لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

توده های قسمت پایین سمت راست شکم

توده های قسمت پایین سمت راست شکم | پزشکت

فهرست مطالب

توده های قسمت پایین سمت راست شکم

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگر توده های قسمت پایین سمت راست شکم مشاهده کردید، ممکن است ترجیح دهید که آن ها را نادیده بگیرید. به ندرت افراد نسبت به زیبایی یا برجستگی های شکم خود حساسیت نشان می دهند. البته برای رفع نگرانی، بهتر است در صورت وجود توده در شکم خود، سریعا با یک پزشک تماس بگیرید. توده های شکمی می توانند از نظر اندازه و سایر خصوصیات، با یکدیگر متفاوت باشند. توده ها می توانند در اثر علل مختلفی ایجاد شوند.

برخی از علائم توده های ایجاد شده در قسمت پایین و راست شکم، که در اکثر افراد مشترک است، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • تورم
  • سرخی
  • یبوست
  • ضربان دار
  • کاهش اشتها

چه چیزی باعث ایجاد توده در قسمت پایین سمت راست شکم می شود؟

توده های ایجاد شده در شکم، ممکن است در اثر وجود یک مشکل سطحی (مانند عوامل موجود بر روی روی پوست) یا یک مشکل در قسمت های درونی بدن (مانند یک اندام یا بافت) ایجاد شوند.

شکم، روده ها و اندام های دیگر را در خود جای داده است. وجود هرگونه مشکل در این بافت ها و اندام ها می توانند باعث ایجاد توده هایی در زیر پوست شکم شوند. پس از معاینه کامل شرایط توده خود، باید ویژگی ها و علائم آن را به دقت با پزشک خود در میان بگذارد.

علل سطحی (پوستی) ایجاد کننده توده

توده های قسمت پایین سمت راست شکم | پزشکت

برخی از عللی که می توانند با اثر گذاری بر سطح و پوست شکم باعث ایجاد توده در قسمت پایین و سمت راست شوند، عبارت اند از:

گزش حشرات. اگر توده ای برآمده، خارش دار یا متورم در قسمت پایین سمت راست بدن خود دارید، احتمال دارد که حشره یا حیوان گزنده دیگری مقصر ایجاد آن باشد. اگر اخیرا بیرون از خانه بوده اید، ممکن است انگل های خانگی مانند ساس یا کک باعث آسیب به شما شده باشند.

کیست. مجموعه ای از مایعات، ترشحات یا مواد دیگر می توانند در زیر پوست شکم تجمع پیدا کرده و باعث ایجاد کیست شوند.

برجستگی های پوستی. کک و مک و سایر برجستگی های پوستی، به ویژه با افزایش سن، ممکن است روی پوست ظاهر شوند.

زگیل. زگیل ها، عارضه های ویروسی هستند. این عارضه می تواند از طریق تماس پوست به پوست بین افراد منتقل شود.

غدد لنفاوی. گاهی اوقات، پاسخ ‌ایمنی بدن به عفونت های مختلف، می تواند باعث تورم غدد لنفاوی موجود در سمت راست پایین شکم شود. این برجستگی طبیعی بوده و نشان دهنده عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن شما است.

توده های چربی. در شرایط خاص، سلول های چربی (بافت چربی) ممکن است تجمع پیدا کرده و یک توده سخت تشکیل دهند.

آبسه. آبسه در اثر بروز عفونت های باکتریایی ایجاد می شود. باکتری های عامل‌ آبسه ممکن است از طریق بریدگی و شکاف پوستی یا فولیکول های مو وارد بدن شوند. آبسه معمولاً قرمز، متورم و دردناک است.

هماتوم. در صورتی که به پوست و بدن آسیب برسد، ممکن است هماتوم (کبودی) ایجاد شود. کبودی در اثر تجمع لخته های خون در زیر پوست ایجاد می شود.

زخم. هرگونه برش یا زخم ناشی از جراحات و جراحی، می تواند پس از بهبودی به صورت برجستگی هایی در پوست باقی بماند.

علل داخلی ایجاد توده در قسمت پایین سمت راست بدن

توده های قسمت پایین سمت راست شکم | پزشکت

موارد زیر، از جمله علل داخلی ایجاد توده در قسمت سمت راست و پایین شکم محسوب می شوند:

فتق

فتق زمانی ایجاد می شود که قسمتی از روده شما از محل معمول و طبیعی خود خارج شده و به زیر پوست وارد شود. این‌ اختلال گاهی اوقات پس از انجام کارهای سنگین یا جراحی در ناحیه شکم ایجاد می شود.

یبوست

اگر‌ برای مدتی نتوانید مدفوع خود را دفع کنید، این ضایعات در روده شما تجمع پیدا می کنند. این تجمع مدفوع می تواند باعث ایجاد توده هایی در شکم شما شود. معمولاً در اثر انجام عمل جراحی، علائم و برآمدگی هایی در محل برش جراحی باقی می ماند.

سرطان

در موارد نادر، وجود توده ها و برجستگی‌ هایی در قسمت سمت راست پایین شکم، می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی، مانن سرطان باشد. سرطان ممکن است از روی پوست شروع شده و به نواحی و بافت های زیر پوست شما گسترش یابد.

لیپوم

لیپوم، کلمه ای به معنای “تومور چرب” است. باید به این نکته توجه داشته باشید که لیپوم سرطان نیست. لیپوم فقط ناشی از رشد چربی بین لایه ماهیچه ای و پوست بالای آن است.

علت دقیق ایجاد لیپوم هنوز مشخص نیست. لیپوم ها اغلب پس از 40 سالگی ظاهر می شوند.

لیپوم، یک توده نرم و قابل حرکت در زیر پوست است و در حدود دو اینچ عرض دارد. لیپوم بدون درد است مگر اینکه رشد آن باعث تحریک اعصاب اطراف آن شود. لیپوم ها اغلب در پشت، گردن و شکم و گاهی در بازوها و قسمت بالای ساق پا دیده می شوند.

برای اطمینان از خوش خیم بودن لیپوم، تمام توده های موجود روی شکم باید توسط یک پزشک معاینه شوند. تشخیص این اختلال از طریق معاینه فیزیکی، بیوپسی و روش های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن انجام می شود.

در بیشتر مواقع، درمان لیپوم ضروری نیست. اگر لیپوم دردناک و ناخوشایند باشد یا با ساختارهای دیگر تداخل داشته باشد، باید درمان شود. می توان لیپوم را از طریق جراحی یا لیپوساکشن برطرف کرد.

فیبروئید رحم

توده های قسمت پایین سمت راست شکم | پزشکت

فیبروئید های رحمی، توده های خوش خیمی در دیواره رحم هستند. این نوع از توده ها اغلب در سنین باروری ظاهر می شوند. فیبروئید ها تقریباً هرگز با سرطان ارتباط ندارند.

زنان سیاه پوست و زنانی که دوره قاعدگی خود را در سنین پایین آغاز کرده اند، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به این اختلال قرار دارند. سایر عوامل مستعد کننده ابتلا به این‌ اختلال عبارت اند از:

  • چاقی
  • نوشیدن الکل
  • کمبود ویتامین D
  • رژیم غذایی مضر
  • سابقه خانوادگی ابتلا به فیبروم

فیبروئید ها می توانند باعث ایجاد فشار و درد در لگن و عوارض و خونریزی شدید در دوران قاعدگی شوند که نهایتا منجر به ایجاد کم خونی می شود. کیفیت زندگی فرد مبتلا به دلیل درد و ناراحتی مزمن کاهش می یابد. اگرچه فیبروم گاهی اوقات بر بارداری بی تاثیر است، اما ناباروری و از دست دادن جنین و زایمان زودرس از جمله عوارض آن به حساب می آید.

فیبروئید ها را می توان از طریق معاینه لگن یا سونوگرافی تشخیص داد.

متخصص زنان می تواند داروهای مختلفی را برای تسکین علائم و تنظیم چرخه قاعدگی تجویز کند. همچنین برای رفع فیبروئید ها، جراحی های کم تر تهاجمی نیز وجود دارند. هیسترکتومی یا برداشتن رحم در برخی موارد می تواند برای درمان این اختلال انجام شود.

کیست پوست

کیست یک کیسه یا توده کوچک پر از مایع، هوا، چربی یا مواد دیگر است. کیست ها می توانند بدون هیچ دلیل مشخصی در قسمت های مختلفی از بدن شروع به رشد می کند. کیست پوستی، کیستی است که درست در زیر پوست ایجاد می شود.

امروزه، اعتقاد بر این است که کیست های پوستی در اطراف سلول های کراتینی به دام افتاده ایجاد می شوند ( سلول های کراتینی: سلولهایی که لایه بیرونی نسبتاً سخت پوست را تشکیل می دهند). این کیست ها مسری نیستند.

همه افراد ممکن است به کیست های پوستی مبتلا شوند. با این حال، کیست های پوستی بیشتر در افراد بالای 18 سال، مبتلا به آکنه یا پوست آسیب دیده، بیشتر دیده می شود.

کیست های پوستی به صورت یک توده کوچک و گرد در زیر پوست ایجاد می شوند. کیست ها در حالت عادی بدون درد هستند. اما کیست های عفونی می توانند دردناک باشند.

تشخیص کیست های پوستی از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود. کیست های کوچک‌ به راحتی توسط پزشک‌ برداشته می شوند. کیست آلوده باید درمان شود تا عفونت گسترش نیابد.

آبسه پوست

آبسه پوست، شامل یک توده بزرگ حاوی چرک است که درست در زیر پوست ایجاد می شود. این بیماری در اثر ورود باکتریها به زیر پوست (معمولاً از طریق یک بریدگی یا خراش کوچک)، و تکثیر آن ها، ایجاد می شود. بدن به کمک گلبول های سفید، باکتری ها را از بین می برد. اما چرک در ناحیه ای که قبلا آلوده بوده، باقی می ماند.

علائم آبسه پوستی شامل ایجاد یک توده بزرگ، قرمز، متورم و دردناک در هر نقطه از بدن، در زیر پوست، است. در صورت ابتلا به آبسه، ممکن است تب، لرز و بدن درد ناشی از عفونت نیز وجود داشته باشد.

در صورت عدم درمان توده های آبسه، خطر بزرگ شدن، گسترش و ایجاد بیماری جدی آبسه وجود دارد. تشخیص آبسه پوستی از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود.

آبسه های کوچک ممکن است خود به خود، از طریق فعالیت ضد میکروبی سیستم ایمنی بدن بهبود یابند. اما برخی از آن ها باید توسط پزشک تخلیه شوند. برای درمان آبسه، معمولاً آنتی بیوتیک تجویز می شود. تمیز نگه داشتن پوست و استفاده از لباس و حوله تمیز، به عدم ابتلا با آبسه کمک خواهد کرد.

کیست تخمدان

در دوران باروری، تخمدان های زن هر ماه یک سلول تخمک آزاد می کند. اما گاهی اوقات تخمک در سطح تخمدان باقی می ماند. تخمک در این بخش به رشد خود ادامه می دهد. این تخمک نهایتا به کیست تخمدان پر از مایع تبدیل می شود.

کیست تخمدان ممکن است در اثر عدم تعادل هورمونی ایجاد شود. در صورت اتصال بافت آندومتریوز به تخمدان، و عفونت های شدید لگن که به تخمدان ها سرایت می کنند، چنین بیماری ممکن‌ است ایجاد شود. این کیست ها همچنین ممکن است در دوران بارداری ایجاد شوند.

کیست های کوچک تخمدان اغلب هیچ علامتی ندارند. کیست های بزرگتر ممکن است باعث درد لگن، کمردرد، افزایش وزن بدون دلیل، خونریزی غیرطبیعی واژن و‌ یا درد در هنگام رابطه جنسی شوند. کیست های تخمدان تقریبا هیچ وقت جزو سرطان ها طبقه بندی نمی شوند.

درد ناگهانی و شدید شکم می تواند نشان دهنده پارگی کیست باشد. پارگی کیست یک فوریت پزشکی است و بیمار سریعا به اورژانس برده شود. تشخیص کیست تخمدان از طریق سونوگرافی انجام می شود.

روش های پیشگیری از بارداری مانند مصرف قرص، تزریق یا عقیم سازی از تخمک گذاری جلوگیری کرده و بنابراین از تشکیل کیست جلوگیری می کنند. در برخی موارد انجام جراحی برای برداشتن کیست ضروری است.

درماتوفیبروم

توده های قسمت پایین سمت راست شکم | پزشکت

درماتوفیبروم یک توده پوستی شایع است که معمولاً در قسمت پایینی ساق پا ظاهر می شود. با این‌ حال ممکن است در هر نقطه دیگری از بدن ظاهر شود. این توده ها خوش خیم (غیر سرطانی) هستند. درماتوفیبرومها بیشتر در بزرگسالان و به ندرت در کودکان یافت می شوند.

فتق کشاله ران

فتق کشاله ران، که به آن فتق اینگوینال نیز گفته می شود، بدین معناست که ساختاری در ناحیه تحتانی شکم (قسمتی از روده یا قسمتی از چربی) به سمت عضلات دیواره شکم هل داده می شود. این اتفاق، یک برآمدگی یا فتق ایجاد می کند. برخی از این‌ فتق ها در کشاله ران قابل مشاهده هستند.

فتق به خودی خود بهبود نمی یابد. در صورت کاهش یا قطع خون رسانی به اندام، فتق می تواند باعث بروز عوارض جدی در فرد شود. تشخیص فتق کشاله ران از طریق معاینه فیزیکی و تصویربرداری اشعه ایکس یا سی تی اسکن انجام می شود.

فتق کوچک ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. ولی فتق بزرگتر را می توان با جراحی رفع کرد.

درمان توده های شکم ایجاد شده در سمت راست و پایین

داروهای زیادی برای رفع توده های شکمی وجود دارند. به احتمال زیاد توده شکمی می تواند در خانه درمان شود. اگر علت ایجاد کننده توده خفیف و سطحی باشد، امکان درمان خانگی‌ آن وجود دارد. در صورت مراجعه به پزشک، ممکن است انجام آزمایشات مختلف و روش های تصویربرداری برای تعیین علت زمینه ای ایجاد توده ها تجویز شود.

برخی از درمان ها و داروهای خانگی که ممکن است توده شکمی شما را تسکین دهند، عبارت اند از:

  • بانداژ
  • وازلین
  • کمپرس گرم
  • آنتی هیستامین
  • کرم ضد خارش
  • لباس های مناسب
  • کمپرس سرد (مانند یخ)

منبع:

https://www.buoyhealth.com/learn/lump-lower-right-abdomen

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.3 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. با سلام لطف در خصوص رفع بوی بد دهان و عرق زیر بغل بطور دائمی راهنمایی فرمائید. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز