لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

بیماری هایی که از راه هوا منتقل می شوند، کدامند؟

بیماری های منتقل شده از هوا | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بیماری های منتقل شده از هوا بیماری هایی هستند که توسط عوامل بیماری زای بسیار کمی در هوا پخش می شوند. این عوامل می توانند باکتری، قارچ یا ویروس باشند، اما همه آنها از طریق تماس هوا منتقل می شوند.

شما به سادگی ممکن است از طریق هوایی که با آن نفس می کشید به برخی از بیماری ها مبتلا شوید .به این موارد بیماری های منتقل شده از طریق هوا گفته می شود. بیماری منتقله از طریق هوا ممکن است هنگامی که افراد مبتلا به عفونت های خاص سرفه، عطسه یا صحبت می کنند و ترشحات بینی و گلو را به هوا می ریزند، منتشر شوند.

بسیاری از بیماری های منتقله از هوا انسان را تحت تأثیر قرار می دهد.این در حالی است که اقدامات ساده، مانند ماندن در خانه در هنگام بیماری، کاهش تماس با افراد بیمار و سایر روش  می توانند از انتقال بیماری پیشگیری کنند. درک و آگاهی از بیماریهایی که از طریق هوا پخش می شوند و چگونگی پیشگیری و جلوگیری از آنها مهم است. چندین گزینه درمانی نیز وجود دارد که افراد باید در صورت ابتلا به بیماری منتقله از هوا آنها را بشناسن و رعایت کند.

برخی از بیماری ها مانند سرماخوردگی از طریق هوا منتقل می شوند. بسیاری از بیماری های موجود در هوا بسیار شایع هستند و می توانند علائم خفیف یا شدیدی داشته باشند. راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های منتقله از هوا، تهویه مناسب برای بهینه سازی هوای داخل و خارج منزل است. روش های تهویه، مانند باز کردن پنجره یا استفاده از فن، به تبادل هوای کثیف کمک می کنند. درمان بیماری های منتقله هوا شامل استراحت و مایعات است.

بیماری های منتقله از هوا معمولاً با عطسه و سرفه منتشر می شود و کنترل بیماری ها را دشوار می کند. در بیشتر موارد، هنگامی که فردی در هوای آلوده نفس بکشد، یک بیماری ممکن است شیوع پیدا کند.  همچنین فرد بیماری را از طریق نفس خود بخصوص با عطسه و سرفه و از طریق بلغم منتشر می کند. روند انتشار این نوع بیماری ها، کنترل آنها را دشوارتر می کند.

علائم بیماری های منتقل شده از هوا

بیماری های منتقل شده از هوا | پزشکت

بسیاری از بیماری های منتقل شده در هوا علائمی شبیه سرماخوردگی یا آنفلوانزا را بروز می دهند. برخی از این علائم، عبارتند از:

  • لرزیدن
  • گلو درد
  • خستگی
  • سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • درد عضله و بدن
  • بدن درد یا سردرد
  • آبریزش یا گرفتگی بینی

برخی از افراد با این علائم تب کم یا کندی را نیز تجربه می کنند.

شایع ترین بیماری های انتقال یافته از هوا

ذراتی که باعث بیماری های منتقله در هوا می شوند، به قدری کوچک هستند که می توانند به هوا بچسبند. آنها تا زمان ساکن شدن به ذرات گرد و غبار، قطرات رطوبت یا نفس آویزان می شوند. آنها همچنین در اثر تماس با مایعات بدن، مانند مخاط یا بلغم می توانند منجر به بیماری شوند. هنگامی که عوامل بیماری زا در داخل بدن قرار بگیرند، تکثیر می یابند.

شایع ترین بیماری های منتقله از هوا، عبارتند از:

  • سرماخوردگی: سرماخوردگی معمولاً توسط ویروس راینو ایجاد می شود.
  • اوریون: این ویروس غدد زیر گوش را تحت تأثیر قرار داده و باعث تورم و در برخی موارد کاهش شنوایی می شود. واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماری مهم تلقی می شود.
  • سرخک: این بیماری در اثر تماس با شخصی که ویروس سرخک دارد یا استنشاق ذرات عطسه یا سرفه وی ایجاد می شود. همانند اوریون، واکسیناسیون برای پیشگیری از شیوع این بیماری ضروری است.
  • سیاه سرفه: این یک بیماری مسری و باکتریایی است که باعث تورم مجاری تنفسی می شود. سرفه های ناشی از این وضعیت مداوم هستند و به طور کلی با آنتی بیوتیک زود درمان می شود.
  • واریسلا زوستر: این ویروس باعث آبله مرغان می شود و به راحتی در بین کودکان خردسال انتشار می یابد. بثورات به طور معمول در بدن منتشر شده و از لکه های قرمز کوچکی شروع شده و به تاول های خارش دار تبدیل  و به مرور زمان پوسته پوسته می شوند. آبله مرغان قبل از بروز بثورات حدود 48 ساعت پخش می شود. این ویروس معمولاً از طریق هوا یا با لمس بثورات منتشر می شود.

بیماری های نادر انتقال یافته از هوا

بیماری های منتقل شده از هوا | پزشکت

بیماری هایی که به ندرت ممکن است از طریق هوا منتقل شوند، عبارتند از:

سیاه زخم: این یک بیماری باکتریایی است که در صورت استنشاق اسپورهای سیاه زخم در بدن، بدن را آلوده می کند. سیاه زخم باعث حالت تهوع و علائم شبیه به آنفولانزا می شود. تشخیص سیاه زخم دشوار است زیرا علائم آن شبیه بیماری های دیگری مانند آنفولانزا است. سیاه زخم با آنتی بیوتیک درمان می شود تا جلوی بدتر شدن آن را بگیرد.

دیفتری: دیفتری یک بیماری نادر باکتریایی است که به سیستم تنفسی آسیب می رساند و به قلب، کلیه ها و اعصاب حمله می کند. نادر بودن آن ممکن است به دلیل در دسترس بودن واکسیناسیون آن باشد. دیفتری با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

مننژیت: مننژیت غشای اطراف مغز و نخاع را متورم می کند. مننژیت یک عفونت باکتریایی یا ویروسی است، اما همچنین به دلیل آسیب یا عفونت قارچی ایجاد می شود. علائم رایج آن شامل سردرد مداوم، تب و بثورات پوستی است.

مدت زمان و دوره بیماری ناشی منتقله از هوا ممکن است از چند روز تا هفته متفاوت باشد، اما معمولاً به راحتی می توان با آنها مقابله کرد.

پیشگیری از بیماری های انتقال یافته از هوا

بیماری های منتقل شده از هوا | پزشکت

در اکثر موارد بیماری های منتقل شده در هوا  به راحتی قابل درمان هستند. اما پیشگیری از آنها کامل دشوار است، اما روشهایی وجود دارد که با رعایت آنها می توانید خطر در معرض قرار گرفتن با عوامل بیماری زا را کاهش دهید. برخی ازاین راهکار ها، عبارتند از:

رعایت نکات بهداشتی

شستن منظم دست و رعایت سایر نکات بهداشتی خوب می تواند در پیشگیری از شیوع بیماری های منتقله در هوا موثر باشد. بررسی ها نشان می دهد که رعایت نکات بهداشتی  تا حد زیادی می تواند خطر انتقال بیماری های موجود در هوا را کاهش دهد. استفاده از ماسک  در محیط های شلوغ و پرجمعیت و پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه با آرنج یا دستمال، از عادات خوبی است که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها توصیه می شود. شستشوی منظم دست همچنین می تواند به کاهش انتشار مایعات بدن که ممکن است حاوی میکروب های بیماری زا باشند کمک کند.

تهویه و مدیریت هوا

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) افزایش تهویه را برای کمک به تبادل هوا بین داخل و خارج ساختمان توصیه می کند. عوامل بیماری زا، آلاینده ها و رطوبت در یک منطقه بدون تهویه، می توانند در سطوح کثیف جمع شوند. تمیز کردن هوا با فیلتر راه حل دیگری از حفظ ناحیه تا حد امکان از آلاینده ها و عوامل بیماری زا است. چند روش اساسی فیلتر کردن شامل فیلترهای مکانیکی هوا، تصفیه UV، فیلترهای HEPA و ژنراتورهای یونی است.

درمان بیماری های انتقال یافته از هوا

بهتر است که افراد به محض مشاهده علائم این بیماری ها برای جلوگیری از هرگونه عارضه و شروع درمان با پزشک مشورت کنند. علائم سرماخوردگی قابل درمان است، اما این بیماری بدون درمان از بین می رود. در مورد آبله مرغان، سیستم ایمنی بدن به تنهایی با ویروس مقابله می کند.

برای بیشتر بیماری های منتقله از هوا، شما به استراحت و مصرف مایعات زیادی احتیاج خواهید داشت. سایر گزینه های درمانی برای این نوع بیماری ها به خود بیماری بستگی دارد. برخی از بیماری های منتقله از طریق هوا، مانند آبله مرغان، هیچ درمان هدفمندی ندارند. با این حال، داروها و سایر مراقبت های حمایتی می توانند به تسکین علائم کمک کنند. برخی مانند آنفولانزا با داروهای ضد ویروسی قابل درمان هستند. درمان نوزادان مبتلا به سیاه سرفه می تواند شامل آنتی بیوتیک باشد و اغلب  به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارند.

دیفتری در صورت تشخیص زودرس، با موفقیت با آنتی توکسین ها و آنتی بیوتیک ها قابل درمان است.

پیش آگهی بیماری های انتقال یافته از هوا

بیماری های منتقل شده از هوا | پزشکت

بیماری های منتقل شده در هوا در سراسر جهان رخ می دهند و تقریباً همه را درگیر می کند. آنها به راحتی در محله های شلوغ مانند مدارس و خانه های سالمندان انتشار می یابند. شیوع گسترده در شرایط شلوغ و در مکان هایی که سیستم بهداشت و بهداشت ضعیف است، رخ می دهد. در کشورهایی که واکسن ها به طور گسترده در دسترس و مقرون به صرفه هستند میزان بروز آن کمتر است. بیشتر بیماری های منتقل شده در هوا طی چند هفته روند خود را طی می کنند. برخی دیگر مانند سرفه سیاه می توانند ماه ها دوام بیاورند.

اگر سیستم ایمنی ضعیف مبتلا یا به مراقبت های پزشکی خوبی دسترسی نداشته باشید، احتمال بروز عوارض جانبی و مدت زمان بهبودی آن بیشتر خواهد بو . در بعضی موارد، بیماری های منتقله از هوا می توانند کشنده باشند.

در حالی که بیماری های منتقله از هوا شایع است، عوارض جدی ناشی از این بیماری ها  به ندرت رخ می دهد  و واکسیناسیون های طبیعی خطر را بطور قابل توجهی کاهش می دهند.

واکسن ها می توانند احتمال ابتلا به برخی بیماری های منتقله از هوا را کاهش دهند. واکسن ها همچنین خطر سایر افراد جامعه را کاهش می دهند. بیماری های منتقله از طریق هوا که واکسن دارند شامل موارد زیر است:

  • دیفتری
  • ابله مرغان
  • سیاه سرفه
  • اوریون: واکسن MMR
  • سرخک: معمولاً با واکسن اوریون و سرخچه ترکیب می شود و به عنوان واکسن MMR شناخته می شود.
  • آنفلوانزا: واکسن هر ساله به روز می شود و شامل سویه هایی است که به احتمال زیاد در فصل آینده منتشر می شوند.

در کشورهای در حال توسعه، اقدامات ایمن سازی گسترده به کاهش میزان انتقال برخی از این بیماری های منتقل شده در هوا کمک می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز