لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علل درد معده چیست؟

شایع ترین علل درد معده چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علل درد معده چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از شایع ترین علل درد معده می توان به سوزش سردل و زخم معده اشاره کرد. اگر چه درد معده علل های زیادی دارد و ما 18 علت اصلی را بررسی کرده ایم. درد معده ناراحتی‌ها، گرفتگی‌ها و دردهای تیز که بین لگن و قفسه سینه احساس می‌شود را پوشش می‌دهد. علل شایع عبارتند از زخم معده، مسمومیت غذایی، گاز یا ریفلاکس اسید، یا یک بیماری مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر یا زخم. اگر درد شدید است یا استفراغ، اسهال، تب یا علائم دیگر نیز دارید، ممکن است برای تشخیص و درمان نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید.

سوزش سر دل GERD و شایع ترین علل درد معده

سوزش سر دل یا GERD (بیماری ریفلاکس معده به مری) زمانی است که محتویات معده به مری برگردد. از آنجایی که محتویات معده اسیدی است، می تواند به پوشش مری آسیب برساند. GERD مزمن درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی تری مانند ازوفاژیت (التهاب مری)، (تنگی مری) و سرطان مری شود. درمان شامل داروهای کاهش دهنده اسید معده مانند امپرازول است. اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی مانند پرهیز از گوجه فرنگی، مرکبات نیز می تواند به بهبود علائم کمک کند.

علائم سوزش سر دل عبارتند از:

  • سرفه کردن
  • طعم تلخ در دهان
  • درد سوزشی در قفسه سینه
  • دیسفاژی (احساس گیرکردن غذا در مری)

زخم معده و شایع ترین علل درد معده

زخم های گوارشی، زخم های باز در پوشش داخلی معده هستند. آنها همچنین می توانند در قسمت اول روده کوچک (دوازدهه) رخ دهند. هنگامی که اسید معده با زخم ها تماس یابد، ممکن است دردناک باشد. برای اکثر افراد، زخم ها به دلیل عفونت باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شوند. استفاده مزمن از داروهایی به نام NSAIDs(ایبوپروفن مانند Advil) نیز می تواند باعث ایجاد زخم شود. بیماری زخم شدید می تواند به عوارض جدی مانند خونریزی از معده یا سوراخ شدن منجر شود. اگر هلیکوباکتر پیلوری دارید، آنتی بیوتیک به شما داده می شود. اگر NSAID ها باعث ایجاد زخم می شوند، در صورت امکان باید مصرف آنها را متوقف کنید. عوارض جدی ناشی از زخم ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

علائم زخم معده عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • کاهش وزن
  • از دست دادن اشتها
  • مدفوع خونی یا تیره
  • سوزش سر دل یا سوء هاضمه
  • درد 2 تا 3 ساعت بعد از غذا خوردن
  • درد شدید یا سوزش در وسط بالای شکم
  • دردی که شما را در شب از خواب بیدار می کند (در مورد زخم اثنی عشر شایع تر است).

گاستریت و شایع ترین علل درد معده

شایع ترین علل درد معده چیست؟ | پزشکت

گاستریت التهاب داخل معده است. می تواند ناگهانی یا مزمن (طولانی مدت) باشد. گاستریت ناگهانی می تواند در اثر عفونت های باکتریایی یا ویروسی، داروها، آلرژی، تشعشع یا ضربه ایجاد شود. گاستریت مزمن می تواند ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری، استفاده طولانی مدت از برخی داروها مانند NSAID ها یا اختلالات خود ایمنی باشد.

علائم گاستریت عبارتند از:

  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • سوزش یا درد در قسمت بالای شکم
  • احساس سیری زود هنگام بعد از غذا خوردن
  • علائم بهبود می یابند یا بعد از غذا بدتر می شوند.

آنفولانزای معده

عفونت‌های ویروسی معده که آنفولانزای معده نیز نامیده می‌شوند، معمولاً توسط نورو ویروس یا روتاویروس ایجاد می‌شوند. روتاویروس در کودکان شایع تر است، اگرچه اکثر کودکان در ایالات متحده اکنون واکسنی برای جلوگیری از این عفونت دریافت می کنند. عفونت ها معمولاً خود به خود از بین می روند، اما می توانند باعث کم آبی شدید بدن شوند. درمان خاصی برای آنفولانزای معده وجود ندارد. نوشیدن مایعات زیاد مهم است. در صورت کم آبی بیش از حد ممکن است لازم باشد در بیمارستان بستری شوید.

فتق هیاتال

فتق هیاتال زمانی اتفاق می افتد که بخشی از معده از طریق دیافراگم به داخل حفره قفسه سینه می رود. اکثر فتق های هیاتال کوچک هستند و علائمی ایجاد نمی کنند. فتق هیاتال همچنین می تواند به جلو و عقب سر منتقل شود. فتق های بزرگ ممکن است عوارضی ایجاد کند. آنتی اسیدها یا مسدود کننده های اسید ممکن است برای درمان فتق هیاتال خفیف استفاده شوند. فتق های بزرگ، به خصوص اگر عوارضی مانند خونریزی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

سنگ کیسه صفرا

دردی که با خوردن غذا بدتر می شود می تواند نشان دهنده سنگ کیسه صفرا، عفونت کیسه صفرا، پانکراتیت، ریفلاکس اسید یا بیماری سلیاک باشد. رفلاکس اسید نیز معمولاً با صاف دراز کشیدن بدتر می شود. بهبود درد با خوردن می تواند به این معنی باشد که شما زخم روده دارید. استرس عاطفی ممکن است سندرم روده تحریک پذیر را بدتر کند. سنگ های صفراوی در کیسه صفرا از اجزای غلیظ صفرا تشکیل می شوند، مایعی که توسط کبد ساخته می شود تا به هضم چربی ها کمک کند.

سنگ های صفراوی فقط در صورتی باعث درد می شوند که در مجرای صفراوی (لوله) زمانی که کیسه صفرا، سنگ را آزاد می کند، قرار بگیرند. در برخی موارد شدید، سنگ کیسه صفرا می تواند باعث التهاب یا عفونت کیسه صفرا شود (به نام کوله سیستیت). سنگ کیسه صفرا معمولا با سونوگرافی شکم تشخیص داده می شود. جراحی برای برداشتن کیسه صفرا اغلب برای درمان سنگ های صفراوی دردناک مورد نیاز است، به خصوص اگر اغلب اتفاق می افتد.

پانکراتیت

شایع ترین علل درد معده چیست؟ | پزشکت

پانکراتیت التهاب پانکراس است، اندامی که آنزیم های گوارشی و انسولین را می سازد. التهاب پانکراس می تواند باعث نشت آنزیم های گوارشی شود که باعث درد شدید می شود. شایع ترین علل گیرکردن سنگ کیسه صفرا در مجرای صفراوی در لوزالمعده و نوشیدن الکل زیاد است. برخی از داروها نیز می توانند باعث پانکراتیت شوند. اما بسیاری از موارد علت ظاهری ندارند. پانکراتیت مزمن می تواند منجر به عوارض شدید مانند کیست پانکراس، عفونت، زخم و سرطان پانکراس شود. پانکراتیت معمولاً با آزمایش خون تشخیص داده می شود، اما مطالعات تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن نیز اغلب بررسی می شود.

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع و مزمن در روده (عمدتا روده بزرگ) است که باعث درد شکم و تغییراتی در حرکات روده شما می شود. سه نوع IBS وجود دارد، بر اساس اینکه آیا شما اسهال، یبوست یا هر دو دارید. اگرچه هیچ درمانی برای IBS وجود ندارد، درمان های زیادی برای رفع علائم وجود دارد. ممکن است به شما گفته شود از غذاهایی که باعث ایجاد علائم می شوند اجتناب کنید. برخی داروها نیز ممکن است به آرامش روده کمک کنند. راهکارهایی برای کاهش استرس و افسردگی نیز مفید هستند.

علائم سندرم روده تحریک پذیر عبارتند از:

  • گاز و نفخ
  • اسهال یا یبوست یا هر دو
  • تغییر در عادات مدفوع یا ظاهر
  • درد مکرر شکم (یک بار در هفته یا بیشتر)
  • درد ممکن است پس از اجابت مزاج بهتر شود.

بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده (IBD) به بیماری هایی اطلاق می شود که به دلیل پاسخ غیرطبیعی سیستم ایمنی باعث التهاب روده ها می شوند. دو نوع اصلی IBD بیماری کرون و کولیت اولسراتیو هستند. علائم می تواند بسیار جدی و ناتوان کننده باشد. التهاب شدید در دیواره روده می تواند باعث زخم، انسداد و سوراخ شود و منجر به عفونت های جدی شود. درمان IBD معمولاً با داروهایی برای کمک به کاهش التهاب و کنترل سیستم ایمنی شروع می شود. با گذشت زمان، زمانی که بخش‌هایی از روده یا کولون بیش از حد آسیب دیده و نیاز به برداشتن دارند یا اگر عوارضی مانند انسداد وجود داشته باشد، اغلب به جراحی نیاز است.

علائم بیماری التهابی روده، عبارتند از:

  • خستگی
  • درد شکم
  • کاهش وزن
  • کاهش اشتها
  • اسهال، گاهی همراه با خون یا مخاط

آپاندیسیت جزء شایع ترین علل درد معده

شایع ترین علل درد معده چیست؟ | پزشکت

آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس شایع است و اغلب افراد بین 10 تا 30 سال را تحت تاثیر قرار می دهد، اگرچه ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. این می تواند منجر به عفونت شدید شود، به خصوص اگر آپاندیس آبسه ایجاد کند یا داخل شکم ترکیده باشد. در کودکان، آپاندیسیت را معمولاً می‌توان تنها از روی علائم تشخیص داد. گاهی اوقات، تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن مورد نیاز است. آپاندیسیت با جراحی و آنتی بیوتیک درمان می شود.

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز زمانی رخ می دهد که افراد قادر به هضم لاکتوز، قند موجود در شیر نباشند. در افرادی که به اندازه کافی آنزیم لاکتاز ندارند، برای تجزیه لاکتوز اتفاق می افتد. در افراد آسیایی، آمریکای جنوبی و آفریقایی بیشتر شایع است. عدم تحمل لاکتوز همچنین می تواند پس از آسیب به روده کوچک، مانند عفونت یا پس از شیمی درمانی رخ دهد. با عدم مصرف لبنیات می توان از عدم تحمل لاکتوز جلوگیری کرد. بسیاری از محصولات لبنی در حال حاضر در نسخه های “بدون لاکتوز” نیز در دسترس هستند که لاکتاز برای تجزیه قند اضافه کرده اند. قرص لاکتاز (Lactaid) مکملی است که هنگام مصرف لبنیات مصرف می شود.

بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن

اگرچه به ظاهر نامرتبط هستند، اما برخی از بیماری های دستگاه گوارش با مشکلات پوستی مرتبط هستند. به عنوان مثال، یک بثورات قرمز خاص، خارش دار و ناهموار (به نام درماتیت هرپتی فرمیس) روی آرنج و زانو معمولاً در بیماران مبتلا به بیماری سلیاک دیده می شود. افراد مبتلا به بیماری التهابی روده ممکن است بثورات پوستی مختلفی از جمله بثورات دردناک همراه با برجستگی های پر از چرک (پیودرما گرانولوزوم) داشته باشند. بیماری سلیاک در اثر واکنش ایمنی خاص به گلوتن، پروتئین موجود در گندم، جو ایجاد می شود. واکنش ایمنی باعث التهاب روده کوچک می شود که از جذب مواد مغذی جلوگیری می کند.

با گذشت زمان، عوارض ناشی از عدم توانایی در جذب مواد مغذی ایجاد می شود. آزمایش خاصی برای بیماری سلیاک وجود دارد و آسیب التهابی روده کوچک معمولاً با استفاده از آندوسکوپ (دوربین در روده) قابل مشاهده است. برخی از افراد با وجود واکنش هایی به گلوتن، آزمایش بیماری سلیاک مثبت نمی شوند. این به عنوان حساسیت گلوتن غیر سلیاک شناخته می شود. درمان اصلی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاک، پرهیز از گلوتن است، که فقط در غذاهای واضح مبتنی بر گندم مانند نان و ماکارونی نیست.

عفونت های باکتریایی

بسیاری از باکتری های موجود در غذاها یا آب آلوده می توانند باعث عفونت دستگاه گوارش شوند. اینها شامل سالمونلا ، لیستریا ، کمپیلوباکتر ، E.coli بیماریزا ، ویبریو ، یرسینیا و شیگلا هستند .برخی از عفونت ها خود به خود بهبود می یابند و نیازی به درمان ندارند. برخی از عفونت ها بسته به باکتری ممکن است با آنتی بیوتیک ها درمان شوند. این مهم است که سعی کنید با نوشیدن مایعات زیاد هیدراته بمانید.

دیورتیکولیت و شایع ترین علل درد معده

شایع ترین علل درد معده چیست؟ | پزشکت

افرادی که از رژیم‌های غذایی غربی استفاده می‌کنند، اغلب می‌توانند به دلیل ضعف در دیواره روده بزرگ دیورتیکول‌های کوچکی ایجاد در روده بزرگ کنند. این دیورتیکول‌ها گاهی اوقات می‌توانند ملتهب، عفونی و یا عوارض دیگری مانند انسداد، فیستول (سوراخ بین دو قسمت مختلف روده) یا پارگی ایجاد کنند. درمان دیورتیکولیت بستگی به میزان بد بودن آن و وجود عوارض جدی دارد. در موارد خفیف، ممکن است با آنتی بیوتیک و مقداری رژیم ناشتا یا مایعات درمان شوید. در موارد پیچیده، ممکن است جراحی برای رفع انسداد و فیستول یا تخلیه آبسه مورد نیاز باشد. اگر آسیب بیش از حد وجود داشته باشد، ممکن است قسمت هایی از روده بزرگ برداشته شود.

علائم دیورتیکولیت عبارتند از:

  • تب
  • نفخ
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • درد شکم، اغلب در سمت چپ پایین، و می تواند چند روز ادامه یابد.

انسداد روده

این وضعیت زمانی رخ می دهد که هر چیزی از داخل یا خارج روده باعث انسداد روده شود. انسداد دائمی می تواند باعث عوارض جدی مانند پارگی روده، عفونت خطرناک شکم و آسیب دائمی به روده شود. علل می تواند شامل بیماری التهابی روده، جای زخم ناشی از جراحی های قبلی، یبوست شدید، سرطان، فتق، یا پیچ خوردگی روده (ولولوس) باشد. درمان بستگی به شدت و علل انسداد دارد. برای رفع علت انسداد اغلب نیاز به جراحی است. اگر بخشی از روده بیش از حد آسیب دیده باشد، مانند التهاب یا کمبود جریان خون، ممکن است لازم باشد روده را خارج کنند.

سنگ کلیه جزء شایع ترین علل درد معده

این سنگ ها رسوبات معدنی هستند که در کلیه ها تشکیل می شوند. سنگ های کلیه می توانند هنگام عبور از حالب های نازک( لوله های نازکی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند) درد ایجاد کنند. سنگ کلیه می تواند ناشی از ننوشیدن آب کافی به طور منظم باشد که باعث می شود ادرار با مواد معدنی و املاح غلیظ تر شود. برخی داروها و عوامل ژنتیکی نیز می توانند خطر ابتلا به سنگ را افزایش دهند.

اکثر سنگ های کلیه را می توان در سی تی اسکن یا سونوگرافی مشاهده کرد. درمان بستگی به علائم و شدت دارد. سنگ های کوچکتر ممکن است با کمک مسکن ها، مایعات و دارویی که به سست شدن عضلات حالب کمک می کند، دفع شوند. اما موارد بزرگتر ممکن است با استفاده از سونوگرافی شکسته شوند یا با استفاده از ابزاری به نام یورتروسکوپ استخراج شوند. سنگ های بسیار بزرگ ممکن است با جراحی باز برداشته شوند.

سرطان ها

سرطان هر عضوی در شکم همیشه یک بیماری جدی است. بسیاری از سرطان ها با فشار دادن اندام ها، آسیب به اندام ها، ایجاد التهاب در شکم یا سایر عوارض باعث ایجاد درد می شوند. بسته به اینکه کدام اندام سرطان دارد (سرطان معده، سرطان پانکراس، سرطان کبد، سرطان مجرای صفراوی (کلانژیوکارسینوما)، سرطان روده بزرگ)، علائم می تواند متفاوت باشد.

شرایط زنان و زایمان

شرایط عادی و غیر طبیعی دستگاه تناسلی زنان می تواند باعث درد شکم شود. درد شدید در زنان باردار ممکن است نشانه چیزی جدی باشد. برخی از علل درد شکم در زنان عبارتند از:

  • فیبروم ها
  • اندومتریوز
  • سقط جنین
  • آبسه لوله تخمدان
  • بیماری التهابی لگن
  • عفونت های مقاربتی
  • حاملگی خارج رحمی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • عوارض ناشی از وسایل پیشگیری از بارداری
  • علائم طبیعی مرتبط با قاعدگی، از جمله دیسمنوره و میتل اشمرز

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز