لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علل زخم معده را بشناسید.

شایع ترین علل زخم معده را بشناسید. | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از شایع ترین علل زخم معده می توان به عفونت معده و مصرف نمک و کافئین زیاد اشاره کرد. اما بهتر است برای شناخت علل شایع زخم معده این مقاله از پزشکت را بخوانید. بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیش از 25 میلیون آمریکایی در طول زندگی خود از زخم معده رنج می برند. زخم معده، زخم یا سوراخی در مخاط معده یا اثنی عشر (قسمت اول روده کوچک) است. افراد در هر سنی می توانند دچار زخم معده شوند و هم زنان و هم مردان ممکن است از آن رنج ببرند.

زخم ها یک دلیل شایع در بروز پشت درد مزمن معده هستند و می توانند بر اشتهای بیمار تأثیر منفی بگذارند و باعث تهوع، استفراغ یا خونریزی در دستگاه گوارش شوند. عدم تعادل در میزان آنزیم های گوارشی در معده و روده می تواند باعث ایجاد زخم شود. در حالی که هیچ دلیل واحدی برای این عدم تعادل آنزیم های گوارشی وجود ندارد، موارد متعددی وجود دارد که شانس ابتلا به زخم را در طول زمان افزایش می دهد.

10 علل شایع که منجر به زخم معده می شود.

شایع ترین علل زخم معده را بشناسید. | پزشکت

در این مقاله 10 علت اصلی شایع که منجر به زخم معده می شوند، آورده شده است. شما می توانید با کسب اطلاعات بیشتر در مورد شایع ترین علل زخم معده و پرهیز از آنها از بروز این زخم ها پیشگیری کنید.

عفونت باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری

عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) یکی از شایع ترین علل زخم معده است. هنوز نحوه انتشار عفونت H.pylori مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که ممکن است از طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر منتقل شود. باکتری H.pylori همچنین ممکن است از طریق غذا و آب وارد بدن شود.

هلیکوباکتر پیلوری منجر به زخم معده می شود. این نوع باکتری ها معمولاً در لایه مخاطی زندگی می کنند که بافت های پوشاننده معده و روده کوچک را می پوشاند و از آنها محافظت می کند. آنها می توانند در محیط اسیدی که در طول فرآیند هضم رخ می دهد زنده بمانند. رشد بیش از حد این باکتری ها باعث تحریک در لایه داخلی معده و ضعیف شدن پوشش محافظ می شود. این وضعیت می تواند منجر به التهاب و عفونت و در نهایت منجر به زخم شود.

علائم عفونت H.pylori ممکن است شامل درد معده و التهاب، حالت تهوع و سرگیجه باشد. بسیاری از افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری هیچ علامت مشخصی ندارند. اما علائم زخم معده ممکن است شامل درد شدید یا سوزش در ناحیه فوقانی شکم باشد. گاهی اوقات درد در شب یا هنگامی که معده خالی است، بدتر می شود و با مصرف یک آنتی اسید به طور موقت تسکین می یابد اما ممکن است علائم دوباره عود کنند و برگردند.

با این حال، افرادی که ممکن است به H.pylori مبتلا شوند، همیشه دچار زخم نخواهند شد. تنها چند نفر از مبتلایان به هلیکوباکتر پیلوری در روزهای آینده دچار زخم می شوند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

شایع ترین علل زخم معده را بشناسید. | پزشکت

مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، که معمولاً به عنوان NSAIDs شناخته می شوند، یکی دیگر از علل شایع زخم است. NSAID های بدون نسخه و با نسخه می توانند مخاط معده و روده کوچک را تحریک یا ملتهب کرده و در نهایت منجر به زخم شوند.

همانطور که NSAID های تجویز شده اغلب برای هفته ها یا ماهها مصرف می شوند، در مقایسه با NSAID های بدون نسخه که برای مدت زمان کوتاهی مصرف می شوند، آسیب بیشتری به دیواره دستگاه گوارش وارد می کنند. در حقیقت، NSAID های بدون نسخه دارای برچسب هشدار دهنده ای هستند که نشان می دهد NSAID ها می توانند به مخاط معده آسیب برسانند. استفاده طولانی مدت می تواند باعث خونریزی و زخم شود. برخی از NSAID های مضر برای سیستم گوارشی شامل ایبوپروفن و ناپروکسن هستند.

مشروبات الکلی

کارشناسان نوشیدن بیش از حد الکل را یک عامل خطر برای بروز زخم معده می دانند. در حقیقت نوشیدن بیش از حد الکل می تواند مخاط معده را تحریک کند و منجر به التهاب شود. هر نوع التهاب در معده خطر ایجاد زخم را افزایش می دهد. همچنین می تواند از بهبود زخم های موجود پیشگیری کند. نوشیدن زیاد نیز سطح اسیدیته را در معده افزایش می دهد و شما را در برابر زخم آسیب پذیر می کند.

مطالعه ای که در سال 2000 در مجله American Gastroenterology منتشر شد گزارش می دهد که مشروبات الکلی تخمیر شده و غیر تقطیر سطح معده و ترشح اسید را در معده افزایش می دهند. در کنار الکل، سیگار کشیدن عامل دیگری است که می تواند خطر ابتلا به زخم معده را در شما افزایش دهد. علاوه بر این روند بهبودی را کاهش می دهد.

سندرم زولینگر-الیسون

یکی از علل نادر زخم معده سندرم زولینگر-الیسون است. این یک بیماری نادر است که در آن یک یا چند تومور در لوزالمعده یا قسمت فوقانی روده کوچک ایجاد می شود، که به آن اثنی عشر نیز گفته می شود. این تومورها مقادیر اضافی هورمون گاسترین را ترشح می کنند. در نتیجه معده اسید بیش از حد ایجاد می کند و به پوشش داخلی آسیب می رساند. اسید اضافی منجر به زخم معده و همچنین اسهال و علائم دیگر می شود. تخمین زده می شود که 90 تا 95 درصد از افراد مبتلا به سندرم زولینگر-الیسون دچار زخم معده شدید یا عود کننده می شوند.

مصرف نمک زیاد

شایع ترین علل زخم معده را بشناسید. | پزشکت

مصرف زیاد نمک یکی دیگر از علل اصلی زخم معده است. در حقیقت، رژیم غذایی با نمک بالا ممکن است باعث ایجاد فعالیت ژنی در H.pylori شود که باعث می شود این بیماری بدتر شود. عفونت باکتری H. pylori یکی از دلایل اصلی ایجاد زخم است. مطالعه ای که در سال 2013 در Infection and Immunity منتشر شد گزارش می دهد که مصرف زیاد نمک در رژیم غذایی باعث تغییرات ژنتیکی در H. pylori شده و آن را قوی تر می کند. اگر قبلاً زخم دارید، مصرف زیاد نمک علائم فعلی شما را تشدید می کند. به همین دلیل است که به افرادی که از زخم رنج می برند توصیه می شود از رژیم غذایی کم نمک استفاده کنند تا از تحریک بیشتر جلوگیری شود.

استرس بیش از حد

در حالی که هیچ شواهد علمی وجود ندارد که استرس را از نظر احساسی یا روانی با زخم مرتبط می کند، کارشناسان معتقدند که استرس احتمال ابتلا به زخم معده را افزایش می دهد. استرس، به ویژه استرس طولانی مدت، می تواند بر تولید اسید معده تأثیر بگذارد. این می تواند باعث افزایش ترشح اسید معده و افزایش التهاب شود.

در حالی که استرس به تنهایی می تواند در برخی موارد زخم ایجاد کند، اغلب استرس همراه با عفونت باکتریایی یا استفاده از داروهای ضدالتهابی است که منجر به زخم می شود. استرس حتی ممکن است از التیام زخم های موجود جلوگیری کند.

مصرف زیاد کافئین

مصرف زیاد کافئین یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد زخم است. کافئین تولید اسید معده را افزایش می دهد. این وضعیت حتی شما را در برابر زخم معده آسیب پذیرتر می کند. کافئین روند تخلیه معده را سرعت می بخشد. حتی منجر به محتوای اسید زیاد در معده می شود. این اسید سریعتر از حالت عادی وارد روده کوچک می شود. این نه تنها خطر ابتلا به زخم را افزایش می دهد. بلکه علائم افرادی را که دارای زخم موجود هستند نیز بدتر می کند.

سابقه خانوادگی ابتلا به زخم معده

شایع ترین علل زخم معده را بشناسید. | پزشکت

سابقه شخصی یا خانوادگی زخم یکی دیگر از عوامل خطر شایع برای زخم معده است. داشتن سابقه خانوادگی اکثر بیماری ها معمولاً شانس ابتلا به همان شرایط را افزایش می دهد و زخم ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در حقیقت، اکثر افرادی که از زخم رنج می برند دارای اعضای خانواده خود هستند که از این بیماری رنج می برند. با این حال، متخصصان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد زیرا زخم ها یک بیماری ژنتیکی نیستند.

هایپرکلسمی

هایپرکلسمی، که به معنی تولید بیش از حد کلسیم است، یکی دیگر از عوامل ایجاد زخم محسوب می شود. هنگامی که فرد از هیپرکلسمی رنج می برد، خون حاوی سطح کلسیم بالاتر از حد نرمال است. هیپرکلسمی طولانی مدت باعث افزایش سطح گاسترین می شود. به نوبه خود ممکن است به بیماری زخم معده کمک کند. حتی ممکن است منجر به پانکراتیت یا رسوب کلسیم در بافت نرم شود.

اگر سطح کلسیم خون شما بیشتر از تقریباً 15 میلی گرم در دسی لیتر باشد، این یک فوریت پزشکی محسوب می شود و باید به صورت تهاجمی مورد درمان قرار بگیرد.

پیش آگهی یک فرد به علت و شدت هیپرکلسمی بستگی دارد. هیپرکلسمی خفيف ممكن است نياز به درمان نداشته باشد، اگر بیماری جدی تر باشد، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند که سطح کلسیم را کاهش دهد و علت اصلی را درمان کند. هرکسی که علائم هیپرکلسمی را تجربه می کند، باید با پزشک مشورت کند.

سطح پایین ملاتونین

یکی دیگر از علل زخم، سطح پایین ملاتونین است. نور کم باعث تولید ملاتونین در غده صنوبری می شود. با این حال، به دلیل تغییر در شیوه زندگی مانند کار در اواخر شب، استفاده از نور مصنوعی و غیره می تواند باعث شود که بدن ملاتونین کمتری از آنچه لازم است تولید کند. کاهش تولید ملاتونین می تواند چندین بیماری مانند زخم را ایجاد کند. در حقیقت، حتی افزایش جزئی سطح ملاتونین می تواند تأثیر شگرفی در بهبود و جلوگیری از زخم های ناشی از استرس داشته باشد.

در صورت بروز هر گونه علائم مربوط به زخم معده و یا حتی شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش بهتر است به دنبال درمان وضعیت خود باشید و از یک متخصص گوارش با تجربه و خوب مشورت بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز