لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

انواع مختلف تومور کدامند؟

انواع مختلف تومور کدامند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

انواع مختلف تومور کدامند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


انواع مختلف تومور، توده یا توده های از بافت بدن هستند که ممکن است بیشتر به تورم شباهت داشته باشد. همه تومورها سرطانی نیستند، اما بهتر است در صورت ظاهر شدن هر گونه تورم بر روی بدن به پزشک مراجعه شود.

در یک بدن سالم، سلول ها رشد می کنند، تقسیم می شوند و یکدیگر را در بدن جایگزین می کنند. با تشکیل سلول های جدید، سلول های قدیمی می میرند. وقتی فردی به سرطان مبتلا می شود، سلول های جدیدی تشکیل می شوند که بدن به آنها نیازی ندارد. افزایش و یا تجمع سلول های جدید می تواند منجر به تشکیل اتواع مختلف تومور شود.

اگرچه برخی از تومورها خوش خیم هستند و از سلول های غیرسرطانی تشکیل شده اند، اما برخی دیگر ممکن است بدخیم باشند. تومورهای بدخیم سرطانی هستند و در این وضعیت سلول ها می توانند به سایر قسمت های بدن انتشار یابند.

تومور چیست؟

تومور هنگامی ایجاد می شود که سلول ها خیلی سریع تولید مثل کنند. اندازه تومورها از یک توده کوچک تا یک توده بزرگ بسته به نوع آن می تواند متفاوت باشد و تقریباً در هر نقطه از بدن ظاهر می شوند.

سه نوع اصلی تومور وجود دارد:

  • خوش خیم: تومورهای خوش خیم، سرطانی نیستند. یا نمی توانند انتشار یا رشد کنند، یا این کار را خیلی کند انجام می دهند. اگر پزشک آنها را جراحی کند، به طور کلی بر نمی گردند.
  • پیش بدخیم: در این تومورها، سلول ها هنوز سرطانی نیستند، اما احتمال بدخیمی دارند.
  • بدخیم: تومورهای بدخیم سرطانی هستند. سلول ها می توانند رشد کرده و به سایر قسمت های بدن انتشار یابند.

نوع رفتار تومورها در آینده ناشناخته است و هیچ راهی برای تشخیص اینکه تومور به مرور زمان چه وضعیتی را پیدا می کند، وجود ندارد. برخی از تومورهای خوش خیم می توانند بدخیم و سپس خطرناک و جدی شوند. به همین علت، بهتر است رشد و پیشرفت انها کنترل شود.

انواع تومورهای خوش خیم

انواع مختلف تومور کدامند؟ | پزشکت

بیشتر تومورهای خوش خیم مضر نیستند و بعید به نظر می رسد که روی سایر قسمت های بدن تأثیر بگذارند. با این حال، اگر به اعصاب یا رگ های خونی فشار وارد کرده یا اگر تولید بیش از حد هورمون ها را تحریک کنند، مانند سیستم غدد درون ریز، می توانند باعث درد یا مشکلات دیگری شوند.

نمونه هایی از تومورهای خوش خیم، عبارتند از:

آدنوم

آدنوم در بافت اپیتلیال غده ای ایجاد می شود که غشای نازکی است که غدد، اندام ها و سایر ساختارهای بدن را می پوشاند. برخی از انواع آدنوم ها عبارتند از:

  • پولیپ روده بزرگ
  • فیبروآدنوما، یک نوع رایج تومور خوش خیم پستان است.
  • آدنوم کبدی، که در کبد ایجاد می شود.

آدنوم به عنوان سرطان شروع نمی شود. با این حال، برخی می توانند تغییر کرده و به آدنوکارسینوم  سرطانی تبدیل شوند.

فیبروم

فیبروئیدها یا فیبروما، تومورهای خوش خیم هستند که می توانند روی بافت فیبری یا همبند هر اندامی رشد کنند. فیبروم رحم شایع است و می تواند باعث منجر به بروز علائم زیر شود:

بسته به نسبت فیبرها به سلول ها می توانند “نرم” یا “سخت” باشند.

انواع مختلفی از فیبروما وجود دارد، از جمله:

  •  آنژیوفیبروما، که می تواند به صورت برجستگی های کوچک قرمز رنگ در صورت ظاهر شود.
  •  درماتوفیبروما، که در پوست، اغلب در قسمت پایین ساق پا ظاهر می شود.

برخی از فیبروما ها می توانند علائم ایجاد کنند و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. در موارد نادر، فیبروم ها می توانند تغییر کرده و به فیبروسارکوم تبدیل شوند. اینها سرطانی هستند.

همانژیوم

همانژیوماها تومورهای خوش خیم هستند که هنگام رشد بیش از حد رگ های خونی تشکیل می شوند. آنها می توانند به صورت “علائم توت فرنگی” قرمز روی پوست یا در داخل بدن ایجاد شوند. آنها اغلب در بدو تولد وجود دارند و در دوران کودکی ناپدید می شوند. همانژیوم معمولاً نیازی به درمان ندارد، اما در صورت برطرف نشدن، جراحی لیزر و سایر گزینه ها در دسترس است.

لیپوماها

لیپوماها بیشتر در افراد 40 تا 60 ساله دیده می شود. لیپوماها نوعی تومور بافت نرم است و از سلولهای چربی تشکیل شده است. طبق آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS)، آنها می توانند در هر سنی ظاهر شوند اما اغلب افراد 40-60 ساله را تحت تأثیر قرار می دهند.

بیشتر لیپوماها کوچک، بدون درد، لاستیکی، لمس نرم و متحرک هستند. آنها اغلب در پشت، شانه ها، بازوها، باسن و قسمت بالای پاها ظاهر می شوند. آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا تاکید می کند که بعید است انها سرطانی شوند. انواع لیپوماتیک شامل فیبرولیپوما است که حاوی سلولهای چربی و بافت همبند فیبری و آنژیولیپوما است که در زیر پوست ظاهر می شود.

انواع مختلف تومور های پیش بدخیم

انواع مختلف تومور کدامند؟ | پزشکت

تومور های پیش بدخیم سرطانی نیست، اما در صورت تغییر نیاز به نظارت دقیق دارد. برخی از آنها عبارتند از:

کراتوز اکتینیک

رشد کراتوز اکتینیک که به کراتوز خورشیدی نیز معروف است، شامل لکه هایی از پوست پوسته پوسته شده، پولک مانند و ضخیم است.

آنها بیشتر روی افراد با پوست روشن تأثیر می گذارد و قرار گرفتن در معرض آفتاب خطر بروز آنها را افزایش می دهد. گاهی اوقات، کراتوز اکتینیک به کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل می شود، بنابراین پزشکان معمولاً درمان آن را توصیه می کنند.

دیسپلازی دهانه رحم

در دیسپلازی دهانه رحم، تغییری در سلولهای دهانه رحم ایجاد می شود. پزشک ممکن است در طی آزمایش پاپ اسمیر این سلول ها را تشخیص دهد. دیسپلازی دهانه رحم اغلب از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ناشی می شود، HPV در جوانان شایع است. سلول ها سرطانی نیستند، اما ممکن است 10-30 سال بعد بدخیم شده و منجر به سرطان دهانه رحم شوند. یک جراح احتمال دارد سلول ها را با استفاده از تکنیک های انجماد یا برداشتن یک مخروط بافت از دهانه رحم خارج کند.

متاپلازی ریه

این تومور در نایژه ها، لوله هایی که هوا را به داخل ریه ها حمل می کنند، رخ می دهد. پوشش داخلی برونش ها حاوی سلول های غده ای است. در برخی از افراد، از جمله افراد سیگاری، این موارد می توانند تغییر کرده و به سلولهای سنگفرشی یا سرطان تبدیل شوند.

لکوپلاکیا

لکوپلاکیا باعث ایجاد لکه های سفید ضخیم در دهان می شود. این لکه ها بدون درد هستند و شکل نامنظمی دارند و افرادی که این علائم و لکه ها را تجربه می کنند اگر در طی 2 هفته از بین نرود، باید به پزشک مراجعه کند. همچنین باید در صورت لزوم لکه ها را کنترل کرده و سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو را ترک کنند. اگر یک پزشک معتقد باشد که این لکه ها ممکن است سرطانی شوند، شاید از لیزر یا جراحی جراحی برای از بین بردن آنها استفاده کنند.

انواع مختلف تومور های بدخیم

انواع مختلف تومور کدامند؟ | پزشکت

تومورهای بدخیم سرطانی هستند. آنها در هنگام رشد غیرقابل کنترل سلول ها، بروز  می کنند. در صورت ادامه رشد و انتشار سلول ها، بیماری می تواند خطرناک و جدی باشد. تومورهای بدخیم در فرآیندی به نام متاستاز می توانند به سرعت رشد کرده و به سایر قسمت های بدن انتشار یابند.

سلولهای سرطانی که به قسمتهای دیگر بدن منتقل می شوند همان سلولهای اصلی هستند اما توانایی حمله به اندام های دیگر را دارند. به عنوان مثال اگر سرطان ریه به کبد انواع یابد، سلولهای سرطانی در کبد همان سلولهای سرطانی ریه هستند.

انواع مختلف تومور بدخیم از انواع مختلف سلول سرچشمه می گیرد.

برخی از تومور های بدخیم، عبارتند از:

کارسینوم: این تومورها از سلولهای اپیتلیال تشکیل می شوند که در پوست و بافتی که اندام های بدن را می پوشاند یا محافظت می کند وجود دارد. سرطان می تواند در معده، پروستات، لوزالمعده، ریه، کبد، روده بزرگ یا پستان ایجاد شود. آنها رایج ترین تومور بدخیم هستند.

سارکوم: این تومورها از بافت همبند مانند غضروف، استخوان، چربی و اعصاب شروع می شوند. منشا آنها سلولهای خارج مغز استخوان است. بیشتر سارکوم ها بدخیم هستند.

تومور سلول ژرم: این تومورها در سلولهای تولید کننده اسپرم و تخمک ایجاد می شوند. آنها معمولاً در تخمدان ها یا بیضه ها دیده می شوند، اما ممکن است در مغز، شکم یا قفسه سینه نیز دیده شوند.

بلاستوما: این تومورها از بافت جنینی یا سلولهای در حال رشد تشکیل می شوند. بلاستوم در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. آنها می توانند منجر به تومورهایی در مغز، چشم یا سیستم عصبی شوند.

روش های تشخیص تومور

انواع مختلف تومور کدامند؟ | پزشکت

یک پزشک ممکن است MRI را برای تشخیص تومور تجویز کند. گاهی اوقات فرد می تواند تومور را ببیند یا احساس کند، اما انواع دیگر فقط در آزمایش های تصویربرداری مانند ماموگرافی یا MRI نشان داده می شوند. با این حال، این آزمایشات تنها می تواند وجود توده را تشخیص دهد.

نمونه برداری برای تعیین نوع توده، لازم است. پزشک نمونه کوچکی از بافت را گرفته و به آزمایشگاهی می فرستد که در آنجا تکنسین ها آن را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند. پزشک امگان دارد نمونه برداری را در مطب خود، با استفاده از یک سوزن یا در طی یک روش جراحی برای برداشتن تومور انجام دهد.

آنها ممکن است تصمیم بگیرند که اگر فرد به بدخیمی تومور مشکوک شود یا بر عصب فشار بیاورد یا مشکلات دیگری ایجاد کند، ابتدا نیاز به جراحی دارد.

پیش آگهی انواع مختلف تومورها

پیش آگهی یک فرد مبتلا به تومور به نوع آن بستگی دارد. بسیاری از تومورهای خوش خیم هیچ خطری برای سلامتی ندارند. با این حال، پزشکان ممکن است حذف آنها را در هر صورت توصیه کنند.

درمان تومور بدخیم می تواند چالش برانگیزتر باشد، اما درمان موثر معمولاً در مراحل اولیه امکان پذیر است. به همین علت، مهم است که افراد در معاینات روتین پزشکی خود شرکت کنند، زیرا این موارد اغلب تشخیص زودرس را امکان پذیر می کند.

در صورت مشاهده هر گونه  توده، رشد یا تغییر غیرمعمول دیگری در بدن باید به پزشک مراجعه شود. معمولاً این رشد جای نگرانی ندارد، اما بهتر است مورد بررسی قرار بگیرند.

آیا همه سرطان ها شامل تومور است؟

همه سرطان ها نوعی تومور جامد یا مایع را شامل می شوند. به طور کلی، تومور توده ای از بافت متورم است که از تقسیم کنترل نشده سلول ها ناشی می شود.

تومورها علاوه بر بدخیمی یا خوش خیم بودن، می توانند جامد یا مایع باشند. تومورهای جامد نام خود را از جمله سارکوم، کارسینوم و لنفوم از نوع سلول تشکیل دهنده آنها می گیرند. در تومورهای جامد، توده بافت شامل مناطق مایع یا کیست نیست. بعضی از انواع سرطان، به عنوان مثال، لوسمی که سرطان خون است، تومورهای جامدی ایجاد نمی کند.

منبع:

 https://www.medicalnewstoday.com/articles/249141#outlook

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز