لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درد هنگام بلع و درمان های خانگی آن

درد هنگام بلع و درمان های خانگی آن | پزشکت

فهرست مطالب

درد هنگام بلع و درمان های خانگی آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درد هنگام بلع یا بلع دردناک که ادینوفاژیا نیز نامیده می شود، به هر نوع درد یا ناراحتی اطلاق می شود که فرد هنگام بلع غذا یا نوشیدن مایعات تجربه می کند. این یک مشکل رایج است که معمولاً علامت برخی از بیماری‌های دیگر است و در افراد در هر سنی شایع است. اختلال بلع معمولاً موقتی و کوتاه مدت هستند، اما در برخی موارد، این ناراحتی ممکن است با یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر همراه باشد.

نشانه های درد هنگام بلع

ممکن است درد را در بالای گردن خود احساس کنید یا در پشت استخوان سینه خود پایین بیایید. درد اغلب مانند احساس شدید فشردن یا سوزش است و اغلب با خوردن برخی غذاها تحریک یا تشدید می شود. اگر درد با نوعی عفونت همراه باشد، ممکن است علائم دیگری را تجربه کنید، مانند:

  • تب
  • لرز
  • سردرد مداوم
  • تعریق بیش از حد
  • لوزه های ملتهب
  • خستگی و خستگی
  • سرفه خشک و مداوم

علل ادینوفاژی یا درد هنگام بلع

برخی از شایع ترین علل بلع دردناک عبارتند از:

  • آنفولانزا
  • ورم لوزه
  • سرفه مزمن
  • برفک دهان
  • رفلکس اسید
  • عفونت مزمن گلو
  • گلودرد استرپتوکوکی

علل دیگر ممکن است شامل تورم غدد لنفاوی در گردن، نوعی آسیب گلو، عفونت گوش، و بلعیدن تکه‌های بزرگ غذا یا دارو باشد.

درمان ادینوفاژی

ادینوفاژی معمولاً از برخی علل زمینه‌ای ناشی می‌شود که برای بهبودی جامع باید برطرف شود. بنابراین، درمان ناراحتی بلع شما پس از شناسایی مشکل ریشه ای مشخص می شود. در بیشتر موارد، داروهای خوراکی باید برای تسکین کافی باشد. اگر از بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) رنج می برید، که باعث می شود اسید معده به سمت حلق و مری برگردد، مشکل در بلع یک عارضه جانبی آشکار است.

در این مورد، داروهای استاندارد برای جلوگیری از چنین رفلاکس اسیدی به طور ناخواسته ناراحتی مرتبط با گلو شما را نیز برطرف می کند. با کاهش جریان معکوس اسید و اجازه دادن به بهبود گلو، می توانید بدون درد در زمان مقرر قورت دهید.

افرادی که ممکن است در هنگام بلع به دلیل عفونت مداوم کاندیدا یا برفک دهان که معمولاً شناخته شده است درد داشته باشند، معمولاً تحت درمان های ضد قارچی قرار می گیرند. در مواردی که مشکوک به ایجاد تومورهای مری یا کارسینوم است، ممکن است بیمار مجبور باشد جراحی شود، که در آن برداشتن این سلول‌های مضر با جراحی تنها گزینه برای جلوگیری از گسترش بیماری است.

درمان های خانگی برای درد هنگام بلع

درد هنگام بلع و درمان های خانگی آن | پزشکت

وقتی نوبت به درمان درد هنگام بلع می رسد، تعیین علت مشکل مهم است. این به شما امکان می دهد با علت اصلی مقابله کنید و به زودی درد از بین می رود. در عین حال، می توانید برخی از درمان های خانگی ساده و در عین حال موثر را برای کاهش درد امتحان کنید. در اینجا 12 درمان خانگی برای مقابله با درد هنگام بلع آورده شده است.

غرغره آب نمک

برای کاهش درد هنگام بلع به دلیل گلودرد، با آب نمک گرم غرغره کنید. آب گرم اثر تسکین دهنده ای روی گلو دارد و نمک به از بین بردن هر ویروس یا باکتری که ممکن است باعث عفونت گلو شود کمک می کند. به علاوه، نمک به کاهش تورم و التهاب در غدد لنفاوی گردن کمک می کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله Family Practice منتشر شد، نشان داد که پزشکان در محیط‌های بالینی همچنان غرغره آب نمک را برای درد گلو توصیه می‌کنند.

¼ قاشق چایخوری نمک را در 1 فنجان آب گرم مخلوط کنید. با این محلول غرغره کنید، اما آن را قورت ندهید. این کار را چند بار در روز به مدت حدود 1 هفته انجام دهید.

مایعات گرم

افزایش مصرف مایعات برای هیدراته نگه داشتن بدن و مرطوب نگه داشتن گلو مهم است. با این حال، برای کاهش درد هنگام بلع، نوشیدن مایعات گرم تا حد امکان توصیه می شود.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2008 در Rhinology منتشر شد ، نوشیدن یک نوشیدنی داغ در مقایسه با هر نوشیدنی در دمای اتاق، باعث تسکین بیشتر علائم سرماخوردگی و آنفولانزا شد. هر نوشیدنی گرم به تسکین گلو کمک می کند، اما سعی کنید از کافئین جلوگیری کنید، که طبیعتی کم آب می کند و در نتیجه می تواند علائم را بدتر کند.

 شیر زردچوبه گرم

نوشیدن شیر زردچوبه گرم می تواند به کاهش تورم غدد لنفاوی بزرگ شده و درمان گلودرد استرپتوکوکی و سرماخوردگی کمک کند. به علاوه، دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است که به کاهش تورم و درد کمک می کند. همچنین می تواند با عفونت ها مبارزه کند و ایمنی را تقویت کند. یک مطالعه در سال 2013 که در Pharmacognosy Research منتشر شد ، فعالیت ضد میکروبی، ضد التهابی و تحریک کننده سیستم ایمنی کورکومین، یکی از اجزای اصلی زردچوبه را برجسته کرد. 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه و کمی فلفل سیاه آسیاب شده را در 1 لیوان شیر گرم مخلوط کنید. در صورت تمایل، کمی عسل اضافه کنید. این شیر زردچوبه گرم را دو بار در روز بنوشید تا روند بهبودی تسریع شود.

لیمو و عسل

وقتی صحبت از گلودرد استرپتوکوکی، سرماخوردگی یا التهاب لوزه می شود که باعث درد هنگام بلع می شود، ترکیب لیمو و عسل به خوبی جواب می دهد. ویتامین C موجود در لیمو به مبارزه با رشد باکتری‌هایی که باعث گلودرد استرپتوکوکی می‌شوند، کمک می‌کند و همچنین به سلامت کلی کمک می‌کند. عسل گلو را به خوبی مرطوب نگه می دارد و درد و التهاب را تسکین می دهد.

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷، ترکیب عسل و آب لیمو دارای فعالیت ضد باکتریایی امیدوارکننده‌ای در برابر باکتری‌هایی است که باعث عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌شوند. 1 قاشق غذاخوری عسل و آب لیمو را با 1 فنجان آب ولرم مخلوط کنید. مخلوط را به آرامی میل کنید. این را به دفعات لازم برای چند روز بنوشید.

از مرطوب کننده استفاده کنید.

برای تسکین گلودرد و کاهش درد هنگام بلع، تنفس در هوای مرطوب مفید است. یک مرطوب کننده آب را به رطوبت تبدیل می کند که به آرامی هوا را پر می کند. این باعث افزایش رطوبت در اتاق می شود و تنفس در این هوای مرطوب می تواند التهاب گلو را کاهش دهد و گلودرد را تسکین دهد. مطالعه‌ای که در سال 2009 در Respiratory Medicine منتشر شد، نشان داد که دمای سرد و رطوبت کم با افزایش بروز عفونت‌های دستگاه تنفسی مرتبط هستند. عفونت های دستگاه تنفسی از جمله معدود دلایل گلودرد هستند.

در هر جایی که بیشتر وقت خود را می گذرانید و همچنین در اتاق خواب خود از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا هنگام خواب رطوبت هوا را افزایش دهید. در صورت نیاز حتما رطوبت ساز را تمیز کنید و آب آن را روزانه تعویض کنید تا باکتری رشد نکند.

زنجبیل برای درد هنگام بلع

درد هنگام بلع و درمان های خانگی آن | پزشکت

زنجبیل می تواند در کاهش درد گلو که باعث مشکل در بلع می شود، مفید باشد. دارای خواص ضد ویروسی، خلط آور و ضد التهابی است که به مبارزه با هر نوع عفونت و درد کمک می کند. زنجبیل دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است. این بدان معنی است که می تواند به کاهش درد و التهاب در گلو کمک کند. علاوه بر این، برای مشکلات گوارشی نیز تسکین دهنده است.

چای زنجبیل را با اضافه کردن 1 قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده به 1 فنجان آب جوش و اجازه دادن به مدت چند دقیقه دم بکشد. مقداری عسل خام و آب لیمو اضافه کنید. این چای را تا سه بار در روز میل کنید. همچنین می توانید زنجبیل تازه را رنده کنید و مقدار کمی از آن را چند بار در روز مصرف کنید.

سوپ مرغ خانگی

هنگامی که هنگام قورت دادن غذای جامد از درد رنج می برید، باید رژیم غذایی مایع را انتخاب کنید. از این نظر هیچ چیز بهتر از یک کاسه سوپ مرغ خانگی گرم و آرامبخش نیست. سوپ مرغ خانگی سرشار از خواص ضد التهابی و همچنین ویتامین ها و مواد معدنی است که به مقابله با گلودرد یا التهاب در گلو کمک می کند. علاوه بر این، مواد مغذی موجود در سوپ مرغ باعث تقویت ایمنی می شود.

یک مطالعه در سال 2000 منتشر شده در Chest نشان می دهد که سوپ مرغ حاوی تعدادی مواد با فعالیت دارویی مفید برای عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است. هنگام پختن سوپ مرغ در خانه، از مرغ ارگانیک استفاده کنید و از پیاز، زنجبیل، سیر، فلفل قرمز و هویج استفاده کنید.

آب لیمو برای درد هنگام بلع

لیمو یکی از این مواد است که می تواند به این کمک های درمانی قابل اعتماد کمک کند. این مرکبات برای گلودرد بسیار عالی است زیرا به حل شدن مخاط کمک می کند و از بین بردن آن بسیار راحت تر می شود و در نتیجه باعث تسکین علائم می شود.

یکی دیگر از جنبه های درمانی مهم در مورد لیمو به محتوای آنتی اکسیدانی غنی آن مربوط می شود ، در درجه اول ویتامین C، که می تواند به تقویت سیستم ایمنی شما برای مبارزه با عفونت هایی مانند حنجره کمک کند. برای بهره بردن از پتانسیل درمانی لیمو، به سادگی 1 قاشق چایخوری از آب آن را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و برای تسکین سریع آن را بنوشید.

چای بابونه

اگر گلودرد شما به دلیل التهاب حنجره باشد، این چای گیاهی بدون کافئین برای شما مناسب است. چای بابونه علاوه بر اینکه یک نوشیدنی تسکین دهنده است، به دلیل خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی قوی، به بهبود گلودرد شما کمک می کند. این باعث تسکین علامتی از درد هنگام بلع می شود و در نتیجه باعث می شود کمتر احساس تحریک پذیری کنید.

برای دم کردن این چای هم می توان از گل بابونه تازه و هم از جوانه های گل خشک استفاده کرد. با این حال، اگر می‌خواهید فواید دارویی آن را بهینه کنید، به جای نوشیدن چای کهنه، هر بار یک فنجان تازه برای خودتان درست کنید.

  1. 2 قاشق غذاخوری جوانه بابونه خشک یا 4 قاشق غذاخوری گل تازه را در یک کاسه بریزید.
  2. یک فنجان آب را بجوشانید و روی جوانه های بابونه بریزید.
  3. روی کاسه را بپوشانید و اجازه دهید جوانه ها به مدت 10 دقیقه در آب داغ خیس بخورند.
  4. هنگامی که طعم آن در مایع استخراج شد، چای را صاف کرده و آن را گرم بنوشید.

جویدن آدامس

اگر درد هنگام بلع به دلیل رفلاکس اسید است، سعی کنید آدامس بجوید. جویدن آدامس تولید بزاق را تحریک می کند که به نوبه خود اسید انباشته شده در روده را از بین می برد. بزاق به دلیل قلیایی بودن به خنثی کردن اسیدهای معده نیز کمک می کند .

یک مطالعه در سال 2005 که در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شد نشان داد که جویدن یک آدامس بدون قند به مدت حدود 30 دقیقه بعد از غذا می تواند به تسکین علائم GERD کمک کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تکه آدامس بدون قند یا طعم دارچین را بعد از غذا در دهان خود بریزید و آن را به آرامی بجوید.

شیرین بیان

شیرین بیان و ترکیبات طبیعی آن دارای فعالیت ضد التهابی هستند. می تواند التهاب لوزه ها را آرام کند، گلودرد را درمان کند و سرفه های خشک و مرطوب را تسکین دهد. ½ قاشق چایخوری ریشه شیرین بیان را به 1 فنجان آب داغ اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و 10 دقیقه دم کنید و سپس صاف کنید. کمی عسل اضافه کنید و این چای را دو تا سه بار در روز بنوشید. همچنین می توانید مقداری آب نبات شیرین بیان بمکید.

توجه: اگر از بیماری عروق کرونر یا فشار خون بالا رنج می برید از مصرف شیرین بیان خودداری کنید.

سرکه سیب

1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده را در 1 فنجان آب مخلوط کرده و با آن غرغره کنید. این کار را سه یا چهار بار در روز انجام دهید. 1 قاشق چایخوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده و 1 قاشق چایخوری عسل خام را به 1 فنجان آب گرم اضافه کنید. محلول را به آرامی دو تا سه بار در روز بنوشید. ممکن است برای عفونت گلو، لوزه ها یا مری مجبور به مصرف آنتی بیوتیک های تجویزی توسط پزشک شوید.

تشخیص علت درد هنگام بلع

درد هنگام بلع و درمان های خانگی آن | پزشکت

به منظور تعیین علت ادینوفاژی شما، پزشک ممکن است آزمایشات زیر را انجام دهد:

  • نازوآندوسکوپی: این روش شامل عبور یک دوربین منعطف با نور نصب روی آن از سوراخ های بینی است تا نمای داخلی پشت بینی، حنجره و گلو شما را به دست آورد.
  • ازوفاگوگاسترودئودنوسکوپی: این روش مستلزم عبور یک لوله انعطاف پذیر با دوربین و نور متصل به آن از طریق دهان به مری، معده و اثنی عشر (اول قسمت روده کوچک) است.
  • مطالعات تصویربرداری: اشعه ایکس یا اسکن نیز ممکن است برای تجزیه و تحلیل دقیق تر انجام شود.

تفاوت بین ادینوفاژی و دیسفاژی

دیسفاژی یکی دیگر از بیماری های مرتبط با بلع است که اغلب با ادینوفاژی اشتباه گرفته می شود. مشخصه اولی انتقال غیرعادی مواد جامد و یا مایعات از طریق لوله غذا است، در حالی که دومی به درد هنگام بلع اشاره دارد. بنابراین، دیسفاژی بر حرکت محتویات از طریق مری تأثیر نامطلوب می گذارد، در حالی که ادینوفاژی روند را به طور دردناکی ناراحت می کند.

بر خلاف بلع دردناک، دیسفاژی یک فرآیند خوش خیم نیست زیرا ممکن است راه را برای کم آبی بدن، آسپیراسیون، کمبودهای تغذیه ای یا انسداد راه هوایی هموار کند.

مواردی وجود دارد که ممکن است هر دو دیسفاژی و ادینوفاژی به طور همزمان اتفاق بیفتند و بلع را دشوار و دردناک می کنند. به همان اندازه احتمال دارد که هر دو این شرایط به طور جداگانه ظاهر شوند.

دیسفاژی بسته به علت، محل آناتومیک (مری در مقابل اوروفارنکس)، و تشدید شدن آن توسط مواد جامد یا مایع می تواند انواع مختلفی داشته باشد. بسیار مهم است که به درستی دیسفاژی را طبقه بندی کنید تا دوره درمان مناسب بر این اساس تعیین شود. از طرف دیگر، درد هنگام بلع معمولاً به دلیل التهاب یا عفونت از اوروفارنکس به مری ایجاد می شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز