لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

التهاب گره لنفاوی پس سری

التهاب گره لنفاوی پس سری | پزشکت

فهرست مطالب

التهاب گره لنفاوی پس سری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


التهاب گره لنفاوی پس سری می تواند ناشی از عفونت های باکتریایی و یا قارچی پوست سر باشد. غدد لنفاوی غدد کوچک گرد یا بیضی شکل در سیستم لنفاوی هستند که نقش مهمی در پاسخ ایمنی بدن دارند. آنها قبل از حمله عوامل بیماری زا به جریان خون، باکتری ها و سایر مهاجمان را فیلتر می کنند.

گره های لنفاوی در سراسر بدن وجود دارند، از جمله در ناحیه پشت جمجمه، که به آن ناحیه پس سری گفته می شود. پزشکان از گره های این ناحیه به عنوان گره های لنفاوی پس سری یاد می کنند.

در بیشتر اوقات، افراد ممکن است متوجه گره های لنفاوی پس سری خود نشوند. وقتی اندازه آنها نرمال باشد، تشخیص آنها دشوار است.

با این حال، اگر غدد لنفاوی پس سری در حال مقابله با بیماری یا عفونت باشند، ممکن است بزرگتر شوند. احتمال دارد فرد بتواند آنها را ببیند و لمس کند. حتی در هنگام لمس دردناک یا حساس باشد.

معمولاً اگر فقط غدد لنفاوی پس سری متورم شود، به این معنی است که فرد به نوعی عفونت یا التهاب روی سر یا پوست سر خود دارد. در این مقاله، ما به علت التهاب غدد لنفاوی پس سری، زمان مراجعه به پزشک و گزینه های درمان می پردازیم.

علت های التهاب غدد لنفاوی پس سری

التهاب گره لنفاوی پس سری | پزشکت

عفونت های باکتریایی، بیماری پوستی پسوریازیس و کرم حلقوی می توانند باعث تورم غدد لنفاوی پس سری شوند. انواع عفونت های پوستی می توانند روی پوست سر تأثیر بگذارند، که ممکن است باعث تورم غدد لنفاوی پس سری شود. در موارد نادر، تورم این غدد لنفاوی می تواند نشانه ای از سرطان باشد.

شایعترین دلایل تورم غدد لنفاوی پس سری شامل موارد زیر است:

عفونت های باکتریایی

اگر فردی برش یا زخمی روی پوست سر خود داشته باشد، ممکن است باکتری وارد پوست شده و باعث ایجاد عفونت شود. به عنوان مثال، اگر فردی پوست را خراشیده و شکسته یا سرش را به چیزی بخورد و پوست سرش را برش دهد ممکن است محلی برای ورود باکتری به بدن باشد.

باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس یا استرپتوکوکوس پیوژنس باعث ایجاد اکثر عفونت های پوستی می شوند. گره های لنفاوی پس سری ممکن است با جمع آوری باکتری ها ملتهب شوند. علائم دیگر عفونت پوستی عبارتند از:

  • تب
  • تورم، درد یا گرما
  • زخم های تاول مانند
  • قرمزی در اطراف آسیب
  • رگه های قرمز در پوست
  • ترشح چرک یا پوسته زرد

برخی از عفونت های پوستی جزئی ممکن است با مراقبت در خانه درمان شوند، که ممکن است شامل تمیز کردن منظم محل عفونت و استفاده از پماد آنتی بیوتیک پوست باشد. با این حال، برخی از عفونت های پوستی می توانند جدی شوند. در صورت داشتن علائم و نشانه های عفونت در طی 2-3 روز، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث می شود پوست خیلی سریع خود را تجدید کند. این روند تسریع شده، منجر به تجمع سلولهای پوستی می شود که می تواند باعث ایجاد پوسته های قرمز و خارش دار و دردناک گردد.

پسوریازیس معمولاً پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد، اما در سایر مناطق بدن از جمله صورت، پاها و چین های پوستی نیز وجود دارد. عفونت باکتریایی یا مخمری در پوست سر می تواند باعث تورم غدد لنفاوی شود.

هیچ درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما داروهای مختلفی برای درمان آن در دسترس است. فرد باید با پزشک خود همکاری کند تا بهترین روش درمانی را برای کمک به کنترل علائم خود را شناسایی کند. اگر فردی متوجه تورم غدد لنفاوی شد، باید برای بررسی عفونت به پزشک مراجعه کند.

مونونوکلئوز

التهاب گره لنفاوی پس سری | پزشکت

این عفونت مسری علائمی ایجاد می کند که ممکن است چند هفته ادامه داشته باشد. بیشتر اوقات توسط ویروس Epstein-Barr ایجاد می شود. درمان در درجه اول شامل استراحت و مایعات فراوان است، زیرا مونو در نهایت خود به خود از بین می رود.

یکی از رایج ترین علائم تورم غدد لنفاوی، به ویژه در گردن، زیر بازوها یا کشاله ران است. همچنین می تواند باعث تورم در گره های پس سری شود.

علائم دیگر مونو، عبارتند از:

  • تب
  • راش
  • خستگی
  • کاهش اشتها
  • درد سر و عضله
  • گلو درد و لوزه های متورم

به طور کلی، مونو جدی نیست. اما گاهی اوقات می تواند عوارضی از جمله مشکلات کبدی یا بزرگ شدن طحال ایجاد کند، بنابراین بهتر است با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود این موضوع را پیگیری کنید. مونو از طریق بزاق پخش می شود، بنابراین باید از اشتراک غذا یا نوشیدنی با دیگران خودداری کنید.

ملانوم

این سرطان پوست می تواند هر ناحیه ای از بدن، از جمله پوست سر را تحت تأثیر قرار دهد. اگر روی پوست سر تأثیر بگذارد، ممکن است غدد لنفاوی پس سری در اثر فیلتر کردن سلولهای سرطانی متورم شوند. علائم ملانوم شامل لکه یا خال روی پوست است که به صورت زیر نمایش داده می شوند:

  • خال های رنگی
  • ناهموار با مرزهای نامنظم
  • قطر بزرگ (بزرگتر از پاک کن مداد)
  • رنگ تیره تر از خال های دیگر است.
  • نامتقارن (دو نیمه با هم مطابقت ندارند).
  • با گذشت زمان در حال تکامل یا تغییر است.

ملانوما می تواند خطرناک باشد. علاوه بر این، تشخیص لکه های پوست سر ممکن است دشوارتر باشد. هر کسی که نگران خطر خود باشد می تواند از پزشک در مورد بررسی های منظم پوستی برای تشخیص زودهنگام ملانوم مشورت کند. اگر فردی لکه های غیرمعمول یا تغییرناپذیری روی پوست خود دارد، باید به پزشک مراجعه شود.

شپش سر

التهاب گره لنفاوی پس سری | پزشکت

شپش سر حشرات ریزی است که به موی انسان می چسبد و به پوست سر آسیب می رسانند. آنها به راحتی انتشار می یابند، معمولاً از طریق تماس مستقیم با موی شخصی که شپش دارد.

اگر فردی دچار شپش شود، ممکن است متوجه خارش شدید پوست سر گردد. خراش بیش از حد ممکن است باعث ایجاد زخم های باز و عفونت باکتریایی و منجر به تورم غدد لنفاوی می شود.

برای تعیین وجود شپش، فرد باید به دنبال حشرات ریز یا تخم های آنها (مو) در مو و پوست سر باشد. آنها اغلب در پشت گوش و در گردن ظاهر می شوند. رنگ شپش ها می تواند از برنزه روشن تا سیاه متغییر باشد. بیشتر موارد شپش به خوبی به داروهای بدون نسخه درمان می شوند. یک پزشک می تواند اطلاعاتی در مورد گزینه های درمانی مطمئن و موثر ارائه دهد.

درماتوفیتوز

کرم قارچی یک عفونت قارچی بسیار مسری است. وقتی روی پوست سر تأثیر بگذارد، آن را کچلی می نامند. کچلی می تواند باعث تورم غدد لنفاوی پس سری شود. سایر علائم کرم حلقوی در پوست سر عبارتند از:

  • خارش
  • بثورات حلقه مانند
  • یک یا چند لکه طاس روی پوست سر

با توجه به گفته مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، عفونت قارچی در پوست سر معمولا نیاز به نسخه پزشک درمان ضد قارچی خوراکی برای 1-3 ماه، دارد.

سرخچه (سرخک آلمانی)

سرخچه یک بیماری مسری است که به دلیل ویروس رخ می دهد. بر اساس CDC، واکسن سرخچه به طور چشمگیری تعداد موارد در ایالات متحده را به کمتر از 10 نفر در سال کاهش داده است. با این حال، این بیماری در سایر مناطق جهان بیشتر دیده می شود.

سرخچه می تواند باعث تورم غدد لنفاوی سر و گردن، از جمله گره های پس سری شود. علائم دیگر سرخچه عبارتند از:

  • سرفه
  • سردرد
  • تب پایین
  • گلو درد
  • آبریزش بینی
  • بثورات شبیه سرخک که در صورت ظاهر می شود و انتشار می یابد.

بیشتر افرادی که به سرخچه مبتلا می شوند علائم خفیفی دارند. با این حال، این بیماری می تواند به نوزاد متولد شده آسیب جدی برساند. به همین دلیل، زنان باید در طول دوران بارداری واکسن سرخچه بزنند و اگر فکر می کنند ممکن است با فرد مبتلا به سرخچه تماس گرفته باشند بهتر است با پزشک مشورت کنند.

تشخیص علت التهاب غدد لنفاوی پس سری

التهاب گره لنفاوی پس سری | پزشکت

در التهاب غدد لنفاوی پس سری، پزشک سعی می کند علت را تشخیص دهد. آنها ممکن است پوست سر را از نظر عفونت یا سرطان بررسی کنند. در بعضی موارد، معاینه جسمی ممکن است کافی باشد. اگر پزشك بخواهد سرطان را بررسي كند، ممكن است نمونه برداري انجام دهد كه شامل گرفتن نمونه كوچكي از پوست و ارسال آن براي آزمايشگاه است.

درمان التهاب غدد لنفاوی پس سری

نوع درمان غدد لنفاوی پس سری ملتهب به علت آن بستگی دارد. عفونت های پوستی جزئی ممکن است فقط به مراقبت در منزل نیاز داشته باشند، در حالی که عفونت های پیچیده تری مانند کرم حلقوی ممکن است به نسخه تجویز شوند. غدد لنفاوی پس سری معمولاً پس از درمان فرد به علت اصلی، به حالت عادی برمی گردند.

در التهاب غدد پس سری چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

تورم غدد لنفاوی پس سری معمولاً نشانه عفونت یا التهاب در پوست سر است. اگر بعد از گذشت چندین روز از بین نرفت یا در کنار علائم دیگر مانند تب رخ داد، فرد باید به پزشک مراجعه کند. هر کسی که متوجه شده است غدد لنفاوی دیگری مانند گردن یا کشاله ران متورم شده اند نیز باید به پزشک مراجعه کند.

وقتی همه غدد لنفاوی متورم می شوند، این ممکن است نشانه ای از یک بیماری مانند مونونوکلئوز (مونو)، یا یک بیماری سیستم ایمنی بدن، مانند لوپوس در سراسر بدن باشد.

حرف آخر

تورم غدد لنفاوی پس سری معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. آنها نشان دهنده این هستند که سیستم ایمنی بدن با یک مهاجم مبارزه می کند. با این حال، اگر غدد لنفاوی ظرف چند روز به حالت عادی برنگردند، افراد باید به پزشک مراجعه کنند. پزشک می تواند در رد هرگونه بیماری جدی کمک کرده و در صورت لزوم درمان را تجویز کند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/swollen-occipital-lymph-node

https://www.healthline.com/health/swollen-occipital-lymph-node#mono

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

4

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

4 دیدگاه

  1. سلام و وقت بخیر ، دختر من از بچگی پس سرش تیر میکشه قسمت چپ سرش فقط الان که پیگیرش شوم فهمیدم ععد لنفاوی پس سرش هست که متورم میشه هر از گاهی تقریبا دو سه ماه یک بار و درد میکنه و بعضی مواقع میگه تیر میکشه اما باز خوبه تا چند وقت معمولا هم مریض میشه از سر مریض میشه و عفونت میکنه الان خیلی نگرانش هستم که ببرمش پیش یه دکتر خوب در ورامین

    1. باسلام و احترام. لطفا برای پزشکان متخصص مغز و اعصاب یا پزشکان متخصص غدد درخواست ثبت و مشاوره دریافت نمایید. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز