لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا و نقص ایمنی بدن

کرونا و نقص ایمنی بدن | پزشکت

فهرست مطالب

کرونا و نقص ایمنی بدن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کرونا و نقص ایمنی بدن در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بسیار اهمیت دارد. سیستم ایمنی بدن فرد، شبکه پیچیده ای در بدن است که با عوامل بیماری زا (ویروس ها، باکتری ها و غیره) که به بدن وارد می شوند مبارزه می کند. اما در افراد مبتلا به نقص ایمنی بدن، این سیستم به درستی کار نمی کند. بر همین اساس ظرفیت بدن این افراد برای مقابله و بهبودی از عفونت ها، از جمله COVID-19، کاهش پیدا می کند.

برخی از بیماری های مزمن پزشکی یا مصرف داروها می توانند بر سیستم ایمنی بدن شما نیز تأثیر بگذارند. داروهایی که می توانند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارند دارو های شیمی درمانی (درمان سرطان) و داروهایی که پس از پیوند اعضا و برای برخی از بیماری های خود ایمنی تجویز می شوند، هستند.

چرا ایمنی در شیوع ویروس کرونا مهم است؟

سیستم ایمنی بدن مهمترین دفاع در برابر ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا دیگر است. هنگامی که عوامل بیماری زا وارد بدن ما می شوند، سیستم ایمنی بدن برای شناسایی آنها و مقابله با آنها برنامه ریزی شده است. علائمی مانند تب، عطسه، سرفه و آبریزش بینی به دلیل تلاش سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن میکروب ها است. سیستم ایمنی ،سیستمی است که این افراد را در پاسخ به حمله تحریک می کند.

در افراد با سیستم ایمنی قوی، بدن قادر است از انتشار بیشتر ویروس جلوگیری کرده و به طور موثری با ویروس مبارزه کند. اما گاهی اوقات، سیستم ایمنی بدن از کار میفتد. وقتی سیستم ایمنی بدن از کار میفتد، عامل بیماری در حمله به بدن ما و ایجاد عفونت منجر به بروزعلائم و عوارض می شود.

به همین ترتیب، ویروس کرونا (SARS-CoV-2) جدید از طریق بینی و دهان وارد بدن  شده و به تدریج به دستگاه تنفسی تحتانی منتقل می شود. سپس ویروس سیستم دفاعی بدن را از کار می اندازد و به سلول های مجاور انتشار می یابد. این نشان می دهد اگر سیستم ایمنی بدن قوی باشد، این ویروس کشنده نمی تواند به راحتی به شخص آسیب برساند. بر همین اساس بیشترین مرگ های ناشی از COVID-19 در بیماران مسن یا بیماران مبتلا به برخی بیماری های مزمن که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، گزارش می شود.

تا زمانی که واکسنی علیه ویروس کرونا تولید نشود، سیستم ایمنی بدن ماست که می تواند ما را از این بیماری همه گیر محافظت کند.

چه کسانی در معرض نقص ایمنی قرار دارند؟

کرونا و نقص ایمنی بدن | پزشکت

افراد زیر به دلیل نقص در سیستم ایمنی در معرض خطر بیشتری برای آلوده شدن به ویروس هستند:

سالمندان

با افزایش سن، ایمنی بدن کاهش می یابد و اعضای بدن مانند سابق کار نمی کنند. بیشتر افراد سالمند نیز دارای یک یا چند بیماری مشترک هستند. این باعث می شود افراد 65 سال به بالا در معرض بیماری شدید COVID-19 قرار بگیرند.

افراد مبتلا به اختلال پزشکی زمینه ای. افرادی که دارای بیماری های زیر هستند در معرض خطر بیشتری از ابتلا به بیماری قرار می گیرند:

بیماری ژنتیک
  • سرطان
  • بارداری
  • دیابت نوع 2
  • فشار خون بالا
  • بیماری مزمن کلیوی
  • کم خونی سلول داسی شکل
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV )
  • شیمی درمانی. داروهایی برای درمان سرطان
  • چاقی .افراد با توده بدنی بالاتر یا برابر با 30 BMI
  • بیماری ریه، مانند COPD یا بیماری انسدادی مزمن ریوی
  • بیماری های قلبی مانند بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی و غیره
  • افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند. داروهای زیر بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارند.
  • سرکوب کننده سیستم ایمنی. این داروها معمولاً برای بیمارانی تجویز می شوند که اخیراً پیوند عضو انجام داده اند. سرکوب سیستم ایمنی بدن از رد عضو جایگزین شده توسط بدن جلوگیری می کند. همچنین برای سرکوب سیستم ایمنی بدن از حمله به سلول های سالم بدن، برای برخی از بیماری های خود ایمنی (مولتیپل اسکلروزیس، دیابت نوع 1، آرتریت روماتوئید، لوپوس) تجویز می گردد. برخی از نمونه ها شامل سیرولیموس، سیکلوسپورین، ریتوکسیماب و تاکرولیموس است.

ژنتیک

بررسی ها نشان می دهد ژنتیک بر نحوه پاسخ سیستم ایمنی بدن ما تأثیر می گذارد. برخی از افراد با نقسص سیستم ایمنی بدن، به عنوان مثال، کمبود IgA انتخابی، بیماری گرانولوماتوز مزمن و نقص ایمنی شدید ترکیبی متولد می شوند.

چگونه افراد با نقص ایمنی می توانند از خود در برابر COVID-19 محافظت کنند؟

کرونا و نقص ایمنی بدن | پزشکت

بهترین راه برای ابتلا به COVID-19 برای افراد دارای نقص ایمنی و دیگران، پیشگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس است.

با رعایت راهکارهای زیر می تواند از قرار گرفتن در معرض ویروس پیشگیری کرد:

  • تا آنجا که ممکن است در خانه بمانید.
  • اجازه ندهید کودکان زیر 2 سال و افرادی که قادر به برداشتن ماسک نیستند ماسک بزنند.
  • با حفظ حداقل 6 فوت فاصله بین خود و دیگران، فاصله اجتماعی را تمرین کنید. به جاهای شلوغ نروید.
  • تمام سطوح را که مرتباً لمس می شود مانند میزها، کلیدها، دستگیره ها، تلفن ها و سینک ظرفشویی ها را تمیز و ضد عفونی کنید.
  • همیشه در یک دستمال یا آرنج خمیده خود سرفه یا عطسه کنید. فراموش نکنید که دستمال را بلافاصله در سطل آشغال انداخته و دستان خود را بشویید.
  • از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید که حداقل یا بیش از 60٪ الکل داشته باشد. مطمئن شوید که ضد عفونی کننده را روی تمام سطوح دست خود مالیده و سپس آنها را بگذارید تا خشک شوند.
  • حداقل 20 ثانیه مرتباً تمام سطوح دستان خود را با آب گرم و صابون بشویید. خصوصاً بعد از بازگشت به خانه، وقتی کاملاً آلوده شده و بعد از سرفه یا دمیدن بینی یا عطسه کردن این کار را انجام دهید.

راه های پیشگیری کرونا برای بیماران سرطانی

  • اگر تب دارید و احساس خوبی ندارید، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.
  • بدون مشورت با پزشک خود، هرگز شیمی درمانی را متوقف نکنید.
  • در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی در مورد شیمی درمانی خود، با پزشک به صورت آنلاین مشاوره بگیرید.
  • سطح گلبول های سفید خون را به طور منظم بررسی کنید، زیرا تعداد کم شما را بسیار مستعد ابتلا به عفونت می کند.
  • حتی اگر شیمی درمانی سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند، انجام آن و رعایت دستورالعمل شیمی درمانی برای درمان سرطان بسیار مهم است. هم بیماران سرطانی و هم بازماندگان نباید طبق مصرف این داروها را متوقف کنند.

راه های پیشگیری کرونا برای بیماران پیوند اعضا

برای بیمارانی که اخیراً پیوند مغز استخوان، پیوند اعضا یا سلول های بنیادی برای سرطان انجام داده اند، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی تجویز می شود. به یاد داشته باشید که نباید مصرف این داروها را قطع یا تغییر دهید. متوقف کردن یا تغییر در دوز می تواند منجر به مشکلات جدی در سلامتی و حتی رد عضو شود.

راه های پیشگیری کرونا برای بیماران مبتلا به شرایط خود ایمنی

کرونا و نقص ایمنی بدن | پزشکت

شرایط خود ایمنی معمولاً با استروئیدها درمان می شوند. استروئیدهای خوراکی یا وریدی پاسخ سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهند. مصرف داروهای کورتیکواستروئید را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید، زیرا این امر می تواند منجر به علائم جدی ترک شود.

اگر قبلاً داروهایی برای وضعیت شما تجویز شده، پس از آن به مصرف آنها ادامه دهید. اگر نگران تأثیر COVID-19 بر سلامتی خود هستید، می توانید به جای ویزیت حضوری با پزشک خود تماس گرفته و یا به صورت آنلاین مشاوره بگیرید.

شما در یک بیمارستان در معرض سایر بیماران مبتلا به بیماری های عفونی، از جمله COVID-19 قرار خواهید گرفت. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که تا آنجا که ممکن است از مراجعه به بیمارستان در طی این بیماری همه گیر خودداری کنید.

حتماً داروی کافی داشته باشید و همیشه آن را به صورت عمده تهیه کنید تا اگر مجبور شدید چندین هفته در خانه بمانید، دارو شما تمام نشود. این امر همچنین مراجعه مکرر به داروخانه را کاهش می دهد.

راه های پیشگیری کرونا برای بیماران نقص ایمنی مادرزادی

افرادی که با نقص سیستم ایمنی متولد شده اند مجبورند برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود از داروها استفاده کنند. این داروها را به طور مرتب مصرف کرده و از آنها صرف نظر نکنید.

راه های پیشگیری کرونا برای بیماران HIV

بیماران HIV با تعداد سلول CD4 پایین یا بیمارانی که تحت درمان ضد رترو ویروسی نیستند ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری COVID-19 شدید باشند. بنابراین با پزشک خود مشورت کرده و داروهای ضد ویروسی برای HIV مصرف کنید.

نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن

کرونا و نقص ایمنی بدن | پزشکت

مواد مغذی برای پاسخ ایمنی به عوامل بیماری زا مهم هستند تا سلول های بدن بتوانند سیتوکین ها و آنتی بادی ها را تقسیم و تولید و آزاد کنند. وجود ریز مغذی ها برای بسیاری از آنزیم های موجود در سلول های ایمنی بدن مورد نیاز است. نقش مهمی برای روی، آهن، مس، سلنیوم و ویتامین A، B6، C و E در حفظ حداکثر عملکرد ایمنی بدن تعیین شد. بنابراین، برای تقویت یک بار مصونیت، باید یک رژیم غذایی سالم که شامل تمام مواد مغذی ضروری باشد در حین قرنطینه استفاده شود.

اهمیت خواب و تقویت سیستم ایمنی بدن

خواب برای سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. اگرچه طبق بنیاد ملی خواب (NSF)، خواب زیاد می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد. اما کاهش خواب و کمبود آن همچنین بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی می گذارد. زیرا ترشح سیتوکین ها، پروتئینی که عفونت و التهاب را هدف قرار می دهد، کاهش می یابد. همچنین مشخص شده است که آنتی بادی ها و سلول های مبارزه کننده با عفونت در دوره هایی که انسان خواب کافی ندارند کاهش می یابد.

خواب از طریق عملکرد سایتوکاین های تولید شده مرکزی که در طول خواب کنترل می شوند، بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد. بنابراین توصیه می شود هر شب مقدار کافی بخوابید تا با بیماری های عفونی مقابله کنید. مدت زمان خواب مطلوب توصیه شده معمولاً در بزرگسالان بین 7 تا 9 ساعت در شب است، اما به جنسیت، سن و فعالیت بدنی فرد نیز بستگی دارد. تأثیر مثبت چرت زدن برای عملکرد بدنی و استرس اکسیداتیو در افراد اخیراً در ادبیات ذکر شده است. بنابراین افراد تشویق می شوند که عادت ها و الگوهای خواب خود را در اولویت قرار دهند و در صورت لزوم، خواب شبانه را هر وقت لازم باشد با چرت زدن تکمیل کنند.

ورزش و مصونیت بدنی

کرونا و نقص ایمنی بدن | پزشکت

شواهد علمی موجود در حال حاضر حاکی از آن است که ورزش روزانه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. حتی خطر ابتلا به انواع خاصی از عفونت مانند عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی (URTI) را کاهش می دهد. چند مطالعه نشان داد که چندین تغییر مثبت در سیستم ایمنی بدن هنگام ورزش متوسط ​​یا شدید رخ می دهد.

برای کاهش اثرات منفی وضعیت عدم فعالیت و استرس انزوای اجتماعی بر سیستم ایمنی بدن، حفظ سطح توصیه شده تمرین از طریق این همه گیر COVID-19 ضروری است. همه ورزشکارانی که در قرنطینه یا در انزوا هستند باید برنامه روزانه توصیه شده را رعایت کنند. برای رژیم های آموزشی، مربیان و مربیان تناسب اندام می توانند زمان و زمان و نوع تمرین را توصیه کنند. اگرچه تمرین در انزوای خود دشوار است، اما می توان تمرینات هوازی مانند کالستیک را انجام داد.

استرس و سلامت روان و تقویت سیستم ایمنی بدن

همه گیری ویروس کرونا ممکن است برای انسان استرس زا باشد. ترس و اضطراب نسبت به یک بیماری جدید و آنچه ممکن است در بزرگسالان و کودکان اتفاق بیفتد می تواند دلهره آور باشد و احساسات شدیدی را تحریک کند. مقابله سالم با استرس باعث بهبود فرد و جامعه می شود.

در هنگام شیوع بیماری عفونی، استرس می تواند مسائلی مانند ترس از سلامتی خود و عزیزان، وضعیت مالی یا شغلی، تغییر در الگوی خواب یا غذا خوردن، مشکلات خواب یا تمرکز، بدتر شدن شرایط مزمن سلامتی، بدتر شدن شرایط بهداشت روانی و افزایش مصرف دخانیات و یا الکل و سایر مواد را بوجود آورد همیشه بهتر است قبل از شروع درمان خود برای COVID-19، با یک متخصص بهداشت تماس بگیرید.

سلامت روان بخش مهمی از سلامتی، ایمنی و رفاه کلی فرد است که بر نحوه تفکر، احساس و عمل تأثیر می گذاردهمچنین می تواند بر نحوه مقابله با استرس، رابطه ما با دیگران و نحوه تصمیم گیری در موارد اضطراری تأثیر بگذارد. 

در شرایط اضطراری، افرادی که قبلاً دارای شرایط بهداشت روانی یا اختلالات مصرف مواد بوده اند، ممکن است آسیب پذیر باشند. شرایط سلامت روان مانند افسردگی، اختلال دو قطبی یا اسکیزوفرنی بر تفکر، احساس، خلق و خو یا رفتار فرد تأثیر می گذارد. به گونه ای که توانایی او در ارتباط با دیگران و عملکرد هر روز را تحت تأثیر قرار می دهد. افرادی که از قبل مشکلات روانی دارند باید از علائم جدید یا رو به زوال آگاه باشند. حتی باید مراقبت خود را ادامه دهند. اگر شخصی فکر می کند علائم تازه یا بدتر شده اند، باید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی تماس بگیرد.

منابع:

https://www.icliniq.com/articles/infectious-diseases/covid-19-and-the-immunocompromised

https://www.icliniq.com/articles/infectious-diseases/covid-19-how-to-boost-your-immunity

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز