لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

راهکارهای افزایش پلاکت خون

راهکارهای افزایش پلاکت خون | پزشکت

فهرست مطالب

راهکارهای افزایش پلاکت خون

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خون انسان حاوی تعدادی سلول مختلف است که اهداف مختلفی را انجام می دهند. این سلول ها شامل گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها هستند. پلاکت ها سلول هایی هستند که مسئول کمک به لخته شدن خون در صورت بریدن خود یا خونریزی در جای دیگری هستند. این مقاله، راهکارهای افزایش پلاکت خون را بررسی می کنیم.

برای اینکه پلاکت ها به طور طبیعی عمل کنند، مهم است که از نظر جسمی سالم باشیم. با این حال، در شرایط خاص، تعداد پلاکت ها می تواند به طور چشمگیری کاهش یابد که می تواند برای سلامت کلی مشکل ایجاد کند. اگر تعداد پلاکت‌ها کم باشد، نه تنها می‌تواند منجر به خونریزی جزئی از بریدگی‌ها و کبودی‌های کوچک، بلکه خونریزی فاجعه‌بار در داخل روده یا اطراف مغز شود.

بنابراین ضروری است بدانید که چگونه می توان تعداد پلاکت ها را از طریق دارو یا به طور طبیعی افزایش داد. در این مقاله نگاهی کوتاه خواهیم داشت به این که چگونه می توانید با روش های طبیعی در شرایط بالینی مختلف تعداد پلاکت ها را در خون خود افزایش دهید.

چگونه تعداد پلاکت ها را افزایش دهیم؟

راهکارهای افزایش پلاکت خون | پزشکت

افزایش تعداد پلاکت از طریق رژیم غذایی و ورزش به تنهایی دشوار است. گاهی اوقات، شرایط خاصی مانند تب دنگی و تب ویروسی ممکن است نیاز به انفوزیون پلاکت‌ها در قالب تزریق داخل وریدی داشته باشد تا تعداد پلاکت‌ها به حالت عادی بازگردد. همانطور که گفته شد، اگر به دنبال افزایش طبیعی تعداد پلاکت ها هستید، لیست غذاهای زیر باید تا حدودی به شما کمک کند.

شیر

همه ما می دانیم که شیر منبع غنی از کلسیم و پروتئین است و در حفظ استحکام استخوان ها و عضلات بدن ما مهم است. جالب‌تر این است که شیر حاوی ویتامین K است که یک ویتامین ضروری در مکانیسم انعقاد خون در بدن ما است. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که مصرف منظم شیر ممکن است به بهبود تعداد کل پلاکت های خون کمک کند. بنابراین، اگر به دنبال درمان های خانگی برای افزایش پلاکت هستید، مطمئن شوید که به طور مرتب یک لیوان شیر میل کنید.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز منبع ویتامین K هستند که قبلاً به آن اشاره کردم که در مسیر انعقاد خون ضروری است. اما این خاصیت را نیز دارند که تعداد پلاکت ها را تا حدودی افزایش می دهند. علاوه بر جعفری، ریحان، اسفناج و کرفس، سبزیجات دیگری مانند مارچوبه، کلم و شاهی نیز در افزایش تعداد پلاکت مفید هستند.

عصاره برگ پاپایا

این احتمالاً شناخته شده ترین راه حل برای کاهش تعداد پلاکت است. اگر به دنبال افزایش تعداد پلاکت ها در طول تب دنگی هستید، مصرف منظم یک یا دو لیوان عصاره برگ پاپایا می تواند این کار را انجام دهد. مشخص نیست که این واقعا چگونه کار می کند، اما آزمایشات بالینی به وضوح مزایای قابل توجه عصاره برگ پاپایا را در افزایش تعداد پلاکت ها در تب ویروسی نشان داده اند.

با این حال، آب برگ پاپایا می تواند نسبتاً تلخ باشد و برخی افراد حالت تهوع و احتمالاً گاهی اوقات استفراغ را تجربه می کنند. در چنین شرایطی، داروهای خوراکی به شکل کپسول اکنون در هند موجود است که حاوی همان مقدار عصاره مورد نیاز برای افزایش تعداد پلاکت است.

انار

دانه های انار مملو از آهن هستند و می توانند شمارش خون را به شدت بهبود بخشند. در حال حاضر انار به عنوان میوه ای تجویز می شود که در صورت افزایش تعداد پلاکت ها باید به طور منظم مصرف شود. اگر به دنبال این هستید که چگونه تعداد پلاکت ها را در زمان مالاریا افزایش دهید، سعی کنید یک کاسه میوه انار را چند بار در روز مصرف کنید تا به شما انرژی لازم را بدهد. نه تنها این، انار همچنین حاوی آنتی اکسیدان های متعدد و ویتامین C است که می تواند به  تقویت ایمنی  و مبارزه موثر با عفونت ها کمک کند.

کدو تنبل

راهکارهای افزایش پلاکت خون | پزشکت

کدو تنبل یکی دیگر از مواد غذایی است که خواص شگفت انگیزی در افزایش تعداد پلاکت دارد. این به این دلیل است که حاوی ویتامین A است که می تواند در افزایش تعداد پلاکت های تولید شده توسط مغز استخوان مفید باشد. سایر غذاهای غنی از ویتامین A مانند هویج، سیب زمینی شیرین و کلم پیچ نیز مفید هستند. اگر به دنبال چگونگی افزایش تعداد پلاکت در دوران بارداری هستید، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد افزایش مصرف این غذاها صحبت کنید.

علف گندم

سبزه گندم حاوی سطوح بالایی از کلروفیل است که از نظر ساختاری مشابه هموگلوبین خون ما است. وقتی صحبت از افزایش تعداد پلاکت ها می شود بسیار مفید است، اما مزایای بیشتری از افزایش مقدار کل گلبول های قرمز و گلبول های سفید در خون دارد. اگر به دنبال چگونگی افزایش تعداد پلاکت ها در طول شیمی درمانی هستید، آب سبزه گندم تازه تهیه شده می تواند بسیار مفید باشد.

تعداد کم پلاکت ها می تواند نگران کننده باشد. اگر به دنبال این هستید که چگونه به طور طبیعی تعداد پلاکت ها را افزایش دهید، سعی کنید هر چند وقت یکبار از این غذاها لذت ببرید. با این حال، اگر دلیل پزشکی برای تعداد کم پلاکت وجود دارد، ممکن است بخواهید با یک هماتولوژیست (متخصص خون) در مورد انجام آزمایش برای تعیین علت مشکل صحبت کنید. مواد مغذی که می توانند تعداد پلاکت ها را افزایش دهند:

اهن

آهن یک ماده مغذی حیاتی است که به تولید گلبول های قرمز در بدن کمک می کند. کمبود آهن با پلاکت های پایین و هموگلوبین پایین همراه است که می تواند باعث بیماری به نام کم خونی شود. غذای غنی از آهن شامل سبزیجات برگدار مانند اسفناج، عدس، دانه کدو تنبل، موز خام و گواوا است.

فولات ها

فولات ها نوعی ویتامین B هستند. همچنین به عنوان اسید فولیک از آن یاد می شود، این ماده مغذی برای انواع سلول های بدن از جمله گلبول های قرمز خون مفید است. منابع غنی فولات عبارتند از: بادام زمینی، پرتقال، لوبیا قرمز، عدس و غیره.

ویتامین C

این ویتامین ارتباط نزدیکی با سطح پلاکت ها در بدن شما دارد. ویتامین C برای بهبود و حفظ ایمنی بدن شما ضروری است. ویتامین C به جذب موثر آهن و افزایش تعداد پلاکت کمک می کند. منابع عالی ویتامین C لیمو، لیموترش، پرتقال، آناناس و غیره هستند.

ویتامین B-12

راهکارهای افزایش پلاکت خون | پزشکت

ویتامین B12 یک ویتامین ضروری است که سلول های خونی را سالم نگه می دارد. کمبود ویتامین B 12 می تواند منجر به کاهش تعداد پلاکت ها شود. پروتئین های حیوانی مانند تخم مرغ، جگر، غذاهای دریایی منابع خوبی از این ویتامین هستند.

پلاکت ها

به زبان ساده، پلاکت ها سلول های لخته کننده خون هستند. هنگامی که آسیبی به پوشش رگ‌های خونی وارد می‌شود، پلاکت‌ها با هم ترکیب می‌شوند و در تلاش برای مسدود کردن آسیب به هم می‌چسبند. به طور معمول، ما در هر میکرولیتر خون حدود 1.5 lac تا 4 lac پلاکت داریم. هر عدد کمتر از 1.5 lac ترومبوسیتوپنی نامیده می شود، در حالی که عدد بزرگتر از 4 lac ترومبوسیتوز نامیده می شود.

شکل پلاکت ها بسیار شگفت انگیز است. هنگامی که پلاکت ها غیرفعال هستند، به شکل صفحات کوچک در می آیند. با این حال، هنگامی که آنها توسط سیگنال های منتشر شده از رگ های خونی آسیب دیده فعال می شوند، شکل خود را تغییر می دهند به طوری که چسبنده می شوند و می توانند هر گونه خونریزی را در هر جایی مسدود کنند.

سخن آخر

باید توجه داشت که یکی از دلایل حملات قلبی فعال شدن بیش از حد این پلاکت ها است. هنگامی که رگ های خونی در قلب آسیب می بینند، پلاکت ها به هم چسبیده و توده ای از پلاکت ها و مواد دیگری به نام ترومبوس را تشکیل می دهند. این ترومبوس به طور کامل یک رگ خونی را مسدود می کند و می تواند منجر به حمله قلبی شود. درمانی که برای چنین افرادی انجام می شود داروهایی است که باعث کاهش فعال شدن پلاکت ها و جلوگیری از تشکیل این توده ها می شود. این داروها عوامل ضد پلاکت نامیده می شوند و شامل آسپرین، کلوپیدوگرل، پراسوگرل و تیکاگرلور هستند.

با این حال، گاهی اوقات، تعداد پلاکت ها می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد. همانطور که قبلا ذکر شد، این ترومبوسیتوپنی نامیده می شود و با خونریزی از مکان هایی مانند معده، روده و حتی اطراف مغز پیچیده می شود. تعداد کم پلاکت ها می تواند ناشی از تب های ویروسی،  تب دنگی، برخی بیماری های مغز استخوان مانند لوسمی یا لنفوم، داروهای شیمی درمانی که برای سرطان تجویز می شوند، برخی داروها و حتی مصرف بیش از حد الکل باشد. بنابراین مهم است که از راه های طبیعی برای افزایش تعداد پلاکت استفاده شود.

منبع: https://pharmeasy.in/blog/how-to-increase-platelet-count-naturally/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز