لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

17 علائم هشدار دهنده بیماری قلبی را جدی بگیرید.

17 علائم هشدار دهنده بیماری قلبی را جدی بگیرید. | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علائم هشدار دهنده بیماری قلبی زیادی وجود دارند که شناخت و جدی گرفتن انها در زودهنگام و مراجعه به متخصص قلب می تواند از بروز خیلی از عوارض ناشی از بیماری قلبی پیشگیری کند. این در حالی است که حدود 17 درصد از مردان و 9 درصد از زنان در انگلیس به نوعی بیماری قلب یا گردش خون مبتلا هستند. دیوید نیوبی، استاد قلب و عروق BHF جان ویتلی در مرکز تعالی تحقیقات BHF در دانشگاه ادینبورگ، درباره 17 علامت که می تواند نشان دهنده بیماری قلبی باشد، ولی در اکثر مواقع نادیده گرفته می شود، هشدار می دهد. علائم می تواند انواع مختلف بیماری های قلبی را نشان دهد. مراقب این علائم باشید که شاید بی ضرر به نظر برسد، اما می تواند نشان دهد که سلامت قلب شما در معرض خطر است.

17 علامت و خط قرمز احتمالی بیماری های قلبی، عبارتند از:

  • درد قفسه سینه

درد قفسه سینه نشانه کلاسیک حمله قلبی است، با این حال بسیاری از مردم نمی دانند که این می تواند یک اورژانس پزشکی باشد.

پروفسور نیوبی می گوید: “اگر درد قفسه سینه و احساس شدید ناخوشایندی دارید، باید آن را پیگیری کرده و در اولین فرصت به مراکز درمانی مراجعه کنید. درد قفسه سینه که به عنوان یک حمله قلبی باشد، معمولاً به عنوان سنگینی، گرفتگی یا فشار در قفسه سینه توصیف می شود.”اگر در هنگام انجام ورزش، درد قفسه سینه رخ دهد، اما با توقف از بین بروید، احتمال آنژین صدری وجود دارد. این وضعیت هنوز هم نشان می دهد که باید با پزشک مشورت کنید.

  •  احساس مریضی یا حالت تهوع

بدیهی است که هر حالت تهوع نشان دهنده حمله قلبی نیست. اما اگر همزمان با آن احساس درد می کنید، باید آن را جزء علائم هشدار دهنده بیماری های قلبی بدانید. پروفسور نیوبی می گوید: “اگر احساس درد شدید در قفسه سینه می کنید حتی وقتی که فقط دور هم نشسته اید و کاری انجام نمی دهید و همچنین احساس بیماری می کنید یا حالت تهوع دارید، وقت آن است که با اورژانس تماس بگیرید”.

  •  درد معده یا سوء هاضمه

17 علائم هشدار دهنده بیماری قلبی را جدی بگیرید. | پزشکت

درد از نوع سوء هاضمه یا احساس سوزش در قفسه سینه یا معده می تواند نشانه حمله یا مشکل قلبی باشد. از آنجا که قلب، و معده همه در کنار یکدیگر قرار دارند، تشخیص و تفکیک بین نوع درد و قلب می تواند هم برای بیمار و هم پزشک مشکل باشد.

  •  احساس تعریق

عرق کردن وقتی که به باشگاه رفته اید یا در یک روز گرم، نگران کننده نیست. اما احساس گرما و گرفتگی در کنار دردهای سینه نشانه این است که باید با آمبولانس تماس بگیرید.

  • درد پا

اگر هنگام راه رفتن احساس گرفتگی در ناحیه پاهای خودتان می کنید، بهتر است با پزشک مشورت کنید، زیرا این وضعیت می تواند نشان دهنده PAD (بیماری شریانی محیطی) باشد. این وضعیت بیشتر در افراد سیگاری و افرادی دیابتی دیده می شود.

  • التهاب

التهاب می تواند نارسایی احتقانی و بیماری دریچه ای قلب را نشان دهد. التهاب به خصوص در پاها می تواند نشانه نارسایی قلبی باشد. اگر آنقدر پف کرده اید که هنگام لمس بدن، انگشت شما فرورفتگی ایجاد می کند، زمان آن رسیده است که با یک متخصص فلب مشورت کنید.

  • سرفه مداوم

سرفه مداوم می تواند بیماری عروق کرونر، نارسایی احتقانی قلب را نشان دهد. نارسایی قلبی می تواند مایعات را در ریه ها جمع کند، که باعث سرفه یا خس خس سینه می شود.

  • درد بازو

17 علائم هشدار دهنده بیماری قلبی را جدی بگیرید. | پزشکت

شما احتمال دارد درد بازو را با قلب خود مرتبط نکنید، اما این می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد. پروفسور نیوبی می گوید: ” دردی که از پایین بازو، به ویژه بازو چپ، به گردن کشیده می شود، می تواند مربوط به قلب باشد. اگر از بین نرود، یا اگر می دانید به بیماری قلبی مبتلا هستید و اسپری GTN (گلیسیرین ترینیترات) دو یا سه بار استفاده کرده اید و تأثیری در تسکین درد شما ندارد، باید به دنبال مشاوره پزشکی فوری باشید. “

  •  درد فک یا کمردرد

پروفسور نیوبی می گوید: ”با حملات قلبی، حتی احتمال دارد دچار احساس درد در فک یا پشت شوید. ” برخی شواهد نشان می دهد که علائم بیماری های قلبی در زنان با درد کلاسیک سینه متفاوت است. حتی زنان کمتر به دنبال مراقبت پزشکی و درمان هستند.

  • احساس خفگی

پروفسور نیوبی می گوید: “کلمه” آنژین “در واقع به معنای” خفگی “است و گاهی اوقات گرفتگی یا درد می تواند در گلو ایجاد شود. مردم در این شرایط احساس “محدود کننده” یا “خفگی” را توصیف می کنند. اگر این احساس ادامه پیدا کند و قبلاً مشکل قلبی تشخیص داده نشده باشد، باید با پزشک تماس بگیرید. اما اگر برخی از علائم دیگر را که در اینجا ذکر کرده ایم، دارید، تماس با آمبولانس ایمن تر است.

  • تنگی نفس

تنگی نفس می تواند تصلب شرایین، بیماری عروق کرونر، نارسایی احتقانی قلب، بیماری دریچه ای قلب را نشان دهد.

مطمئناً اگر کمی از فرم خارج شوید به راحتی پیچیده می شوید اما خیلی سریع آن را یادداشت نکنید. اگر می بینید که بعد از یک مقدار ورزش، مانند رفتن به سمت ماشین یا بالا رفتن از پله ها دچار تنگی نفس می شوید، احتمال دارد وضعیت شما مربوط به قلبتان باشد.

  • تورم قوزک پا

17 علائم هشدار دهنده بیماری قلبی را جدی بگیرید. | پزشکت

پروفسور نیوبی می گوید: “تورم قوزک پا نباید نادیده گرفته شود، به خصوص اگر مچ پا واقعا ورم داشته باشد، زیرا می تواند نشانگر نارسایی قلبی باشد که بسیار شایع است و دلایل زیادی نیز دارد. البته تورم قوزک پا می تواند به دلیل قرص هایی که مصرف می کنید باشد و به عنوان مثال ،داروهای فشار خون می تواند منجر به التهاب مچ پا شود.”

  • خستگی مفرط

خستگی مفرط می تواند بیماری عروق کرونر، نارسایی احتقانی قلب، بیماری دریچه ای قلب را نشان دهد. شرایط بسیاری وجود دارد که می تواند باعث خستگی شود. با این وجود، خستگی مداوم و غیر قابل توضیح می تواند نشانه آن باشد که قلب شما خوب پمپاژ نمی کند یا با مشکل دیگری مانند انسداد یا مشکل دریچه روبرو است.

احساس خستگی مداوم می تواند از علائم نارسایی قلبی و همچنین سایر بیماری ها باشد. پروفسور نیوبی می گوید: ”بسیاری از بیماران به من می گویند که خسته شده اند، چه نارسایی قلبی داشته باشند یا نه، آنژین گرفته اند یا نه!

اگر خسته هستید و ساعتهای طولانی کار می کنید یا تا دیروقت بیدار هستید، احتمالاً خستگی شما ناشی از قلب شما نیست. اما اگر شروع به خستگی شدید کرده اید و سبک زندگی تغییر نکرده است، بهتر است با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

  • ضربان قلب نامنظم

پروفسور نیوبی می گوید: ” نا منظم بودن ضربان قلب در حال حاضر یک موضوع مهم است. تاثیر زیادی بر روی تشخیص بیماری ها دارد. من پیشنهاد می کنم که ضربان قلب نامنظم معمولاً خوش خیم است و به خودی خود جای نگرانی نیست. اما اگر ضربان قلب شما خیلی سریع است و به طور نامنظم می تپد، وقت آن است که باید با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

  • تغییر در تحمل ورزش

17 علائم هشدار دهنده بیماری قلبی را جدی بگیرید. | پزشکت

کاهش تحمل ورزش می تواند نشانه بیماری عروق کرونر، نارسایی احتقانی قلب، بیماری دریچه ای قلب را نشان دهد.

جان آزبورن، MD، مدیر قلب و عروق در مرکز LowT / HerKare و داوطلب انجمن قلب آمریکا (AHA)، به طور منظم بیمارانی را می بیند که چند ماه پیش می توانستند به راحتی چمن بزنند، اما اکنون با بیماری دست و پنجه نرم می کنند  و در نهایت به بیماری قلبی مبتلا می شوند. اگر انجام دادن کارهایی که قبلاً بدون درد انجام می دادید اکنون برای شما دشوار شده است، مراجعه به پزشک را در نظر بگیرید.

  • آپنه خواب

آپنه خواب، خروپف یا بیدار شدن از خواب در طول شب می تواند آریتمی؛ بیماری عروق کرونر؛ نارسایی احتقانی قلب را بدنبال داشته باشد.

بیماری قلبی می تواند یکی از علل خواب نامناسب در شب باشد. اگر مشکلی وجود داشته باشد، احتمال دارد در ساعت 1 بامداد شما را از خواب بیدار کند نارسایی قلبی می تواند باعث بروز آپنه خواب یا تجمع مایعات در ریه ها شود.

  • سرگیجه یا سبکی سر

سرگیجه یا سبکی سر می تواند آریتمی ، فشار خون بالا یا پایین ، نارسایی احتقانی، بیماری دریچه ای قلب را نشان می دهد.

احساس ضعف معمولاً به این معنی است که جریان خون کافی به مغز وجود ندارد. در حالی که دلایل زیادی برای این وضعیت وجود دارد، عملکرد غیر طبیعی قلب می تواند یکی از آنها باشد.  به خصوص زمانی که هنگام ایستادن دچار سرگیجه می شوید.

اگر هرکدام از علائم بیماری قلبی را تجربه کردید – یا به مرور زمان حاد یا بدتر می شود – ابتدا کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و منتظر رفع آن بمانید. سپس، با پزشک مراقبت های اولیه خود تماس بگیرید. اگر این مشکل برطرف نشد و علائم فوری دیگری مانند درد شدیدتر یا مشکل در راه رفتن را تجربه کردید، به اورژانس مراجعه کنید.

شایع ترین بیماری های قلبی

اهمیت مشاوره در پیشگیری بیماری قلبی | پزشکت

همه می دانند که درد قفسه سینه اغلب نشانه حمله قلبی است. اما برخی از انواع بیماری های قلبی عروقی وجود دارد که علائم آن بسیار ظریف تر است.

بیماری های قلبی عروقی یک اصطلاح چتری است که انواع مختلفی از مشکلات قلبی را در بر می گیرد:

  • بیماری عروق کرونر: بیماری عروق کرونر شایع ترین بیماری قلبی است. وقتی تجمع LDL (کلسترول بد) در رگهای ایجاد می شود. در صورت عدم کنترل، می تواند منجر به ایست قلبی و مرگ شود.
  • نارسایی احتقانی قلب: این حالت زمانی رخ می دهد که عضله قلب خیلی ضعیف و یا خیلی کم پمپاژ کند یا تحت فشار زیاد باشد. حدود 5 میلیون نفر در ایالات متحده با نارسایی احتقانی قلب دست و پنجه نرم می کنند و بیش از نیمی از آنها در طی 5 سال پس از تشخیص، می میرند.

بیماری دریچه ای قلب

وقتی یکی از چهار دریچه قلب به درستی کار نکند، یا به دلیل بیماری، نقص مادرزادی یا آسیب به قلب در طول زمان، دچار بیماری دریچه قلب خواهید شد. این بیماری در افراد مسن بیشتر دیده می شود و نسبت به سایر بیماری های قلبی کمتر رایج است. برخی از افراد احتمال دارد بدون اینکه بدانند مشکل دریچه دارند، زندگی و طول عمر عادی داشته باشند.

تصلب شرایین

این وضعیت زمانی رخ می دهد که پلاک ها در دیواره عروق جمع شوند. تصلب شرایین سالانه حدود 3 میلیون نفر را مبتلا می کند. این بیماری اغلب علائمی ندارد و احتمال دارد هرگز مشکلی ایجاد نکند. اما در صورت عدم درمان می تواند منجر به حمله قلبی شود.

آریتمی

آریتمی زمانی رخ می دهد که قلب خیلی سریع یا آهسته و نامنظم می زند. این یکی از شایع ترین بیماری های قلبی است و اغلب جای نگرانی ندارد. با این حال، سالمندان با سایر عوامل خطر می توانند برای پیشگیری از سکته مغزی، رقیق کننده خون مصرف کنند. آریتمی در صورت عدم درمان ممکن است منجر به ایست قلبی شود.

فشار خون بالا یا پایین

اگرچه از نظر علمی به خودی خود بیماری نیست. اما فشار خون بالا یکی از شایع ترین شرایط در جهان است که می تواند با داروها کنترل  شود. مشکلات فشار خون کنترل نشده می توانند باعث حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری عروق کرونر شوند.

در صورت سکته قلبی، چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر به خود یا یکی از اطرافیان خود مشکوک به حمله قلبی هستید، باید سریع اقدام کنید. ابتدا (و مهمتر از همه) با شماره اورژانس تماس بگیرید. سعی نکنید خود یا کسی را که می شناسید به بیمارستان منتقل کنید. در حالی که آمبولانس در راه است، در صورت حمله قلبی این مراحل را انجام دهید:

  1. یک آسپیرین بجوید. این کار به رقییق شدن خون و شروع به تجزیه لخته خون کمک می کند و باعث کاهش مشکلات می شود.
  2. قفل در را باز کنید. اگر تنها باشید و مشکلی برای شما رخ دهد، امدادگران می توانند به راحتی وارد شوند.
  3. کاری را که انجام می دهید، متوقف کنید و سعی کنید آرام باشید. باید فوراً فشار اضافی قلب خود را کاهش دهید، بنابراین بنشینید یا دراز بکشید. اگر سرفه شدید یا کوبیدن بر روی سینه به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید، این کار را انجام دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز