لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آسم و کرونا ویروس

آسم و کرونا ویروس | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آسم و کرونا ویروس، هر دو جزء بیماری های تنفسی محسوب می شوند که به گونه ای به ریه ها حمله کرده و منجر به تنگی نفس و سایر علائم مشابه می شوند.

COVID-19 ترسناک ترین چیز در کل سال 2020 بوده است. ثابت شده است که. از طریق ترشحات ناحیه حلقی افراد مبتلا منتقل شده است و این یک بیماری اصلی سیستم تنفسی در انسان است. با این حال، سیستم گوارشی و عصبی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، اگرچه هنوز فیزیولوژی دقیق آن مشخص نشده است. همچنین، ثابت شده است که هدف اصلی COVID-19 افرادی با سیستم ایمنی ضعیف هستند. آنها به عنوان گروهی از افراد با نقص ایمنی شناخته می شوند.

این افراد دارای نقص ایمنی به ویژه در دو گروه سنی قرار می گیرند:

  1. کودکان کمتر از 14 سال که هنوز سیستم دفاعی خوبی ندارند.
  2. سالمندان 55، 60 ساله و بالاتر که دارای سیستم ایمنی رو به ضعیف شدن هستند.

اما، افراد خاصی که در این گروه های سنی نیستند، به دلیل وجود بیماری های شدید مانند HIV، سرطان و غیره، سیستم ایمنی کمی دارند.

آسم یک بیماری خطرناک و جدی نیست، اما یک وضعیت آسانی است به راحتی به عونت تبدیل می شود. این بیماری همه گیر باعث شده است که حتی افراد سالم از سلامتی خود بترسند. اما، ابتلا به کرونا در افراد با سایر بیماری های زمینه ای، به ویژه آسم، حتی می تواند کشنده باشد.

آسم چیست؟

آسم و کرونا ویروس | پزشکت

آسم یکی از شایع ترین بیماری های تنفسی است که باعث تنگی نفس در فرد مبتلا می شود. آسم معمولاً به چندین دلیل ایجاد می شود. ممکن است از طریق خانواده هایی که تحت علت ژنتیکی بیماری قرار دارند منتقل شود. این بیماری معمولاً به دلیل عوامل آلرژیک اتفاق میفتد. در این شرایط سیستم ایمنی بدن واکنش حساسیت زیادی را شروع کند. عوامل آلرژیک ممکن است گرد و غبار، دانه های گرده، تغییرات فصلی، کنه ها، حیوانات خانگی و مواد شیمیایی باشد.

 این موارد منجر به علائمی مانند سرفه، خس خس سینه، جمع شدن قفسه سینه و غیره می شود. از قسمت های آسم به عنوان حملات آسم یاد می شود.

حملات آسم در هر فرد بسته به نوع وقوع ممکن است حاد یا حتی مزمن باشد. اغلب مراقبت و مراقبت های پزشکی فوری مورد نیاز است. داروهایی که در درمان آسم مورد استفاده قرار می گیرند، گشاد کننده های برونش کوتاه اثر و طولانی مدت مانند سالبوتامول، سالمترول، کورتیکواستروئیدها نیز می توانند در موارد بسیار شدید مورد استفاده قرار گیرند. از نبولایزرها و تئوفیلین وریدی نیز می توان استفاده کرد. در مورد عفونت های همزمان، می توان آنتی بیوتیک های داخل وریدی و خوراکی تجویز کرد.

چه عواملی خطر بروز کرونا را در مبتلایان به آسم افزایش می دهد؟

هرگونه بیماری همراه، خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد. همانطور که قبلاً گفته شد، اگر بیماری زمینه ای همراه با سیستم تنفسی مرتبط باشد، خطر در واقع دو برابر می شود.

بیماری ژنتیک

هیچ مطالعه یا تحقیق اثبات شده ای وجود ندارد که ثابت کند آسم خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. با این حال، پزشکان متخصص در این بحران COVID-19 نشان می دهند که سابقه آسم در بیماران، خطر ابتلا به فرم شدید عفونت را افزایش می دهد.

آسم در حال حاضر بیماری است که تنفس را محدود می کند و همچنین می تواند به انتشار عفونت های مشترک کمک کند. بنابراین، یک بیمار مبتلا به آسم که به هر دلیلی در اثر تماس با ویروس کرونا دچار حمله حاد یا مزمن آسم شود، ممکن است به یک عفونت مشترک با ویروس مبتلا شود.

 در مرحله عفونی، اگر بیمار دچار حمله آسم شود حمله آسم به شدت بیماری می افزاید. بنابراین، فرد، مبتلا در اختلالات شدید تنفسی خواهد شد که ممکن است بیماری را تشدید کند. واکنش حساسیت ایجاد شده توسط سیستم ایمنی بدن همچنین ممکن است در پاسخ های واسطه ایمنی در طی عفونت ویروس کرونا تداخل ایجاد کند.

 تمام عوامل فوق ممکن است یک عامل خطرناک شدید در یک بیمار آسم در هنگام عفونت ویروس کرونا باشد.

چگونه می توان از حملات آسم در کرونا جلوگیری کرد؟

آسم و کرونا ویروس | پزشکت

از آنجا که همه چیز در مورد آسم و عفونت COVID-19 هنوز نامشخص است و در هیچ مطالعه ای ثابت نشده است، تنها فعالیت آسان و حیاتی که فرد مبتلا به آسم می تواند انجام دهد پیشگیری از بروز حملات آسم است.

با اجتناب از عوامل آسم، کاهش میزان گرد و غبار در منطقه زندگی، محدود کردن سفر به محیط های دارای گرد و غبار، می توان از حملات آسم پیشگیری کرد. در صورت لزوم یک فرد باید به طور اجباری از ماسک استفاده کند.

مصرف منظم داروهای پیشگیری کننده آسم مانند استنشاقی ها و مهمترین داروها باید به راحتی انجام شود تا از حملات حاد آسم جلوگیری شود.

 عدم مصرف کنترل کننده یا داروهای پیشگیری کننده، منجر به وضعیتی به نام تشدید آسم می شود. تشدید آسم به مراقبت های پزشکی فوری در بیمارستان نیاز دارد، جایی که خطر قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا بسیار زیاد است.

شستن دست ها با صابون به طور مرتب انجام می شود و بسیار اساسی است. افراد مبتلا به آسم، که در محیط های اداری کار می کنند و در آنها شستن دست ها اغلب امکان پذیر نیست، باید یک ضد عفونی کننده دست جیبی داشته باشند و در فواصل منظم دست های خود را ضد عفونی کنند.

 سطوح تماس در خانه بیماران مبتلا به آسم نیز باید به طور مرتب تمیز شود. مهمتر از همه، سیگار کشیدن یک عامل خطر برای آسم و همچنین COVID-19 است. بنابراین ترک سیگار در طی این همه گیری، به ویژه بیماران مبتلا به آسم ضروری است.

علائم کرونا در بیماران آسمی چیست؟

آسم و کرونا ویروس | پزشکت

چند علامت شایع در COVID 19 و آسم وجود دارد. علائم رایج سرفه، اختلال در تنفس و تب است. با این حال، بیماری که دچار حملات مکرر آسم است، می تواند تفاوت بین حمله آسم و سایر علائم شایع آنفولانزا را به راحتی تشخیص دهد.

 علامت اصلی که آسم را از COVID-19 متمایز می کند، خس خس سینه است. خس خس در عفونت ویروس کرونا به طور معمول رخ نمی دهد. از آنجا که COVID-19 معمولاً با علائم آنفولانزا مانند گلو درد، سرفه، تب، سردرد، خستگی ظاهر می شود، ممکن است بیمار علائم گوارشی مانند اسهال نیز داشته باشد که معمولاً با حملات آسم همراه نیستند.

بیماران آسم در صورت ابتلا به کرونا چه محدودیت هایی را باید رعایت کنند؟

آسم و کرونا ویروس | پزشکت

هنگامی که یک بیمار مبتلا به آسم علائمی مانند COVID-19 را تجربه می کند، اولین مرحله ای که بیمار باید انجام دهد این است که خود را از بقیه اعضای خانواده جدا کند.

 در مرحله بعد، اگر فرد باید مرتباً با یک پزشک مشورت کند، یا اگر یک پزشک خانوادگی دارد که سابقه بیمار را کاملاً می داند، بیمار می تواند با پزشک تماس گرفته و علائم تجربه شده توسط بیمار را توضیح دهد و به دنبال مشاوره پزشکی باشد و طبق آن عمل کند.

اگر علائم بیشتر شبیه حمله آسم باشد، می توان از گشادکننده های برونش کوتاه مدت مانند استنشاق استفاده کرد. در صورت توصیه پزشک کورتیکواستروئیدها را نیز می توان آزمایش کرد.

 اگر تشدید حاد آسم مانند علائم همراه با علائم شبیه آنفلوانزا وجود داشته باشد، ممکن است به درمان سریع یا مدیریت در بیمارستان نیاز باشد. چیزی که حتی از آن مهمتر است این است که بیمار یا اعضای خانواده که بیمار را در بیمارستان همراهی می کنند وظیفه تهیه شرح حال کافی از شرایط همراه فرد، به ویژه سابقه آسم را دارند و باید تاریخچه درمان به بیمارستان اطلاع داده شود.

 بنابراین، بیماران با سابقه آسم حاد یا مزمن با رعایت این راهکارها می توانند از این بیماری همه گیر ویروس کرونا پیشگیری، محافظت و مدیریت کنند.

مشاوره آنلاین در مبتلایان به آسم در کرونا

آسم و کرونا ویروس | پزشکت

اما مبتلایان به آسم که در خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند و یا علائمی از شدید تر شدن حملات آسم را تجربه می کنند می توانند برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و بروز عوارض جانبی، از متخصصین و پزشکان با تجربه در زمینه های بیماری های تنفسی به صورت آنلاین مشاوره بگیرند.

مهم این است که شما علائم آسم را به طور معمول درمان کنید. اگر علائم آسم شما رو به وخامت است، می تواند نشانه آن باشد که حمله آسم در راه است.  صورت بروز عوارض جانبی بعد از COVID مانند خستگی مفرط ، تنگی نفس یا سرفه که به نظر می رسد برطرف نمی شود،  با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا در کرونا باید مصرف داروهای آسم را متوقف کنم؟

در صورت داشتن ویروس کرونا و داشتن بخشی اساسی در مراقبت های بهداشتی، مصرف این داروها بی خطر است. در صورت تجویز استروئیدهای خوراکی مانند پردنیزولون برای علائم آسم، باید آنها را طبق تجویز دارو مصرف کنید. کارشناسان معتقدند که در صورت ویروس کرونا مصرف آنها برای شما بی خطر است.

آیا دستگاه استنشاقی به کاهش علائم COVID-19 کمک می کند؟

به خاطر داشته باشید که استنشاق کننده تسکین دهنده شما به علائمی مانند تنگی نفس، سرفه یا گرفتگی قفسه سینه کمک می کند که ناشی از آسم است. اگر این علائم توسط COVID-19 ایجاد شده باشند، ممکن است به آنها کمک نکنند. اما آسم و COVID-19 می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. استنشاق کننده شما فقط در برابر علائم ناشی از آسم کار می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز