لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تنگی دریچه آئورت

تنگی دریچه آئورت | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تنگی دریچه آئورت یا تنگی آئورت هنگامی اتفاق می افتد که دریچه آئورت قلب باریک شود. این باریک شدن مانع از باز وبسته شدن کامل دریچه و باعث کاهش یا انسداد جریان خون از قلب به شریان اصلی و کل بدن می شود.

هنگامی که جریان خون از دریچه آئورت کاهش یافته یا مسدود می شود، قلب برای پمپاژ خون به بدن باید سخت تر کار کند. سرانجام، این کار اضافی میزان خون پمپ شده بدن را محدود می کند، و می تواند باعث علائم و همچنین ضعف ماهیچه قلبی شود.

درمان تنگی بیماری به شدت و شرایط شما بستگی دارد. ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه به عمل جراحی نیاز داشته باشید. تنگی دریچه آئورت بدون درمان می تواند منجر به مشکلات جدی قلبی شود.

علائم تنگی دریچه آئورت

تنگی دریچه آئورت | پزشکت

شدت تنگی دریچه آئورت از خفیف تا شدید متغیر است. علائم و نشانه های بیماری عموماً هنگام باریک شدن دریچه ایجاد می شود. برخی از افراد با تنگی دریچه آئورت ممکن است سال ها علائم را تجربه نکنند.

علائم و نشانه های بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه (آنژین)
  • صدای غیر طبیعی قلب (سوفل قلب)
  • خستگی، به ویژه در زمان افزایش فعالیت
  • تپش قلب، احساس ضربان قلب سریع و پرتحرک
  • احساس ضعف یا سرگیجه یا غش در اثر فعالیت زیاد
  • عدم به دست آوردن وزن کافی (به طور عمده در کودکانی که این نقص را دارند)

علت تنگی دریچه آئورت

تنگی دریچه آئورت | پزشکت

تنگی دریچه آئورت به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد، از جمله

نقص مادرزادی قلب

این نقص ممکن است تا بزرگسالی مشکلی ایجاد نکند، در این زمان ممکن است دریچه ​​شروع به باریک شدن کند و ممکن است نیاز به درمان یا تعویض داشته باشد. داشتن دریچه آئورت غیرطبیعی مادرزادی به ارزیابی منظم توسط پزشک نیاز دارد تا از علائم مشکلات دریچه ای مراقبت شود. در بیشتر موارد، پزشکان نمی دانند که چرا دریچه قلب به درستی رشد نمی کند، بنابراین این چیزی نیست که بتوان از آن جلوگیری شود.

تجمع کلسیم روی دریچه

با افزایش سن، در دریچه های قلبی ممکن است رسوب کلسیم (کلسیفیکاسیون دریچه آئورت) تجمع پیدا کنند.

از آنجا که خون به طور مکرر بر روی دریچه آئورت جریان می یابد، رسوبات کلسیم می توانند بر روی لبه های دریچه cusps ایجاد شوند.

این رسوبات کلسیم با مصرف قرص کلسیم یا نوشیدنی های غنی شده از کلسیم ارتباط ندارند.

این رسوبات کلسیم ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکند. با این حال، در برخی از افراد به ویژه آنهایی که دارای دریچه آئورت مادرزادی غیر طبیعی هستند، رسوبات کلسیم منجر به سفت شدن لبه های cusps دریچه می شود. این سفت شدن باعث تنگی دریچه آئورت می شود و می تواند در سنین جوانی رخ دهد.

با این حال، تنگی دریچه آئورت که مربوط به افزایش سن و افزایش رسوبات کلسیم در دریچه آئورت است بیشتر در افراد مسن دیده می شود. معمولاً تا سن 70 یا 80 سالگی علائمی ایجاد نمی کند.

تب روماتیسمی

عارضه عفونت گلو استرپ، تب روماتیسمی ممکن است منجر به تشکیل بافت همبند Scar tissue در دریچه آئورت شود. بافت همبند به تنهایی می تواند دریچه آئورت را تنگ کند و منجر به تنگی دریچه آئورت شود. بافت همبند همچنین می تواند سطح خشن ایجاد کند که رسوبات کلسیم بتواند در آن قسمت تجمع کند و این امر به تنگی دریچه آئورت منجر شود.

عوامل خطر تنگی دریچه آئورت

عوامل خطر تنگی دریچه آئورت شامل موارد زیر است:

  • سن بالا
  • بیماری مزمن کلیوی
  • بیماری مادرزادی قلبی
  • تاریخچه پرتودرمانی روی سینه
  • عوارض عفونت هایی که می توانند روی قلب تأثیر بگذارند.
  • داشتن فاکتورهای خطر قلبی عروقی مانند دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا

علت تنگی دریچه آئورت

تنگی دریچه آئورت | پزشکت

تنگی دریچه آئورت می تواند عوارضی ایجاد کند، از جمله:

  • مرگ
  • خون ریزی
  • سکته مغزی
  • نارسایی قلبی
  • لخته شدن خون
  • ناهنجاری های ریتم قلب (آریتمی)
  • عفونت هایی که بر قلب تأثیر می گذارند، مانند اندوکاردیت

پیشگیری تنگی دریچه آئورت

برخی از راه های ممکن برای جلوگیری از تنگی دریچه آئورت عبارتند از:

انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از تب روماتیسمی

گلودرد مزمن درمان نشده می تواند به تب روماتیسمی مبتلا شود. خوشبختانه گلو استرپس معمولاً به راحتی با آنتی بیوتیک قابل درمان است. تب روماتیسمی در کودکان و بزرگسالان بیشتر دیده می شود.

درمان عوامل خطر بیماری عروق کرونر

اینها شامل فشار خون بالا، چاقی و سطح کلسترول بالا است. این عوامل ممکن است با تنگی دریچه آئورت مرتبط باشد، بنابراین ایده خوبی است که در صورت داشتن تنگی دریچه آئورت، وزن، فشار خون و سطح کلسترول خود را تحت کنترل داشته باشید.

مراقبت از دندان ها و لثه ها

ممکن است بین لثه های آلوده (لثه) و بافت قلبی آلوده (اندوکاردیت) ارتباط وجود داشته باشد. التهاب بافت قلب ناشی از عفونت می تواند شریان ها را تنگ کند و تنگی دریچه آئورت را تشدید کند.

پرهیز از فعالیت های سنگین

هنگامی که شما می دانید تنگی دریچه آئورت دارید، پزشک ممکن است توصیه کند فعالیت های شدید را محدود کنید تا از فعالیت بیش از حد قلب جلوگیری کنید.

تشخیص تنگی دریچه آئورت

تنگی دریچه آئورت | پزشکت

برای تشخیص تنگی دریچه آئورت، پزشک ممکن است علائم شما را بررسی کند، در مورد تاریخچه پزشکی شما صحبت کند و معاینه جسمی انجام دهد. پزشک ممکن است با یک استتوسکوپ یا گوشی به صدای قلب شما گوش کند تا تشخیص دهد که آیا شما یک سوفل قلبی دارید یا نه، که ممکن است نشان دهنده تنگی دریچه آئورت باشد.

پزشک ممکن است چندین آزمایش برای تشخیص و تعیین علت و شدت وضعیت شما انجام دهد.

آزمایشات برای بررسی تنگی دریچه آئورت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 اکوکاردیوگرام

در این آزمایش از امواج صوتی استفاده می شود تا تصاویر ویدئویی از قلب شما در حال حرکت تهیه شود.در طول این آزمایش، متخصصان مبدل را روی سینه شما نگه می دارند. پزشکان ممکن است از این آزمایش برای ارزیابی حفره های قلب، تنگی دریچه آئورت و جریان خون در قلب استفاده کنند.
پزشکان ممکن است نوع دیگری از اکوکاردیوگرام به نام اکوکاردیوگرام ترانسفوژال را انجام دهند تا از دریچه آئورت جزییات دقیق تری داشته باشند. در این آزمایش یک مبدل کوچک متصل به انتهای یک لوله در زیر لوله منتهی شده از دهان به معده شما (مری) وارد می شود.

الکتروکاردیوگرام

(ECG)در این آزمایش الکترود فعالیت الکتریکی قلب شما را اندازه می گیرند. ECG می تواند حفره های بزرگ شده قلب، بیماری قلبی و ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد.

تصویربرداری قفسه سینه

اشعه ایکس قفسه سینه می تواند به پزشک در تشخیص بزرگ بودن قلب که می تواند ناشی از تنگی دریچه آئورت بوده، کمک کند. تصویربرداری قفسه سینه همچنین می تواند به پزشکان در تعیین وضعیت ریه های شما کمک کند.

تست ورزش یا تست استرس

تست های ورزشی به پزشکان کمک می کند که در طول فعالیت های بدنی علائمی از بیماری دریچه آئورت بررسی شوند، و این آزمایشات می تواند به تعیین شدت وضعیت تنگی دریچه آئورت کمک کند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری قلبی (CT)

سی تی اسکن قلبی برای ایجاد تصاویر دقیق از مجموعه ای از اشعه X استفاده می کند. پزشکان ممکن است از این آزمایش برای اندازه گیری آئورت استفاده کرده و دریچه آئورت را با دقت بیشتری بررسی کنند.

MRI قلب

در MRI قلبی از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب استفاده می کند.

کاتتریزاسیون قلبی

این آزمایش اغلب برای تشخیص بیماری دریچه آئورت مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما در صورت عدم توانایی تشخیص سایر بیماری ها یا تعیین شدت آن، با آزمایش های دیگر استفاده می شود. در این روش، پزشک لوله ای نازک (کاتتر) را از طریق رگ خونی در بازو یا کشاله ران وارد می کند و آن را به شریان قلب هدایت می کند.
پزشکان ممکن است از طریق سوند، موادرادیواکتیوی را تزریق کنند، که کمک می کند شریان ها در اشعه ایکس (آنژیوگرام عروق کرونر) قابل رویت باشد. این یک تصویر دقیق در مورد شریان های قلب و نحوه عملکرد قلب به پزشک ارائه می دهد. همچنین می تواند فشار داخل محفظه قلب را اندازه گیری کند.

درمان تنگی دریچه آئورت

تنگی دریچه آئورت | پزشکت

درمان تنگی دریچه آئورت به شدت وضعیت و علائم شما بستگی دارد.
اگر علائم شما خفیف باشد یا علائمی را تجربه نکردید، پزشک ممکن است با پیگیری های منظم وضعیت شما را تحت نظر داشته باشد. پزشک ممکن است به شما توصیه کند تغییرات در شیوه زندگی سالم ایجاد کرده و از داروها برای درمان علائم یا کاهش خطر عوارض استفاده کنید.
در نهایت ممکن است شما برای ترمیم یا تعویض دریچه آئورت بیمار نیاز به عمل جراحی داشته باشید. در بعضی موارد، پزشک ممکن است حتی اگر علائمی نداشته باشید عمل جراحی را توصیه کند. اگر جراحی قلب دیگری دارید، پزشکان ممکن است همزمان عمل جراحی دریچه آئورت را انجام دهند. جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه آئورت معمولاً از طریق برش در قفسه سینه انجام می شود.

روش های آسیب زننده تر کمتری ممکن است در دسترس باشد و پزشک شما را ارزیابی می کند که آیا کاندیدای روش های دیگری می باشید یا نمی باشید.
گزینه های جراحی شامل موارد زیر است:

  • ترمیم دریچه آئورت

  • تعویض دریچه بیولوژیکی

جراحان برای درمان تنگی دریچه آئورت به ندرت دریچه آئورت را ترمیم می کنند و بطور کلی تنگی دریچه آئورت نیاز به تعویض دریچه آئورت دارد. برای ترمیم دریچه آئورت، جراحان ممكن است شكل دریچه (مچ پا) را كه ذوب شده است، جدا كنند.

  • والونوپلاستی بالون

پزشکان ممکن است روشی را با استفاده از یک لوله نازک و طولانی (کاتتر) برای ترمیم دریچه یا باز شدن باریک (تنگی دریچه آئورت) انجام دهند.

در این روش که تحت عنوان والونوپلاستی بالون (Balloon valvuloplasty) نامیده می شود، پزشک سوندی را با یک بالن روی نوک وارد شریان در بازو یا کشاله ران وارد می کند و آن را به دریچه آئورت هدایت می کند.

پزشک که عمل را انجام می دهد، بالن را باد می کند، که باعث باز شدن دریچه می شود. سپس بادکنک خمیده شده و کاتتر و بالون برداشته می شود.
این روش می تواند تنگی دریچه آئورت را در نوزادان و کودکان درمان کند. با این حال، دریچه در بزرگسالانی که این روش را انجام داده اند، احتمال دارد مجدداً باریک شود، بنابراین معمولاً فقط در بزرگسالانی انجام می شود که خیلی جراحی شده اند و یا منتظر تعویض دریچه هستند، زیرا به طور معمول برای درمان دریچه باریک به روش های دیگری احتیاج دارند.

  • تعویض دریچه آئورت

تعویض دریچه آئورت اغلب برای درمان تنگی دریچه آئورت مورد نیاز است.

در تعویض دریچه آئورت، جراح دریچه آسیب دیده را برداشته و آن را با دریچه مکانیکی یا دریچه بافت بیولوژیکی جایگزین می کند. دریچه های بافت بیولوژیکی به مرور زمان تخریب می شوند و ممکن است در نهایت نیاز به تعویض داشته باشند. فرد دارای دریچه های مکانیکی برای جلوگیری از لخته شدن خون باید داروهای رقیق کننده خون مصرف کنند.

پزشکتان در مورد مزایا و خطرات هر نوع دریچه با شما صحبت خواهد کرد که کدام دریچه ممکن است برای شما مناسب باشد.

  •  جایگزینی دریچه آئورت Transcatheter (TAVR)

پزشکتان ممکن است یک روش کم آسیب تر به نام تعویض دریچه آئورت transcatheter (TAVR) برای جایگزینی دریچه آئورت باریک پیشنهاد دهند.

TAVR ممکن است گزینه ای برای افرادی باشد که از نظر تعویض دریچه آئورت جراحی در معرض خطر متوسط ​​یا زیاد قرار دارند. در TAVR، پزشکان کاتتر را در ساق یا سینه شما قرار می دهند و آن را به سمت قلب راهنمایی می کنند.

دریچه تعویض از طریق سوند وارد شده و به قلب هدایت می شود. یک بالون ممکن است دریچه را باز کند. هنگامی که دریچه کاشته می شود، پزشکان سوند را از رگ خونی شما خارج می کنند. پزشکان همچنین ممکن است یک روش سوند را برای قرار دادن دریچه تعویض را برای دریچه بافت بیولوژیکی شکست خورده که دیگر به درستی کار نمی کند انجام دهند.

سبک زندگی و درمان های خانگی و تنگی دریچه آئورت

برای نظارت بر وضعیت شما مرتباً باید تحت مراقبت پزشک خود باشید.

شما باید تمام داروهای خود را طبق تجویز ادامه دهید.

پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهدچندین تغییر سبک زندگی سالم از نظر قلب را در زندگی خود بگنجانید، از جمله:

  • خوردن یک رژیم سالم قلب

انواع میوه و سبزیجات، لبنیات کم چرب یا بدون چربی، مرغ، ماهی و غلات کامل بخورید.

از چربی های اشباع و ترانس، و نمک و قند اضافی خودداری کنید.

  • حفظ وزن سالم

با هدف حفظ وزن سالم. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید،

پزشک ممکن است توصیه کند که وزن خود را کاهش دهید.

  • فعالیت بدنی منظم

در نظر داشته باشید حدود 30 دقیقه فعالیت بدنی مانند پیاده روی های سریع را وارد برنامه روزمره تناسب اندام خود کنید.

  • مدیریت استرس

راه هایی برای کمک به مدیریت استرس خود پیدا کنید.

  • جلوگیری از مصرف دخانیات

اگر سیگار می کشید، ترک کنید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی ممکن است مفید باشد.

برای خانم هایی که تنگی دریچه آئورت دارند، مهم است که قبل از بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

آمادگی برای مراجعه به پزشک

اگر فکر می کنید تنگی دریچه آئورت دارید، به پزشکتان مراجعه کنید.

در اینجا برخی از اطلاعات به شما کمک می کند تا برای قرار ملاقات خود آماده شوید.

  • لیستی از تمام داروها، ویتامین ها و مکمل های مصرف شده را تهیه کنید.
  • علائم خود را بنویسید، از جمله مواردی که به بیماری دریچه قلب ارتباطی ندارد.
  • اطلاعات كليدي شخصي، از جمله سابقه خانوادگي بيماري هاي قلبي، و هرگونه فشار عمده يا تغييرات زندگي اخير را بنويسيد.
  • برای گفتگو در مورد رژیم غذایی و عادت های خود آماده باشید. اگر قبلاً به خوبی غذا نمی خورید و ورزش نمی کردید، آماده باشید تا با پزشک خود در مورد چالش هایی که در شروع کار با آن روبرو هستید صحبت کنید.

در مورد تنگی دریچه آئورت، برخی از سؤالات اساسی که باید از پزشکتان خود بپرسید عبارتند از:

  • به چه آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • بهترین روش درمانی چیست؟
  • آیا محدودیت هایی وجود دارد که باید دنبال کنم؟
  • دلایل ممکن دیگر برای علائم یا وضعیت من چیست؟
  • چه عاملی باعث ایجاد علائم یا وضعیت من می شود؟
  • آیا جایگزینی عمومی برای دارویی که تجویز می کنید وجود دارد؟
  • گزینه های اصلی برای رویکرد اصلی که پیشنهاد می کنید چیست؟
  • اگر به عمل جراحی نیاز دارم، کدام جراح را برای جراحی دریچه قلب توصیه می کنید؟
  • شرایط سلامتی و بیماری دیگری دارم. چگونه می توانم به بهترین وجه آنها را مدیریت کنم؟

از پرسیدن هر نوع سوالی در مورد بیماری از پزشک خود دریغ نکنید.

احتمالاً پزشك شما سؤالاتی از شما خواهد پرسید، از جمله:

  • علائم شما چقدر شدید است؟
  •  چه زمانی علائم شما شروع شد؟
  •  آیا علائم شما مداوم بوده یا گاه به گاه؟

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز