لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آموکسی سیلین، عوارض و هشدارهای خطرناک آن

آموکسی سیلین، عوارض و هشدارهای خطرناک آن | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های ناشی از انواع خاصی از باکتری استفاده می شود. فرم خوراکی آموکسی سیلین به صورت فرم های فوری رهش (IR)، آزادشده (ER) یا جویدنی در دسترس است. فرم جویدنی و فرم IR فقط به عنوان داروهای عمومی و فرم ER فقط به عنوان داروی تجاری با نام تجاری Moxatag در دسترس قرار می گیرد. آموکسی سیلین به صورت کپسول و سوسپانسیون نیز وجود دارد. همه اشکال از طریق دهان به صورت خوراکی مصرف می شوند.

عوارض جانبی آموکسی سیلین

فرم خوراکی این دارو خواب آلودگی ایجاد نمی کند، اما می تواند منجر به بروز عوارض جانبی دیگری شود. عوارض جانبی رایج فرم خوراکی آموکسی سیلین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • راش
  • اسهال
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • عفونت قارچی واژن

در شرایطی که این عوارض خفیف باشد، ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدت آنها بیشتر شود یا از بین نرفت، با پزشک یا داروساز خود در مورد ادامه مصرف آنها مشورت کنید.

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما خطرناک است یا فکر می کنید که یک فوریت پزشکی دارید، با مراکز درمانی تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

واکنش های حساسیت بیش از حد که علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • علائم شبه آنفولانزا مانند تب، بدن درد یا گلو درد
  • بثورات دردناک قرمز یا بنفش که انتشار می یابد.
  • تاول هایی که می توانند باعث خراش پوست و ایجاد زخم های باز شوند.

آسیب کبدی. این عوارض ناشی از این دارو به ندرت رخ می دهد. اما در صورت بروز می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • درد در شکم (ناحیه معده)
  • زرد شدن پوست و چشم ها
  • افزایش آنزیم های کبدی نشان داده شده در آزمایش خون

مطالعه بیشتر: هشدارهای مهم در مورد آموکسی سیلین

کاربرد آموکسی سیلین چیست؟

آموکسی سیلین، عوارض و هشدارهای خطرناک آن | پزشکت

این دارو یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های ناشی از نوع خاصی از باکتری استفاده می شود. این دارو ممکن است به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی استفاده شود. این بدان معناست که شاید لازم باشد آن را با داروهای دیگر مصرف کنید.

آموکسی سیلین چگونه اثر می کند؟

این دارو متعلق به دسته ای از داروها به نام پنی سیلین است. یک کلاس داروها گروهی از داروها هستند که به روشی مشابه عمل می کنند. این داروها اغلب برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند. این دارو با از بین بردن باکتری ها و جلوگیری از رشد آن در بدن کار می کند.

آموکسی سیلین با چه دارو هایی تداخل دارد؟

آموکسی سیلین، عوارض و هشدارهای خطرناک آن | پزشکت

این دارو ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. فرم خوراکی این دارو می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که می خورید، تداخل کند. تداخل زمانی است که ماده ای نحوه کار دارو را تغییر می دهد. این می تواند مضر باشد و یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند.

برای جلوگیری از تداخلات، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.

برای اطلاع از چگونگی تداخل این دارو با چیز دیگری که مصرف می کنید، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

خطر افزایش عوارض جانبی

برخی از داروها خطر عوارض جانبی ناشی از این دارو را افزایش می دهند. مصرف  با داروهای خاص خطر عوارض جانبی ناشی از این دارو را افزایش می دهد. دلیل آن این است که ممکن است مقدار این دارو در بدن شما افزایش یابد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

آلوپورینول: اگر از این داروها با هم استفاده کنید، ممکن است بثورات پوستی ایجاد کنید.

پروبنسید: اگر از این داروها با هم استفاده کنید، پزشک احتمالاً دوز آموکسی سیلین شما را ثابت نگه می دارد.

مصرف این دارو با داروهای خاص خطر عوارض جانبی این داروها را افزایش می دهد. این دارو میزان این داروها را در بدن افزایش می دهد. نمونه هایی از این داروها شامل داروهایی برای درمان لخته های خون است. اگر از آنها با این دارو استفاده کنید، خطر خونریزی شما بیشتر است.

هنگامی که آموکسی سیلین کمتر موثر است. هنگامی که آموکسی سیلین با داروهای خاصی استفاده می شود، ممکن است به خوبی کار نکند. از طرفی هم ممکن است مقدار آموکسی سیلین در بدن شما کاهش یابد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • سولفونامیدها مانند سولفامتوکسازول
  • تتراسایکلین ها مانند تتراسایکلین یا داکسی سایکلین
  • کلرامفنیکلماکرولیدها مانند اریترومایسین، کلاریترومایسین یا آزیترومایسین

از طرفی هم مصرف برخی داروهای خاصی با آموکسی سیلین ممکن است به همان اندازه نیز موثر نباشند. زیرا ممکن است مقدار این داروها در بدن شما کاهش یابد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

پیشگیری از بارداری خوراکی (کنترل بارداری). در صورت نیاز به مصرف آموکسی سیلین، پزشک ممکن است نوع دیگری از بارداری را برای شما تجویز کند.

مطالعه بیشتر: مقایسه آموکسی سیلین با پنی سیلین

هشدار آموکسی سیلین

آموکسی سیلین، عوارض و هشدارهای خطرناک آن | پزشکت

هشدارهای مهم در مورد مصرف آموکسی سیلین

در هنگام مصرف این دارو بهتر است که مصرف دارو را طبق تجویز پزشک به طور کامل تا پایان ادامه دهید. در صورت احساس بهتر شدن، مصرف این دارو را قطع نکنید. قطع دارو می تواند باعث شود که عفونت شما بیشتر طول بکشد. همچنین ممکن است مقاومت دارویی ایجاد کند. این بدان معنی است که اگر در آینده به عفونت باکتریایی مبتلا شوید، دیگر قادر به درمان آن با آموکسی سیلین نخواهید بود.

آموکسی سیلین ممکن است باعث اسهال شود. در صورت ابتلا به اسهال خونی یا آبکی، گرفتگی معده و تب بدون آن با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو می تواند یک واکنش آلرژیک جدی ایجاد کند. این واکنش می تواند کشنده باشد (باعث مرگ شود). اگر به آنتی بیوتیک های دیگر مانند پنی سیلین ها یا سفالوسپورین ها حساسیت دارید، احتمال بروز واکنش آلرژیک بیشتر است. اگر هنگام مصرف این دارو در تنفس یا تورم گلو یا زبان خود دچار مشکل شدید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو با چندین هشدار همراه است. آموکسی سیلین می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل تنفس
  • تورم گلو یا زبان

برای افراد مبتلا به مونونوکلئوز (بیماری مونو یا بوسیدن): آموکسی سیلین خطر ابتلا به بثورات شدید را افزایش می دهد.

برای افراد دیابتی: آموکسی سیلین ممکن است باعث شود شما هنگام آزمایش گلوکز (قند) در ادرار واکنش مثبت کاذب داشته باشید. با پزشک خود در مورد نحوه کنترل قند خون هنگام مصرف آموکسی سیلین صحبت کنید.

برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی: اگر به بیماری کلیوی شدید، ممکن است کلیه ها به سرعت این دارو را از بدن پاک نکنند. در نتیجه، ممکن است سطح آموکسی سیلین در بدن شما جمع شود. برای کمک به پیشگیری از این، پزشک ممکن است دوز کمتری از این دارو را به شما بدهد.

مصرف آموکسی سیلین در دوران بارداری و شیردهی

آموکسی سیلین، عوارض و هشدارهای خطرناک آن | پزشکت

برای زنان باردار: آموکسی سیلین یک داروی بارداری دسته B است. این به معنای دو چیز است:

  1. تحقیقات انجام شده روی حیوانات خطری برای جنین در زمان مصرف دارو نشان نداده است.
  2. مطالعات کافی در مورد انسان انجام نشده است که نشان دهد این دارو خطری برای جنین دارد.

اگر باردار هستید و قصد بارداری دارید با پزشک خود در مورد مصرف این دارو مشورت کنید. مطالعات روی حیوانات همیشه نحوه واکنش انسان را پیش بینی نمی کند. بنابراین، این دارو فقط در صورت نیاز مبرم در بارداری باید استفاده شود. اگر هنگام مصرف این دارو باردار شدید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

آموکسی سیلین ممکن است به شیر مادر منتقل شود و در کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند منجر به بروز عوارض جانبی شود. اگر به کودک خود شیر می دهید با پزشک خود صحبت کنید. شاید لازم باشد در مورد قطع شیردهی یا قطع مصرف این دارو تصمیم بگیرید.

کلیه های افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکند. این می تواند باعث شود که بدن شما داروها را با سرعت بیشتری پردازش کند. در نتیجه، مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن شما باقی می ماند. این خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می دهد.

دوز مصرف آموکسی سیلین

مقدار مصرف، فرم دارو و تعداد دفعات مصرف دارو به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن شما
  • شرایط تحت درمان
  • سایر شرایط پزشکی شما
  • واکنش بدن به اولین دوز دارو

پزشک ممکن است شما را با دوز کمتری یا یک برنامه دوز متفاوت شروع کند. این می تواند باعث شود سطح این دارو بیش از حد در بدن شما جمع نشود.

نحوه مصرف آموکسی سیلین

فرم خوراکی آموکسی سیلین برای درمان کوتاه مدت استفاده می شود. اگر طبق دستورالعمل استفاده نکنید، خطرات جدی به همراه دارد.

اگر ناگهان مصرف دارو را قطع کردید یا اصلاً آن را مصرف نکردید  ممکن است عفونت باکتریایی شما بهبود نیابد یا بدتر شود.

اگر دوز دارو را از دست دادید یا دارو را طبق برنامه مصرف نکردید داروی شما ممکن است خوب کار نکند یا به طور کامل از کار بیفتد. برای اینکه این دارو به خوبی کار کند، باید مقدار مشخصی از آن همیشه در بدن شما باشد.

مهم است که کل دوره درمان را طبق تجویز پزشک خود به پایان برسانید. در صورت احساس بهتر شدن، مصرف دارو را قطع نکنید و یا از دوزهای آن صرف نظر کنید. این می تواند باعث شود که دوران بهبودی شما بیشتر طول بکشد.

مصرف بیش از حد آن ممکن است سطح خطرناکی از دارو را در بدن افزایش دهد. علائم مصرف بیش از حد این دارو می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • ناراحتی معده

اگر فکر می کنید مقدار زیادی از این دارو را مصرف کرده اید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما شدید است، با مراکز درمانی تماس بگیرید یا بلافاصله به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

ملاحظات مهم در مصرف آموکسی سیلین

اگر پزشک فرم خوراکی آموکسی سیلین برای شما تجویز می کند این ملاحظات را در ذهن داشته باشید.

  • این دارو را در زمان (های) توصیه شده توسط پزشک مصرف کنید.
  • شما باید 1 ساعت پس از اتمام وعده غذایی، فرم های آزاد شده آموکسی سیلین مصرف کنید.
  • می توانید کپسول، فرم، فرم جویدنی یا سوسپانسیون آموکسی سیلین را با یا بدون غذا مصرف کنید.
  • فرم های با انتشار طولانی را خرد نکنید و برش ندهید. اما شما می توانید فرم های معمولی یا جویدنی را خرد کنید و یا برش دهید.

آموکسی سیلین را در دمای اتاق بین 59 درجه فارنهایت و 86 درجه فارنهایت (15 درجه سانتیگراد و 30 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید. این دارو باید دور از نور نگه داری شود. این دارو را در مناطق مرطوب مانند حمام نگهداری نکنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز