لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان خانگی تپش قلب

درمان خانگی تپش قلب | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از پرداختن به درمان خانگی تپش قلب باید بدانیم که تپش قلب یک ناهنجاری یا بی نظمی در ضربان قلب است که با احساس بال بال زدن قلب یا تپش خیلی آهسته یا خیلی سریع مشخص می شود. این وضعیت در اکثر شرایط می تواند از چند ثانیه تا چند ساعت طول بکشد. تپش قلب می تواند علل مختلفی از جمله محرک های خارجی، عوامل روانی، و شرایط هورمونی یا بیولوژیکی داشته باشد.

اما عواملی مانند کم خونی، پرکاری تیروئید، عدم تعادل الکترولیت در بدن؛ قند خون پایین، سطوح بالای آدرنالین به دلیل استرس یا اضطراب؛ ورزش شدید، مصرف بیش از حد کافئین، نیکوتین یا الکل؛ و استفاده از داروهای غیرقانونی مانند کوکائین و ماری جوانا از شایع ترین علل تپش قلب هستند. علاوه بر این، زنان باردار و کسانی که از حملات پانیک رنج می برند بیشتر در معرض این مشکل هستند. برخی از داروهای تجویزی نیز ممکن است باعث همین امر شوند.

تپش قلب در واقع به خودی خود یک علامت است. با این حال، ممکن است با علائم دیگری مانند تنگی نفس و احساس انقباض در گلو همراه باشند. در برخی موارد، تپش قلب می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری قلبی جدی‌تر باشد، به‌ویژه زمانی که با علائمی مانند سرگیجه، غش، تاری دید، درد قفسه سینه، تعریق، تهوع و استفراغ همراه باشد. اگر این علائم را تجربه کردید، به خصوص اگر بدتر شد یا مکررا رخ داد، یا اگر سابقه بیماری قلبی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

اگرچه در بیشتر موارد، تپش قلب بی ضرر است و خود به خود برطرف می شود. برخی از تغییرات ساده در سبک زندگی و درمان های خانگی نیز می تواند در تسکین این مشکل مفید باشد.

 در این مقاله ما سعی کرده ایم 10 درمان خانگی برتر برای تپش قلب را بررسی کنیم تا با شناخت آنها بتوانید از بروز عوارض آن و حتی بدتر شدن شرایط خود پیشگیری کنید.

تنفس عمیق

درمان خانگی تپش قلب | پزشکت

تنفس عمیق یکی از بهترین راه ها برای مقابله با تپش قلب است. این به کاهش اضطراب و همچنین حمله پانیک کمک می کند و به نوبه خود به عادی سازی ضربان قلب شما کمک می کند. تنفس عمیق همچنین به آرامش بدن و افزایش اکسیژن رسانی به مغز کمک می کند.

  1. به راحتی در حالت چهارپایی بنشینید.
  2. نفس های آهسته و عمیق از طریق بینی بکشید و اجازه دهید شکم شما با هر بار استنشاق منبسط شود.
  3. به آرامی از طریق دهان نفس بکشید.
  4. چند دقیقه این کار را تکرار کنید تا ضربان قلب شما کاهش یابد.

همچنین می توانید به طور مرتب یوگا و مدیتیشن را برای جلوگیری از تپش قلب انجام دهید.

مانور والسالوا

این تکنیک قدیمی می تواند به بازگرداندن ضربان قلب سریع به حالت عادی کمک کند. باعث مداخله فیزیکی می شود که عصب جمجمه دهم (عصب واگ) را تحریک می کند. این به نوبه خود منجر به کاهش ضربان قلب می شود. برای انجام دادن این تمرینات بهتر است ابتدا بینی خود را نیشگون بگیرید، دهان خود را ببندید و سپس سعی کنید به زور نفس خود را خارج کنید. این کار ضربان قلب شما را تسریع می کند و سپس ضربان قلب شما را کاهش می دهد.

توجه: اگر بیماری قلبی دارید، از این روش استفاده نکنید.

سرفه کردن

سرفه شدید برای چند دقیقه می تواند به تسکین تپش قلب کمک کند. این باعث ایجاد فشار در قفسه سینه می شود که قلب شما را به ریتم طبیعی باز می گرداند. سرفه یک اقدام پیشگیرانه نیست. از این دارو فقط در مواقعی که تپش قلب دارید استفاده کنید.

آب سرد

درمان خانگی تپش قلب | پزشکت

از آنجایی که کاهش مصرف مایعات می تواند قلب را مستعد ضربان نامنظم قلب کند، سعی کنید یک لیوان آب سرد بنوشید تا ضربان قلب طبیعی خود را بازیابی کنید. همچنین به کاهش استرس، اضطراب و سرگیجه کمک خواهد کرد. پاشیدن آب سرد روی صورت می تواند برای تپش قلب و حملات پانیک نیز مفید باشد. همچنین می توانید دوش آب سرد بگیرید. آب سرد به سیستم عصبی شما کمک می کند تا ضربان قلب شما به حالت عادی بازگردد.

ملاس

ملاس Blackstrap یک راه حل ساده برای کنترل تپش قلب است. سرشار از پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم است که به جلوگیری از این کمبودها در بدن کمک می کند که می تواند باعث تپش قلب شود. به ویژه برای درمان کم خونی، یکی از علل اصلی تپش قلب، مفید است. 1 قاشق غذاخوری ملاس سیاه بند را در 1 فنجان آب بریزید و بنوشید. گزینه دیگر این است که 2 قاشق چایخوری ملاس سیاه و سرکه سیب را در 1 فنجان آب مخلوط کنید. هر یک از این درمان ها را یک بار در روز دنبال کنید.

مصرف منیزیم

کمبود منیزیم در بدن نیز می تواند باعث تپش قلب شود. این ماده معدنی عملکرد صاف قلب و سیستم عصبی و همچنین گردش خون بهتر در بدن را تضمین می کند. غذاهای غنی از منیزیم مانند اسفناج، کلم پیچ، چغندر سوئیس و سایر سبزیجات سبز تیره، آجیل مانند بادام و بادام هندی؛ دانه هایی مانند دانه کنجد و دانه کدو تنبل؛ بلغور جو دوسر؛ کره بادام زمینی؛ ماهی سردآبی؛ آووکادوها؛ موز؛ شکلات تلخ و ماست کم چرب بخورید. همچنین می توانید از مکمل های منیزیم، 350 میلی گرم در روز استفاده کنید. با این حال، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که دوز مناسب را برای شرایط خود مصرف می کنید.

دارچین

درمان خانگی تپش قلب | پزشکت

یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای تپش قلب، دارچین است. حاوی مواد شیمیایی و مغذی متعددی از جمله منگنز و پتاسیم است که برای قلب مفید است. این به بهبود جریان خون به قلب، جلوگیری از تجمع بیش از حد لیپوپروتئین‌های با چگالی کم (LDL یا کلسترول بد) و کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند. 1 قاشق چایخوری پودر دارچین را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و بنوشید. از طرف دیگر، 1 قاشق چایخوری پودر دارچین و عسل را با هم مخلوط کرده و میل کنید. هر یک از این درمان ها را یک بار در روز به مدت چند روز دنبال کنید.

سنبل الطیب

به گفته متخصصان گیاهان دارویی، برای تپش قلب ناشی از حملات پانیک یا اضطراب، سنبل الطیب یک درمان خوب است. اثر آرامش بخش سنبل الطیب به شما کمک می کند تا آرام شوید و ضربان قلب طبیعی خود را بازیابی کنید. علاوه بر این، خواب را تقویت می کند. 10 قطره تنتور سنبل الطیب را به یک لیوان آب اضافه کنید و برای تسکین سریع آن را بنوشید. همچنین می توانید مکمل های سنبل الطیب را برای چند هفته به عنوان یک اقدام پیشگیرانه مصرف کنید. برای دوز مناسب با پزشک مشورت کنید و این مکمل را بیش از چند هفته مصرف نکنید.

توجه: مصرف این گیاه برای زنان باردار توصیه نمی شود.

زالزالک

زالزالک یکی دیگر از گیاهان موثر برای درمان تپش قلب است. این به افزایش جریان خون به قلب کمک می کند و انقباضات ماهیچه های قلب را بهبود می بخشد و به نوبه خود به تثبیت ضربان قلب کمک می کند. می توانید این گیاه را به صورت مکمل مصرف کنید. دوز عمومی از 160 تا 900 میلی گرم در روز است و برای 3 تا 24 هفته مصرف می شود. قبل از مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید زیرا می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد. به علاوه، این گیاه ممکن است در دوران بارداری مناسب نباشد.

بادرنجبویه

درمان خانگی تپش قلب | پزشکت

بادرنجبویه که با نام Melissa officinalis نیز شناخته می شود، یک گیاه عالی برای تپش قلب است. اثر مقوی بر قلب و سیستم گردش خون دارد. علاوه بر این، به عنوان یک آرامش بخش ملایم عمل می کند و به کاهش اضطراب کمک می کند. همچنین می تواند به عادی سازی تیروئید پرکار کمک کند. 1 قاشق چایخوری بادرنجبویه خشک را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و به مدت 5 تا 10 دقیقه دم کنید. هر زمان که تپش قلب دارید یک فنجان از این چای را بنوشید. همچنین، بادرنجبویه را در آشپزی خود بگنجانید یا پس از مشورت با پزشک از مکمل استفاده کنید.

سایر راه های پیشگیری برای تپش قلب

  • مصرف سبزیجات سبز و میوه های تازه را افزایش دهید.
  • هر روز 1 تا 2 گواوا رسیده را با معده خالی بخورید.
  • سعی کنید محرک های خود را شناسایی کنید و از آنها دوری کنید.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی خود را محدود یا متوقف کنید.
  • از غذاهای حاوی کافئین مانند قهوه، شکلات و نوشابه خودداری کنید.
  • سیگار نکشید و از محصولات تنباکو استفاده نکنید.
  • از مصرف داروهای غیرقانونی مانند کوکائین و آمفتامین ها خودداری کنید، زیرا می توانند باعث تپش قلب شوند.
  • فشار خون و سطح کلسترول را تحت کنترل نگه دارید.
  • مقدار کافی آب بنوشید زیرا کم آبی بدن می تواند منجر به تپش قلب شود.
  • 3 یا 4 بار در هفته حداقل 20 دقیقه ورزش هوازی داشته باشید. پیاده روی، دویدن و بازی تنیس همگی انتخاب های عالی هستند.
  • سطح استرس خود را با کمک مدیتیشن، یوگا و سایر تکنیک های آرامش بخش کاهش دهید.
  • هر شب حداقل 6 تا 7 ساعت بخوابید.
  • همیشه قبل از تنظیم دارو یا مصرف مکمل های جدید با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز