماری هستند.

برای کاهش شیوع این بیماری، ما باید تمام اقدامات بهداشت عمومی را که می شناسیم مانند استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و جلوگیری از اجتماعات بزرگ، حتی پس از واکسیناسیون، ادامه دهیم. واکسن COVID-19 از شما محافظت می کند اما این احتمال وجود دارد که هنوز هم بتوانید COVID-19 را به افرادی که محافظت نمی شوند انتقال دهید.

حقایقی واکسن های COVID-19 کدامند؟

حقایقی درباره واکسن های COVID-19

همانطور که اشاره کردیم، حقایقی درباره واکسن های COVID-19، در آخرین جلسه نشست کارشناسی کشورهای مختلف با سرپرست گروه علمی سازمان جهانی بهداشت WHO، دکتر Soumya Swaminathin و برگزاری پانل تخصصی با کارشناسان از سراسر جهان در 25 فوریه 2021 در مورد واکسن‌های فعلی و سویه‌های جدید ویروس کرونا عنوان شده است که عبارتند از:

کارایی 100 درصدی انواع واکسن های کرونا

کلیه واکسن‌های تولید شده از جمله Pfizer ،Moderna Johnson & Johnson Sputnik، Novavax، AstraZeneca، Sinopharm، Sinovac و Covaxin دارای 100% کارایی در جلوگیری از مرگ ناشی از کووید هستند. همچنین کلیه واکسن ها اثربخشی بسیار بالایی در برابر کووید شدید، اثربخشی متوسط تا بالا (60٪ -95٪) در برابر کووید علامتی دارند. اما در برابر بیماران بدون علامت کووید اثربخشی ضعیفی دارند. بنابراین افراد نباید هنگام انتخاب واکسن به دنبال اطلاعات و نتایج مربوط به کارایی واکسن باشند.

از آنجا که همه انواع واکسن ‌ها مانع از بروز نوع شدید بیماری و مرگ می‌ شوند، واکسیناسیون حداکثری جامعه مهم است. اگر بخواهیم بشریت را از همه‌ گیری کنونی این بیماری نجات دهیم، باید افراد زیادی را تشویق به واکسیناسیون کنیم. بنابراین، همه باید واکسینه شوند و دیگران را نیز به واکسیناسیون تشویق کنند.

واکسن‌های قابل استفاده از راه بینی ممکن است حتی از کووید بدون علامت نیز جلوگیری کنند، زیرا باعث ایجاد آنتی‌ بادی‌ های IgA سطحی در مخاط می‌ شوند که زنجیره انتقال را قطع می‌کند و به این همه‌ گیری پایان می‌دهند.

واکسن کرونا و آلرژی

افرادی که به مواد غذایی، داروها، لاتکس و یا واکسن ضد سم مار و عقرب حساسیت دارند می‌ توانند با خیال راحت واکسن کووید استفاده کنند. اما افرادی که آنافیلاکسی شدید نسبت به واکسن‌ های قبلی کووید یا غیر کوویدی دارند، باید از واکسن کووید اجتناب کنند.

زنان باردار می توانند واکسن بزنند.

حقایقی درباره واکسن های COVID-19 | پزشکت

واکسیناسیون ده هزار زن باردار در ایالات متحده انجام شده است، بدون اینکه هیچ عارضه جانبی اضافی تا 3 ماه پیگیری پس از آن مشاهده شود. از این رو، خانم‌های باردار می ‌توانند با خیال راحت واکسینه شوند.

واکسن کرونا در بیماران مختلف

افرادی که در گذشته به کووید مبتلا شده‌اند باید چهار تا شش هفته پس از بهبودی، واکسن کووید دریافت کنند. اطلاعات جدید در حال تکمیل و جمع ‌بندی است که ممکن است فقط به یک بار واکسن نیاز داشته باشند.

افرادی که پلاسمادرمانی شده‌اند، باید حداقل با چهار هفته تاخیر واکسن دریافت کنند. زیرا در طی این چهار هفته آنتی ‌بادی‌ های از قبل ساخته شده در پلاسمای دریافت شده از بین می ‌روند. با این روند از خنثی ‌سازی ویروس (پروتئین) موجود در واکسن کرونا جلوگیری می ‌شود.

 افراد مبتلا به بیماری شدید که بهبود یافته‌ اند باید حداقل 4 تا 10 هفته پس از بهبودی منتظر بمانند تا هر کدام از انواع واکسن را دریافت کنند. افراد دیابتی باید پس از مصرف غذا یا صبحانه برای واکسیناسیون مراجعه کنند. افراد مبتلا به آلرژی‌ های بینی، حساسیت پوستی و آسم را می ‌توان با خیال راحت واکسینه کرد.

کسانی که آنتی‌ بادی مونوکلونال دریافت کرده اند، می ‌توانند با خیال راحت واکسن بزنند. زیرا واکسن از ویروس زنده نیست. کسانی که قصد جراحی دارند باید حداقل 2 هفته قبل از آن برای محافظت موثر در برابر کووید، واکسن بزنند.

برای بیماران مبتلا به بیماری‌ های خود ایمنی مانند SLE Sjogrens Syndrome، هیچ داده خاصی برای بیماری وجود ندارد. اما از نظر تئوری واکسیناسیون covishield ( آسترازنکا-آکسفورد) و m RNA بعید است واکنش‌های خودایمنی را تحریک نموده یا افزایش دهد. بنابراین توصیه می شود این بیماران واکسینه شوند، اگرچه احتیاط بیشتری نیاز دارد.

واکسن کرونا و تداخل دارویی

حقایقی درباره واکسن های COVID-19 | پزشکت

افرادی که از کورتیکواستروئید ها استفاده می ‌کنند در صورت امکان به مدت شش هفته هنگام مصرف واکسن باید دوز دارو را به کمتر از 7.5 میلی ‌گرم در روز کاهش دهند. زیرا دوزهای بالاتر به عنوان سرکوب کننده سیستم ایمنی عمل می ‌کنند. حتی ممکن است باعث ایجاد ایمنی لازم پس از تزریق واکسن کووید نشوند.

استروئیدهای استنشاقی هنگام تزریق واکسن کووید ممکن است نیاز به قطع مصرف نباشد. زیرا فراهمی زیستی سیستمیک کورتیکواستروئید استنشاقی کم است.

افرادی که از آسپرین و کلوپیدوگرل استفاده می‌کنند نیازی به قطع این داروها قبل از واکسیناسیون ندارند. افرادی که در حال استفاده از داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند می ‌توانند با خیال راحت واکسن بزنند.

بیماران مزمن کلیوی که پایدار هستند، نارسایی قلبی، نارسایی کبدی می‌توانند واکسن دریافت نمایند. اما پاسخ ایمنی آن‌ها ممکن است ضعیف باشد.

واکسن کرونا و دارو سرکوب سیستم ایمنی بدن

به افراد دارای نقص ایمنی ترجیحاً باید واکسن Covishield ( آسترازنکا-آکسفورد) داده شود زیرا دارای کدینگ وکتور ویروسی غیرتکراری برای پروتئین اتصالی است.

 افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند متوترکسایت methotrexate استفاده می ‌کنند باید دارو را از دو هفته قبل و تا دو هفته بعد از تزریق واکسن قطع کنند. از طرفی هم، افرادی که از ریتوکسیماب Rituximab برای لنفوم غیر هوچکین و آرتریت روماتوئید استفاده می ‌کنند باید حداقل به مدت 4 هفته پس از قطع داروها، واکسینه شوند. اما کسانی که به علت ابتلا به سرطان خون تحت درمان هستند و افرادی که به آن‌ها پیوند مغز استخوان داده شده باید حداقل 3 ماه برای دریافت واکسن صبر کنند.

واکسن کرونا در سالمندان

افراد مسن را باید به انجام واکسیناسیون تشویق نمود زیرا خطر مرگ و میر ناشی از کووید در آن‌ها زیاد است. افراد مبتلا به زوال عقل (دمانس)، فلج و هرگونه اختلالات مغز و اعصاب مشابه باید واکسن بزنند. زیرا احتمال دارد رفتارهای پیشگیرانه مناسب آن‌ها در مواجهه با کووید به درستی صورت نگیرد.

منابع:

https://www.umms.org

  • ترجمه: دکتر رضا حبیبی ساروی
  • زیر نظر: دکتر فرهنگ بابامحمودی

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز