لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های گوارشی

شایع ترین علل نفخ دائمی را بشناسید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از شایع ترین علل نفخ دائمی می توان به پرخوری و عدم تحمل غذا اشاره کرد. اما در هر صورت بهتر است در بروز این وضعیت از یک متخصص گوارش با تجربه و خوب مشورت بگیرید. وقتی احساس می کنید که نمی توانید دیگر نفس بکشید یا شلوار جین خود را ببندید، ممکن است که دچار نفخ شده باشید.

احساس نفخ، شرایط جالبی نیست. تمام انسان ها این شرایط را تجربه کرده اند. بعد از غذا خوردن، گاهی اوقات افراد متوجه می شوند که به دلیل نفخ، نمی ‌توانند شلوار خود را مثل سابق ببندند. با این حال، نفخ می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. با وجود این که بروز نفخ پس از خوردن غذا، اتفاقی شایع است. اما برخی از علل بروز نفخ، مرتبط با خوردن غذا نیستند. در چنین شرایطی، برای رفع نفخ، باید سعی کنید ابتدا علت بروز آن را بیابید.

شرایط بروز نفخ، ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اما معمولاً به عنوان احساس سیری یا بزرگتر شدن شکم، تا حد ناراحت کننده، توصیف می شود. نفخ عمومی می تواند در سراسر بدن، در شرایطی که بدن کمی بیشتر از حد معمول آب را در خود نگه می دارد، ایجاد شود. علاوه براین، نفخ موضعی نیز وجود دارد که می تواند در شرایطی که اندام ها متورم شده و باعث ناراحتی می شوند، رخ دهد.

اگر علائم نفخ شکم را تجربه می‌کنید، بهتر است با یک متخصص آنلاین مشورت کنید.

علت نفخ دائمی شکم

 

پرخوری از شایع ترین علت بروز نفخ است || پزشکت

پرخوری

وقتی به نفخ فکر می کنید، پرخوری و بیش از حد خوردن غذا، احتمالا اولین چیزی خواهد بود که به ذهن خواهد آمد. پرخوری، احتمالاً شایع ترین علت بروز نفخ است. نکاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا اندازه وعده های غذایی خود را مدیریت کنید.

به عنوان مثال، انتخاب بشقاب کوچک تر، می تواند به شما کمک کند کمتر از شرایط معمول و همیشگی، غذا بخورید. همچنین، کاهش سرعت خوردن غذا، باعث می شود بدن راحت تر بتواند غذا را هضم کرده و به موقع، دستور سیر شدن را صادر کند. در این صورت، کمتر غذا خواهد خورد.

عدم تحمل غذایی و علت نفخ دائمی

به طور معمول، اگر کسی احساس نفخ کند، احتمالا به دلیل مصرف غذا یا آب خواهد بود. اما حتی اگر زیاد غذا نخورده اید، ممکن است غذایی خورده باشید که به آن حساسیت دارید. عدم تحمل یک غذای خاص یا حساسیت به غذاهای تند یا اسیدی، می تواند باعث شود که دستگاه گوارش (GI) زمان بیشتری را برای هضم یک حجم متعارف از غذا، صرف کند.

به طور کلی، باید به این نکته توجه داشته باشید که عدم تحمل غذایی تشخیص داده نشده به غذاها، می تواند باعث بروز نفخ در افراد مختلف شود. در چنین شرایطی، بدن تلاش می کند که غذاهای مورد نیاز بدن را هضم کند. تولید گاز زیاد، می تواند نتیجه تلاش بیش از حد بدن برای هضم غذای خورده شده باشد.

اگر دچار نفخ زیادی می شوید، سعی کنید یک دفترچه غذایی، برای پیگیری آنچه می خورید، هنگام مشاهده بروز نفخ و میزان ناراحتی که دارید، به همراه داشته باشید. با این روش، شما خواهید توانست که حساسیت غذایی خود را، به سرعت تشخیص دهید.

در مورد 12 مواد غذایی که باعث نفخ می شوند اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مصرف رژیم غذایی حاوی نشاسته یا سدیم بالا

مصرف رژیم های غذایی سرشار از سدیم، می تواند باعث احتباس آب شود. علاوه براین، خوردن غذاهای حاوی نشاسته، می تواند میزان نفخ و تولید گاز را افزایش دهد. به این‌ ترتیب، مصرف نشاسته و سدیم زیاد، می تواند باعث بروز مشکل در دستگاه گوارشی فرد شود.

البته، عادات غذایی افراد مختلف، متفاوت است. این گونه نیست که آنچه باعث ایجاد نفخ در یک فرد می شود، همیشه بر شخص دیگر تأثیر بگذارد. در واقع، شما باید بدانید که چه غذاهایی باعث ناراحتی شما می شوند. آن ها را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

غذاهای غنی از نشاسته، مانند لوبیا، حبوبات و نان، می تواند به شما کمک کند تا مدت زمان بیشتری سیر شوید. اما همچنین می تواند باعث ایجاد نفخ در یک فرد شود. به این‌ ترتیب، اگر به نفخ شدید مبتلا می شوید، باید مصرف این دسته از غذاها را محدود کنید.

مصرف برخی از داروهای بدون نسخه، مانند آنتی اسیدها، می تواند برای درمان نفخ ناشی از مصرف غذاهای خاص، استفاده شود. به طور کلی، این داروها، میزان نفخ را کاهش می دهند. همه داروهای بدون نسخه یکسان عمل نمی کنند.

برای انتخاب داروی مناسب، با پزشک عمومی یا داروساز آنلاین پزشکت صحبت کنید.

بیشتر بدانید: گاز و نفخ شکم

مصرف غذاهای آماده یا بسته بندی شده

غذاهای آماده یا بسته بندی شده، یک میان وعده مناسب هستند. به راحتی می توانید عادت کنید که برنامه غذایی خود را با این غذاها پر کنید. با این حال، وعده های غذایی بسته بندی شده، که میزان زیادی سدیم دارند، دارای ماده شیمیایی موسوم به مونوسدیم گلوتامات (MSG) نیز هستند.

این ماده، می تواند باعث شود شما احساس کنید که میزان غذای مورد نیاز روانه تان را، با مصرف یک وعده غذایی، دریافت کرده اید. MSG باعث ایجاد نفخ در برخی از افراد می شود. این مولکول، یک ماده شیمیایی رایج است که برای حفظ تازگی غذا مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از ماده MSG در غذاهای آماده، امری رایج به حساب می آید.

خیلی دیر غذا خوردن

یک باور قدیمی می گوید که خوردن بیش از حد غذا، در زمانی نزدیک به خواب، می تواند باعث افزایش وزن شود، اما این موضوع، لزوماً درست نیست. خوردن کالری بیشتر از میزان مصرفی بدن، باعث افزایش وزن می شود. با این حال، خوردن یک وعده غذایی سنگین قبل از خواب باعث می شود احساس کنید که یک شبه وزن زیادی اضافه کرده اید.

وقتی می خوابید، سیستم گوارشی شما مانند زمان بیداری، به میزان کافی فعالیت انجام نمی دهد. علاوه براین موضوع، قرار گرفتن در حالت خوابیده، می تواند باعث ناراحتی در طول شب و صبح شود. بنابراین، بهتر است که دیر وقت غذا مصرف نکنید.

نوشیدن زیاد نوشابه، علت نفخ دائمی

نوشیدن زیاد نوشابه، علت نفخ دائمی|| پزشکت

نوشیدنی های گازدار، مانند نوشابه یا آب گازدار، یکی از علل بروز نفخ است. گاز موجود در نوشابه های مورد علاقه شما (حتی نوشابه های رژیمی) می تواند باعث گیر افتادن گاز در معده شما شود. این شرایط، می تواند منجر به بروز نفخ و آروغ زدن شود.

سعی کنید مقدار نوشابه مصرفی تان را محدود کرده و به جایگزین سالم تری انتخاب کنید. آب حاوی لیمو، می تواند یک نوشیدنی خوش طعم در وعده غذایی شما باشد. علاوه براین، چای سیاه می تواند کافئین مورد نیاز شما را در اوایل بعد از ظهر تأمین کند. همچنین، در صورتی که دچار نفخ شده اید، چای نعناع یک داروی رایج است که می تواند برای کاهش ناراحتی استفاده شود.

بلعیدن بیش از حد هوا

گاهی اوقات، بلعیدن بیش از حد هوا، می تواند باعث شود که فرد احساس نفخ داشته باشد. عادات معمول روزانه، مانند نوشیدن مایعات به کمک نی، جویدن آدامس و سریع خوردن غذا، راه هایی برای وارد شدن هوا به دستگاه گوارش، به جای دستگاه تنفسی، است.

به طور کلی، در صورتی که بیش از حد معمول، هوا وارد دستگاه گوارش شود، باعث می شود که فرد احساس نفخ داشته باشد. به همین دلیل، در صورتی که نفخ برای شما مشکل ساز شده است، ممکن است نیاز باشد تا عاداتی مانند جویدن آدامس و نوشیدن مایعات به کمک نی را، محدود کنید.

ابتلا به یک بیماری تشخیص داده نشده

اختلالاتی وجود دارند که می توانند باعث بروز نفخ در افراد شوند. بیماری های قلبی و کبدی و نارسایی وریدی، می توانند باعث تجمع مایع اضافی در شکم یا اندام ها شود. چنین شرایطی، با علائم آشکار و گویاتری همراه است و پزشک معالج شما، می تواند در شناسایی اختلالات احتمالی و سایر بیماری هایی که می توانند باعث بروز نفخ شوند، کمک کند.

به طور کلی، ابتلا به برخی از شرایط مزمن، می تواند باعث بروز تورم و نفخ در مناطق خاصی از بدن افراد شود. در صورتی که به علت ناشناخته ای، به نفخ مبتلا شده اید، بهتر است برای تشخیص زودهنگام مشکل احتمالی تان، با یک‌ پزشک تماس بگیرید.

سایر بیماری های گوارشی نیز می توانند باعث بروز نفخ و ناراحتی های معده شوند. شرایطی مانند کولیت اولسروز، بیماری کرون و سندرم روده تحریک پذیر همگی می توانند باعث بروز نفخ شوند. رفلاکس اسید و داروهای درمان این اختلال، می توانند باعث ایجاد نفخ و احساس افزایش گاز در شکم شوند. به طور معمول، چنین شرایطی منجر به بروز آروغ زدن می شود.

بیشتر بدانید: ۲۱ راهکار از بین بردن نفخ شکم

مصرف برخی داروها

علاوه بر داروهای رفلاکس اسید، داروهای دیگری نیز می توانند باعث ایجاد نفخ شوند. داروهایی مانند مسهل ها، می توانند باعث ایجاد نفخ و افزایش گاز معده شوند. علاوه براین، هورمون های پیشگیری از بارداری، چه به صورت قرص، چه به صورت برچسب یا ایمپلنت، می توانند احساس تورم و سنگینی را در زنان ایجاد کنند.

داروهای دیگری مانند آسپرین، داروهای ضد اسید، داروهای اسهال، داروهای ضد درد تولید شده از مخدر و مکمل های فیبر یا آهن نیز می توانند باعث ایجاد نفخ و سایر علائم گوارشی شوند. اگر فکر می کنید داروی مصرفی شما باعث ایجاد نفخ می شود، با پزشک خود تماس بگیرید و در این باره، با او مشورت کنید.

نفخ دائمی نشانه چیست ؟

گاهی اوقات، بروز نفخ می تواند طبیعی باشد. اما همچنین می تواند نشانه وجود بیماری های جدی نیز باشد. این موضوع مهم است که بدانید چه غذاهایی باعث ایجاد احساس نفخ می شوند. در صورت مشاهده علائم دیگری که همراه با نفخ هستند، باید برای مشورت درباره وضعیت سلامتی تان، با یک‌ پزشک تماس بگیرید.

اگر علائم نفخ شکم را تجربه می‌کنید، بهتر است با یک متخصص آنلاین مشورت کنید.

توصیه آخر

در زمانی که کسی احساس نفخ می کند، ممکن است تعیین شرایط فرد مبتلا، مشکل باشد. زیرا نفخ یک اصطلاح کلی است که می تواند برای توصیف احساس کلی سفت شدن در کل بدن، استفاده شود. نفخ و تورم می تواند باعث بروز طیف گسترده ای از مشکلات شود. نفخ می تواند به صورت تورم، افزایش فشار گاز روده و معده یا آب موجود در بدن باشد. علاوه براین، علل بروز نفخ می تواند جدی، یا شامل موارد خفیف و غیر جدی باشد.

اگر متوجه ایجاد تغییر شدید در وزن یا تغییر در اجابت مزاج خود شدید. (مانند تغییر رنگ یا قوام مدفوع)، باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا این علائم، می توانند نشانه های ابتلا فرد به یک بیماری زمینه ای باشند. اگر بیش از حد غذا خورده و در هضم غذا مشکل دارید، پس می دانید که علت احتمالی نفخ و گرفتگی عضلات شما چه بوده است. اما اگر نفخ، به طور ناگهانی، با وجود مصرف رژیم غذایی مناسب اتفاق افتاده است، باید احتیاط کرده و به متخصص تغذیه خود مراجعه کنید.

 

منبع
vitalrecord.tamhsc.edu

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز