لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS)

سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS) | پزشکت

فهرست مطالب

سندرم تاکی کاردی ارتوستاتیک وضعیتی (POTS)

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سندرم تاکی کاردی ارتوستاتیک وضعیتی (POTS) یک بیماری قلبی است که با احساس سبکی سر و تپش قلب در پاسخ به ایستادن مشخص می شود. با POTS، ضربان قلب همراه با تغییر وضعیت بدن به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

بیشتر افراد مبتلا به POTS زنانی هستند که بین سنین 13 تا 50 سالگی قرار دارند. بعضی از افراد سابقه خانوادگی POTS دارند، اما اکثر آنها اینگونه نیستند. برخی از افراد گزارش می كنند كه POTS پس از یك بیماری استرس زا آغاز شده و دیگران گزارش می دهند كه بیماری آنها به تدریج شروع شده است. شدت این عوارض از نسبتاً خفیف تا ناتوان کننده متفاوت است و داروها و راهکار های سبک زندگی می توانند به تسکین علائم کمک کنند.

علائم سندرم تاکی کاردی ارتوستاتیک وضعیتی

POTS نوعی اختلال است که می تواند جوانان را تحت تأثیر قرار دهد. این شرایط می تواند ناگهانی شروع شود و به طور معمول در سنین 15 تا 50 سالگی رخ می دهد و زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند.

در صورت ابتلا به POTS ممکن است طیفی از علائم را تجربه کنید که طی چند دقیقه تغییر حالت دراز کشیده یا نشسته به حالت ایستادن رخ می دهد. علائم می تواند اغلب، به صورت روزانه بروز کنند.

گرگرفتگی همچنین می تواند به دلیل فعال شدن برخی مواد شیمیایی توسط سلول های ایمنی بدن  خ دهد. این می تواند منجر به نفس نفس زدن، سردرد و احساس سبکی سر، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود. همچنین احتمال دارد خون در قسمت پایین ساق پا جمع شود و به آنها ظاهری متورم یا کبود بدهد.

شایعترین علائم POTS، عبارتند از:

  • ضعف
  • سردرد
  • خستگی
  • سرگیجه
  • تاری دید
  • سبکی سر
  • اختلالات خواب
  • مشکل در تمرکز
  • احساس اضطراب
  • کبود شدن پاها
  • تپش قلب (احساس اینکه ضربان قلب سریع یا نامنظمی دارید).

شاید ترکیبی از این علائم را همراه با POTS تجربه کنید. اگر POTS دارید، احتمال دارد دوره های مکرر غش کردن را، به طور معمول بدون هیچ گونه دلیلی علاوه بر ایستادن تجربه کنید.

بعضی اوقات، افرادی که POTS دارند توانایی تحمل ورزش را ندارند و احتمال دارد در پاسخ به فعالیت بدنی خفیف یا متوسط احساس سبکی و سرگیجه کنند. این وضعیت به عنوان عدم تحمل ورزش توصیف می شود.

بیماری های همراه با POTS

POTS می تواند با سندرم های دیگر مانند سنکوپ نوروکاردیوژنیک همراه باشد. افراد مبتلا به POTS اغلب با سایر موارد مانند سندرم خستگی مزمن، سندرم Ehlers-Danlos، فیبرومیالژیا، میگرن و سایر بیماری های خودایمنی به طور همزمان تشخیص داده می شوند.

علل سندرم تاکی کاردی

سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS) | پزشکت

علت POTS همیشه روشن نیست. در بعضی افراد این بیماری عامل ژنتیکی دارد و ژنهای معینی احتمال دارد به پیشرفت آن کمک کند. در نیمی از موارد علت آن، می تواند مربوط به خود ایمنی باشد.

به طور کلی، ایستادن باعث می شود خون از تنه به سمت پاها منتقل شود. این تغییر ناگهانی به این معنی است که قلب برای پمپاژ دچار اختلال می شود. برای جبران این مسئله، سیستم عصبی خودمختار به رگ های خونی فرمان می دهد تا خون بیشتری به قلب برساند و فشار خون و ضربان قلب را طبیعی نگه دارد. اکثر افراد هنگام ایستادن در فشار خون یا نبض، تغییرات زیادی را تجربه نمی کنند.

کاهش فشار خون در هنگام تغییر حالت از ایستادن همراه با علائمی مانند سبکی سر را افت فشار خون ارتواستاتیک می گویند. اگر فشار خون طبیعی باقی بماند، اما ضربان قلب افزایش یابد، POTS نامیده می شود.

علت اصلی بروز POTS احتمالاً در هر فرد متفاوت است، اما مربوط به تغییر در سیستم عصبی خودمختار، سطح هورمون آدرنال، حجم کل خون (که می تواند با کمبود آب بدن کاهش یابد) و تحمل ورزش ضعیف باشد.

سیستم عصبی خودمختار

فشار خون و ضربان قلب، توسط سیستم عصبی خودمختار کنترل می شود. این سیستم بخشی از سیستم عصبی که عملکردهای داخلی بدن مانند هضم، تنفس و ضربان قلب را کنترل می کند. اینکه فشار خون کمی پایین بیاید و ضربان قلب هنگام ایستادن کمی افزایش یابد طبیعی است. با این وجود، با POTS، این تغییرات بیشتر از حد معمول خواهد بود.

مشخص نیست که چرا POTS یا هر نوع دیگر از دیس اتونومی ایجاد می شود و به نظر می رسد یک استعداد خانوادگی برای این شرایط وجود دارد.

گاهی اوقات اولین قسمت POTS پس از شرایط زیر رخ می دهد:

  • بارداری
  • جراحی بزرگ
  • یک قسمت از ضربه مغزی
  • بیماری عفونی حاد، مانند آنفلوانزا شدید

تشخیص سندرم تاکی کاردی

سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS) | پزشکت

ارزیابی تشخیصی این وضعیت، شامل سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی و آزمایشات تشخیصی است. پزشک احتمال دارد حداقل دو بار، یک بار در حالت خوابیده و یک بار دیگر در حالت ایستاده فشار خون و نبض بیمار را بگیرد. 

به طور معمول، در هنگام ایستادن، ضربان قلب 10 بار در دقیقه یا کمتر افزایش می یابد. با POTS انتظار می رود ضربان قلب 30 بار در دقیقه یا بیشتر افزایش یابد در حالی که فشار خون تقریباً ثابت است.

در POTS، ضربان قلب بیش از چند ثانیه هنگام ایستادن بالا می ماند (اغلب 10 دقیقه یا بیشتر)، علائم به طور مکرر رخ می دهد و وضعیت بیش از چند روز ادامه دارد.

تغییرات نبض موضعی تنها مورد تشخیصی POTS نیست، شاید این درجه تغییر را با علائم دیگر تجربه کنید.

در صورت نیاز به ارزیابی بیشتر، پزشک احتمال دارد شما را به یک متخصص مغز و اعصاب، قلب و عروق یا متخصصی که بر ارتباط بین مغز و قلب متمرکز است، ارجاع دهد. POTS گاهی اوقات به عنوان یک اضطراب یا اختلال هراس تشخیص داده نمی شود، بنابراین مهم است که پزشک علائم را بررسی کند.

تست های تشخیصی سندرم تاکی کاردی

آزمایش tilt-table می تواند در تشخیص POTS مفید باشد.  در طی این آزمایش، فشار خون و نبض هنگام خوابیدن روی میز و هنگامی که به حالت ایستاده منتقل می شود، در چند فواصل زمانی اندازه گیری می شود.

در طول ارزیابی، پزشک احتمال دارد علاوه بر POTS، موارد دیگری مانند کمبود آب بدن، رفع شرایط استراحت طولانی مدت در بستر و نوروپاتی دیابتی را نیز در نظر بگیرد.

داروهایی مانند داروهای ادرار آور و فشار خون می توانند اثراتی مشابه با POTS ایجاد کنند.

درمان سندرم تاکی کاردی

سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS) | پزشکت

یک درمان مشخص یا دارو برای این وضعیت وجود ندارد. برای تعیین اینکه کدام دارو می تواند به بهترین وجه علائم را تسکین دهد شاید به آزمایش و خطا نیاز باشد.

شاید فرد به ترکیبی از چندین رویکرد درمانی نیاز داشته باشد. پزشک احتمال دارد، پیشنهاد کند که مرتباً در خانه فشار خون و نبض خود را بررسی کنید.

مایعات و رژیم غذایی

نوشیدن مایعات غیر کافئین می تواند بدن را هیدراته کند. می توانید مایعات مناسب هر روز را اندازه گیری کنید. کمبود آب در شب معمول است، بنابراین نوشیدن مایعات، صبح در صورت امکان قبل از بلند شدن از رختخواب بسیار مهم است.

تغییر رژیم غذایی اغلب بخشی از درمان POTS است. با افزایش مصرف آب و افزودن سدیم بیشتر ، می توانید حجم خون خود را افزایش دهید. این می تواند از شدت علائم بکاهد.

با این حال، به اکثر افراد توصیه نمی شود که از رژیم غذایی با سدیم بالا استفاده کنند، بنابراین با پزشک خود در مورد مقدار سدیم مورد نیاز خود مشورت کنید. این نکات مربوط به سبک زندگی را امتحان کنید:

  • قبل از ایستادن 16 اونس آب بنوشید.
  • خواب منظم و با کیفیت کافی داشته باشید.
  • میان وعده، زیتون، و آجیل های شور را میل کنید.
  • در ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری یا قایقرانی شرکت کنید.
  • در طول روز وعده های غذایی کمتری بخورید و برای کمک به حفظ رطوبت بدن و انرژی، میان وعده بخورید.
ورزش درمانی

از آنجا که در صورت داشتن POTS انجام ورزش بسیار دشوار است، شاید بیمار به یک برنامه ورزشی رسمی تحت نظارت، نیاز داشته باشد.

یک برنامه تمرینی برای POTS احتمال دارد با شنا شروع شود که نیازی به حالت ایستاده ندارند. و  به طور کلی، بعد از یک یا دو ماه، پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری می تواند اضافه شود.

اگر POTS دارید، برای پیشگیری از بازگشت علائم، باید برنامه ورزشی خود را برای مدت طولانی ادامه دهید.

جوراب واریس

پزشک احتمال دارد جوراب های واریس تجویز کند، که مانع از جریان خون بیش از حد به پاها هنگام ایستادن می شود. استفاده از آنها به طور چشمگیری به پیشگیری از افت فشار خون ارتواستاتیک کمک می کند.

پیش آگهی سندرم تاکی کاردی

با گذشت زمان علائم POTS بسیار قابل کنترل تر می شوند. حتی گاهی علائم طی چندین سال از بین می روند. در مردان احتمال دارد بهبودی کامل در مقایسه با زنان رخ دهد. اگرچه درمانی برای POTS وجود ندارد، اما روشهای درمانی در حال پیشرفت هستند.

سخن آخر

سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS) | پزشکت

POTS شرایطی است که می تواند بسیار ناامید کننده باشد. این شرایط غالباً جوانان را درگیر می کند و گرچه اغلب با گذشت زمان برطرف می شود، اما درمان آن امکان پذیر است. شاید برای یافتن دارو و دوز مناسب آن نیاز به برخی تنظیمات در داروهای خود داشته باشید.

سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS) اصطلاحی است که برای توصیف گروهی از شرایط عصبی که علائم مشابه دارند، استفاده می شود. افراد مبتلا به POTS هنگام ایستادن از حالت نشسته، احساس خستگی یا سرگیجه می کنند. اکثر افرادی که POTS دارند هنگام ایستادن دچار تپش قلب یا افزایش قابل توجه ضربان قلب می شوند.

هنگامی که این علائم را پس از ایستادن به حالت ایستاده مشاهده می کنید، به عنوان عدم تحمل ارتواستاتیک (OI) شناخته می شود.

برخی بررسی ها، تعداد افراد مبتلا به POTS را حدود 3 میلیون نوجوان و بزرگسال تخمین می زنند. برخی از افراد علائمی دارند که طی 2 تا 5 سال کاملاً از بین می روند. برخی دیگر علائمی دارند که در طول زندگی آنها پدیدار می شود.

افراد مبتلا به POTS نیز درجات مختلف علائم را تجربه می کنند. حدود 25 درصد آنها علائمی دارند که بسیار شدید است، این امر توانایی آنها در انجام کارهای خانه یا مشارکت در نیروی کار را مختل می کند.

منابع:

https://www.verywellhealth.com/postural-orthostatic-tachycardia-syndrome-pots-1746386

https://www.healthline.com/health/pots-syndrome#outlook

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز