لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علائم هشدار دهنده پوستی برای بیماری های قلبی

علائم هشدار دهنده پوستی برای بیماری های قلبی | پزشکت

فهرست مطالب

علائم هشدار دهنده پوستی برای بیماری های قلبی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علائم هشدار دهنده پوستی برای بیماری های قلبی بر روی پوست و ناخن های شما ظاهر می شود، به همین دلیل متخصص پوست ممکن است اولین پزشکی باشد که متوجه بیماری قلبی شما می شود. اگر می خواهید وضعیت و عملکرد قلب خودتان را بررسی و از بروز عوارض آن پیشگیری کنید بهتر است علائم هشدار دهنده بیماری قلبی را روی پوست و ناخن ها را بشناسید و در صورت بروز آنها سریعا اقدام کنید.

برخی از شایع ترین علائم هشدار دهنده پوستی که نشان دهنده بیماری های قلبی می باشند، عبارتند از:

ورم در پاها بخصوص در قسمت پایین پاها

ورم در پاها و به خصوص قسمت پایین پا می تواند نشان دهنده این باشد که قلب شما به درستی کار نمی کند. بسیاری از بیماری های قلب باعث تجمع مایعات در پاها و پایین پاها می شوند. با جمع شدن مایعات، ممکن است تورم مشاهده کنید، که می تواند تا بالای ساق ها و کشاله ران انتشار یابد. اصطلاح پزشکی این وضعیت، ادم است.

علت ورم کردن بدن یا ادم، التهاب ناشی از مایع اضافی جمع شده در بافت های مختلف بدن می باشد. ادم می تواند بر روی هر قسمت از بدن تأثیر بگذارد. ادم بیشتر در دست ها، بازوها، پاها و مچ پا دیده شود. ادم می تواند عوارض ناشی از دارو، بارداری یا بیماری زمینه ای مانند نارسایی احتقانی قلب، بیماری کلیوی یا سیروز کبدی باشد.

رنگ آبی یا بنفش روی پوست

رنگ آبی یا بنفش روی پوست می توانند نشان دهنده انسداد در سیستم قلبی و عروقی باشد. کبود شدن قسمتی از بدن می تواند نشانه کمبود اکسیژن در خون شما باشد. کمبود اکسیژن بدون درمان، می تواند منجر به مرگ پوست و بافت زیرین شود. نام پزشکی این وضعیت سیانوز است که به رنگ مایل به آبی روی پوست اشاره دارد.

الگوی تور مانند آبی یا بنفش روی پوست

علائم هشدار دهنده پوستی برای بیماری های قلبی | پزشکت

الگوی تور مانند آبی یا بنفش روی پوست می تواند نشان دهنده این باشد که شما یک شریان مسدود شده دارید. برخی از افراد وقتی احساس خنکی می کنند این الگو را روی پوست خود می بینند. وقتی پوست آنها گرم می شود، این الگو از بین می رود. همچنین می توان هنگام مصرف برخی از داروها این وضعیت را مشاهده کرد.

این الگوی خالص همچنین می تواند نشانه ای از بیماری به نام سندرم آمبولیزاسیون کلسترول باشد که با انسداد عروق کوچک رخ می دهد. انسداد می تواند به بافت ها و اندام های آسیب دیده منجر شود، بنابراین بهتر است که در صورت بروز چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنید.  اصطلاح پزشکی این وضعیت  Livedo reticularis برای الگوی شبکه مانند است.

ضایعات مومی مایل به زرد و نارنجی روی پوست

ضایعات مومی مایل به زرد و نارنجی روی پوست می تواند نشان دهنده این باشد که شما سطح کلسترول ناسالم دارید. اگر روی پوست خود رشد زرد مایل به زرد مشاهده کردید، ممکن است اختلالی در سطح کلسترول خود داشته باشید. این رسوبات بدون درد می تواند در بسیاری از مناطق از جمله گوشه چشم، خطوط کف دست یا پشت ساق پا ظاهر شود.

اگر در هر ناحیه از پوست این رشد ها را مشاهده کردید، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است به آزمایش کلسترول یا آزمایش پزشکی دیگری نیاز داشته باشید. سطح کلسترول ناسالم به درمان نیاز دارد، که می تواند از بیماری قلبی خطرناک و جدی جلوگیری کند. تحت کنترل درآوردن سطح کلسترول نیز ممکن است به برطرف شدن ضایعات پوستی کمک کند. در غیر این صورت ، یک متخصص پوست می تواند آنها را درمان کند.

برجستگی های مومی ناگهانی روی پوست

علائم هشدار دهنده پوستی برای بیماری های قلبی | پزشکت

برجستگی های مومی که به طور ناگهانی بر روی پوست  ظاهر می شوند، می توانند نشان دهنده این باشند که شما سطح کلسترول بالا و یا دیابت دارید.

ظاهر شدن ناگهانی این برجستگی ها می تواند مانند بثورات، زگیل یا بیماری مسری پوستی به نام molluscum contagiosum باشد. این برجستگی ها در واقع رسوبات چربی کلسترول هستند که به دلیل مقادیر بسیار بالای تری گلیسیرید (نوع کلسترول) در خون ایجاد می شوند. در این شرایط، درمان برای کاهش تری گلیسیرید و درمان هر گونه بیماری جدی پزشکی، مانند بیماری قلبی ناشی از سطح کلسترول بالا ضروری است.

نام پزشکی این شرایط گزانتوما فوران است که به ظهور ناگهانی بسیاری از رسوبات چربی کلسترول، اشاره دارد.

منحنی شدن ناخن ها به سمت پایین و تورم در انتهای انگشتان

 منحنی شدن ناخن ها به سمت پایین و تورم در انتهای انگشتان، می تواند نشان دهنده این شرایط باشد که شما  دچار عفونت قلبی، بیماری قلبی یا مشکل ریوی شده اید. برای بسیاری از افراد، این علائم بی ضرر هستند.

با این اوصاف، اگر انگشتان و ناخن های شما به این شکل تغییر وضعیت داده اند، بهتر است به این شک کنید ممکن است به بیماری پزشکی مانند بیماری ریه یا مشکل قلبی مبتلا باشید و برای پیشگیری از بروز عوارض و بیماری های جدی تر به پزشک مراجعه کنید. نام و اصطلاح علمی این وضعیت کلابینگ است که  اصطلاح ناخن های رو به پایین و انگشتان متورم را توصیف می کند.

خطوط قرمز یا بنفش زیر ناخن ها

علائم هشدار دهنده پوستی برای بیماری های قلبی | پزشکت

بیشتر افرادی که این خطوط را زیر ناخن خود می بینند به نوعی ناخن فکر می کنند که ناخن آنها زخم شده است. اما این خطوط می تواند نشانه ای از بیماری قلبی یا بیماری دیگری باشد. وقتی خطوط قرمز یا بنفش زیر ناخن ها نشانه ای از بیماری قلبی است، افراد علائمی مانند تب شدید و ضربان قلب ضعیف یا نامنظم را تجربه می کنند.

توده های مومی و صاف روی پوست

 توده های مومی و صاف روی پوست می تواند نشان دهنده این باشد که شما در قلب یا اندام دیگری از بدن خود رسوبات پروتئینی دارید. این توده های مومی ممکن است در هر نقطه از پوست ظاهر شوند. آنها اغلب نشان می دهند که تجمع غیرطبیعی پروتئین در عضوی مانند قلب شما وجود دارد. اگر پروتئین در قلب جمع شود، عملکرد صحیح برای قلب دشوار است. نام پزشکی این وضعیت گره های آمیلوئیدوز سیستمیک است. گره، به معنی توده و آمیلوئیدوز به نوع پروتئین ساخته شده اشاره دارد.

توده های دردناکی در انگشتان دست و پا

توده های دردناکی در انگشتان دست، انگشتان پا یا هر دو می تواند علائمی برای نشان دهنده این وضعیت باشد که شما در قلب یا عروق خونی عفونت دارید. اگر به عفونت قلبی مبتلا هستید که به عنوان اندوکاردیت عفونی شناخته می شود، این توده های دردناک می توانند در انگشتان دست، انگشتان پا یا هر دو  ایجاد شوند.

توده ها می توانند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشند. در حالی که توده ها به خودی خود از بین می روند، بیماران نیاز به درمان عفونت دارند. از آنجا که این عفونت ناشی از باکتری است، آنتی بیوتیک ها اغلب می توانند آن را درمان کنند. گاهی اوقات، جراحی نیز لازم است.

بثورات بدون خارش و تب

بثورات بدون خارش (لکه های صاف با لبه های کمی برجسته) و تب می توانند علائمی از تب روماتیسمی باشند. اگر کودک شما دچار گلودرد استرپتوکوکی شود، درمان سریع آن مهم است. عدم درمان تب روماتیسمی می تواند منجر به بروز، سایر مشکلات پزشکی نیز  شود. تب روماتیسمی در کشورهای در حال توسعه رایج است.

تب روماتیسمی در کودکان می تواند منجر به بیماری قلبی مادام العمر شود. تب روماتیسمی علت اصلی بیماری های قلبی در کودکان است.

لب های ترک خورده و متورم 

علائم هشدار دهنده پوستی برای بیماری های قلبی | پزشکت

لب های  ترک خورده و متورم در کودکان که اغلب خونریزی می کنند می توانند نشان دهنده بیماری کاوازاکی باشد. وقتی کودک دارای بثورات، تب و لبهای بسیار خشک است که ممکن است ترک بخورد و خونریزی کند، بیماری کاوازاکی دلیل اصلی آن است. این بیماری که رگ های خونی را درگیر می کند، معمولاً در کودکان بین 6 ماه تا 5 سال ایجاد می شود.

در حالی که بیماری کاوازاکی ممکن است طی 12 روز و بدون درمان به خودی خود برطرف شود، اما می تواند منجر به عوارض جانبی جدی مانند بیماری قلبی شود. سندرم غدد لنفاوی مخاط جلدی نام دیگر بیماری کاوازاکی است. در صورت بروز این وضعیت، علائم دیگری که روی پوست ظاهر می شوند و می توانند نشانه هشدار دهنده بیماری قلبی باشند، عبارتند از:

  • تغییر رنگ پوست
  • یک حلقه خاکستری دور قسمت رنگی چشم
  • تغییراتی در زبان، مانند تورم و قرمز شدن توت فرنگی

اگر هرکدام از این علائم را مشاهده کردید، برای ملاقات با پزشک اصلی خود وقت بگذارید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. این علامت می تواند بی ضرر باشد، اما مهم است که بررسی شود. بیماری های قلبی در صورت تشیص زود هنگام آسان تر درمان می شوند.

تغییر رنگ کف دست

تغییر رنگ قهوه ای (یا مایل به قرمز)، معمولاً روی کف دست می تواند نشان دهنده عفونت در قلب و یا عروق خونی باشد. لکه های ایجاد شده در پایین پای نیز نشانه ای از عفونت قلبی به نام آندوکاردیت عفونی است. برخلاف توده های رنگی دیگر، این لکه ها بدون درد هستند. این لکه ها بدون درمان، معمولاً طی چند روز یا چند هفته برطرف می شوند. عفونت نیاز به درمان دارد.

این ضایعات یا همان Janeway به نام یک پزشک آمریکایی، تئودور کالدول Janeway نامگذاری شده اند.

منبع:

https://www.aad.org/public/diseases/a-z/heart-disease-warning-signs

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز