لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آزمایش آنتی بادی ویروس اپشتین بار (EBV)

آزمایش آنتی بادی ویروس اپشتین بار (EBV) | پزشکت

فهرست مطالب

آزمایش آنتی بادی ویروس اپشتین بار (EBV)

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آزمایش آنتی بادی ویروس اپشتین بار (EBV)، برای کمک به تشخیص مونونوکلئوز عفونی (مونو)،  همچنین تمایز بین عفونت ویروس اپشتین بار (EBV) و بیماری دیگر با علائم مشابه و کمک به ارزیابی حساسیت به EBV استفاده می شود.

آزمایش آنتی بادی ویروس اپشتین بار زمانی که علائمی از عفونت دارید اما تست های دیگر شما منفی هستند، و یا در مواردی که یک زن باردار علائم شبیه آنفولانزا دارد ممکن است تجویز شود. در این آزمایش از رگ بازوی شما نمونه خون گرفته شده است.

ویروس اپشتین بار

ویروس اپشتین بار (EBV) ویروسی است که معمولاً باعث بیماری خفیف تا متوسط ​​می شود. آزمایش خون برای ویروس اپشتین بار، آنتی بادی های EBV را در خون تشخیص داده و به تشخیص عفونت EBV کمک می کند.

ویروس اپشتین بار باعث ایجاد عفونت می شود که بسیار شایع است. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، اکثر مردم ایالات متحده در برهه ای از زندگی خود به مبتلا EBV هستند. این ویروس بسیار مسری است و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این ویروس در بزاق افراد مبتلا وجود دارد و می تواند از طریق تماس نزدیک مانند بوسیدن و از طریق به اشتراک گذاشتن ظروف یا فنجان ها منتقل شود.

پس از مواجهه اولیه با EBV، یک دوره چند هفته ای به نام دوره کمون وجود دارد تا علائم مرتبط با آن ظاهر شود. در طول عفونت حاد اولیه، تعداد ویروس ها چند برابر می شود. پس از آن تعداد ویروس ها کاهش می یابد و علائم برطرف می شود، اما ویروس هرگز به طور کامل از بین نمی رود. EBV پنهان تا پایان عمر در بدن فرد باقی می ماند و ممکن است دوباره فعال شود اما معمولاً مشکلات کمی ایجاد می کند مگر اینکه سیستم دفاعی فرد به طور قابل توجهی تضعیف شود.

علائم ویروس اپشتین بار

اکثر افراد در دوران کودکی به EBV آلوده می شوند و علائم کمی را تجربه می کنند یا هیچ علامتی ندارند. با این حال، هنگامی که عفونت اولیه در نوجوانی رخ می دهد، می تواند باعث ایجاد مونونوکلئوز عفونی شود که معمولاً مونو نامیده می شود، وضعیتی که با خستگی، تب، گلودرد، تورم غدد لنفاوی، بزرگ شدن طحال و گاهی بزرگ شدن کبد همراه است. این علائم در حدود 25 درصد از نوجوانان و جوانان مبتلا به عفونت ظاهر می شود و معمولاً ظرف یک یا دو ماه برطرف می شود.

اهمیت آزمایش آنتی بادی ویروس اپشتین بار (EBV)

آزمایش آنتی بادی ویروس اپشتین بار (EBV) | پزشکت

افراد مبتلا به مونو معمولاً با علائم و یافته های حاصل از شمارش کامل خون (CBC) و آزمایش مونو (که آنتی بادی هتروفیل را آزمایش می کند) تشخیص داده می شوند. حدود 25 درصد از افراد مبتلا به مونو آنتی بادی های هتروفیل تولید نمی کنند و یک آزمایش مونو منفی خواهند داشت. این امر به ویژه در مورد کودکان صادق است. از آزمایش آنتی بادی های EBV می توان برای تعیین اینکه آیا علائم این افراد به دلیل عفونت فعلی با ویروس EBV است یا نه استفاده کرد.

EBV شایع ترین علت مونو است. با توجه به CDC، نمونه هایی از علل دیگر بیماری منو شامل سیتومگالوویروس (CMV)، هپاتیت A، هپاتیت B یا هپاتیت C، سرخجه و توکسوپلاسموز است.

گاهی اوقات، تشخیص EBV از این بیماری های دیگر می تواند مهم باشد. به عنوان مثال، ممکن است تشخیص علت علائم بیماری ویروسی در یک زن باردار مهم باشد. آزمایش می تواند به تشخیص عفونت EBV اولیه، که اثبات نشده است روی نوزاد در حال رشد، از CMV، ویروس هرپس سیمپلکس یا عفونت توکسوپلاسموز، تمایز قائل شود، زیرا این بیماری ها می توانند عوارضی در دوران بارداری ایجاد کنند و ممکن است به جنین آسیب برساند.

همچنین رد عفونت EBV و جستجوی علل دیگر علائم می تواند مهم باشد. کسانی که با گلودرد استرپتوکوکی، عفونت ناشی از استرپتوکوک گروه A، برای مثال، نیاز به شناسایی و تحت درمان با آنتی بیوتیک است. ممکن است فردی به جای مونو گلو مبتلا به استرپتوکوک باشد یا هر دو بیماری را همزمان داشته باشد.

انواع آنتی بادی های EBV

چندین آزمایش برای انواع و کلاسهای مختلف آنتی بادی های EBV در دسترس است. آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که بدن در پاسخ ایمنی به چندین آنتی ژن مختلف ویروس اپشتین بار تولید می کند. در طول عفونت اولیه EBV، سطح هریک از این آنتی بادی های EBV در زمان های مختلف با پیشرفت عفونت افزایش و کاهش می یابد. اندازه گیری این آنتی بادی ها در خون می تواند به تشخیص کمک کند و به طور معمول اطلاعاتی در مورد مرحله عفونت و اینکه آیا عفونت فعلی، اخیر یا گذشته است به پزشک ارائه می دهد.

پادتن
زمان تشخیص آنتی بادی به طور معمول در خون
آنتی بادی Capsid Antigen (VCA) -IgM ابتدا پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شود و پس از حدود 4 تا 6 هفته تمایل به ناپدید شدن دارد
آنتی بادی VCA-IgG در طول عفونت حاد با بالاترین سطح در 2 تا 4 هفته ظاهر می شود، سپس اندکی کاهش می یابد، تثبیت می شود و تا آخر عمر وجود دارد
آنتی بادی اولیه (EA-D) در مرحله عفونت حاد ظاهر می شود و سپس تمایل به ناپدید شدن دارد. حدود 20 درصد از افراد آلوده تا چند سال پس از برطرف شدن عفونت EBV دارای مقادیر قابل تشخیص خواهند بود.
آنتی بادی اپستین-بار هسته ای (EBNA) معمولاً تا زمانی که عفونت حاد برطرف نشود ظاهر نمی شود. حدود 2 تا 4 ماه پس از عفونت اولیه ایجاد می شود و سپس برای تمام عمر وجود دارد.

آزمایش آنتی بادی EBVچگونه استفاده می شود؟

آزمایش آنتی بادی ویروس اپشتین بار (EBV) | پزشکت

آزمایشات خون برای آنتی بادی های ویروس اپشتاین بار (EBV) برای کمک به تشخیص عفونت EBVاستفاده می شود.

در زنان باردار با علائم بیماری ویروسی، ممکن است یک یا چند آزمایش آنتی بادی EBV همراه با آزمایش سیتومگالوویروس (CMV)، توکسوپلاسموز و سایر عفونت ها ممکن است علائم مشابهی ایجاد کند.

این آزمایشات ممکن است برای یک فرد بدون علامت تجویز شود تا ببیند آیا آن شخص قبلاً در معرض EBV بوده یا مستعد ابتلا به عفونت EBV اولیه است. این به طور معمول انجام نمی شود، اما ممکن است زمانی سفارش شود که شخصی، مانند یک نوجوان یا یک فرد دارای نقص ایمنی، با فردی که مونو دارد تماس نزدیک داشته باشد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند که چندین آزمایش را برای تعیین اینکه آیا فرد مستعد ابتلا به EBV است توصیه کند. این آزمایشات عبارتند از:

  • آنتی ژن کپسید ویروسی (VCA) -IgM
  • VCA-IgG
  • آنتی ژن اولیه D (EA-D)
  • آنتی ژن هسته ای اپشتین بار (EBNA)

آزمایش های آنتی بادی EBV چه زمانی تجویز می شود؟

آزمایش های آنتی بادی EBV برای تشخیص عفونت مونو تجویز می شود. برخی از علائم و نشانه های مرتبط با مونو عبارتند از:

  • ضعف شدید یا خستگی
  • تب
  • سردرد
  • گلو درد
  • متورم شدن غدد لنفاوی در گردن و یا زیر بغل
  • بزرگ شدن طحال و یا کبد (گاهی اوقات)

این آزمایش در برخی شرایط ممکن است زمانی تکرار شود.

نتیجه  آزمایش آنتی بادی EBV چه چیزی را نشان می دهد؟

آزمایش آنتی بادی ویروس اپشتین بار (EBV) | پزشکت

هنگام تفسیر نتایج آزمایش آنتی بادی EBV باید احتیاط کرد. علائم و نشانه ها و همچنین سابقه پزشکی فرد مورد آزمایش باید در نظر گرفته شود. پزشک ممکن است با یک متخصص بیماریهای عفونی مشورت کند، مخصوصاً با کسی که تجربه آزمایش EBV را دارد.

  • اگر فردی برای آنتی بادی های VCA-IgM مثبت باشد، به احتمال زیاد فرد مبتلا به عفونت EBV است و ممکن است در اوایل دوره بیماری باشد.
  • اگر فرد دارای علائم مرتبط با مونو نیز باشد، به احتمال زیاد فرد مبتلا به مونو تشخیص داده می شود، حتی اگر تست مونو منفی باشد.
  • اگر کسی آزمایش VCA-IgG و EA-D IgG مثبت داشته باشد، به احتمال زیاد فرد دارای عفونت EBV فعلی یا اخیر است.
  • اگر VCA-IgM منفی است اما VCA-IgG و آنتی بادی EBNA مثبت هستند، به احتمال زیاد فرد مورد آزمایش عفونت EBV قبلی داشته است.
  • اگر فردی برای VCA-IgG بدون علامت و منفی باشد، آن شخص احتمالاً قبلاً در معرض EBV قرار نگرفته و در برابر عفونت آسیب پذیر است.
افزایش سطح VCA-IgG

به طور کلی، افزایش سطح VCA-IgG نشان دهنده عفونت فعال EBV است، در حالی که کاهش غلظت، نشان دهنده عفونت EBV اخیر است که در حال رفع است. با این حال، در تفسیر غلظت آنتی بادی EBV باید دقت کرد زیرا میزان آنتی بادی موجود با شدت عفونت یا مدت زمان ماندگاری آن ارتباط ندارد. سطوح بالای VCA-IgG ممکن است وجود داشته باشد و ممکن است تا پایان عمر در این غلظت باقی بماند.

در زیر، نمونه هایی از برخی نتایج به صورت جدول ارائه شده است.

نتایج آزمایش به احتمال زیاد موارد زیر را نشان می دهد:
VCA-IgM VCA-IgG EA-D، IgG EBNA، IgG تفسیر احتمالی
منفی منفی منفی منفی بدون عفونت، علائم ناشی از علت دیگری، مستعد ابتلا به عفونت EBV
مثبت مثبت منفی منفی عفونت اولیه، اولیه
منفی یا مثبت مثبت مثبت منفی عفونت فعال، اگرچه IgA EA-D ممکن است در حدود 20 درضد از افراد تا آخر عمر باقی بماند
منفی مثبت منفی مثبت عفونت گذشته
منفی مثبت مثبت مثبت ممکن است نشان دهنده فعال شدن مجدد ویروس باشد
سخن آخر

آزمایش آنتی بادی ویروس اپشتین بار (EBV) | پزشکت

آنتی بادی های ویروس اپشتین بار (EBV) گروهی از آزمایشات هستند که برای کمک به تشخیص عفونت EBV فعلی، اخیر یا گذشته انجام شده است. EBV یکی از خانواده ویروس های تبخال است. این ویروس با عبور از بزاق، باعث عفونت بسیار شایع می شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود 95 درصد از افراد بالغ جهان به EBV مبتلا شده اند.

این آزمایش در موارد زیر ممکن است تجویز شود:

  • برای کمک به تشخیص تب غده ای (مونونوکلئوز عفونی یا مونو)
  • برای کمک به ارزیابی حساسیت به عفونت EBV
  • برای تمایز بین عفونت EBV و بیماری دیگر با علائم مشابه
  • هنگامی که علائم تب غده ای دارید اما آزمایش غربالگری منونوکلئوز عفونی منفی است.
  • هنگامی که یک زن باردار علائم شبیه آنفولانزا دارد.
  • هنگامی که فردی بدون علائم در معرض تب غده قرار گرفته است.

منابع:

https://labtestsonline.org/tests/epstein-barr-virus-ebv-antibody-tests

https://www.labtestsonline.org.au/learning/test-index/epstein-barr-virus-antibodies

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز