لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا

آزمایش سریع کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آزمایش سریع کرونا، یا آزمایش رپید کرونا می تواند در تشخیص ارزان و سریع بیماری کرونا و کنترل همه گیری و پیشگیری از شیوع آن کمک کند. COVID-19 یک بیماری تنفسی است که می تواند باعث بیماری های شدید به ویژه در افرادی که بیماری های زمینه ای مانند دیابت، چاقی و فشار خون بالا دارند، شود.

دو نوع آزمایش معمولاً برای آزمایش عفونت فعلی SARS-CoV-2، ویروس کرونا که باعث COVID-19 می شود، استفاده می شود.

نوع اول آزمایش های واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) است که به آن آزمایش های تشخیصی یا آزمایش های مولکولی نیز گفته می شود. اینها می توانند با تشخیص مواد ژنتیکی ویروس کرونا به تشخیص COVID-19 کمک کنند. آزمایشات PCR به عنوان استاندارد طلا توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) تایید شده است.

نوع دوم آزمایشات آنتی ژن است. اینها با جستجوی مولکول های خاصی که در سطح ویروس SARS-CoV-2 یافت می شود، به تشخیص COVID-19 کمک می کند.

تست های سریع، آزمایش های کووید -19 مواردی هستند که می توانند در کوتاه ترین زمان مانند 15 دقیقه نتیجه و تشخیص مناسب را مشخص کنند. آزمایش سریع کرونا نیازی به تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ندارند. اینها معمولاً به شکل آزمایش های آنتی ژن انجام می شوند.

اگرچه آزمایشات سریع می توانند نتایج سریع را ارائه دهند، اما به اندازه آزمایشات PCR تجزیه شده در آزمایش دقیق نیستند. برای آگاهی از میزان دقیق تست های سریع و زمان استفاده از آنها به جای آزمایش PCR، ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

آزمایشات سریع COVID-19 چقدر دقیق است؟

آزمایش سریع کرونا | پزشکت

آزمایشات سریع COVID-19 اغلب در عرض چند دقیقه نتیجه می دهد و نیازی به تجزیه و تحلیل در آزمایشگاه توسط متخصص نمی باشد.

اکثر تستهای سریع، آزمایشهای آنتی ژنی هستند و گاهی اوقات این دو عبارت به جای یکدیگر استفاده می شوند.  هر چند مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها استفاده از عبارت “سریع” برای توصیف آزمایشات آنتی ژن را متوقف کرد، زیرا FDA آزمایش های آنتی ژن آزمایشگاهی را نیز تأیید کرده است.

آزمایش های سریع، که به آنها تست های مراقبت نیز گفته می شود، می تواند در موارد زیر انجام شود:

بیماری ژنتیک
  • در خانه با آزمایش خانگی COVID-19
  • مطب پزشک
  • داروخانه ها
  • کلینیک های مدرسه
  • امکانات مراقبت طولانی مدت
  • فرودگاه ها
  • مراکز تست رانندگی

در طول آزمایش، شما یا یک متخصص پزشکی یک سواب پنبه را در بینی، گلو یا هر دو قرار می دهید تا مخاط و سلول ها را جمع آوری کنید. سپس نمونه شما معمولاً روی نواری اعمال می شود که در صورت مثبت بودن تست COVID-19 رنگ آن تغییر می کند.

اگرچه این آزمایشات نتایج سریع ارائه می دهند، اما به اندازه آزمایشات آزمایشگاهی دقیق نیستند زیرا برای گزارش نتیجه مثبت به ویروس بیشتری در نمونه شما نیاز دارند. آزمایشات سریع با احتمال بالایی برای ایجاد نتیجه منفی کاذب همراه است.

منفی کاذب به این معنی است که این آزمایش نشان می دهد که در واقع COVID-19 ندارید.

احتمال آزمایش سریع منفی کاذب چقدر است؟

آزمایش سریع کرونا | پزشکت

نتایج بررسی های انجام شده در مارس 2021، نتایج 64 مطالعه صحت آزمایش را مورد ارزیابی قرار داد و آزمایشات سریع تولید آنتی ژن یا مولکولی تجاری را ارزیابی کرد.

محققان دریافتند که دقت آزمایش ها در افراد به میزان قابل توجهی متفاوت است.

دقت برای افراد مبتلا به علائم COVID-19. برای افراد مبتلا به علائم COVID-19، آزمایشات به طور صحیح به طور متوسط 72 درصد از مواقع مثبت بود. فاصله اطمینان 95 درصد 63.7 تا 79 درصد بود، به این معنی که محققان 95 درصد مطمئن بودند که میانگین بین این دو مقدار افت کرده است.

دقت برای افرادی که علائم COVID-19 ندارند. محققان دریافتند که نتایج آزمایشات سریع در افراد بدون علائم COVID-19 در 58.1 درصد از آزمایش های سریع به درستی مثبت بودند. فواصل اطمینان 95 درصد 40.2 تا 74.1 درصد بود.

دقت در هفته اول علائم در مقابل هفته دوم. آزمایشات سریع با دقت بیشتری نتیجه مثبت COVID-19 را در صورت تجویز در هفته اول علائم ارائه می دهد. محققان دریافتند آزمایش های سریع COVID-19 را به طور متوسط در 78.3 درصد موارد در هفته اول به درستی تشخیص داده است. در هفته دوم، میانگین به 51 درصد کاهش یافت.

تفاوت بین مارک های مختلف تست سریع

محققان طیف وسیعی از دقت بین تولیدکنندگان آزمایش را پیدا کردند. Coris Bioconcept ضعیف ترین نمره را به دست آورد و به درستی نتیجه مثبت COVID-19 را تنها در 34.1 درصد موارد ارائه کرد. SD Biosensor STANDARD Q بالاترین نمره را داشت و نتیجه مثبت COVID-19 را در 88.1 درصد از افراد به درستی تشخیص داد.

در بررسی دیگر که در آوریل 2021 منتشر شد، محققان دقت چهار نوع آزمایش آنتی ژن سریع COVID-19 را مقایسه کردند. محققان دریافتند که هر چهار آزمایش تقریباً نیمی از یک مورد مثبت COVID-19 را تشخیص داده و تقریباً در تمام مدت یک مورد منفی COVID-19 را به درستی شناسایی کرده اند.

در اینجا خلاصه ای از یافته های آنها آمده است:

نام تجاری درصد موارد مثبت COVID-19 به درستی شناسایی شده است درصد موارد منفی COVID-19 به درستی شناسایی شده است
روشه 49.4٪ 100٪
راهب 44.6 100٪
MEDsan 45.8 97٪
زیمنس 54.9 100٪

چقدر احتمال دارد نتایج آزمایش سریع کرونا مثبت کاذب باشد؟

آزمایش سریع کرونا | پزشکت

آزمایشات سریع به ندرت نتیجه مثبت کاذب را نشان می دهند. مثبت کاذب زمانی است که تست COVID-19 مثبت است در حالی که در واقع شما به آن مبتلا نیستید.

در بررسی مارس 2021 مطالعاتی که قبلاً ذکر شد، نشان داده که آزمایشات سریع به درستی نتیجه مثبت کووید -19 را در 99.6 درصد افراد نشان می دهد.

اگر آزمایش رپید کرونا دقت کمتری دارد، چرا از آن استفاده می شود؟

علیرغم شانس نسبتاً زیاد برای بدست آوردن نتیجه منفی کاذب، آزمایش سریع COVID-19 مزایای متعددی نسبت به آزمایشات PCR دارد.

آزمایشات سریع:

  • می تواند نتایج را در عرض چند دقیقه به جای چند روز ارائه دهد.
  • قابل حمل تر و قابل دسترسی تر از آزمایشات آزمایشگاهی هستند.
  • هزینه کمتری نسبت به آزمایشات دیگر برای تشخیص کرونا دارد.
  • انجام آنها به متخصص یا آزمایشگاه نیاز ندارید.

بسیاری از فرودگاهها، سالنها و سایر مناطق شلوغ، آزمایش سریع COVID-19 را برای غربالگری موارد مثبت احتمالی ارائه می دهند. آزمایشات سریع نمی تواند به هر مورد COVID-19 برسد، اما می تواند حداقل در برخی شرایط ضروری در مدت زمان کم، وضعیت فرد را تشخیص دهد.

اگر آزمایش سریع شما نشان دهد که به ویروس کرونا مبتلا نیستید اما علائم COVID-19 را دارید، ممکن است نتایج آزمایش شما منفی کاذب باشد. بهتر است نتیجه منفی خود را با آزمایش دقیق تر PCR تأیید و یا رد کنید.

سایر آزمایشات COVID-19 چقدر دقیق است؟

تست های PCR عموماً دقیق تر از آزمایش های سریع هستند. سی تی اسکن به ندرت برای تشخیص COVID-19 استفاده می شود. آزمایشات آنتی ژن می تواند برای تشخیص عفونت قبلی استفاده شود.

آزمایش PCR. آزمایشات PCR کووید همچنان استاندارد طلایی برای تشخیص COVID-19 است. بررسی ها نشان داده که آزمایشات PCR در 97.2 درصد موارد ابتلا به کرونا را به درستی تشخیص می دهد.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT). سی تی اسکن عموماً برای تشخیص COVID-19 استفاده نمی شود، اما با شناسایی مشکلات ریه می تواند به طور بالقوه COVID-19 را شناسایی کند. با این حال، آنها نسبت به آزمایش های دیگر کاربرد کمتری دارند و در رد سایر انواع عفونت های تنفسی مشکل دارند.

در همان بررسی ژانویه 2021 مشخص شد که سی تی اسکن یک مورد مثبت COVID-19 را 91.9 درصد از مواقع را تشخیص می دهد اما تنها یک مورد منفی COVID-19 را 25.1 درصد از مواقع به درستی تشخیص می دهد.

آزمایشات آنتی بادی. آزمایش آنتی بادی به دنبال پروتئین های ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن شما، به نام آنتی بادی، است. آنتی بادی نشان دهنده عفونت قبلی کروناویروس است. به طور خاص، این آزمایشات به دنبال آنتی بادی هایی به نام IgM و IgG هستند. آزمایش آنتی بادی نمی تواند عفونت فعلی کروناویروس را تشخیص دهد.

مطالعه ژانویه 2021 نشان داد که آزمایش آنتی بادی IgM و IgG به ترتیب وجود این آنتی بادی ها را به ترتیب در 84.5 و 91.6 درصد موارد مشخص کرده است.

اگر فکر می کنید به کووید -19 مبتلا هستید چه باید بکنید؟

آزمایش سریع کرونا | پزشکت
A lab technician dips a sample into an Abbott Laboratories ID Now testing machine at the Detroit Health Center on April 10.

اگر فکر می کنید COVID-19 دارید، باید در اسرع وقت خود را از دیگران جدا کنید. CDC همچنان توصیه می کند قرنطینه 14 روزه داشته باشید مگر اینکه در 3 ماه گذشته کاملاً واکسینه شده اید یا نتیجه COVID-19 مثبت داشته اید.

با این حال، اگر نتیجه آزمایش شمت در روز 5 یا بعد از آن منفی بود، ممکن است بخش بهداشت عمومی محلی شما قرنطینه 10 روزه یا 7 روزه را توصیه کند. اکثر مردم دچار بیماری خفیف می شوند.

تغییر رنگ ناخن ها، پوست یا لب ها نشانه کمبود اکسیژن است. با این حال، افرادی که پوست تیره تری دارند ممکن است نتوانند این علائم را به راحتی مانند افرادی که پوست روشن دارند تشخیص دهند.

سخن آخر

تحقیقات نشان می دهد آزمایش های سریع کووید -19 زمانی دقیق تر است که در هفته اول پس از شروع علائم استفاده شود.

خطر بدست آوردن نتیجه منفی کاذب با آزمایش های سریع نسبتاً زیاد است. برای افراد مبتلا به علائم، تقریباً 25 درصد احتمال دریافت منفی کاذب وجود دارد. برای افرادی که علائم ندارند، این خطر حدود 40 درصد است. از سوی دیگر، آزمایش های سریع کمتر از 1 درصد مواقع مثبت کاذب را نشان می دهد.

یک آزمایش سریع COVID-19 می تواند یک آزمایش اولیه مفید برای بررسی اینکه آیا شما مبتلا به ویروس کرونا هستید که باعث COVID-19 می شود، باشد. با این حال، اگر علائم دارید و آزمایش سریع شما منفی می شود، ایده خوبی است که نتایج خود را با آزمایش PCR تأیید کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز