لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

10 نشانه جدی افت قند خون

10 نشانه جدی افت قند خون | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

افت قند خون یا همان هیپوگلیسمیا، وضعیتی است که در آن سطح گلوکز (قند) خون به حدی پایین می‌آید که بدن به انرژی کافی نمی‌رسد. این وضعیت معمولاً به دلیل مصرف ناپایدار کربوهیدرات، تغییرات در زمان تزریق انسولین یا داروهای دیابت، و یا فعالیت بدنی زیاد بدون مصرف کربوهیدرات ایجاد می‌شود.

شایع ترین علائم افت قند خون

در صورت ابتلا به دیابت به 10 نشانه جدی افت قند خون توجه کنید تا مطمئن شوید که وضعیت شما کاملا کنترل شده است.

  • احساس ضعف و خستگی

اگر به طور ناگهانی و غیرقابل توصیفی احساس گرسنگی می کنید، نشان می دهد که بدن شما دچار افت قند خون شده است. با شمارش میزان کربوهیدرات می توانید قند خون خود را کنترل کنید. انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند برای شروع خوب بهتر است مصرف 15 تا 20 گرم کربوهیدرات در هر میان وعده را در نظر بگیرید.

  • احساس اضطراب

افت قند خون در بدن منجر به انتشار و تولید هورمون اپی نفرین (همچنین به نام آدرنالین) و کورتیزول می شود. حتی می تواند منجر به بروز احساس اضطراب و علائم مربوط به آن مانند لرزش، تعریق و تپش قلب در شما شود.

  • بی قرارهای شبانه

هیپوگلیسمی شبانه، که تقریباً نیمی از دوره های پایین گلوکز خون را تشکیل می دهد، می تواند باعث برخی اختلالات خواب شود. پالینسکی وید می گوید: علائم این وضعیت شامل تعریق شبانه، کابوس، اپیزودهای بیدار شدن ناگهانی و گریه و احساس ناآرامی و گیجی هنگام بیدار شدن است. مصرف یک میان وعده قبل از خواب در این شرایط می تواند فرکانس و شدت اختلالات خواب را کاهش دهد. بر اساس مرکز دیابت جوسلین، در حالت ایده آل، میزان قند خون شما باید بین 90 تا 150 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

اگر علائم افت قندخون را تجربه می‌کنید، بهتر است از متخصص دیابت آنلاین کمک بگیرید.

لرزش دست از علائم افت قند خون -پزشکت

  • لرزش 

لرزش علامتی است که هنگام فعال شدن سیستم عصبی خودمختار در مواقع بروز افت قند خون اتفاق میفتد.

  • بی ثباتی عاطفی

بر اساس تحقیقات انجام شده، نوسانات خلقی و بروز احساسات ناگهانی از جمله علائم عصبی هیپوگلیسمی است. حتی علائم می تواند شامل تحریک پذیری، لجاجت و احساس افسردگی باشد.

  • تعریق

تعریق معمولاً یکی از اولین علائم هیپوگلیسمی است و در نتیجه آدرنالین رخ می دهد، که با کاهش سطح گلوکز افزایش می یابد. بر اساس بررسی های صورت گرفته تا 84 درصد از افراد دیابتی هنگام افت قند خون، تعریق را تجربه می کنند. پشت گردن خود را از نظر تعریق بررسی کنید. تقریباً همیشه تعریق، در دوره های افت قند خون وجود دارد. اما این وضعیت باید اندکی پس از مصرف مقداری قند از بین برود.

  • مشکل در تمرکز

مغز برای تأمین انرژی به قند خون متکی است، بنابراین در شرایط افت گلوکز، مغز شما ممکن است به درستی کار نکند. حتی می تواند تمرکز همزمان روی یک چیز را برای شما دشوار کند. بر اساس یک بررسی صورت گرفته، هیچ آسیب مغزی طولانی مدت ناشی از دوره های متوسط ​​افت قند خون وجود ندارد.

  • تاری دید

بروز مشکلات بینایی به طور ناگهانی می تواند نشانه هیپوگلیسمی باشد. تاری دید شایعترین علامت هیپوگلیسمی مربوط به چشم است که به دنبال آن لکه های سیاه (37 درصد) مشاهده می شود.

مطالعه بیشتر: ۱۹ غذای پر قند که نباید بخورید

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با متخصص داخلی آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

سرگیجه از علائم افت قند خون-پزشکت

  • سبکی سر

در هنگام هیپوگلیسمی، مغز سعی می کند تا آنجا که ممکن است انرژی خودش را حفظ کند. بر همین اساس ممکن است در این وضعیت احساس سبکی سر کنید.

در صورت بروز این علامت سریعا هیپوگلیسمی خود را با مصرف 15 تا 20 گرم کربوهیدرات درمان کنید. بهتر است در این وضعیت دراز بکشید. اگر سبکی سر بیش از 15 دقیقه ادامه داشت، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

  • اختلال در گفتار

در هنگام گرسنگی و افت فشار خون، ممکن است مغز نحوه صدا شما را تغییر دهد. بر همین اساس اختلال در گفتار و تکلم، علامت شایع مرتبط با سطح قند خون است که در این وضعیت ممکن است قند خون به زیر 40 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یابد.

در صورت تجربه هر یک از این علائم، مهم است که فوراً اقدامات مناسب انجام شود. مصرف کربوهیدرات ساده مانند آب نبات یا آب نبات محلول، شکر، یا یک نوع مشابه از کربوهیدرات راهی است که می‌توانید سطح قند خون را به سرعت افزایش دهید. همچنین، در صورت ادامه علائم یا افت قند خون به صورت متناوب، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا علت این افت قند خون مشخص شود و برنامه درمانی مناسب اجرا گردد.

10 نشانه جدی افت قند خون | پزشکت

هیپوگلیسمی یا افت قند خون

شما به عنوان فردی که مبتلا به دیابت هستید، می دانید که کاهش قند خون در حد بسیار زیاد، پدیده ای به نام هیپوگلیسمی، چقدر مهم است. اما توجه به نشانه های جدی افت قند خون خیلی، برای پیشگیری از هیپوگلیسمی بسیار حیاتی است.

هیپوگلیسمی هنگامی اتفاق میفتد که مقدار گلوکز خون (قند خون) به حدی کاهش یابد که عملکرد طبیعی بدن را مختل کند. در بیشتر افراد، این وضعیت به عنوان سطح قند خون در یا کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر تعریف می شود.

طبق گفته انجمن دیابت آمریکا (ADA) این کاهش در سطح قند خون می تواند باعث عوارض کوتاه مدت مانند گیجی و سرگیجه و همچنین موارد جدی تری از جمله تشنج، کما و به ندرت مرگ شود. هيپوگليسمی معمولاً در اثر دوز زياد انسولين يا تغيير در رژيم غذايی يا عادات ورزشی رخ می دهد. بر همین اساس کارشناسان توصیه می کنند برای پیشگیری از افت قند خون و عوارض جانبی بالقوه خطرناک آن، سطح قند خون خود را کنترل کرده و سطح پایین قند خون را درمان کنید.

علائم هیپوگلیسمی

علائم هیپوگلیسمی معمولاً از الگویی پیروی می کند که اگر دیابت دارید احتمالاً خیلی سریع می توانید آنها را تشخیص دهید. علائم رایج و مکرر این وضعیت عبارتند از:

  • لرزش
  • ضعف
  • تعریق
  • سردرد
  • خستگی
  • بی قراری
  • حالت تهوع
  • گرسنگی
  • سرگیجه
  • تحریک پذیری
  • ضربان قلب تند
  • اضطراب یا وحشت
  • عدم توانایی در تمرکز
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • از دست دادن کنترل عضلات
  • احساس سوزن سوزن شدن در اطراف دهان شما

 

10 نشانه جدی افت قند خون | پزشکت

افت قندخون در خواب

در طول شب، ممکن است دوره های کاهش قند خون داشته باشید. اما خودتان متوجه این شرایط نشوید. بدن شما دو هورمون گلوکاگون و اپی نفرین تولید می کند که این دو هورمون در حفظ قند خون در سطح طبیعی موثر هستند. اما در مبتلایان به دیابت نوع 1 ممکن است تعادل این هورمون ها دچار اختلال شود و این وضعیت با بروز برخی علائم شبانه افت قند خون همراه باشد، از جمله:

  • کابوس
  • سردرد
  • بی قراری
  • عرق شبانه
  • حرف زدن یا فریاد زدن در خواب
  • هنگام بیدار شدن احساس آرامش خوبی ندارید.
  • سطح گلوکز در صبح بالاتر از حد طبیعی است.

در صورت بروز این علائم، با پزشک خود مشورت کنید. هیپوگلیسمی شبانه درمان نشده می تواند خطرناک و منجر به افت قند خون شود.

برای کمک به جلوگیری از بروز افت قند خون در شب، سعی کنید قبل از خواب بخورید یک میان وعده که سرشار از کربوهیدرات های پیچیده مانند بلغور جو دوسر یا میوه های خشک باشد. در برنامه بعد از ظهر و عصر نیز برنامه غذایی مناسبی داشته باشید. داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید. همچنین مراقب باشید در هنگام انسولین بیش از حد مصرف نکنید، که منجر به افت قند خون می شود.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص دیابت همین الان کلیک کنید.

افت قند خون شدید | پزشکت

تنظیم قند خون

برای درک چگونگی اتفاق افتادن هیپوگلیسمی، باید بدانید که بدن شما چگونه قندخون را به طور طبیعی تامین می کند.

هنگامی که غذا می خورید، بدن شما کربوهیدرات ها را از بین مواد غذایی مانند نان، برنج، ماکارونی، سبزیجات، میوه و محصولات لبنی به مولکول های مختلف قندی از جمله گلوکز تبدیل می کند.

گلوکز منبع اصلی انرژی بدن شما است، اما بدون کمک انسولین نمی تواند وارد سلول های بیشتر بافت شود.

هنگامی که سطح گلوکز افزایش می یابد، سلول های خاصی (سلول های بتا) در لوزالمعده شما انسولین را آزاد می کنند. این اجازه می دهد تا گلوکز وارد سلول شود و سوخت مورد نیاز سلول های شما را برای عملکرد صحیح تامین کند. هر گونه گلوکز اضافی در کبد و ماهیچه های شما به شکل گلیکوژن ذخیره می شود.

اگر چندین ساعت غذا نخورید، قند خون کاهش می یابد، هورمون دیگری از لوزالمعده به نام گلوکاگون به کبد شما هشدار می دهد تا گلیکوژن ذخیره شده را تجزیه کند و گلوکز را دوباره وارد جریان خون کند. این باعث می شود سطح قند خون شما در حد طبیعی بماند تا وقتی که شما دوباره غذا بخورید.

گذشته از تجزیه گلیکوژن به گلوکز در کبد، بدن نیز توانایی تولید گلوکز را دارد. این روند در درجه اول در کبد، و بعد در کلیه ها رخ می دهد.

افت قند خون بعد از غذا

هیپوگلیسمی معمولاً هنگامی رخ می دهد که شما غذا نخورده باشید مثل شرایطی که روزه هستید، اما همیشه اینطور نیست. گاهی اوقات هیپوگلیسمی بعد از غذا خوردن اتفاق می افتد زیرا بدن انسولین بیشتری نسبت به مقدار لازم تولید می کند.

این نوع از هیپوگلیسمی، به نام هیپوگلیسمی واکنشی یا پس از مصرف غذا، ممکن است در افرادی که جراحی معده داشته اند زیاد رخ دهد.

مطالعه بیشتر: کاهش قند خون بعد از غذا 

“قانون 15-15” در دیابتی ها

قانون 15-15، 15 گرم کربوهیدرات برای افزایش قند خون مصرف کنید و بعد از 15 دقیقه میزان قند خون را چک کنید.

اگر هنوز میزان قندخون کمتر از 70 میلی گرم در لیتر است باید یکبار دیگر ۱۵ گرم کربوهیدرات مصرف شود.

این مراحل را تکرار کنید تا قند خون شما حداقل 70 میلی گرم در لیتر برسد.

پس از بازگشت قند خون به حالت عادی، یک وعده غذایی یا میان وعده میل کنید تا مطمئن شوید که دوباره قند خون شما افت پیدا نمی کند.

15 گرم کربوهیدارت به میزان،نصف فنجان آب میوه طبیعی یا یک قاشق غذاخوری شکر یا عسل می باشد.

بسیاری از افراد تمایل دارند تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنند، بخواهند تا حد ممکن غذا بخورند. این می تواند باعث بالا رفتن سطح قند خون شود. استفاده از روش گام به گام “قاعده 15-15” می تواند در جلوگیری از این امر به شما کمک کند، تا از افت قند خون جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید:

کودکان خردسال معمولاً به کمتر از 15 گرم کربوهیدرات برای رفع سطح قند خون نیاز دارند.

ممکن است نوزادان به 6 گرم احتیاج داشته باشند، کودکان نوپا ممکن است به 8 گرم نیاز داشته باشند و ممکن است کودکان کوچک به 10 گرم احتیاج داشته باشند.

این امر باز فردی به فرد دیگر متفاوت بوده، بنابراین درمورد میزان مورد نیاز با تیم دیابت خود صحبت کنید.

هنگام درمان، انتخاب نوع کربو هیدرات مهم است.

کربوهیدرات های پیچیده یا مواد غذایی حاوی چربی به همراه کربوهیدرات می توانند جذب گلوکز را کند کنند به همین دلیل از این نوع مواد غذایی در درمان کاهش قند خون استفاده کرد.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان غدد و داخلی  

چکاپ قند خون -پزشکت

چه موقع قند خون خود را بررسی کنید؟

مهمترین زمان ها برای بررسی قند خون اولین وعده ها در صبح و شب است. اگرچه توصیه می شود که اگر مرتباً افت قند خون دارید، چندین بار در روز چک کنید.

برخی از جالبترین حملات افتد قند خون، مواردی است که بدون اطلاع شما اتفاق میفتد. هنگامی که افت قند خون هنگام خواب رخ می دهد، سطح قند خون پایین و بدون درمان باقی می ماند. اما این وضعیت می تواند منجر به اختلال در عملکرد مغز شود.

پیشگیری از افت شدید قند خون

افراد دیابتی باید همیشه برای پیشگیری از حملات غیر منتظره افت قند خون به منابع اضطراری دسترسی داشته باشند. این منابع ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آب نبات
  • قرص قند
  • نوشابه غیر رژیمی
  • کیت تزریق گلوکاگون

برای پیشگیری از ابتلا به افت قند خون شدید می توانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • یک سطح ورزش ثابت را حفظ کنید.
  • در طول روز در ساعات منظم غذا بخورید.
  • هرگز از وعده های غذایی صرف نظر نکنید.
  • بدانید که داروها را دقیقا باید در چه زمانی مصرف کنید.
  • انسولین و دوز داروی دیابت را قبل از مصرف دوباره بررسی کنید.
  • یک دستبند شناسایی داشته باشید که مشخص کند شما دیابت دارید.
  • وعده های غذایی خود را با فاصله بیش از چهار تا پنج ساعت تنظیم کنید.
  • قند خون خود را به دفعاتی که یک متخصص بهداشت و درمان دستور داده است، بررسی کنید.
  • هر روز حداقل سه وعده غذایی با میان وعده هایی که بین وعده غذایی تجویز شده است، با فاصله مساوی بخورید.
  • به طور معمول، ترجیحاً 30 دقیقه تا یک ساعت بعد از غذا ورزش کنید و قندهای خود را قبل و بعد از ورزش بررسی کنید.

علائم هیپوگلیسمی ممکن است مبهم باشد یا شبیه به علائم سایر بیماری ها باشند، بنابراین بهتر است تا دیر نشده از اثرات مضر آن آگاه باشید.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی کاهش سطح قند خون

سخن آخر

اگر به دیابت مبتلا هستید، باید انواع علائمی که در هنگام افت قند خون و کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر بروز پیدا می کند، آشنا شوید. متداول ترین علائم هیپوگلیسمی یا همان افت قند خون شامل لرزش، ضربان قلب سریع، اضطراب و گرسنگی است. اگر قند خون شما به طور خطرناکی کاهش پیدا کند، ممکن است علائمی مانند گیجی، مشکلات بینایی، تغییرات رفتاری، تشنج یا حتی از دست دادن هوشیاری را تجربه کنید.

افت قند خون در افراد فاقد دیابت نیز می تواند رخ دهد. خوشبختانه، خوردن یا نوشیدن برخی از کربوهیدرات های ساده معمولاً می تواند مشکل را سریع رفع کند. اما برای انجام این کار باید بتوانید علائم هیپوگلیسمی را شناسایی کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز